Vectra C etupää kolisee

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
papuusi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 392
Liittynyt: 12 Loka 2010, 09:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja papuusi » 11 Kesä 2015, 11:01

Ebaysta sai karvan päältä 150e toimitettuna molemmin puolin uudet lautaset (joista ilmeisesti GM:n logot hinkattu veke), yläpään laakerit, suojakumi-tötteröt ja pohjaanpyöntikumit. Hieman edullisempaa kuin Suomesta ostettuna, täältä ei ois saanut edes pelkkiä lautasia tuohon hintaan. Johan katosi ylimääräset paukkeet rattia kääntäessä jne.
ex: Vectra C GTS 2.0t -04, Astra G 1.6 16V -99

gixxer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Loka 2006, 12:09
Paikkakunta: helsinki

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja gixxer » 12 Elo 2015, 22:06

Itsellä c vectrassa meni jouset, iskarit ja yläpään laakerit vaihtoon. Etupäästä kuului vielä jotain..koiranluut vaihtoon. Loppu etupäässä kolinat ja nyt hiljaisia kilometrejä takana jo muutama tuhat.

Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 596
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja jrauhala » 13 Elo 2015, 09:06

Täälläkin vectran etupää kolisee apukuskin puolelta, kun ajelee kuoppiin. Huomaa myös kolahtelua, kun painaa keulaa alaspäin tuolta apukuskin puolelta. Katsastusukko ei löytänyt väljää (ei osannut katsoa? :D), ja iskarit eivät vuoda. Koiranluut?
Signum z20net -03
entiset -(z)- Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
MB W211 220CDI

Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4832
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ » 13 Elo 2015, 09:32

JnZ kirjoitti:Täälläkin vectran etupää kolisee apukuskin puolelta, kun ajelee kuoppiin. Huomaa myös kolahtelua, kun painaa keulaa alaspäin tuolta apukuskin puolelta. Katsastusukko ei löytänyt väljää (ei osannut katsoa? :D), ja iskarit eivät vuoda. Koiranluut?
Mulla on kans menny läpi vaikka on ollu molemmat etuiskarit mehut ulkona :D en sittr tiiä joko ei huomannu tai ei kiinnostanu. Veikkaan jälkimmäistä kun kyllä tuommosen luulis iskaritestissä huomaavan ettei ne toimi kunnolla
MOOTTORINOSTURIN VUOKRAUSTA EDULLISESTI KESKIPOHJANMAALLA. LISÄTIETOA YV

jheinonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 274
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja jheinonen » 13 Elo 2015, 11:46

Iskaritestissä menee kaikki läpi kunhan siellä joku tolppa on paikalla. Se on nähty ja koitettu aimminkin, itse asiassa oli jo kolmas kerta/auto keväällä.
Kallistuksen vakaajan kumipuslakin voi kolista. Kun kone ei vuoda päälleen öljyä niin vakaajan kumipuslakin kuivuu. Sen narinaan auttaa CRC.

papuusi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 392
Liittynyt: 12 Loka 2010, 09:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja papuusi » 19 Elo 2015, 10:44

papuusi kirjoitti:Ebaysta sai karvan päältä 150e toimitettuna molemmin puolin uudet lautaset (joista ilmeisesti GM:n logot hinkattu veke), yläpään laakerit, suojakumi-tötteröt ja pohjaanpyöntikumit. Hieman edullisempaa kuin Suomesta ostettuna, täältä ei ois saanut edes pelkkiä lautasia tuohon hintaan. Johan katosi ylimääräset paukkeet rattia kääntäessä jne.
Myöhemmin tuli kuitenkin huomattua, että semmoinen "kop" ääni kuuluu pari kertaa kun esim. kotipihaan kurvaan, tuntuu tuo ääni kuuluvan siis vain silloin kun vasemmalle kääntyy vauhdista. Voisko olla koiranluut? Niitä ei tullut vaihdettua yllä mainittujen osien yhteydessä...

Lisäksi vieläkin tulee sellainen "muljahdus" etupäästä kun lähtee esim. parkkiruudusta eteenpäin, tuota oli jo edellisellä alustalla eli mistä lie johtuu vai onko joku auton ominaisuus.
ex: Vectra C GTS 2.0t -04, Astra G 1.6 16V -99

Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 858
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja opelmeister » 26 Tammi 2016, 11:18

Lainaan tätä ketjua, kun kyse on etupään remontista.
Onko kaikissa Direct Vectroissa samat etuiskarit? Siis ihan vakioista on kyse. Joissain taulukoissa on ennen ja jälkeen -04, onko tuossa mitään eroa?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-

Avatar
HaGle
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 01:53

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja HaGle » 11 Huhti 2016, 18:21

Pitäis alkaa vectran alustaan panostamaan..
Esim.paikallaan rattia käänellessä kuuluu pauketta,lonksahtelua jousesta. Yläpään laakeri vissiin.
Mites kun tuon muovisen laakerin vaihtaa kannattaako hommata uudet lautasetkin ylös onko niissäkin joku laakeri? Tästä omasta molemmin puolin yksi pultti väännerty poikki eli kahdella per puoli nytten kii..pääseeköhän senki takia lonksumaan. Vai poraanko pultin pois ja vanha takasi?

Samalla kun tohon yläpäähän osia tilailen aattelin etuiskarit vaihtaa, kunkiskin puolelta lyö pohjaan..eli aika kaput sekin.

Onko tollasista n.40e/kpl iskareista mihinkään?

Mistä noita alustan osia olette edukkaasti tilailleet, mikä näiden resepti yleensä on että saa hetkeksi ennalleen?

Kesärenkailla tärrää rattikin, oisko noissa syy vai joku tukivarsi vielä väljä..?

Vectra gts 2.0t
Opel Vectra gts 2.0t -03vm.
Ex. Opel Astra G Caravan 1.6 16v -00vm. (kakkapökäle)
Ex. Opel Vectra Caravan 1.6 16v -97vm.
Ex. Opel Omega B2 2.2 16v aut. -00vm.

Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 573
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Jartsi » 12 Huhti 2016, 09:51

HaGle kirjoitti: Mites kun tuon muovisen laakerin vaihtaa kannattaako hommata uudet lautasetkin ylös onko niissäkin joku laakeri? Tästä omasta molemmin puolin yksi pultti väännerty poikki eli kahdella per puoli nytten kii..pääseeköhän senki takia lonksumaan. Vai poraanko pultin pois ja vanha takasi?
Vaihda suosiolla samalla se yläpään lautanen, ainakin jos se on alkuperäinen. Noita saa pakettina jossa 2xlautanen ja 2xlaakeri, tai erikseen. Ja pultit paikalleen. Hintaa paketille tulee esim. Kyb n.70e, Lemförder n.90e, Skf n.102e.
HaGle kirjoitti: Samalla kun tohon yläpäähän osia tilailen aattelin etuiskarit vaihtaa, kunkiskin puolelta lyö pohjaan..eli aika kaput sekin.
Onko tollasista n.40e/kpl iskareista mihinkään?
Mulla tuli nyt talvella mehut ulos 5 vuotta vanhoista Bilsteinin B4-etuiskareista, tilasin tilalle kokeeksi Kybin Excel-G:t, 57 euroa kpl. Voihan nuo ns. merkittömät iskarit toimia myös, ei ole kokemuksia.
HaGle kirjoitti: Mistä noita alustan osia olette edukkaasti tilailleet, mikä näiden resepti yleensä on että saa hetkeksi ennalleen?
autonvaraosat24.fi:stä tulee tällä kertaa, mister-auto on toiminut myös, sekä lmfvauxhall. Etupäässä olen vaihtanut yläpään lautasen, laakerin ja tarvittaessa jousen alakierteeseen tulevan kumisukan iskarien vaihdon yhteydessä. Menee samalla vaivalla. Ja koiranluut jos niissä on väljää.
HaGle kirjoitti: Kesärenkailla tärrää rattikin, oisko noissa syy vai joku tukivarsi vielä väljä..?
Jos tekee tuota vain kesärenkailla, niin renkaat on melko varmasti epätasapainossa. Nämä C-koppaset on tarkkoja tasapainosta. Voihan siellä alatukivarressakin olla väljää, mutta ehkä kuitenkin varmistaisin ensin että kesägummit on tasapainossa.

opelmeister kirjoitti:Lainaan tätä ketjua, kun kyse on etupään remontista.
Onko kaikissa Direct Vectroissa samat etuiskarit? Siis ihan vakioista on kyse. Joissain taulukoissa on ennen ja jälkeen -04, onko tuossa mitään eroa?
Eroa on alustanumeroon perustuen, sekä sitten tavallisen ja tehtaan sport-alustan suhteen. Sportissa on lyhyemmät ja aavistuksen jäykemmät iskarit. Ainakin ekoissa C1 GTS-malleissa oli tuo sport-alusta vakiona. Alustanumerosta johtuvan eron syytä en tiedä, mutta kannattaa tarkastaa oma alustanumero VIN:stä ja verrata kauppiaiden ilmoittamiin sopivuuksiin.

Avatar
HaGle
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 01:53

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja HaGle » 12 Huhti 2016, 10:48

Jartsi kirjoitti:
HaGle kirjoitti: Mites kun tuon muovisen laakerin vaihtaa kannattaako hommata uudet lautasetkin ylös onko niissäkin joku laakeri? Tästä omasta molemmin puolin yksi pultti väännerty poikki eli kahdella per puoli nytten kii..pääseeköhän senki takia lonksumaan. Vai poraanko pultin pois ja vanha takasi?
Vaihda suosiolla samalla se yläpään lautanen, ainakin jos se on alkuperäinen. Noita saa pakettina jossa 2xlautanen ja 2xlaakeri, tai erikseen. Ja pultit paikalleen. Hintaa paketille tulee esim. Kyb n.70e, Lemförder n.90e, Skf n.102e.
HaGle kirjoitti: Samalla kun tohon yläpäähän osia tilailen aattelin etuiskarit vaihtaa, kunkiskin puolelta lyö pohjaan..eli aika kaput sekin.
Onko tollasista n.40e/kpl iskareista mihinkään?
Mulla tuli nyt talvella mehut ulos 5 vuotta vanhoista Bilsteinin B4-etuiskareista, tilasin tilalle kokeeksi Kybin Excel-G:t, 57 euroa kpl. Voihan nuo ns. merkittömät iskarit toimia myös, ei ole kokemuksia.
HaGle kirjoitti: Mistä noita alustan osia olette edukkaasti tilailleet, mikä näiden resepti yleensä on että saa hetkeksi ennalleen?
autonvaraosat24.fi:stä tulee tällä kertaa, mister-auto on toiminut myös, sekä lmfvauxhall. Etupäässä olen vaihtanut yläpään lautasen, laakerin ja tarvittaessa jousen alakierteeseen tulevan kumisukan iskarien vaihdon yhteydessä. Menee samalla vaivalla. Ja koiranluut jos niissä on väljää.
HaGle kirjoitti: Kesärenkailla tärrää rattikin, oisko noissa syy vai joku tukivarsi vielä väljä..?
Jos tekee tuota vain kesärenkailla, niin renkaat on melko varmasti epätasapainossa. Nämä C-koppaset on tarkkoja tasapainosta. Voihan siellä alatukivarressakin olla väljää, mutta ehkä kuitenkin varmistaisin ensin että kesägummit on tasapainossa.

opelmeister kirjoitti:Lainaan tätä ketjua, kun kyse on etupään remontista.
Onko kaikissa Direct Vectroissa samat etuiskarit? Siis ihan vakioista on kyse. Joissain taulukoissa on ennen ja jälkeen -04, onko tuossa mitään eroa?
Eroa on alustanumeroon perustuen, sekä sitten tavallisen ja tehtaan sport-alustan suhteen. Sportissa on lyhyemmät ja aavistuksen jäykemmät iskarit. Ainakin ekoissa C1 GTS-malleissa oli tuo sport-alusta vakiona. Alustanumerosta johtuvan eron syytä en tiedä, mutta kannattaa tarkastaa oma alustanumero VIN:stä ja verrata kauppiaiden ilmoittamiin sopivuuksiin.

Kiitoksia paljon todella kattavasta vastauksesta. Selvensi ja varmisti hienosti omia ajatuksia tuon alustan suhteen. Tuolta katselin, että aika ilmaisia osia http://m.topautoosat.fi/auto-merkki/var ... 10111.html

Tärinäkin loppui, kun vaihtoin takaa uudet renkaat eteen.
Eli 2kpl kumeja uusiksi ja tasapainotus.
Opel Vectra gts 2.0t -03vm.
Ex. Opel Astra G Caravan 1.6 16v -00vm. (kakkapökäle)
Ex. Opel Vectra Caravan 1.6 16v -97vm.
Ex. Opel Omega B2 2.2 16v aut. -00vm.

Vekkulikekkuli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2012, 17:15

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Vekkulikekkuli » 22 Touko 2016, 21:21

Täällä kans kärsittiin kolinoista etupäässä reilun puolen vuoden ajan. Auto on -09 Vectra C ja ajettu 224tkm.

Katsastuksessa ei ole sanottu mitään. Kävin vielä erikseen pari viikkoa sitten katsastusasemalla, että katsokaa nyt kerran kunnolla, mikä siellä kolisee. Katsastusmies ronklasi 20 min auton alustaa eikä tuntunut löytävän mitään. Sanoi, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Sitten lopulta koitti koiranluita ja sanoi, että näissä saattaa olla vähän välystä. No, uudet koiranluut (ne vahvemmat) Motonetista. Vaihto sujui 30 minuutissa. Koeajo ja hitto, sama kolina jatkuu kuin ennenkin. Takas kotipihaan ja vielä kerran eturengas irti. Rynkyttelin kaikkea mitä sieltä löytyi ja kaikki tuntui olevan kunnossa.

Sitten se syy lopulta löytyi. Heilutin jousta kaksin käsin ja istui kiinni kuin tukki. Mutta, jousen alaosassa, siinä "kupissa", jonka päällä jousi lepää, oli puoli kierrosta jousta poikki. Se alakierros on ainakin noissa alkuperäisissä jousissa sellaisen muoviputken, vähän kuin puutarhaletkua, sisällä. Eli se oli 15 cm matkalta, noin puoli kierrosta, poikki ja heilui siellä sen muoviputken sisällä ja aiheutti kolinaa. Jousen pätkä pois ja kilkkeet kiinni. Koeajo, eikä kolinaa enää lainkaan.

just
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Touko 2016, 17:11

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja just » 31 Touko 2016, 17:18

Etupää alkoi koliseen kuopisa eikä vikaa meinannut löytyä millään niin etukelkan etunmaiset puslat oli menny väljäksi.

Avatar
Kakee
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Huhti 2011, 18:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Kakee » 04 Tammi 2017, 18:38

Minulla -06 C2 Vectra alkanut pitämään hyvin kummallista pauketta/kolinaa, joka kuuluu yleensä tasan kerran ajoonlähdön jälkeen ensimmäistä kertaa kun hidastaa varsinkin epätasaisella alustalla.
Kuulostaa kun jotain olisi irti jossain, mutta ääni loppuu aina kun lähtee taas liikkeelle... Eli tuo kolina ei kestä kuin about 10-20 metrin matkalla ja mitään ei ulkoa päin huomaa olevan pielessä kun olen koittanut tutkia.
Olisikohan kellään kokemusta moisesta? Voisiko jarrut jumittaa kun vähän tuntuu että kylmällä tekee tuota useammin, välillä ei tosin kuulu ääntä pitkiin aikoihin, joka on hyvin kummallista ja hankaloittaa tutkintaa :D
Vectra C2 2.0T BioPower -06
ex Vectra C1 GTS 2.2 -05
ex Vectra A GT -93

gixxer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Loka 2006, 12:09
Paikkakunta: helsinki

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja gixxer » 14 Tammi 2017, 13:55

Eilen Vectraa tuli hemmoteltua ja suoritettiin vuosikatsastus.. pyysin tarkastajaa tsekkaamaan onko etupäässä jotain, mikä taas kolisee. Katsastus hyväksytty eli läpi meni. Koiranluut vaihtoon, laittoi niistä korjauskehoituksen, molemmat oli yläpäästä väljät.. nyt uudet koiranluut (motonet laatua) ja taas hiljaisia kilometrejä. Vanhat koiranluut kesti vajaa 2 vuotta..

Avatar
Kasa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 968
Liittynyt: 23 Touko 2005, 10:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Kasa » 28 Tammi 2017, 21:32

Kakee kirjoitti:Minulla -06 C2 Vectra alkanut pitämään hyvin kummallista pauketta/kolinaa, joka kuuluu yleensä tasan kerran ajoonlähdön jälkeen ensimmäistä kertaa kun hidastaa varsinkin epätasaisella alustalla.
Kuulostaa kun jotain olisi irti jossain, mutta ääni loppuu aina kun lähtee taas liikkeelle... Eli tuo kolina ei kestä kuin about 10-20 metrin matkalla ja mitään ei ulkoa päin huomaa olevan pielessä kun olen koittanut tutkia.
Olisikohan kellään kokemusta moisesta? Voisiko jarrut jumittaa kun vähän tuntuu että kylmällä tekee tuota useammin, välillä ei tosin kuulu ääntä pitkiin aikoihin, joka on hyvin kummallista ja hankaloittaa tutkintaa :D
Jos keulassa kolisee silleen melko voimakkaan oloisesti...yleensä...niin nostakaapa kyseinen puoli ilmaan ja putsatkaa se jousikuppi. Itellä ainakin jää p*rkeleen usein kivi jumiin jousen ja kupin väliin ja se paukkuu kohtuu kiitettävästi ja saa hallusinoimaan kaikista mahdollisista vioista.
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland

Vastaa Viestiin