Vectra A ja ABS ongelma

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
Juge127
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Maalis 2007, 15:04
Paikkakunta: Lieto

Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja Juge127 »

A Vectra alkoi polttaa abs valoa vaihteiston vaihdon jälkeen, eli automaatti muutettiin manuaaliksi. Jarrupoljin tietysti meni vaihtoon, muita muutoksia ei jarruihin tehty. Luin klemmarilla vikakoodit abs puolelta niin antaa koodia 37 - Brake pedal position switch -circuit. Joltain brittisivustolta löysin että liittyy jarruvalo kytkimeen, joten vaihdoin uuden kytkimen. Ei muutosta.

Täytyykö tuolle abs:lle nyt ohjelmoida että auto onkin manuaali nykyään vai onko jotain muuta jäänyt tekemättä?
Ascona - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Toimiiko ne jarruvalot oikein? Tuon vikakoodin perusteella ABS-ohjainlaite ei ainakaan sinällään vaikuttaisi olevan kiinnostunut automaattivaihteiston olemassaolosta
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Oisko mitään tekemistä sen kanssa et manuaalin ABS piirissä on myös kytkinpolkimentunnistin. Ja automaatin johtosarjassa ei välttämättä ole piiriä tolle ylim. polkimelle. Eli automaatissa ja manuaalissa saattaa olla eri tunnistin jarrupolkimella vaikka liitin käykin.
Ja miksi. No siksi että myös näihin on saanut vakkaria vaikka et sellaista olisi nähnytkään A Vectrassa.

Voin tsekkaa jos A Vectran/Calibran kytkikset on viel jossain tallessa.
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja CaLis »

On niissä erilainen anturi jarrupolkimella juu, mut kytkiksen mukaan pitäs äkkii katottuna toimia.. Tokikaan tosta kaaviosta kattomalla ei tiedä et haluaako se ABS ohjainlaite tiedon jarrupolkimen painamisesta myös automaattilootan ohjainlaitteelta. Automaatin /nelivedon jarruvalokytkimessä on kahet kärjet 2wd manuaalissa vaan yhdet.

Tosta noit voi ihmetellä: http://www.vectra16v.com/slp/slp_vectra ... a_mj95.pdf
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Juge127
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Maalis 2007, 15:04
Paikkakunta: Lieto

Re: Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja Juge127 »

Jarruvalot toimii kuten pitääkin, molemmilla kytkimillä. Kytkin jonka vaihdoin ainakin piti olla manuaalin. Vakkarilla varustettuun tarjosi erilaista kytkintä. Ei noissa uudemmissa ainakaan välitä onko kytkinpolkimella kytkintä ollenkaa, en kyllä muista onko tuossa liitintä sille.
Ascona - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Ei se sitä kytkinpolkimen kytkintä tartte mihkää. Mittaa vielä tuleeko sinne ABS-boksille asti tieto jarrupolkimesta, eli sen 25 napasen pistokkeen pinniltä 23 pitäs löytyä 12 V kun poljinta painaa. (uudemman mallisen systeemin 15 napasessa liittimessä pinni 9)

Kaikkihan nuo abs tc ja at ohjainlaitteet on toisissaan kiinni k-väylällä, mutta missä määrin ne vaihtaa keskenään tietoa on vaikee arvailla. Mut laita se AT ohjainlaite takas piuhoihin kiinni samoin kun se alkuperänen jarruvalokytkin jos ei muu auta ☺

Ediitt:

Ton 37 vikakoodin kuvauksen perusteella ei kyllä kaipaa muuta kun tiedon jarruvalokytkimeltä suoraan:

The fault is detected if the line is interrupted for more than 700ms when the ignition is switched on (at the end of the power-on test).
(The signal voltage applied to the processor is recorded cyclically and analogously.) In the case of a fault-free signal, only voltage levels occur in the range of less than 2V or greater than 4 V. Measured voltages in the intermediate range are evaluated as line break-off.
In the event of fault detection, the ABS is switched off and the ABS light is switched on.

Tos on vianhakuohje viel. Saksaks tottakai :D http://www.vectra16v.com/fc/abs_2eh/F0_04.pdf
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Juge127
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Maalis 2007, 15:04
Paikkakunta: Lieto

Re: Vectra A ja ABS ongelma

Viesti Kirjoittaja Juge127 »

Tämä ongelma selätettiin perjantaina.
Mittasin tuolta abs boksin liittimestä, poljinta painaessa tuli se 12V kuten pitikin ja painamatta 3.7V, kun 0V pitäisi tulla :o
Tässä vaiheessa otin konsultti puhelun Calisille. Hetken siinä ihmeteltiin että mistä pääsee tuollaisen virran sinne syöttämään, kunnes Calis kysyi ettei kai siinä mitään led polttimoita ole takavaloissa. Tähänhän oli edellisen omistajan toimesta kaikki mahdolliset polttimot vaihdettu ledeihin, kuten myös jarruvalot. Vaihdoin ne tavallisiin polttimoihin, mittasin liittimestä uudestaan ja nyt siellä oli 0V. Boksin liitin paikalleen ja abs valo sammui :D
Onneksi selvittiin näinkin yksinkertaisella vialla. Ilmeisesti tuo automaatti laatikko on syönyt tuon ylinmääräisen virran, koska sen kanssa ei ollut mitään ongelmaa.
Kiitos vielä Calisille avusta :worship:
Ascona - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
Vastaa Viestiin