Nastat vai kitkat?
Nastat vai kitkat?
Pärjääkö Omppu B farkulla talvella kitkoilla? Autossa ei ole luistonestoa.
- Nahkatakki
- 'Admiral'
- Viestit: 115
- Liittynyt: 23 Kesä 2016, 14:57
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nastat vai kitkat?
Saas nähdä millaista muurahaispesää sohaisit
Kysymys on kuitenkin sen verran monisyinen kaikkine muuttujineen ettei yhtä totuutta taida olla olemassakaan.
Itse katsoisin vastauksen riippuvan siitä missä ajaa ja miten ajaa.
Jossain pääkaupunkiseudun ylisuolatuilla loskapaskan sotkemilla kaduilla luulisi pärjäävän kitkoilla hyvin, mutta pienten sivuteiden ja pääkallokelien peilijäisille olosuhteille ei niillä taas paljon ole asiaa. Itsellä nastat juurikin sen vuoksi että pääsee sydäntalvellakin ne pikkuteiden jyrkätkit pienemmällä vaivalla. Vaikka vastapainona säälittäähän se kuluttaa nastoja kevään/syksyn kuivia baanoja rapistellessa.
Loppupeleissä kaikkein ratkaisevin tekijä kuitenkin istuu siellä ratin ja penkin välissä.
Kysymys on kuitenkin sen verran monisyinen kaikkine muuttujineen ettei yhtä totuutta taida olla olemassakaan.
Itse katsoisin vastauksen riippuvan siitä missä ajaa ja miten ajaa.
Jossain pääkaupunkiseudun ylisuolatuilla loskapaskan sotkemilla kaduilla luulisi pärjäävän kitkoilla hyvin, mutta pienten sivuteiden ja pääkallokelien peilijäisille olosuhteille ei niillä taas paljon ole asiaa. Itsellä nastat juurikin sen vuoksi että pääsee sydäntalvellakin ne pikkuteiden jyrkätkit pienemmällä vaivalla. Vaikka vastapainona säälittäähän se kuluttaa nastoja kevään/syksyn kuivia baanoja rapistellessa.
Loppupeleissä kaikkein ratkaisevin tekijä kuitenkin istuu siellä ratin ja penkin välissä.
Avaimenperänä työkalupakki ja hylsysatsi.
Vectra C 2.0T GTS -07
Vectra B 2.0 sport -98
Rekord C 2d 1.9S -68
Vectra C 2.0T GTS -07
Vectra B 2.0 sport -98
Rekord C 2d 1.9S -68
Re: Nastat vai kitkat?
Rengasmyyjän mielestä Omegalla ei pärjää kitkoilla. Ajan kuitenkin etupäässä pääkaupunkiseudulla, harvemmin pikkuteillä.
Voi olla, että on parempi laittaa nastarenkaat alle ensi talvena?
Voi olla, että on parempi laittaa nastarenkaat alle ensi talvena?
Re: Nastat vai kitkat?
Hyvin kulki omega kitkoilla parikin talvea.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13464
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Nastat vai kitkat?
Hakkapeliitta 8 ei ropise nastat.
Toki omegalla kun leikitään niin hakka 7
Itse 9tkm ottanut lähtöjä corsalla eikä meinakkaan nastat irrota.
Isäpuoli ajanut 4 talvea touranilla kitkoilla. 50tkm vuodessa. Nokian R2 kaksi liukasta tilannetta kun alkanut olla pinta lopussa. 95% ajosta isoja pääteitä.
Toki omegalla kun leikitään niin hakka 7
Itse 9tkm ottanut lähtöjä corsalla eikä meinakkaan nastat irrota.
Isäpuoli ajanut 4 talvea touranilla kitkoilla. 50tkm vuodessa. Nokian R2 kaksi liukasta tilannetta kun alkanut olla pinta lopussa. 95% ajosta isoja pääteitä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Nastat vai kitkat?
Itellä Hakka8 nastat ollu alla kaks talvee, yhtään nastaa ei ole irronnut ja nastat muutenkin hyvässä kunnossa, vaikka lukkoperää on kyllä testailtu joka mahdollisessa mutkassa
Ja ovat myös hiljaset ja jämäkät ajaa.
Ja ovat myös hiljaset ja jämäkät ajaa.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Nastat vai kitkat?
No rengasmyyjän intressihän on myydä sinulle sellaiset renkaat kuin hän haluaa myydä. Toki hyvä myyjä koettaa varmistaa asiakkaan tyytyväisyyden ja sen että asiakas tulee toistekkin ostamaan häneltä renkaita, mutta mielipidettä siitä pärjääkö vai ei on rengaskauppiaalta turha kysellä. Sen voi kysyä vaikka siltä edesmenneeltä Hyrynsalmen sammakkoprofessorilta tai siltä amerikkalaiselta säänennustusmurmelilta.JarmoW kirjoitti:Rengasmyyjän mielestä Omegalla ei pärjää kitkoilla. Ajan kuitenkin etupäässä pääkaupunkiseudulla, harvemmin pikkuteillä.
Voi olla, että on parempi laittaa nastarenkaat alle ensi talvena?
Tuo on siis asia, johon sinun pitää muodostaa oma mielipide - meillä toisilla on takuulla puolesta ja vastaan ja perusteet kullakin vaihtelevat.
Minusta pärjää ihan hyvin, mutta vaatii pelisilmää tietyillä keleillä. Nastoilla pelisilmää tarvitaan ehkä aavistuksen vähemmän vaikka siinäkin sitä luonnollisesti tarvitaan.
timo
Re: Nastat vai kitkat?
Minusta tuo vastaus, että pitää muodostaa oma mielipide, ei ole mikään hyvä neuvo. En ole ajanut vuosikausiin takavetoisella, siksi kysyn niiltä joilla on kokemusta asiasta. En kaipaa turhia ja asiattomia kommentteja. Jos sinulla ei ole kysymykseen vastausta niin älä kirjoita soopaa.
Re: Nastat vai kitkat?
Trlol
Omega on siitä kumma auto kitkoilla, että liikennevaloista lähtiessä kun painaa kaasua, niin auto lähteekin taaksepäin. Sitten toisaalta, mitä enemmän painaa jarrua, niin sitä hurjemmin vauhti kiihtyy. Vaatii vähän tottumista, että oppii ajelemaan tuolla tavalla.
Omega on siitä kumma auto kitkoilla, että liikennevaloista lähtiessä kun painaa kaasua, niin auto lähteekin taaksepäin. Sitten toisaalta, mitä enemmän painaa jarrua, niin sitä hurjemmin vauhti kiihtyy. Vaatii vähän tottumista, että oppii ajelemaan tuolla tavalla.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Nastat vai kitkat?
Aika jyrkästi sanottu, että kirjoittaisin soopaa. Ikinä en sitä tarkoituksella tee vaikka moni sitä täällä netissä huvikseen harrastaa. Tämä nyt on vaan sellainen aihe, josta mennään aina juupas/eipäs akselille ja lopullista totuutta ei tule, koska kyse on puhtaasta makuasiasta, johon vaikuttaa olosuhteet joissa ajelet ja omat tottumuksesi ja halusi. Kitkalla pärjää ja nastalla vähän paremmin ja siltä pohjalta sinun kannattaa päätöksesi tehdä. Sellaista totuutta että takavetoiseen Omegaan aina nastat tai kitkat ei ole olemassa vaikka joku sellaisen lausunnon täällä antaisikin.JarmoW kirjoitti:Minusta tuo vastaus, että pitää muodostaa oma mielipide, ei ole mikään hyvä neuvo. En ole ajanut vuosikausiin takavetoisella, siksi kysyn niiltä joilla on kokemusta asiasta. En kaipaa turhia ja asiattomia kommentteja. Jos sinulla ei ole kysymykseen vastausta niin älä kirjoita soopaa.
Jos mielipiteeni kelpaa, niin ajan molemmilla. Syyskuussa kitkat/nastattomat nastat alle ja niillä ajan kunnes oikea talvi tulee ja heitän sitten nastat alle. Sitten kun kehäteillä alkaa helmikuussa nastojen rapina käydä hermoon palaan noihin nastattomiin talvirenkaisiin. Se on minusta ylivoimainen järjestely, mutta ei varmasti ole sitä jonkun muun mielestä.
Jos nyt luet kaikki vastaukset edeltä, niin nyt on tarjottu sekä kitkoja että nastoja että molempia. Kaikki ovat takuulla niillä pärjänneet omalla mittapuullaan, mutta sen muuttaminen sinulle renkaiden osto-ohjeeksi on tekemätön paikka. Jommat kummat tai molemmat sinun on ostettava niistä omista lähtökohdistasi.....ellet sitten odota uutta tieliikennelakia, jossa vissiin ollaan menossa muotoiluun "semmoiset renkaat kun keliin sopii", joka tarkoittaisi, että talvellakin saa ajaa kesäkumeilla, jos keli sen vain sallii.
ps. Paikkakunnallasi Raahessa talvella käyneenä sanoisin, että silloin siellä ainakin oli kunnolliset talvikelit, jossa olisi pärjännyt molemmilla, mutta nastoilla ehkä paremmin. Meillä Vantaalla taas on melkein koko talvi ollut ainakin pääteillä liki kesärengaskeli.
Re: Nastat vai kitkat?
Itsellä oli V6 B2 sedan Omegassa 6 vuotta vanhat kitkat(pintaa 7mm) yhden talven ja hyvin piti. Samat kitkat on edelleen mulla jotka oli viime talven toisessa autossa ja siinäkin piti hienosti, toki paras pito alkaa olla kadonnut kun kumeilla ikää nyt 7 vuotta. Myin tuon Omegan pois sen yhden talven jälkeen joten siksi vain yhden talven sillä kitkat alla.
Ajot ajeltu enimmäkseen länsirannnikolla joten jääkelejä mahtuu joukkoon paljon ja ikinä ei ole ongelmia ollut. Nastoja en osta enään koskaan, kitkoilla olen ajellut vuodesta 2001.
Ajot ajeltu enimmäkseen länsirannnikolla joten jääkelejä mahtuu joukkoon paljon ja ikinä ei ole ongelmia ollut. Nastoja en osta enään koskaan, kitkoilla olen ajellut vuodesta 2001.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Nastat vai kitkat?
Toinen samaan teemaan kuuluva keskustelunavaus on - "mitä öljyä autoosi".
Itse uskon halvimpaan valmistajan speksit täyttävään öljyyn ja sitten vähintään valmistajan määräämillä (mielummin vähän tiheämmin) väleillä tehtävä öljynvaihto. En ole vielä yhtään autoa sillä rikkonut ja olen ollut tyytyväinen. Joku toinen tulee ehdottamaan Castrolia, Mobilia Nestettä tai jotain muuta. Öljyuskontokuntia on yhtä monta kuin on öljymerkkejä eikä mikään niistä voi todistaa olevansa toistaan parempi. Minä uskon omaani, eli toistaiseksi Motoxia Motonetistä, kunhan halvempaa tulee jostain vastaan.
Öljyn osalta ainoat faktat ovat ohjekirjassa lukeva öljytyyppi ja renkaiden osalta rekisteriotteeseen merkityt sallityt koot ja sen lisäksi laissa määritettävät millit ja rengasmerkinnät (M+S esimerkiksi). Kaikki muu jää kuskin itsensä päätettäväksi omista lähtökohdistaan, joten valintoja on liki yhtä monta kuin on kuljettajia ja kaikilla on omasta mielestään itselle sopivin vaihtoehto.
Tuossa malliksi miten öljykeskustelu rönsyilee:
viewtopic.php?f=4&t=126960&hilit=mit%C3 ... 6ljy%C3%A4
Itse uskon halvimpaan valmistajan speksit täyttävään öljyyn ja sitten vähintään valmistajan määräämillä (mielummin vähän tiheämmin) väleillä tehtävä öljynvaihto. En ole vielä yhtään autoa sillä rikkonut ja olen ollut tyytyväinen. Joku toinen tulee ehdottamaan Castrolia, Mobilia Nestettä tai jotain muuta. Öljyuskontokuntia on yhtä monta kuin on öljymerkkejä eikä mikään niistä voi todistaa olevansa toistaan parempi. Minä uskon omaani, eli toistaiseksi Motoxia Motonetistä, kunhan halvempaa tulee jostain vastaan.
Öljyn osalta ainoat faktat ovat ohjekirjassa lukeva öljytyyppi ja renkaiden osalta rekisteriotteeseen merkityt sallityt koot ja sen lisäksi laissa määritettävät millit ja rengasmerkinnät (M+S esimerkiksi). Kaikki muu jää kuskin itsensä päätettäväksi omista lähtökohdistaan, joten valintoja on liki yhtä monta kuin on kuljettajia ja kaikilla on omasta mielestään itselle sopivin vaihtoehto.
Tuossa malliksi miten öljykeskustelu rönsyilee:
viewtopic.php?f=4&t=126960&hilit=mit%C3 ... 6ljy%C3%A4
Re: Nastat vai kitkat?
Kylläpä tuli kommentteja nastat vai kitkat aiheeseen. En todellakaan pyytänyt osto-ohjeita vaan käytännön kokemuksia. Kiitos vastauksista.
Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuunkäsitelty.
Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuunkäsitelty.
Re: Nastat vai kitkat?
Eikös se ole turvallisin valinta, että jos epäilee ettei välttämättä kitkoilla pärjäisi, niin ottaa sitten ne nastat. Ei ne nykyaikaset nastat juurikaan rapise eikä nastat irtoile.JarmoW kirjoitti:Kylläpä tuli kommentteja nastat vai kitkat aiheeseen. En todellakaan pyytänyt osto-ohjeita vaan käytännön kokemuksia. Kiitos vastauksista.
Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuunkäsitelty.
Itse en juurikaan huomaa ajettavuudessa tai mukavuudessa eroa omien nasta- tai kesärenkaiden välillä (molemmat lähes samalla profiililla).
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Nastat vai kitkat?
Samaa mieltä.mandula kirjoitti:Eikös se ole turvallisin valinta, että jos epäilee ettei välttämättä kitkoilla pärjäisi, niin ottaa sitten ne nastat. Ei ne nykyaikaset nastat juurikaan rapise eikä nastat irtoile.JarmoW kirjoitti:Kylläpä tuli kommentteja nastat vai kitkat aiheeseen. En todellakaan pyytänyt osto-ohjeita vaan käytännön kokemuksia. Kiitos vastauksista.
Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuunkäsitelty.
Itse en juurikaan huomaa ajettavuudessa tai mukavuudessa eroa omien nasta- tai kesärenkaiden välillä (molemmat lähes samalla profiililla).
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa