Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Dodiin, sain ryssittyä nuo liukutappien kierteen olka-akselin päästä soikeiksi. Onko kokemusta miten nuo saisi korjattua? Helicoililla? Onko koko 9mm?
En pikaisella haulla löytänyt mistään 9mm sarjaa? Vai meneekö koko olka-akseli vaihtoon?
En pikaisella haulla löytänyt mistään 9mm sarjaa? Vai meneekö koko olka-akseli vaihtoon?
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Varaosahaku.fi kertoo olka akselin hinnaksi oikealle puolelle 40-150 e haarukan.
Helocoil sarjat voi olla hyvän hintaisia ja se että onnistuuko korjaus on vähän niin ja näin. varsinkin jos itse meinaat ensimmäisiä helicoileja vääntää.
Laki ainakin sanoo sen että alustan osia ei saa hitsata tai korjata lämmittämällä. Tuosta helicoilista en osaa sanoa onko se hyväksytty korjausmenetelmä
kyseisessä paikassa eli jarrusatulan kiinnityspultissa.
Helocoil sarjat voi olla hyvän hintaisia ja se että onnistuuko korjaus on vähän niin ja näin. varsinkin jos itse meinaat ensimmäisiä helicoileja vääntää.
Laki ainakin sanoo sen että alustan osia ei saa hitsata tai korjata lämmittämällä. Tuosta helicoilista en osaa sanoa onko se hyväksytty korjausmenetelmä
kyseisessä paikassa eli jarrusatulan kiinnityspultissa.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Onnistuisiko tuolla sarjalla? Hintaa tosin on 69€.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Joo bongasin saman sarjan hieman halvemmalla. Ajattelin käydä hakemassa.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Jep, biltemasta olen menossa hakemaan heti töiden jälkeen
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Mites korjaus onnistui? Itse onnistuin tumpeloimaan tänään samat kierteen pyöränlaakeria vaihtaessani... Käsittämätön vitutuksen tunne, kun oot melkein kaks tuntia tapellu sen laakerin vaihdon kanssa ja jokaikisen osan irrotuksessa tuntuu joku menemään päin vittua. Sitten viimeistä liukutappia kiristäessä tunnet kuinka kierre korkkaa.. Ai saatana kun on hieno tunne...
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Ihan hyvin onnistui ja auto on taas ajossa. Yläpään kierteen sain korjattua mukana tulleella kierretapilla ja alapäähän laitoin tuon sarjan holkin. Eli se vanha kierre porataan ensin auki ja sitten sinne lyödään metalliholkki.
Laitoin varulta holkin ulkopinnalle ja ylempään liukutappiin kierrelukitetta.
Hain muuten Riihimäen Biltemasta tuon sarja. Sinne niitä jäi kai vielä muutama.
Laitoin varulta holkin ulkopinnalle ja ylempään liukutappiin kierrelukitetta.
Hain muuten Riihimäen Biltemasta tuon sarja. Sinne niitä jäi kai vielä muutama.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Fuckin' great, Riksuun käypi tie siis huomenna töiden jälkeen! Sarjassa ei siis ilmeisesti tullu mukana sitä kierretapin vääntövartta tai kahvaa, tai miksi sitä nyt sitten sanotaankin? Eli senkin vielä muistais huomenna ottaa matkaan...
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Ite tökkäsin sen vaan akkuporakoneeseen.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Niin tuo olikin tuollasilla holkeilla toteutettu, luulin ensin että tossa sarjassa olis sellaset normaalit irtokierteet, joilla tarvis vääntää uus, isompi kierre. Mutta toihan onkin huomattavasti helpompi systeemi. Huomenna askartelemaan!
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Toisessä päässä on liukutapin kokoinen reikä ja toisessa päässä poranterän kokoinen reikä. Itse päättelin, että tuo olisi jonkin sortin ohjuri, että reikä tulee prikulleen oikealle etäisyydelle.Rookeri kirjoitti:Miten tuo toimii? Mitkä noi kolme rautaa on, volkkari, fordin ja opelin tekstein?
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
- PolarSeaBlue
- OCF Member 2024
- Viestit: 689
- Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Joo, tuli haettua toi Bilteman setti, kun napojen ja laikkojen vaihdon jälkeen juuri sitä viimeistä liukutappia laittaessa korkkas kierre.
Ei ole monessa paikkaa varastotavarana Helicoil, V-coil tai Recoil settinä tuota M9 x 1.25 kierrettä.
Vähän ihmettelin, että mitenkä hitossa noi rosteriset kierreholkit voi pysyä kiinni, kun vain rihlaus on ulkopinnassa? Ja mitä sillä kierretapilla on tarkoitus tehdä?
Ei ollut mitään ohjeita pakkauksessa.
Ihan piti juutuubista käydä yks video katteleen, ennen kuin valkeni, että sehän laitetaankin sinne liukutapin vastakkaiselle puolelle
Ihan pätevä systeemi.
Pari huomiota jälleen tuli tehtyä. Reikä kannattaa porata sillä ohjurilla ulkopuolelta sisäänpäin ja läpi asti. Toisen reiän kohdalla en tyrkännyt ihan läpi kun vaikutti holkki millin lyhkäsemmältä kuin korvakkeen paksuus. No siihenhän jäi sitten puoli milliä hajurakoa kupariprikan alle.
Seuraavan kerran jättäisin ehkä kupariprikat pois tai madaltaisin kantaa hieman hiomalla, koska nyt pakasta vedetyistä jarrupaloista (Zimmerman) sisempi ei oikein mahtunut uuden jarrulaikan ja sen irtokierreholkin kannan väliin. Tai sitten voi hioa korvakkeen ulkopinnasta puoli milliä pois. Eli pienestä on kiinni. Laitoin sisemmäksi käytetyn palan, kun siinäkin oli vielä 10-12 mm pintaa.
Kyseessä siis -99 1.6 G-Astra 256 mm:n nelipulttisilla laikoilla ja Ate/Delphi-satuloilla.
Ei ole monessa paikkaa varastotavarana Helicoil, V-coil tai Recoil settinä tuota M9 x 1.25 kierrettä.
Vähän ihmettelin, että mitenkä hitossa noi rosteriset kierreholkit voi pysyä kiinni, kun vain rihlaus on ulkopinnassa? Ja mitä sillä kierretapilla on tarkoitus tehdä?
Ei ollut mitään ohjeita pakkauksessa.
Ihan piti juutuubista käydä yks video katteleen, ennen kuin valkeni, että sehän laitetaankin sinne liukutapin vastakkaiselle puolelle
Ihan pätevä systeemi.
Pari huomiota jälleen tuli tehtyä. Reikä kannattaa porata sillä ohjurilla ulkopuolelta sisäänpäin ja läpi asti. Toisen reiän kohdalla en tyrkännyt ihan läpi kun vaikutti holkki millin lyhkäsemmältä kuin korvakkeen paksuus. No siihenhän jäi sitten puoli milliä hajurakoa kupariprikan alle.
Seuraavan kerran jättäisin ehkä kupariprikat pois tai madaltaisin kantaa hieman hiomalla, koska nyt pakasta vedetyistä jarrupaloista (Zimmerman) sisempi ei oikein mahtunut uuden jarrulaikan ja sen irtokierreholkin kannan väliin. Tai sitten voi hioa korvakkeen ulkopinnasta puoli milliä pois. Eli pienestä on kiinni. Laitoin sisemmäksi käytetyn palan, kun siinäkin oli vielä 10-12 mm pintaa.
Kyseessä siis -99 1.6 G-Astra 256 mm:n nelipulttisilla laikoilla ja Ate/Delphi-satuloilla.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Noihin tappeihinhan ei kohdistu pituus suunnassa juuri minkäänlaisia voimia, ei tosin poikittainkaan. Noi kannattelee vaan satulaa.
Onko tolla sitte niin väliä, kummalla puolella holkki on. Levyn puolella tosin kestää vetoa, mutta ei sitä satula jumittaessaankaan kovin paljo saa aikaan, kun liuthan on kumia.
Pääkaupunkiseudulla oli joku firma millä oli 28€ vöggelin helicoil sarjaa M9x1,25
Putkikierre http://www.putkikierre.fi/ProductDetail ... AMq5346w==
Onko tolla sitte niin väliä, kummalla puolella holkki on. Levyn puolella tosin kestää vetoa, mutta ei sitä satula jumittaessaankaan kovin paljo saa aikaan, kun liuthan on kumia.
Pääkaupunkiseudulla oli joku firma millä oli 28€ vöggelin helicoil sarjaa M9x1,25
Putkikierre http://www.putkikierre.fi/ProductDetail ... AMq5346w==
Re: Astra G olka-akseli, liukutappien kierteet
Biltemasta löytyi apu liutapin kierteen korkkaamiseen (ja jopa sunnuntaina!): https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000030995
Liukutappeja/-pultteja saa myös: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000034533
Sarjan erikoisporalla poratusta rei'ästä tuli hieman liian iso, kierre-insertti (tms.) meni paikalleen aika väljästi sormin. Käytin kierrelukitetta holkissakin. Holkki levyn puolella. Hyvin pelitti. Korjaussarjassa mukana ainakin minulle turhia osia: 7mm avain, 9mm kierretappi, ohjaimet. Ohjainten/mallien funktio ei minulle avautunut...
Liukutappeja/-pultteja saa myös: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000034533
Sarjan erikoisporalla poratusta rei'ästä tuli hieman liian iso, kierre-insertti (tms.) meni paikalleen aika väljästi sormin. Käytin kierrelukitetta holkissakin. Holkki levyn puolella. Hyvin pelitti. Korjaussarjassa mukana ainakin minulle turhia osia: 7mm avain, 9mm kierretappi, ohjaimet. Ohjainten/mallien funktio ei minulle avautunut...