raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
hei,omassa g astrassani kun yritin irroittaa raidetangon päätä,niin pultti vaan pyörii siinä pallonivelessä,eikä mutteri löysty eikä kiristy siis..mikä avuksi??
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa,mikä avuksi?
Onko päässä torx tai kuusiokolo?
Ja toinen vaihto ehto on painaa pihdeillä pallonivelestä olkavarttakohden ja pulttikoneella avata.
Tai lämmittää mutteri induktio lämmittimellä ja avata.
Ja toinen vaihto ehto on painaa pihdeillä pallonivelestä olkavarttakohden ja pulttikoneella avata.
Tai lämmittää mutteri induktio lämmittimellä ja avata.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa,mikä avuksi?
^Pihtien tilalla ruuvipuristin vielä parempi.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa,mikä avuksi?
Joskus saanu tunkin avulla auki paikallaan pyörivät raidetangonpäät kun nostattanut siitä pallonivelen alta, autosta riippuen suoraan tai jollain vipuvarrella, palloniveltä ylöspäin niin kartio kiristyy sen verran että saa auki ihan vaikka räikällä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
On niitä joissain. Muistaakseni 307 pösön OE osassa oli torxille kolo.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa,mikä avuksi?
Omalla kohdalla hyvinkin monessa ( OEM tai tarvike ) ollut kuusiokololle paikka mistä voi pitää niveltä paikallaan kun kääntää mutteria auki/kiinni juuri tälläisen tapauksen sattuessa kohdalle. Torxia en ole tavannut.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
Viikonloppuna vaihdoin alapallonivelet Astraan niin Trw:n nivelessä oli tuo kuusiokolo. Piti vaan lyhentää ihan juuresta avain ett mahtui vetarin alta pois. Nyt on tuollainen erikoistyökalu.
GSI-The Real Thing & ST wagon
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
Tukivarren ja kalistuksenvakaaja pallonivelissä onkin usein kuusiokolo tai torx kanta pyörimisen estämiseksi.
Nyt tässä aloittajalla on kyseessä raidetangon pallonivel. Niissä en ole omissa autoissani nähnyt muistaakseni koskaan.
Tuon kartion puristaminen tiukasti kiinni on yksi hyvä keino estää pyöriminen. Joskus ei ole muuta konstia kuin sahata poikki aivan kiinnistysmutterin juuresta. Usein sinne ei rälläkkä mahdu ja siinä on vaarana tehdä vahinkoa joten rautasaha on toimiva. Pitkään saa hinkata, mutta kyllä se aina lopulta poikki menee.
Ihan paras keino estää pyöriminen on tehdä homma jo alusta asti maltilla. Siinä vaiheessa, kun pallonivelen mutteri on hieman auennut, pitää sitä kiertää takaisin vähän kiinni. Voitelua aina kierteisiin ja pikkuhiljaa edestakaisin auki ja kiinni, niin lopulta mutterin saa pois ilman ongelmia. Noin siis yleensä toimii. Kerrankin kun se pyörähtää, niin sitten alkaa ne muut kikat olla tarpeen.
Nyt tässä aloittajalla on kyseessä raidetangon pallonivel. Niissä en ole omissa autoissani nähnyt muistaakseni koskaan.
Tuon kartion puristaminen tiukasti kiinni on yksi hyvä keino estää pyöriminen. Joskus ei ole muuta konstia kuin sahata poikki aivan kiinnistysmutterin juuresta. Usein sinne ei rälläkkä mahdu ja siinä on vaarana tehdä vahinkoa joten rautasaha on toimiva. Pitkään saa hinkata, mutta kyllä se aina lopulta poikki menee.
Ihan paras keino estää pyöriminen on tehdä homma jo alusta asti maltilla. Siinä vaiheessa, kun pallonivelen mutteri on hieman auennut, pitää sitä kiertää takaisin vähän kiinni. Voitelua aina kierteisiin ja pikkuhiljaa edestakaisin auki ja kiinni, niin lopulta mutterin saa pois ilman ongelmia. Noin siis yleensä toimii. Kerrankin kun se pyörähtää, niin sitten alkaa ne muut kikat olla tarpeen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
Eilen sain raidetangon ulomman pään mutterin auki kun puristin putkitongeilla kartion tiukasti kiinni ja pulttipyssyllä huudatin auki. Muljas kierteet ihan yläosasta ruttuun ni jumitti. Takas sai kun viilalla hioi muljaantuneet neljä ylintä kierrettä pois, jäi siis vielä pari-kolme kierrettä mutterista yli kun kiristi takas kiinni. Ens kerralla osaa sit varautua uusilla osilla hommaan..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: raidetangon pään pultti pyörii mutteria avattaessa, mikä avuksi?
Gastran koiranluussa oli kumin alla nätissä jemmassa paikka 18mm kiintoavaimelle. Pikkuisen painoi kumia plittanaan palloa kohden niin löytyi. Ei olis muuten kiristäminen onnistunut. Toiselle puolelle joku vaihtanu koitanluun missä on kuusiokololle paikka nivelen päässä
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)