TPMS ohjelmointi. EL-50448

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
kWh
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Kesä 2016, 21:41

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja kWh »

KKN kirjoitti:Contin IceContact 2:set pitäisi olla hyvät talvigummit, mutta kyllä harvinaisen uraherkäksi ja epävakaaksi muuttui ajo. Minusta ero on suurempi kuin mitä muissa autoissa on tullut vastaan.
Samat renkaat meillä, laitoin talvipaineet, eli sellaiset 2.4. Nehän oli vallan mahdottomat ja ajossa paineet vielä nousi 2.6bar nurkille. Laskin paineita ja nyt ovat ihan ok tuntuiset talvirenkaiksi.
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja KKN »

kWh kirjoitti:
KKN kirjoitti:Contin IceContact 2:set pitäisi olla hyvät talvigummit, mutta kyllä harvinaisen uraherkäksi ja epävakaaksi muuttui ajo. Minusta ero on suurempi kuin mitä muissa autoissa on tullut vastaan.
Samat renkaat meillä, laitoin talvipaineet, eli sellaiset 2.4. Nehän oli vallan mahdottomat ja ajossa paineet vielä nousi 2.6bar nurkille. Laskin paineita ja nyt ovat ihan ok tuntuiset talvirenkaiksi.
Täytyy katsoa noi paineet vielä tarkemmin. Renkaiden vaihdon jälkeen kävin tarkistelemassa huoltoasemalla rikkinäisen oloisella pistoolilla. Taisi olla 2.6 bar ja ajattelin, että pakkasilla sitten asettuu alemmas, mutta ihan liian kovat mitä ilmeisimmin.
Avatar
jaripk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 06 Syys 2005, 23:14
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja jaripk »

KKN kirjoitti:
kWh kirjoitti:
KKN kirjoitti:Contin IceContact 2:set pitäisi olla hyvät talvigummit, mutta kyllä harvinaisen uraherkäksi ja epävakaaksi muuttui ajo. Minusta ero on suurempi kuin mitä muissa autoissa on tullut vastaan.
Samat renkaat meillä, laitoin talvipaineet, eli sellaiset 2.4. Nehän oli vallan mahdottomat ja ajossa paineet vielä nousi 2.6bar nurkille. Laskin paineita ja nyt ovat ihan ok tuntuiset talvirenkaiksi.
Täytyy katsoa noi paineet vielä tarkemmin. Renkaiden vaihdon jälkeen kävin tarkistelemassa huoltoasemalla rikkinäisen oloisella pistoolilla. Taisi olla 2.6 bar ja ajattelin, että pakkasilla sitten asettuu alemmas, mutta ihan liian kovat mitä ilmeisimmin.
Itellä oli aluksi 2,9-3,0. ja renkaat karmeat ajaa. Tiputin paineet 2,6 kohdille, niin ovat hyvät ajaa. Paineita katseltu auton näytöstä.
ASTRA Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI Ecotec 100kW AT6 + Webasto
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja otj »

Hakka 8:t alla ja paineet auton mukaan 264 kPa. Hyvin toimii nämä renkaat niillä paineilla, ei ongelmia ajettavuudessa.
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1508
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

Miksi ihmeessä noin kovat rengaspaineet? Mä laitoin huoltoaseman mittarilla renkaisiin n. 220kpa ja koodauksen jälkeen "lämpimillä" renkailla näytti 224kpa. Alimmillaan n. -10 asteessa mittaristo on näyttänyt paineksi haarukassa 204-208kpa. Varmasti vähän "pehmeämpi" rengas tuo lisää pitoa ja ajomukavuutta.

Valikossa on ollut asetuksena kevyt, niin ei ole vielä koskaan herjannut liian alhaisia paineita. Mikälie sitten sallittu vaihteluväli?
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Nible »

Pistoolisankari kirjoitti:Miksi ihmeessä noin kovat rengaspaineet? Mä laitoin huoltoaseman mittarilla renkaisiin n. 220kpa ja koodauksen jälkeen "lämpimillä" renkailla näytti 224kpa. Alimmillaan n. -10 asteessa mittaristo on näyttänyt paineksi haarukassa 204-208kpa. Varmasti vähän "pehmeämpi" rengas tuo lisää pitoa ja ajomukavuutta.

Valikossa on ollut asetuksena kevyt, niin ei ole vielä koskaan herjannut liian alhaisia paineita. Mikälie sitten sallittu vaihteluväli?
Rengasliikkeessä ovat laittaneet kesärenkaisiin 2,5 bar ja talvirenkaisiin 2,7 bar. Tosin tänä syksynä laittoivat vaan 2,5 bar.

Edellisessä Astrassa oli Hakkapeliitta 8:t ja tuo korkeampi paine paransi mukavuutta. Nykyisessä R2:t ja vähän on samaa havaittavissa. Yhdistelmä talvirenkaat 205/60R16 (215/50 R17 kesärenkaat) ja Nokian talvirenkaat, niin tuo J Astra menee ainakin huonompaan suuntaan ajomukavuuden suhteen. Jonkin verran se paranee tuolla paineiden nostolla, mutta kyllähän sen renkaan löysyyden tuntee silti.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja otj »

Pistoolisankari, 270 kPa on Eco-suositus ja korkeampi paine torjuu myös talvirenkaan vetelyyttä.
Kuljettaja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Loka 2016, 12:01

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Tilaamani ohjelmointilaite katosi matkalla. Saisiko Tampereen seudulla ohjelmointiapuja joltain kapulan haltijalta?
Astra K 1.6 CDTI A
ToniA
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Marras 2016, 16:19

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja ToniA »

Uudet anturit ovat ilmeisesti 'nukkumassa' ja ne pitää 'herättää'. Riittääkö tähän se, että käy ne läpi tän EL-50448:n kanssa?

Eli laitettiin kaverin pienellä rengaspajalla kumit + anturit (GM osanumero 1010070) paikalleen. Ampera ei sano noista renkaista mitään, ohjekirjan mukaan Amperan pitäisi olla itseoppiva. Mutta sitten taas löytyi myös sellainen tieto, että uudet TPMS:t pitää ensin herättää. Juu, kävin tosiaan ohjekirjat läpi. Chevrolet Voltissa on tuo opetussysteemi jossa piipataan joka rengas läpi järjestyksessä. Opel Amperan käyttöohjekirjan samassa kappaleessa sanotaan 'After a tyre with sensors is installed or after rotating the vehicle tyres, the vehicle must remain stationary for approx. 20 minutes, before the system recalculates. The following relearn process takes up to 10 minutes of driving at a minimum speed of 12 mph. During the recalculation process -- or pressure values changing tyre/wheel position may be displayed in the DIC'.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Tilasin myös oman kapulani Alista
https://www.aliexpress.com/item/El-5044 ... 0.0.UMEUAx

Jäi vaan arveluttamaan että toimiiko kun siinä ei erikseen mainita molempia taajuuksia 315 / 433 Mhz :-?
Toi oli kuitenkin halvin minkä löysin, 35,6eur toimitettuna.
Liekö noita EL-50448 kapuloita sitten edes erilaisia että jotkut tukisi vain toista taajuutta?!
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja otj »

Juuri tuo Alin kapula on itsellä ja hyvin toimii K-Astrassa.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

otj kirjoitti:Juuri tuo Alin kapula on itsellä ja hyvin toimii K-Astrassa.
No se Ali on vähän kuten ebay eli keskitetty kauppapaikka usealle eri myyjälle.
Noita kinukkipajoja missä kapuloita rakennellaan on useita, mut pitää toivoa että toimisi myös tuo jonka itse tilasin.
100 euroa pyytävät paikallisella marmoritiskillä moisesta kalikasta.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja otj »

Tiedän, mutta taisi olla juurikin tuo sama kauppiaskin. :)
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Haittaako ajotietokonetta jos laittaa taakse vararenkaaksi yhden kesä/talvi-renkaista joissa on siis rengaspaineanturi?
Ohjekirjassa oli jotain että saattaa sekoittaa, mut onko kokemuksia?
Luulisi että kun neljä pyörää opetetaan niin viides ei haittaisi.

Aika nihkeästi on noita vararenkaita myynnissä, lisävarusteena ei taida saada kuin uusiin autoihin. Tietysti kävishän sinne mikä tahansa rengas vaikka romikselta kunhan on samalla pulttijaolla ja mahtuu sinne vararenkaan paikalle.

*muoks*
Melko nihkeästi tuntuu paketit liikkuvan Kiinassa näin Joulun aikoihin, 21.pv viimeksi merkintä ja nyt 30.pv.
Tosin aina olen kaikki pakettini saanut Kiinasta perille asti, pisimmillään tainnut mennä 1,5kk:tta.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1508
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

Tämä lienee oikea ketju.
Onko muilla pakkasten tullen alkanut tulemaan rengaspainevaroituksia?
Olen plussakeleillä laittanut renkaisiin paineeksi eteen ~240 ja taakse ~250. (Täällä lukemani perusteella)

Eilen aamulla vasen eturengas oli herjannut vähäistä painetta ollen 184. Muut olivat 200-220 välissä. Muija kävi itse Shellillä laittamassa lisää ilmaa eturenkaaseen. Mittarin mukaan se oli kuulemma laittanut sinne noin 2.2 baria ilmaa ja auto näytti tuolloin 208. Valo sammui ja herja hävisi. Tänä aamuna, kun se oli lähtenyt sillä töihin oli edessä edelleen se 208, mutta herjasi oikean takapyörän paineeksi 198.

Onko mahdollista että ne renkaat tai anturit vuotavat oikeasti ilmaa vai ovatko ne vain sekaisin tästä kahdenkympin pakkasesta? Ja voinko nyt käydä lataamassa renkaisiin "oikeat" paineet ilman että kumit räjähtää kiertoradalle ilmojen lämmetessä :lol:
Vastaa Viestiin