B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6854
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja lmb-58 » 30 Joulu 2011, 19:32

olen samaa mieltä, mulla oli jarrupalat keskeltä kaarevat ja sillä jousti kunnolla, uusilla vika korjaantui.
opel vectra c 2,2 gts

Avatar
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3911
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jjvirtan » 30 Joulu 2011, 21:31

Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.

Avatar
Ari-S
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14065
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ari-S » 31 Joulu 2011, 00:17

pitää noi omatkin palat käydä lävi kun ei sellasta kunnon tuntumaa saa.. edellises 2.5 automaagis oli ihan erilainen tuntuma
Astra G - 98 20DTL veronkierto paku
Vectra B 2.5 -00
Astra 1.9 -07

Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tuomas » 31 Joulu 2011, 01:27

jjvirtan kirjoitti:Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
Eikös sitä osaamista ole se että tekee hommat oikein ja oikeassa järjestyksessä...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B

Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4269
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ville » 31 Joulu 2011, 17:41

Nalen kirjoitti:Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Ainakin kaikki A- ja B.mallit jotka on varustettu 6-koneella, on aivan saakelin tehokkaat jarrut. Itse on parhaimmillaan tai pahimmillaan tullut autobahnalla kokeiltua 4-litrasella ompulla täydestä vauhdista pysäytys (siis melkein 300km/h), ja täytyy vain kehua jarruja :D

Se jos jarrut ei ole ylitehostetut niinkuin nykyautoissa tuppaa olemaan, ei tarkoita etteikö jarrut ole hyvät ja tehokkaat :roll:

Ja ehjä jarrujärjestelmä kyllä ilmautuu teki sen mitenpäin tahansa, kokeiltu on AIKAmonta kertaa :wink:
Omega talvella
Ascona kesällä
Manta ehkä joskus :D

Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7178
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja omega16T » 01 Tammi 2012, 00:18

Tuomas kirjoitti:
jjvirtan kirjoitti:Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
Eikös sitä osaamista ole se että tekee hommat oikein ja oikeassa järjestyksessä...
Kiinnostaisi kuulla perustelut siitä miksi tuolla ilmausjärjestyksellä olisi jotain merkitystä?
Todennäköisesti väärässä.

Avatar
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3911
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jjvirtan » 01 Tammi 2012, 00:51

omega16T kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
jjvirtan kirjoitti:Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
Eikös sitä osaamista ole se että tekee hommat oikein ja oikeassa järjestyksessä...
Kiinnostaisi kuulla perustelut siitä miksi tuolla ilmausjärjestyksellä olisi jotain merkitystä?
Pyörä kerrallaan kun huolella tekee homma onnistuu,,,Ilmastusjärjestykset lähinnä käytäntöä tuntemattomien insinöörien keksintöä.Viimeksi ilmattu B2 omegan jarrut,ilmattu pyörä kerrallaan :D ja hyvin onnistui.Minimissäänn onnistuu läpinäkyvällä putken palalla,,

Arvoitus on miten ilmaa mennyt aiemmalla omistajalla noinkin paljon jarruihin,,ilmeisesti vaan köyhästi ajettu palat ja levyt tosiaan niin lopulle että ilmaa päässyt paljon sisään.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.

kcl
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:57

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja kcl » 04 Tammi 2012, 15:35

Melkolailla monessa alle 30- vuotiaassa autossa on ristikkäiset jarrupiirit, faktaa pöytään autoista joissa on etu/takapiirijako :food: Asianhan voi helpostikin päätellä siitä mihin pääsylinteriltä lähtevät putket menevät...

Ilmausjärjestyksellä ei sinänsä ole väliä vaan järjestyksen ajatuksena on että samasta piiristä ensin ilma pois ja sitten toisen pariin. Useimmissa opuksissa järjestykseksi esitetään automallista riippumatta oikea taka - vasen etu - vasen taka - oikea etu.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia

Avatar
Ari-S
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14065
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ari-S » 05 Tammi 2012, 08:02

Ville kirjoitti:
Nalen kirjoitti:Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Ainakin kaikki A- ja B.mallit jotka on varustettu 6-koneella, on aivan saakelin tehokkaat jarrut. Itse on parhaimmillaan tai pahimmillaan tullut autobahnalla kokeiltua 4-litrasella ompulla täydestä vauhdista pysäytys (siis melkein 300km/h), ja täytyy vain kehua jarruja :D

Se jos jarrut ei ole ylitehostetut niinkuin nykyautoissa tuppaa olemaan, ei tarkoita etteikö jarrut ole hyvät ja tehokkaat :roll:

Ja ehjä jarrujärjestelmä kyllä ilmautuu teki sen mitenpäin tahansa, kokeiltu on AIKAmonta kertaa :wink:
niinpä, aina sieltä on ilmat pihalle tullu
Astra G - 98 20DTL veronkierto paku
Vectra B 2.5 -00
Astra 1.9 -07

Avatar
samsa87
OCF Member 2015
Viestit: 3228
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 10:31
Paikkakunta: 03

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja samsa87 » 05 Tammi 2012, 23:35

kcl kirjoitti:Melkolailla monessa alle 30- vuotiaassa autossa on ristikkäiset jarrupiirit, faktaa pöytään autoista joissa on etu/takapiirijako
Yhteen b omegaan takajarruputket vaihdoin ja samasta haarasta takapenkin alta putket satuloille tuli. Eiks silloin oo takajarrut oma piiri?
Kuva
-93 Toyota Aristo 2JZGTE (tuning.fi 2/14),-00 Mitsubishi Legnum, -98 BMW e39 525tds touring, Omega mv6 -94

Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tuomas » 06 Tammi 2012, 01:16

kcl kirjoitti:faktaa pöytään autoista joissa on etu/takapiirijako
Alfa 75 ilman abseja, etupyörät on yksi piiri ja takapyörät toinen. ABS-jarrullisesta versiosta olen nähnyt mainittavan että piirejä olisi kolme, takapyörät yksi piiri ja etupyörät kumpikin omansa, varmaksi en kolmesta piiristä tiedä vaikka tuommoisen omistankin :lol:

Vanhassa Saab 900:ssa ja 90000:ssa on sama abs-systeemi ja takapyörät on keskenään samaa piiriä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B

Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Sepi79 » 20 Elo 2018, 09:35

3 piirinen ennen 98 vasen etu, oikea etu, vasen taka, oikea taka.

4 piirinen 98 jälkeen vasen taka, oikea etu, oikea taka, vasen etu.

Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Sepi79 » 20 Elo 2018, 09:39

Heh, sori. Piti vaan itselle kirjoittaa ylös tuo järjestys mutta painoinkin vahingossa lähetä :bonk:
No mutta siinä on se haynesin kertoma järjestys jos sitä joku vielä miettii. Virrat saa olla pois eikä koneen tarvitse käydä.

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 495
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja mandula » 27 Elo 2018, 21:59

Ite Omegasta aina ilmannut oikee taka, vasen taka, oikee etu, vasen etu.

Yleensä yksin, laudanpätkä pitämään paineen polkimessa nipan aukasun ajaksi. Penkin selkänojan pehmusteet toimii jousena sen verran että poljin painuu pohjaan.

Pari vuotta sitten hassuttelin ja ostin ilmaustyökalun Motonetistä. Nyt saa imettyä alipaineella suoraan aukinaisesta nipasta ilmat ja vanhat nesteet pois ja samaa tahtia uutta säiliöön tilalle. Jarrupolkimeen ei tarvi koskea. Tuolla saa kytkimenkin ilmattua.

Niin lyhyesti, saa ne ilmat sieltä pois missä järjestyksessä ja millä työkaluilla vaan, kunhan tietää mitä tekee :)
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Vastaa Viestiin