Käännetyt peltivanteet.

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
rekortti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja rekortti »

Mitenkä inssi ja poliisi suhtautuu käännettyihin peltivanteisiin?Semmoiset kun levittäis aika mukavasti...ET-luku taitaa olla aika pieni moisissa,sanooko laki jotain et-luvun pienentämisestä? Eikös tuommoisten vanteiden varjopuolia ole uraherkkyys ja pyöränlaakereiden rasittuminen kun kuorma ei tule tasaisesti? Kiitoksia etukäteen vastanneille!!
Jani
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Auton raideleveys saa muuttua vanteita muuttamalla korkeintaan 30 mm, eli suomeksi sanottuna offsetia saa kasvattaa korkeintaan 15 mm. Näin ollen jotta käännetyillä peltivanteilla pysyttäisiin luvallisessa muutoksessa pitäisi alkuperäisenkin offsetin olla korkeintaan 7,5 mm :smile:

Vaikka offset ei tuota rajoittaisikaan, niin veikkaisin että vanteiden kääntäminen on muutenkin luvatonta. Vanne on suunniteltu kiinnitettävän pyörännapaan tietyllä tavalla, ja jos sen pistääkin toisinpäin ei lujuus varmastikaan vastaa suunniteltua enää.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
rekortti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja rekortti »

On 2002-05-30 07:12, Tuomas wrote:
Auton raideleveys saa muuttua vanteita muuttamalla korkeintaan 30 mm, eli suomeksi sanottuna offsetia saa kasvattaa korkeintaan 15 mm. Näin ollen jotta käännetyillä peltivanteilla pysyttäisiin luvallisessa muutoksessa pitäisi alkuperäisenkin offsetin olla korkeintaan 7,5 mm :smile:

Vaikka offset ei tuota rajoittaisikaan, niin veikkaisin että vanteiden kääntäminen on muutenkin luvatonta. Vanne on suunniteltu kiinnitettävän pyörännapaan tietyllä tavalla, ja jos sen pistääkin toisinpäin ei lujuus varmastikaan vastaa suunniteltua enää.
Tota...ymmärsit varmaankin oikein, mutta vamistukseksi selvitän lisää...käännetyllä peltivanteella tarkoitin semmoista jossa kehä on sorvattu irti keskiöstä ja kehä pyöräytetty ympäri ja hitsattu takaisin kiinni.

En ole mitannut paljon se vanne moisella operaatiolla levenee,mutta melko varma olen että noitten rajojen sisällä ei pysytä vaikka vanteet ovat takaveto et:llä alunperin olleet!!Ongelmia saattaisi myös ilmetä sovitettaessa niitä c-askoon jota on 60mm laskettu... :lol: mutta kokeilemalla se selviää... :lol:
Jani
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Hyvä että selvensit, sillä ymmärsin hiukan väärin :smile:

No, epäilen silti tuon virityksen laillisuutta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
78kadett
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 182
Liittynyt: 01 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 78kadett »

laittomat.

on kyllä niin monta kertaa yritetty kaveripiirissä katastaa käännetyillä peltivanteilla olevaa autoa, mutta aina on katastussetä valittanut vanteista (myös hyvin tehdyistä)

todella näyttävät ne kyllä on! mutta laittomat :sad:
rekortti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja rekortti »

On 2002-05-30 21:10, 78kadett wrote:
laittomat.

on kyllä niin monta kertaa yritetty kaveripiirissä katastaa käännetyillä peltivanteilla olevaa autoa, mutta aina on katastussetä valittanut vanteista (myös hyvin tehdyistä)

todella näyttävät ne kyllä on! mutta laittomat :sad:
Eli toisinsanoen kun autoa ei oo katsastettu semmosille vanteille jouduttaessa poliisin juttusille tien päällä auto on laittomalla rengastuksella??Ei hyvä...ei oo oikeen varaa ottaa sakkoja moisesta.
Jani
Kulmala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

auton vanteita EI saa hitsata edes ammattimies eli vanteet pitää olla täsmälleen sen laiset kuin ne on ollu uutena. muuten ne ovat laittomat
................................
BMW E46 -02
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

eiköhän monien peltivanteiden keskiö ole kehässä kiinni tehtaalta tullessaankin hitsisaumoilla ?
mr
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 06 Huhti 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja mr »

Oli joskus aikoinaan V8:ssa juttua tästä asiasta. Silloin oli maininta, että ovat lailliset vain mikäli ovt tehdasvalmisteset. Pojilla oli oikein kunnon paja ja asialliset laitteet ja työn jälki hyvä. Olivatkin ajatelleet, että jos perustaisivat firman, jolloin tekeleet olisivat lain mukaan tehdastekoisia. Tiedä sitten tuliko siitä mitään.
spryyne
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja spryyne »

Huh huh, enpä uskaltais lähteä ajeleen hitsatuilla vanteilla...
400look
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja 400look »

Kaverin välikoppa escortissa on käännetyt peltivanteet,tien päällä ei mitään ongelmaa poliisien kanssa,mutta katsastukseen ei edes yrittänyt käännetyillä kiekoilla.Ja hyvin ovat kestäneet,kun tehty kunnolla. Anteeksi nyt tuo maininta Fordista täällä opel foorumissa ... :wink:
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

On 2002-05-31 22:03, spryyne wrote:
Huh huh, enpä uskaltais lähteä ajeleen hitsatuilla vanteilla...
kyse onkin että mitä ja miten on hitsattu. Jos kehää on hitsattu ja sauma on jotain yskösnäytettä niin eikai semmoinen mitään kestä.

Kyllä myös jollain halpis-tinavanteilla ajaminenkin pitäisi sitten hirvittää.
rekortti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja rekortti »

On 2002-06-03 13:19, turbobliz wrote:
On 2002-05-31 22:03, spryyne wrote:
Huh huh, enpä uskaltais lähteä ajeleen hitsatuilla vanteilla...
kyse onkin että mitä ja miten on hitsattu. Jos kehää on hitsattu ja sauma on jotain yskösnäytettä niin eikai semmoinen mitään kestä.

Kyllä myös jollain halpis-tinavanteilla ajaminenkin pitäisi sitten hirvittää.
Vanteita oli paritkin kappaleet kaupan...toiset meni jo mutta oon vanteita kyllä ennen jo ihaillut.Ovat kunnolla hitsatut,tekijä osaa hommansa, toisista en oo varma,mutta asia tarkistetaan ennenkuin moisiin kenties ehkä menen sekoon...
Jani
Vastaa Viestiin