Opel Astra Gtakajarruongelma

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
ShamRain
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Huhti 2013, 17:19

Opel Astra Gtakajarruongelma

Viesti Kirjoittaja ShamRain »

Heti alkuun kerron, että tästä tulee pitkähkö teksti. Kyseessä oleva auto on 99-vuoden Opel Astra G, Edition 100-malli. Nyt itse asiaan:

Tuossa muistaakseni viime syksynä vaihdoimme kyseiseen Astraan takajarrukengät (kyseessä siis rumpujarrut) sekä ne jouset yms. eli siis ne kaikki mitkä asennussarjassa tulee mukaan. Kaikki näytti toimivan niin kuin pitääkin ja osat liikkuivat herkästi eli mikään ei vaikuttanut olevan jumissa.

Sitten jonkin ajan päästä erään vähän pitemmän ajomatkan jälkeen huomasin, että oikean puoleinen rumpu oli todella kuuma ja haisi kärähtäneeltä. Rumpu auki ja huomattiin, että kenkien jarrupinta (vai miksikä sitä sanotaan) oli jonkin verran uralla - jarru oli jäänyt jostain syystä jumiin. Ei muuta kuin pientä säätöä/putsausta jonka jälkeen tarkistimme, että kaikki toimii niin kuin pitääkin käsijarrua myöten. Ja kaikki toimikin.

Ehkä noin viikko tästä tajusin, että käsijarru tuntui olevan jotenkin jumissa. Kuitenkin hiukan kovempaa nostamalla se alkoi liikkumaan mutta ei ollut enää jämäkkä vaan nousi ylös asti ilman sen suurempaa "vastusta". Liikkeelle lähdettäessä tajusin, että jompi kumpi takajarruista oli jumissa mutta kun auto liikahti hiukan niin se jumitus hävisi eikä jarru enää laahannut yhtään. Tosin käsijarru oli edelleen "löysä". Rumpu auki taas ja hiukan kenkien "säätöä". Mitään ei kuitenkaan näyttänyt edelleenkään olevan jumissa tai muutenkaan vialla. Tämä sama episodi kävi vielä varmaan pari kertaa jonka jälkeen käsijarru lopetti temppuilun ja alkoi toimimaan koko ajan niin kuin pitääkin eikä jarrut enää jääneet jumiin. Huom! Jo tuon ensimmäisen jumituksen jälkeen tajusin, että se oli oikean puolen takajarru joka jäi aina jumiin.

Tässä välissä haluan kertoa, että tuon ensimmäisen käsijarruongelman jälkeen tajusin myös, että ajon jälkeen vasemman puolen rumpu lämpeni hiukan mutta oikea ei mielestäni yhtään. Yritimme säätää vähän myös vasemman puolen kenkiä mutta siitä huolimatta vasen puoli lämpesi aina enemmän.

Noin viikko sitten käytin auton katsastuksessa eikä autossa ollut mitään muuta vialla kuin että takana käyttöjarruissa oli liian suuri ero, vasemmalla 2,0 ja oikealla 1,0. Käsijarru toimi niin kuin pitikin. Hylätty tuli.

Tänään autoon vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille (koska oikealla puolella kengät olivat siis edelleen "kulahtaneet" jumituksen jäljiltä) mutta ei niitä jousia. Vasemmalle eteen ja molemmille puolille taakse vaihdettiin lisäksi jarruputket koska ne olivat huonossa kunnossa (ja tästä itse asiassa katsastusukkeli mainitsikin). Oikean puolen takajarrun putki katkesi sitä irrottaessa joten oli todellakin aika vaihtaa ne. Ihme, että oli ylipäätään kestänyt.

Vaihdon jälkeen auto vietiin jarrutesteriin (mikä onkaan oikealta nimeltään) ja joka ikinen jarru testattiin kunnolla jotta nähdään, että kaikki toimii kuten pitääkin ja että mikään ei petä missään. Kaikki oli täysin kunnossa, kaikki jarrut käsijarrua myöten ottivat tasaisesti ja riittävällä teholla. Olin hyvällä tuulella ja ajoin kotiin.

Tässä illemmalla sitten halusin käydä kokeilemassa, että vieläkö ne rummut lämpenevät eri tavalla. Tein lenkin jonka aikana jarruttelin jämäkästi useita kertoja. Kävin kokeilemassa rumpuja ja v*tutuskäyrä pomppasi heti. Vasemman puolen rumpu lämpiää edelleen (kuten sellaisen jarruttelun jälkeen ymmärtääkseni pitääkin) mutta oikea ei yhtään.

Mikä ihme voi olla vialla? Testerissä kaikki oli kunnossa, mikään ei näyttäisi olevan jumissa mutta siitä huolimatta vasemman puolen rumpu lämpiää mutta oikea ei. Vasen puoli siis ei ole kuuma vaan pelkästään lämmin. En valitettavasti älynnyt kokeilla rumpuja heti testerin jälkeen enkä saa autoa takaisin testeriin vähään aikaan. Osaako kukaan kertoa onko jotain vialla vai onko se niin, että minun ei kannata luottaa tässä asiassa omaan tuntoaistiini?

Sen verran vielä, että jo ennen testeriä huomasimme, että käsijarrussa on vastusta mutta nousee melkeinpä ylös asti. Meillä ei kuitenkaan ollut enää aikaa alkaa säätämään sitä. Siitä huolimatta testerissä käsijarrukin toimi kuten pitääkin.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astran takajarruongelma

Viesti Kirjoittaja Iro »

Ne lyhyet vaijerit jotka tulevat rumpujen läpi vielä vaihtamatta, samoin käsijarruvaijeri?
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Opel Astran takajarruongelma

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Vaijereiden vaihdolla on iso merkitys jos jarrut tumittaa uusilla hiluilla. Saattaa olla päällisin puolin hyvän näköiset mutta sisältä jumissa
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
ShamRain
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Huhti 2013, 17:19

Re: Opel Astran takajarruongelma

Viesti Kirjoittaja ShamRain »

Tuossahan käsijarruvaijeri on kolmessa osassa. Takaosa on vaihdettu vuosi sitten koska käsijarrun takia oikea puoli jumitti ja sen takia tuli katsastuksestakin hylkäys. Kahta muuta osaa ei siis ole vaihdettu sinä aikana kun tuo auto on minulla ollut (noin kaksi vuotta). Niitä rumpujen läpi tulevia lyhyitä vaijereita ei kyllä mielestäni ole vaihdettu.

Ihmetyttää vain, että eilen jarrutestissä kaikki siis oli kunnossa mutta kuitenkin nyt vaikuttaa siltä, että vasen puoli taas laahaa. On tullut mieleen, että voisiko syy olla myös joissain sylinterissä tms. mutta se olisi kai näkynyt testin aikana. Ihmetyttää myös, että katsastuksessa ei käsijarrussa ollut mitään vikaa eikä siinä tunnu nytkään olevan. Käyttöjarru vain temppuilee. Ilmeisesti pitää kuitenkin vielä kokeilla vaihtaa muutkin käsijarruvaijerin osat.
Vastaa Viestiin