B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Kertokaas faktatietoa missä järjestyksessä noi jarrut kuuluu ilmata? Tartteeko pitää virtoja tai konetta käynnissä?
Jarruja koitettu ilmata perinteisesti pumppaamalla monet kerrat ja silti tuntuma surkea. Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön. Tuntuma parani selvästi. Poljin kuitenkin painuu lähelle lattiaa kun painaa tarpeeksi kauan.
Ilmasin järjestyksessä etu oikea, etu vasen, taka oikea, taka vasen. Oliko järjestys oikea?
Jarruja koitettu ilmata perinteisesti pumppaamalla monet kerrat ja silti tuntuma surkea. Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön. Tuntuma parani selvästi. Poljin kuitenkin painuu lähelle lattiaa kun painaa tarpeeksi kauan.
Ilmasin järjestyksessä etu oikea, etu vasen, taka oikea, taka vasen. Oliko järjestys oikea?
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Eikö ne pidä jarrut aina riippumatta automerkistä tai -mallista ilmata
vasen etu - oikea taka
oikea etu - vasen taka.
Eli aina ristiin.
vasen etu - oikea taka
oikea etu - vasen taka.
Eli aina ristiin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Mulla taas on muistissa sellanen nyrkkisääntö että kauimmasta aloittaa ja siitä edetä lähemmäs
Haynesin oppaassa muistaakseni oli kerrottuna oikea järjestys, mutta ei voi nyt muistaa ja ei oo kirja tässä käsillä. Ei siinä mun mielestä ainakaan lukenu mitään että pitäis auton olla käynnissä tms.
jos muistan, voin koittaa huomenna vilkasta sitä kirjaa
Haynesin oppaassa muistaakseni oli kerrottuna oikea järjestys, mutta ei voi nyt muistaa ja ei oo kirja tässä käsillä. Ei siinä mun mielestä ainakaan lukenu mitään että pitäis auton olla käynnissä tms.
jos muistan, voin koittaa huomenna vilkasta sitä kirjaa
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Tuostakin on niin monta mielipidettä. Mun järjen mukaan kun etu ja takajarrut kuuluvat eri piiriin niin silloin ne myös ilmataan erikseen.
Jostain muistan lukeneeni että takajarruja ilmatessa joissakin autoissa täytyisi pitää virrat päällä tai kone käynnissä. Onko tuo ABS yksikön takia?
Jostain muistan lukeneeni että takajarruja ilmatessa joissakin autoissa täytyisi pitää virrat päällä tai kone käynnissä. Onko tuo ABS yksikön takia?
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 7&t=126555 tuollanen löyty äkkiseltään googlella
Ite oon sen Haynesin ohjeen mukaan tehny, viimeks joskus syys-marraskuussa. Mutta ei perkele millään muistu mieleen, että millä kulmalla on missä vaiheessa käyty huutelemassa
Absien takia joo joissain tarvii olla virrat päällä, mutta ei mun mielestä omegassa vaadittu sitä. Ekan kerran mulla oli kaikki jarrusatulat ja kytkinsylinterikin irti, että oli varmasti joka putki aivan tyhjä. Niin saatiin kyllä sen ohjeen mukaan jarrut kerralla ilmattua. Kytkin tosin vaati vähän työkalua apteekista
Ite oon sen Haynesin ohjeen mukaan tehny, viimeks joskus syys-marraskuussa. Mutta ei perkele millään muistu mieleen, että millä kulmalla on missä vaiheessa käyty huutelemassa
Absien takia joo joissain tarvii olla virrat päällä, mutta ei mun mielestä omegassa vaadittu sitä. Ekan kerran mulla oli kaikki jarrusatulat ja kytkinsylinterikin irti, että oli varmasti joka putki aivan tyhjä. Niin saatiin kyllä sen ohjeen mukaan jarrut kerralla ilmattua. Kytkin tosin vaati vähän työkalua apteekista
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
B-Vectran ilmasin viime kerralla järjestyksessä oikea taka, oikea etu ja vasen taka vasen etu. ABS autoksi taitaa tosian mennä astoin sääntöä, mutta eipä järjestys takajarut ja etujarrut tuottanu yhtään kummempaa tulosta. Vielä on jokseenkin tunnoton jarrupoljin, vaikka parin barin paineella jarrusylinterin suunnalta ja noin litran verran tavaraa läpi. Astrassa ei ole ABS jarruja ja tämän kanssa ihan sama miten ilmailee, mikäli kaikki nurkat tiiviit niin onnistuu aina.
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Oman Omegan ja muutaman muunkin auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu. Tällä menetelmällä jarrut ovat toimineet ihan normaalisti ja näin muistaakseni luki juurikin tuolla Haynesin korjausoppaassa.
Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Omista Omegoista (ja muistakin autoista) ilmannu milloin missäkin järjestyksessä ja aina ne on toiminut niin kuin pitääkin. En edes keksi mitään syytä miksei ilma tulis pois järjestyksestä riippumatta jos vaan kaikki osat ja letkut on kunnossa.
Tuntuma polkimeen vaihtelee palojen materiaalin mukaan mutta liikerataan se ei vaikuta. Yksillä paloilla(en muista merkkiä, tais olla Biltemasta hankitut) tuntuma oli kuin tehostin olisi rikki ja jarruteho tuntui heikommalta. Kyseessä ei ollu mitkään kilpakäyttöön tarkoitetut palat mutta lämmetessään tuntuma parani ja ihan yhtälailla niilläkin pysähtyi.
Tuntuma polkimeen vaihtelee palojen materiaalin mukaan mutta liikerataan se ei vaikuta. Yksillä paloilla(en muista merkkiä, tais olla Biltemasta hankitut) tuntuma oli kuin tehostin olisi rikki ja jarruteho tuntui heikommalta. Kyseessä ei ollu mitkään kilpakäyttöön tarkoitetut palat mutta lämmetessään tuntuma parani ja ihan yhtälailla niilläkin pysähtyi.
Todennäköisesti väärässä.
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
tuntuu et ton meidänkin g astran jarrut on 100 äkäsemmät kun omegan.. jotekin astrassa se tuntumakin paljon parempi.. omegaan pitäs kyllä taakse ainakin uusiaNalen kirjoitti:Oman Omegan ja muutaman muunkin auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu. Tällä menetelmällä jarrut ovat toimineet ihan normaalisti ja näin muistaakseni luki juurikin tuolla Haynesin korjausoppaassa.
Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Tuo on TIS:in mukaan virallinen tapa.jariz kirjoitti: Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön.
Mikäli koeajolla (ABS-järjestelmällä varustetut autot) todetaan erittäin pitkä jarrutusmatka ja jarrujen vähäinen teho, toista ilmaustoimenpide ja käytä samanaikaisesti paluusiirtopumppua testerin avulla.
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
En menis tehottomiksi omegan jarruja sanomaan. Niitä ei vaan ole tehostettu yhtä paljon kun joissakin.Nalen kirjoitti:Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Kyllä noissa tehoa tuntuis olevan mutta tuntuma on vähän kuminen. Tuntuu että jarrut reagoi pienellä viivellä. Lisäksi poljin tosiaan painuu lähelle lattiaa jos pitää kauan painettuna. Ei painunut ennen paineilmaleikkejä.kadett90 kirjoitti:Tuo on TIS:in mukaan virallinen tapa.jariz kirjoitti: Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön.
Mikäli koeajolla (ABS-järjestelmällä varustetut autot) todetaan erittäin pitkä jarrutusmatka ja jarrujen vähäinen teho, toista ilmaustoimenpide ja käytä samanaikaisesti paluusiirtopumppua testerin avulla.
Mikä tuo paluusiirtopumppu on?
Kun ilmataan paineella niin pitääkö ilmausnippa sulkea ennekuin lopettaa paineen syötön säiliöön? Ilmasin viimeksi yksinään niin poistin eka painaletkun ja sitten vasta kävin kääntämässä nipan kiinni.
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Mielestäni ei. Ideahan tossa on ihan sama kuin yksin ilmatessa ilmaruuvit auki antaen nesteen valua itsekseen pihalle. Paineilma vaan nopeuttaa hommaa.jariz kirjoitti: Mikä tuo paluusiirtopumppu on?
Kun ilmataan paineella niin pitääkö ilmausnippa sulkea ennekuin lopettaa paineen syötön säiliöön? Ilmasin viimeksi yksinään niin poistin eka painaletkun ja sitten vasta kävin kääntämässä nipan kiinni.
Kyllä siellä joku oikea vika on jos poljin pääsee pikkuhiljaa painumaan pohjaan.
Todennäköisesti väärässä.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Tuossa suora lainaus:
Liitä ilmauslaite jarrujen ilmausliitäntään (1). Käytä ainoastaan jarrunestettä DOT 4. Paineista jarrujärjestelmä (2) – huomioi valmistajan antamat ohjeet. Jätä kulloinenkin ilmanpoistoruuvi (3) auki niin pitkäksi aikaa, kunnes ulos valuu kirkasta, kuplatonta jarrunestettä. Suorita ilmaus kaikista neljästä ilmausruuvista, ulosvalunutta jarrunestettä ei saa käyttää enää uudelleen. Kiristä ilmausruuvi – kiristystiukkuus 9 Nm.
Irrota ilmauslaite (huomaa jäännöspaine jarrunestesäiliössä). Täytä jarrunestesäiliö "MAX"-merkintään asti ja kierrä kansi kiinni.
Liitä ilmauslaite jarrujen ilmausliitäntään (1). Käytä ainoastaan jarrunestettä DOT 4. Paineista jarrujärjestelmä (2) – huomioi valmistajan antamat ohjeet. Jätä kulloinenkin ilmanpoistoruuvi (3) auki niin pitkäksi aikaa, kunnes ulos valuu kirkasta, kuplatonta jarrunestettä. Suorita ilmaus kaikista neljästä ilmausruuvista, ulosvalunutta jarrunestettä ei saa käyttää enää uudelleen. Kiristä ilmausruuvi – kiristystiukkuus 9 Nm.
Irrota ilmauslaite (huomaa jäännöspaine jarrunestesäiliössä). Täytä jarrunestesäiliö "MAX"-merkintään asti ja kierrä kansi kiinni.
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Useimmissa autoissa piirit on ristikkäin, eli oikea takajarru on samaa piiriä kuin vasen etujarru ja päinvastoin.jariz kirjoitti:Tuostakin on niin monta mielipidettä. Mun järjen mukaan kun etu ja takajarrut kuuluvat eri piiriin niin silloin ne myös ilmataan erikseen.
Piiri kerrallaan pitäisi ilmata, ristikkäisillä piireillä (Opeleissa yleensä) pitäisi siis ilmata absittomissa takapyörän jälkeen saman piirin etupyörä. ABS-systeemi voi tuohon tehdä jotain eroa, en ole Opelin ABS-jarrujen ilmausohjetta nähnyt.Nalen kirjoitti:Oman Omegan ja muutaman muunkin auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu.
Ainakin joissain vanhoissa ABS-systeemeissä tarvitsee, mutta en keksi mitä tuo vaikuttaisi näissä Opelien tavallisissa systeemeissä. Signaturen Alfassa pitää virrat olla päällä takapäätä ilmatessa, kun takajarrujen paine tulee kokonaisuudessaan tehostimelta joka toimii sähköllä, mutta tuota systeemiä ei löydy mistään Opelista.jariz kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni että takajarruja ilmatessa joissakin autoissa täytyisi pitää virrat päällä tai kone käynnissä. Onko tuo ABS yksikön takia?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys
Moro,onhan topicin aloittajalla jarrupalat kunnossa ja jarrusatulat oikeinpäin?
Kokemusta(huonoa semmoista) useassa eri merkkisessä autossa kun on kiinni perus halvat jarrupalat, ja ajettu (jarrutettu) reilummin niin palat "palaa" ja tuntumasta ja jarrutehosta tulee surkea.Samaa ilmiöta tulee kyllä kuluneilla tai vanhoilla "sportti"paloilla,myös levyjen uusiminen auttaa usein vaikka vanhoissa ei normaali kulumista kummempaa silmällä huomaa.
Kokemusta(huonoa semmoista) useassa eri merkkisessä autossa kun on kiinni perus halvat jarrupalat, ja ajettu (jarrutettu) reilummin niin palat "palaa" ja tuntumasta ja jarrutehosta tulee surkea.Samaa ilmiöta tulee kyllä kuluneilla tai vanhoilla "sportti"paloilla,myös levyjen uusiminen auttaa usein vaikka vanhoissa ei normaali kulumista kummempaa silmällä huomaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V