Sivu 1/1

Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 18 Touko 2017, 17:11
Kirjoittaja icoman
Terve
Renkaiden vaihdon jälkeen huomasin tärinää insignian alustassa. Lähinnä 70-90 vauhdissa kun kiihdyttää normaalisti. Sen kälkeen vaihdettu jarrupalat eteen (yhdessä palassa halkeama vikaa). Kesärenkaat ostettu uudet ja nyt tasapainotettu jo kahdesti. Tuntuu täristävän penkissä enemmän kuin ratissa. Vaihdoin taakse poikittaiset tukitangot (alas eteen) kun vaikutti toiselta puolelta väljältä. Mitkään nämä toimet ei auttaneet. Vetonivelistä ei kuulu ylimääräisiä ääniä käännettäessä, joten ulommat ei luultavasti sökönä. Talvirenkailla ei vatkausta tai tärinää huomannut tai ei ainakaan häirinnyt. Etummaiset koiranluut vaihdettu viime syksynä ja iskunvaimentimet pajalla 4 kk sitten.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tärinää tai väpätystä? Sisempi vetonivel, kuiva nivel, kaksoismassa vai voiko jokin moottorin tukikumeista olla sökö ? Vinkkejä ja testausmenetelmiä kaivataan. Kärry pitäisi ennen lomia saada kuntoon

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 20 Touko 2017, 13:55
Kirjoittaja Iro
Jos talvirenkailla tuota ei tehnyt niin on päivänselvää että, vika on kesärenkaissa.
Tosin jos jo uudet olet ostanut ja vika sama niin... Joko käyttämäsi paja ei osaa tasapainottaa tai ei välitä esim. pystyheitoista.
Itse en ole törmännyt pyöreisiin renkaisiin kuin Michelinin ja Goodyearin toimesta.
Penkissä tuntuva tärinä tulee takaa.
Jarrulevyt?

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 20 Touko 2017, 14:37
Kirjoittaja icoman
Terve
Taakse vaihdettu viime syksynä levyt ja palat samalla kun jumppasin niiden liukutappien kanssa edessä ja takana. Etulevyt vuosi sitten uusittu samoin koiranluut eteen. Tänään käytin akun ja akkulaatikon irti jotta näkisin sen vaidelaatikon tuennan koneeseen. Siinä näkyi halkeamaa molammin puolin laittaisin kuvaa jos tietäisin miten tänne niitä liitetään . Tosiaan ei kunnolla täristä kuin vedossa 70 -90, kovissa kiihdytyksissä ei laisinkaan tunnu tärinöitä. Ehkä hieman tasavauhdilla, kun vauhti 120-130 Misukat alla ja jarruttaessakaan ei vapinoita ilmene. Pitää tutkia noita kiinnityksiä ja puslia vielä kun ehtii. Pieni kolina oikealla takana kun ajaa pienistä heitoista hiljaa.
Sitä sisempää vetoniveltä vielä aavistelen. Välystä vetonivelissä pituussuuntaan vähän, joka ilmeisesti kuuluu asiaan. Voihan ne olla kuivatkin, vaikkei rasvoja ulkopuolella kumeissa näykkään. Vai pitäisikö nämä vapinat unohtaa. Pirssillä ajettu 246 th

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 20 Touko 2017, 19:42
Kirjoittaja Iro
Halkeamat ei kuullosta hyvältä.
Onko sulla neliveto?

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 20 Touko 2017, 20:49
Kirjoittaja icoman
Terve
Ihan etuvetoinen on ja luultavasti oli pala kulunut sen verran että, jarruusvoimat tehneet tehtävänsä tässä ylipainoisessa autossa. Vähän reilu vuosi oli paloilla ikää. Sitä en muista mitkä palat oli kun tilasin ne autodocin kautta levyjen (Brembo) kanssa.

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 21 Touko 2017, 00:12
Kirjoittaja Masi
Kun tuo tärinä tuntuu penkissä, niin kuten "Iro" aiemminkin jo totesi - se tulee takaa. Omakohtaisesti Insigniassa olen törmännyt asiaan kahdesti ja syynä oli eka kerralla se, että vanteen keskireikä oli hieman väljä pyörän napaan ja toisella kertaa syynä oli Continentalin renkaassa ollut pystyheitto.

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 21 Touko 2017, 07:11
Kirjoittaja icoman
Pitää tutkia asiaa siltäkin kantilta. Vanteet opelin alkuperäisiä ja tuntuneet tiukalta sovituksilta. Kuitenkin kiihdytyksen aikana se vatkaaminen voimakkainta, kun veto vähenee niin ilmiö vähenee tai poistuu, riippuen nopeudesta.

Lisäkysymys. Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 26 Touko 2017, 09:58
Kirjoittaja icoman
Tutkailin ja pyörittelin takarenkaita paikallan tunkin varassa väljyyksien etsimiseksi. Vasenta takarengasta kun pyörittelin niin kuului hentoa "rallatusta" väljää ei muuten tuntunut kun rengasta heilutteli ja kangellakin nosteli pystysuunnassa. Voiko tämä alkava laakerivika aiheuttaa vatkausta tai Resonointia alustassa niin, että kiihdytyksessä tuntuisi enimmäkseen.? Onko paha rasti vaihtaa tuo laakeripaketti ?

Re: Lisäkysymys. Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 26 Touko 2017, 11:39
Kirjoittaja majuva
icoman kirjoitti:Tutkailin ja pyörittelin takarenkaita paikallan tunkin varassa väljyyksien etsimiseksi. Vasenta takarengasta kun pyörittelin niin kuului hentoa "rallatusta" väljää ei muuten tuntunut kun rengasta heilutteli ja kangellakin nosteli pystysuunnassa. Voiko tämä alkava laakerivika aiheuttaa vatkausta tai Resonointia alustassa niin, että kiihdytyksessä tuntuisi enimmäkseen.? Onko paha rasti vaihtaa tuo laakeripaketti ?

Just vaihdoin toisen takapyörän laakeri paketin, vanhan pois saanti tuotti eniten vaikeuksia, jarrut pois, ja paketti on kolmella pultilla kiinni tämän jälkeen piti kaikenlaistakokeilla että irtosi kun oli ruostunut kiinni kuumennus ja iso leka auttoi :hammer: kun ei ollu mitään hienoja laitteita tosta videon lopusta näkee miten se on ruostunut kiinni.

Ja se abs anturin pois saanti ehjänä ei onnistunut kun oli jumittunut sinne koloon, edestä lähti ehjänä.

https://youtu.be/NnaDfs-m1kA

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 26 Touko 2017, 11:54
Kirjoittaja icoman
Jaahas. Eli töitä teettää, kun ei allekirjoittaneellakaan ole kunnon työkaluja / ulosvetäjää. No aikaa on, laakeripaketti tulee ensiviikon alussa. Mutta liekö auttaa alkuperäiseen ongelmaan?

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 26 Touko 2017, 17:26
Kirjoittaja icoman
Juu vetari ollut mielessä, mutta vaihdellaan tuo laakeri ensin. Olen kokeillut niitä vetareita puoli kerrallaan ja klappia oli pituussuntaisesti 1-2 mm molemmissa, muttei muissa suunnissa. Paljonko niissä voi olla sitä toleranssia pituussuunnassa?

Päivitystä ja lisäkysymys IInsignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 09 Kesä 2017, 15:35
Kirjoittaja icoman
Päivitystä tilanteeseen. Nyt on laakeri taakse vaihdettu ja vaihdelaatikon puoleinen tukikumi. Oli sit laakeripaketti takana kiinni turkasen tiukasti. Ajatus oli eilen nopeesti vaihtaa iltasella, mut tänää tuli valmiiksi kun ei viitsi yöllä paiskia pihalla töitä taajamassa. Kolme kertaa lämmitin kuumaksi ja jäähdytin ja hakkasin kuin vierasta sikaa eilen ja irroitusnestaitä käyttelin.
Tänään kävin paikallisessa rautakaupassa ostelemassa kaikenlaista ulosvetäjä / liukuleka kampetta. Lopputulema oli se, että irroitin lopultaa iskarin, kaikki tukivarret yms muut koiranluut jotta sain paketin käteen ja kun pääsi takaa iskemään kunnolla niin antautui lopulta. Kasaaminen olikin sitten jo helppo juttu.
Aikoinaan H astraan vaihdoin ja ei takuulla ollut yhtä tiukassa tuo paketti. Mut tämmöstähän se on kun pihalla värkkää tunkkien varassa.
Vielä pitäisi se vetari vaihtaa kun vatkaaminen jatkuu, pelkkää sisempääniveltä ei löydy helposti, mut reilulla 200 saa sen koko vetoakselin.
Lähteekö vetari vaihdelaatikosta vetäisemällä ja pysyykö öljyt laatikossa vai pitääkö varata laatikkoöljyä kun alkaa vaihtotöihin?

Ongelma ratkaistu Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 21:08
Kirjoittaja icoman
Terve
Tänään tuli uusi vetoakseli Upsin tuomana. Auton keula ylös ja vetarin vaihto kuskin puolelle, vähän pääsi laatikkoöljyjen valuminen yllättämään kun lähti niin liukkaasti vetari kytkimen päästä irti. Varmaan puoli litraa tuli öljyä ulos, no sen verran laitoin tilalle kun täyttöpropun sain auki. Varovainen testiajo. Loppui vapinat siihen. No seuraavia vapinoita odotellessa. Tosin alkanut tuo ropaaminen jo kyllästyttämään ja työsuhdeauto kiikarissa. Farkku astra ja Uusi insignia koeajettu,vielä pitää se farkkuversio koajaa ja katsoa miltä näyttää livenä. Joko Astra sillä biturbolla 160 hp (parempi alusta) tai uusi Insignia vähintään samankokoisilla tehoilla. 100kw automaatilla ei vakuuttanut moottoritie nopeuksissa ohituskiihdytyksessä. Muuten oli kyllä jo auton tuntuinen.

Hyvää Jussin odotusta vaan kaikille tasapuolisesti

Re: Insignia sporttourer -10 tärinä / vatkaus

Lähetetty: 13 Heinä 2018, 19:39
Kirjoittaja Undertaker
Mulla ihan sama 09 2.0cdti etuveto inkussa. Käytin kuskinpuolen vetaria irti tänäön enkä mitään käsintuntuvaa vikaa löytänyt. Miten sen mahdollisen välyksen huomaa?