Vectra C puoltaa
Vectra C puoltaa
Eli auto on Vectra C -04 farkku ja ongelma on että auto puoltaa oikealle ja vetelee urissa. Auto on nelipyöräsuunnattu ja katsastettu viime viikolla ja mitään välyksiä tai muuta ei löytyny, ainoastaan eturattaat oli harittanu ennen suuntausta. Alla pyörii 225/45/17 renkaat, ja vanteet on 7.5" ja Et 35. Onko kellään ideoita mistä tätä puoltamis ongelmaa kannattais lähtä purkamaan? Niin ja autossa on vakioalusta
Re: Vectra C puoltaa
Tutulla ihan sama juttu, tismalleen samat oireet. Talvitenkailla lievempää.
Myös katsastettu ja alustan osia, vakaajan koiranluut sekä bumerangit vaihdettu. Myös 4 pyöräsuuntaus tehty ja kaikki kulmat täysin ok. Vetänyt aina eikä noilla remonteilla mitään vaikutusta.
Itselle hankin juuri myös toiseksi autoksi C Vectran ja kulkee kuin "juna". Eli jotain vikaa kaverilla on, ei kuulu ominaisuuksiin tuo puoltaminen. Emme vain ole keksineet että mikö syynä. Ohjaustehostinta on epäilty. Kun pitää ratista kiinni, niin menee vakaasti ja suoraan. Heti kun päästää irti niin vie voimakkaasti oikealle.
Myös katsastettu ja alustan osia, vakaajan koiranluut sekä bumerangit vaihdettu. Myös 4 pyöräsuuntaus tehty ja kaikki kulmat täysin ok. Vetänyt aina eikä noilla remonteilla mitään vaikutusta.
Itselle hankin juuri myös toiseksi autoksi C Vectran ja kulkee kuin "juna". Eli jotain vikaa kaverilla on, ei kuulu ominaisuuksiin tuo puoltaminen. Emme vain ole keksineet että mikö syynä. Ohjaustehostinta on epäilty. Kun pitää ratista kiinni, niin menee vakaasti ja suoraan. Heti kun päästää irti niin vie voimakkaasti oikealle.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
Sama homma täällä kun ratista päästä irti niin lähtee puoltaa oikeelle. Voikohan tätä ohjaustehostina säätää tai ohjelmoida uudelleen tai jotain? Voihan se olla niinkin että tuo Vectra on tarkka siitä mitä alla pyörii, kun 205/55/16 kesärenkailla tätä puoltamista ei juurikaan ollut.petrisa kirjoitti:Tutulla ihan sama juttu, tismalleen samat oireet. Talvitenkailla lievempää.
Myös katsastettu ja alustan osia, vakaajan koiranluut sekä bumerangit vaihdettu. Myös 4 pyöräsuuntaus tehty ja kaikki kulmat täysin ok. Vetänyt aina eikä noilla remonteilla mitään vaikutusta.
Itselle hankin juuri myös toiseksi autoksi C Vectran ja kulkee kuin "juna". Eli jotain vikaa kaverilla on, ei kuulu ominaisuuksiin tuo puoltaminen. Emme vain ole keksineet että mikö syynä. Ohjaustehostinta on epäilty. Kun pitää ratista kiinni, niin menee vakaasti ja suoraan. Heti kun päästää irti niin vie voimakkaasti oikealle.
Re: Vectra C puoltaa
Säädöstä en ole varma. En ainakaan op-com lla löydä kohtaa mistä sen voisi tehdä. Onnistuuko Tech2 lla ja onko siitä ylipäätänsä mitään apua tähän ongelmaan?
Vähän on arvailtu tehostimen nesteen vaihdon vaikutusta asiaan. Tehostinhan on sähköhydraulinen, joten nesteen vaihto voi vaikuttaa. Sitä vain ihmetellään, että miksi se huonolla nesteellä vain puoltaa juuri oikealle. Sitten jostain olen lukenut, että mikäli hammastanko ei olisi keskiasennossa vaikka renkaat on suorassa, aiheuttaisi tällaista.
Vähän on arvailtu tehostimen nesteen vaihdon vaikutusta asiaan. Tehostinhan on sähköhydraulinen, joten nesteen vaihto voi vaikuttaa. Sitä vain ihmetellään, että miksi se huonolla nesteellä vain puoltaa juuri oikealle. Sitten jostain olen lukenut, että mikäli hammastanko ei olisi keskiasennossa vaikka renkaat on suorassa, aiheuttaisi tällaista.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
Ite laitan kyllä 16 tuuman vanteet takas ens kesänä jos tuota vikaa ei saa korjattua. Tuo 225 leveä rengas on luultavasti syynä kun auto vetelee urissa mutta tuskin se on syynä tuohon puoltamiseen. Nesteet vois tarkistaa ohjaustehostimesta kun ei oo mitään hajua paljonko siellä on tavaraa jäljellä..petrisa kirjoitti:Säädöstä en ole varma. En ainakaan op-com lla löydä kohtaa mistä sen voisi tehdä. Onnistuuko Tech2 lla ja onko siitä ylipäätänsä mitään apua tähän ongelmaan?
Vähän on arvailtu tehostimen nesteen vaihdon vaikutusta asiaan. Tehostinhan on sähköhydraulinen, joten nesteen vaihto voi vaikuttaa. Sitä vain ihmetellään, että miksi se huonolla nesteellä vain puoltaa juuri oikealle. Sitten jostain olen lukenut, että mikäli hammastanko ei olisi keskiasennossa vaikka renkaat on suorassa, aiheuttaisi tällaista.
Re: Vectra C puoltaa
Itsellä Vectra farkku 2008 Diesel ja puoltaa myös....oikealle Aikaisemmin aina korjaantunut nelipyöräsäädöllä en vaan ole saanut aikaiseksi viedä taas. Yksi mikä saattaa aiheuttaa aiheuttaa puoltamista on etujousen päällä oleva "laakeri" (en muista virallista nimeä). Se kun menee rikki niin saattaa käydä niin että se jää "vänkäämään" ja ohjaus puoltaa sen takia. Omassa autossa se on rikki kun pyörien kääntyessä pitää kitinää, rutinaa ja pauketta...
Aikaisemmin oli Vectra 04 farkku ja se puolti pari kertaa myös..oikealle mutta korjaantui aina nelipyöräsäädöllä.
Aikaisemmin oli Vectra 04 farkku ja se puolti pari kertaa myös..oikealle mutta korjaantui aina nelipyöräsäädöllä.
Re: Vectra C puoltaa
Kääntölaakeriongelma tiedetään. Ei vaan voi aihettaa puoltamista koko ajan oikeallehhatevala kirjoitti:Itsellä Vectra farkku 2008 Diesel ja puoltaa myös....oikealle Aikaisemmin aina korjaantunut nelipyöräsäädöllä en vaan ole saanut aikaiseksi viedä taas. Yksi mikä saattaa aiheuttaa aiheuttaa puoltamista on etujousen päällä oleva "laakeri" (en muista virallista nimeä). Se kun menee rikki niin saattaa käydä niin että se jää "vänkäämään" ja ohjaus puoltaa sen takia. Omassa autossa se on rikki kun pyörien kääntyessä pitää kitinää, rutinaa ja pauketta...
Aikaisemmin oli Vectra 04 farkku ja se puolti pari kertaa myös..oikealle mutta korjaantui aina nelipyöräsäädöllä.
Tosin, eipä tämä minun ongelma ole vaan tutun. Itselläni auto kulkee ihan suoraan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
Ei se kääntölaakerin vika voi minun mielestä aiheuttaa puoltamista aina vain yksinomaan toiseen suuntaan oli laakeri sitten rikki oikealla tai vasemmalla. Kääntölaakerin vika minusta pitäisi ilmetä siten, että jää vuoroin puoltamaan jompaan kumpaan suuntaan riippuen mihin suuntaan on viimeksi rattia käännetty. Siitä syystä että jousi jää vääntöön laakerin jäykkyyden vuoksi. Ja tuo väänön suunta riippuu onko käännetty oikealle vai vasemmalle.
Tämä käsitys ainakin minulla on tästä asiasta ihan vain teoriatasolla pähkäiltynä
Jos jollakulla on asiasta muuta tietoa niin kertokaa ihmeessä. Myös hyvä tekninen perustelu sille, miksi kääntölaakerivika voisi aiheuttaa puoltamista säännönmukaisesti vain toiseen suuntaan, olisi paikallaan .
Tämä käsitys ainakin minulla on tästä asiasta ihan vain teoriatasolla pähkäiltynä
Jos jollakulla on asiasta muuta tietoa niin kertokaa ihmeessä. Myös hyvä tekninen perustelu sille, miksi kääntölaakerivika voisi aiheuttaa puoltamista säännönmukaisesti vain toiseen suuntaan, olisi paikallaan .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
caster ja kpi kulmat?
etukelkkaa löysälle ja hieromaan kohdillleen.
etukelkkaa löysälle ja hieromaan kohdillleen.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Vectra C puoltaa
^ Juuri nämä vaikuttavat (varsInkin Caster tien kallistukseen).
Mutta...
Ei selitä tuosta minun tutun autosta tuokaan: caster, kpi, kun ne ovat kohdillaan ja veto oikealle on niin voimakasta. Lisäksi ajettaessa keskikaistan päällä, jolloin kallistusta molemmille puolille (kumoavat toisensa) vetää edelleen samalla tavalla oikealle. Eikä edes ajo väärällä kaistalla oikeastaan muuta tilannetta kokonaisuutena kuin tuo puolto lievenee niin ettei enää juuri haittaa.
Ilman muuta ns. normaaleissa säännönmukaisissa puoltamisissa jompaan kumpaan suuntaan koko ajan nuo etupään kulmat, muutkin kuin auraus, kannattaa säädättää. Ja tosiaan apurungon asentoa muuttamalla. Voisihan se tässä tutun autossakin auttaa, jos säätäisi sen tarkoituksella " ihan pieleen".
Jotenkin vain tuntuu, että ohjauksesta on kiinni. Ratista irti päästäessä ratti heti liikahtaa oikelle, ei siis ihme, että auton suunta kääntyy sinne. Ratista kiinni pitäessä (kevyesti) menee ihan suoraan.
Mutta...
Ei selitä tuosta minun tutun autosta tuokaan: caster, kpi, kun ne ovat kohdillaan ja veto oikealle on niin voimakasta. Lisäksi ajettaessa keskikaistan päällä, jolloin kallistusta molemmille puolille (kumoavat toisensa) vetää edelleen samalla tavalla oikealle. Eikä edes ajo väärällä kaistalla oikeastaan muuta tilannetta kokonaisuutena kuin tuo puolto lievenee niin ettei enää juuri haittaa.
Ilman muuta ns. normaaleissa säännönmukaisissa puoltamisissa jompaan kumpaan suuntaan koko ajan nuo etupään kulmat, muutkin kuin auraus, kannattaa säädättää. Ja tosiaan apurungon asentoa muuttamalla. Voisihan se tässä tutun autossakin auttaa, jos säätäisi sen tarkoituksella " ihan pieleen".
Jotenkin vain tuntuu, että ohjauksesta on kiinni. Ratista irti päästäessä ratti heti liikahtaa oikelle, ei siis ihme, että auton suunta kääntyy sinne. Ratista kiinni pitäessä (kevyesti) menee ihan suoraan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
Ei ole tässä kerenny paljon vikaa tutkia, mutta ihan samat oireet on itellä. Nelipyöräsuuntauksen tein points-s:llä Oulussa ja pitäs kyllä olla ihan pätevä liike, mutta vois kyllä käyttää autoa jossain muualla kans että sais varmuuden että säädöt ei ole pielessä..petrisa kirjoitti:^ Juuri nämä vaikuttavat (varsInkin Caster tien kallistukseen).
Mutta...
Ei selitä tuosta minun tutun autosta tuokaan: caster, kpi, kun ne ovat kohdillaan ja veto oikealle on niin voimakasta. Lisäksi ajettaessa keskikaistan päällä, jolloin kallistusta molemmille puolille (kumoavat toisensa) vetää edelleen samalla tavalla oikealle. Eikä edes ajo väärällä kaistalla oikeastaan muuta tilannetta kokonaisuutena kuin tuo puolto lievenee niin ettei enää juuri haittaa.
Ilman muuta ns. normaaleissa säännönmukaisissa puoltamisissa jompaan kumpaan suuntaan koko ajan nuo etupään kulmat, muutkin kuin auraus, kannattaa säädättää. Ja tosiaan apurungon asentoa muuttamalla. Voisihan se tässä tutun autossakin auttaa, jos säätäisi sen tarkoituksella " ihan pieleen".
Jotenkin vain tuntuu, että ohjauksesta on kiinni. Ratista irti päästäessä ratti heti liikahtaa oikelle, ei siis ihme, että auton suunta kääntyy sinne. Ratista kiinni pitäessä (kevyesti) menee ihan suoraan.
Re: Vectra C puoltaa
Älä vie turhaan muualle. Points on Oulun paras paikka ja tuntuu olevan parhaimpia koko Suomessa.Tämä on ihan käynyt selvästi ilmi useamman eri tapausten kanssa. Jopa muualta päin tultaisiin tuonne jos olisi lyhyempi matka.
Kyllä ne pyörän kulmat ok ja kaikki voitava on tehty, jos tuolla on käytetty. Vika on satavarmasti muualla.
Kyllä ne pyörän kulmat ok ja kaikki voitava on tehty, jos tuolla on käytetty. Vika on satavarmasti muualla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
Kyllä se ylälaakerin jumiminen vaikuttaa toiseen suuntaan kääntäessä koska miettikääpä jousta kun on nokka niin se ottaa helposti vastaan kun taas toisinpäin kääntäessä ei ota kiinni ja itellä oli jumpperissa ylälaakerin jumissa oikealla jousi oikein Paukku kUn käänsi vasemmalle ja oikaisi niin jäi kampeaan vasemmalle kun taas oikealle käänsi ja suoristi niin ei puoltanut
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Re: Vectra C puoltaa
^ Luitko viestiäni ollenkaan
Tai, jos luit, et sisäistä lukemaasi
Eihän siitä olutkaan kysymys, etteikö kääntölaakerin vika aiheuta puoltamista ja siihen tarvittaisiin selitystä. Kysymys oli siitä, että miten kääntölaakerin vika voisi KOKO AJAN aiheuttaa puoltamista ja aina vaan yksinomaan samaan suuntaan (tässä tapauksessa oikealle) ratin kääntelyistä huolimatta.
Tai, jos luit, et sisäistä lukemaasi
Eihän siitä olutkaan kysymys, etteikö kääntölaakerin vika aiheuta puoltamista ja siihen tarvittaisiin selitystä. Kysymys oli siitä, että miten kääntölaakerin vika voisi KOKO AJAN aiheuttaa puoltamista ja aina vaan yksinomaan samaan suuntaan (tässä tapauksessa oikealle) ratin kääntelyistä huolimatta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C puoltaa
oma vectra puolti kans lisäsin öljyä kun oli minimis loppu "jurina" ja puoltaminen
Astra K 1.4T
Ex.
Vectra C2 2.8T
Vectra B2 2.5
Ex.
Vectra C2 2.8T
Vectra B2 2.5