Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
markotoi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Syys 2011, 17:21
Paikkakunta: Vantaa

Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja markotoi »

Konalan Pohjois-Helsingin Autossa ylikiristettiin viime syksynä peltivanteet muun huollon yhteydessä pulttikoneella niin tiukasti etten meinannut saada pultteja irti vanteista vaikka on pitkä pyöränmutteriavain käytössä. Eilen kun tarkastin kesärenkaita, huomasin pulttien reikien reunojen olevan peltivanteissa melkein veitsenterävät siksi että pultit ovat leikanneet kiinni niihin.

Onko riskiä että pultit voivat mennä ajossa rikki kun ne oli kiristetty liian kireälle? En ole vielä ehtinyt tarkastaa pultteja kunnolla kun ovat olleet talven kiinni eikä silloin ainakaan ole ongelmia huomannut.

Muuten olen kyllä sitä mieltä että Konalan Pohjois-Helsingin Auto on samanlainen paskahuolto kuin kaikki muutkin. Kaikki pitäisi aina tehdä itse jos vain voisi. Välttäkää paikkaa jos pystytte.
Avatar
wst
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Helmi 2014, 11:44

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja wst »

Käsittäisin asian niin, että jos pyöränpultteja oikein vääntämällä väännetään, on aina riski että pultti katkeaa tai kierre korkkaa. Useinhan pyöräpultit ovat lujempia 12.9 luokan pultteja. Pidempiaikaisesta ylikiristämisestä voi olla haittaa juurikin noiden vanteisiin / pultteihin tulevien vaurioiden suhteen ja pulttien metallin väsymisen suhteen. Liikkeet säästävät renkaanvaihdoissa aikaa vääntämällä pultit kerralla niin tiukkaan, ettei tarvitse jälkikiristellä. Paremmat korjaamot laittavat pyynnöstä pyöränpultit momenttiin...kunhan ensin vannottavat asiakasta että jälkikiristys myös tehdään :D

Periaatteessa jostain kierretaulukosta voisi löytää maksimimomentin mihin tuollainen kierre suositellaan kiristettävän ja sitten kokeilla momenttiavaimella meneekö pultti vielä enempää, eli onko jäänyt vielä varaa ylikiristykseen. Mutta luulisin että tuollakin keinolla kireyden momenttia on vaikea tietää, vaikka suuntaa tuo voi toki antaa.

Löysin tälläisen: https://www.swtc.edu/ag_power/diesel_en ... values.pdf
Eli tuolta saisi esim M12 / 12.9 / kuiva, maksimi kiristys 160 Nm. Toki arvo on vain ohjeellinen, mutta voisi ajatella tuon olevan suuruusluokkaa oikea, jos esim omassani suosittelevat kireysluokkaa ~110 Nm.
EX: Opel Vectra B 1.6
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Pulttimopo ylikiristää todella helposti pyöränpultit. Korjaamoilla esim. yleisesti käytetty IR 2135 pystyy kiristämään pultit yli 700 nm. Se toki vaatii, että mopolla hetken hakkauttaa pultteja. Kokenut asentaja sitä tuskin tekee, mutta joku juuri aloittanut saattaa hyvinkin liian pitkään kiristää. Pulttimopossa pitäisi käyttää momenttisauvaa tai sitten kiristää loppuun momenttiavaimella. Omien kokemusten mukaan liikkeissä peltivanteet yleensä vedetään todella tiukkaan kiinni pulttimopolla. Monesti saanut vääntää puolen metrin varren kanssa ihan tosissaan, että pultit aukeaa liikkeen jäljiltä.
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

No voihan se teho olla säädetty täysillä, että saa tiukassa olevat pultit auki ja sitten kääntää pyörimissuunnan eikä muista vaihtaa tehoasetusta. Tuskin ne pultit pikaisella liipasimen vetäisyllä menee lähellekkään 700nm, mutta kyllä ne vaan monesti on melko kovasti kiinni kun saa ihan tosissaan avata tuollaisella puolen metrin vääntimellä. Pari kesää sitten viimeksi tuli vastaan tapaus, jossa oli pultit vedetty mopolla melkein niin tiukkaan kun saatu. Yhdestä reiästä olikin kierteet korkanneet.

Täällä ainakin rengasliikkeessä peltivanteet vedetään aina aivan järjettömän tiukkaan (omien ja tuttavien kokemusten perusteella). Ero on melkoinen siihen kun itse on kiristänyt ne momenttiavaimella, jolloin ne aukeaa vaikka sillä auton omalla rengasavaimella.

Mitä tulee "tyhmiin" asentajiin niin, niitäkin löytyy ihan merkkiliikkeistäkin. Mainitaan nyt vaikka E.Hartikainen ja laturin vaihto Hondaan. Autoon laitettiin sitten saabbiin tarkoitettu laturi (auto jättikin seuraavana päivänä tielle). Oikean laturin laiton toisessa liikkeessä suostuivat kyllä mukisematta maksamaan. Itse väittäisin, että ei se niiden asentajien tyhmyydestä johdu, niitä vaan ei kiinnosta kun ei se ole oma auto.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Spirit_ kirjoitti:Itse väittäisin, että ei se niiden asentajien tyhmyydestä johdu, niitä vaan ei kiinnosta kun ei se ole oma auto.
Eli se että asiakkaan auto särjetään kun ei jaksa kiinnostaa ei kerro mitään asentajan tyhmyydestä?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Tuomas kirjoitti:
Spirit_ kirjoitti:Itse väittäisin, että ei se niiden asentajien tyhmyydestä johdu, niitä vaan ei kiinnosta kun ei se ole oma auto.
Eli se että asiakkaan auto särjetään kun ei jaksa kiinnostaa ei kerro mitään asentajan tyhmyydestä?
No eihän se viisasta touhua ole, mutta tuntuu nykyisin vaan olevan melko yleistä monilla aloilla, että porukkaa vaan ei kiinnosta homma, kunhan selviää vaan työpäivästä. Jälki on toki sen mukaista. Itse en nyt vielä ehkä tuon perusteella menisi sanomaan kenestäkään, että on tyhmä.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja TJT »

Spirit_ kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
Spirit_ kirjoitti:Itse väittäisin, että ei se niiden asentajien tyhmyydestä johdu, niitä vaan ei kiinnosta kun ei se ole oma auto.
Eli se että asiakkaan auto särjetään kun ei jaksa kiinnostaa ei kerro mitään asentajan tyhmyydestä?
No eihän se viisasta touhua ole, mutta tuntuu nykyisin vaan olevan melko yleistä monilla aloilla, että porukkaa vaan ei kiinnosta homma, kunhan selviää vaan työpäivästä. Jälki on toki sen mukaista. Itse en nyt vielä ehkä tuon perusteella menisi sanomaan kenestäkään, että on tyhmä.
Itse kyllä sanoisin, että on tyhmä siinä vaiheessa, jos asiakkaiden laitteet rikotaan oman mielenkiinnon puutteen vuoksi.
Viimeistään siinä vaiheessa kun työpaikka lähtee alta...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Spirit_ kirjoitti:No voihan se teho olla säädetty täysillä, että saa tiukassa olevat pultit auki ja sitten kääntää pyörimissuunnan eikä muista vaihtaa tehoasetusta.
IR:ssä ja mukssa laatukoneissa on aina avaussuuntaan täysi momentti vaikka tehonsäätö olisi pienimällä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1140
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Pohjois-Helsingin Auto ylikiristi pultit peltivanteisiin

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

toisaalta IR:n säätö tuntuu enemmän vaikuttaa henkisesti. ei siitä juuri huomaa ero pienimmän ja suurimman välillä. kummallakaan ei uskalla vetää loppuun asti pultteja kiinni, siis raakana ilman niitä momentti varsia.
Vastaa Viestiin