Vectra C ulisee

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
mikk3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Tammi 2009, 12:46
Paikkakunta: Porvoo

Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

Kuuluu semmosta kummaa ulinaa kun joku pyöränlaakeri ois sökönä. Tunkattu auto ylös ja renkaita pyöritelty/kokeiltu ettei tunnu väljyyttä missään. Ulina ilmenee 60kmh--> ja on melko tasainen ääni kokoajan, ei rupee huutamaan mitä kovempaa ajaa. Oisko kellään mitään ehdotuksia mitä tehdä? Autolla rullattu 131tkm.
Hyundai IONIQ Hybrid
tekkie
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 07 Touko 2008, 11:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja tekkie »

Itellä metelöi kanssa, vaikka ehkä luonnehtisin vinkumiseksi ennemmin. Kimeä ulina tai matala vinkuna :D Ei kuitenkaan esiinny aina, eikä nopeus tosiaan vaikuta ääneen.

Oon jostain foorumin postista lukenu että vois olla toi ohjaustehostin on kyseessä, se kai on joku sähköhydraulinen systeemi. En tiedä onko paskaks menossa vai normaalia... Pyöreesti saman verran ajettu auto mulla. Kertokaa viisaammat voiko toi ääni olla tosiaan tehostimesta?
mikk3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Tammi 2009, 12:46
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

tekkie kirjoitti:Itellä metelöi kanssa, vaikka ehkä luonnehtisin vinkumiseksi ennemmin. Kimeä ulina tai matala vinkuna :D Ei kuitenkaan esiinny aina, eikä nopeus tosiaan vaikuta ääneen.

Oon jostain foorumin postista lukenu että vois olla toi ohjaustehostin on kyseessä, se kai on joku sähköhydraulinen systeemi. En tiedä onko paskaks menossa vai normaalia... Pyöreesti saman verran ajettu auto mulla. Kertokaa viisaammat voiko toi ääni olla tosiaan tehostimesta?
Appiukko vielä kokeili vähän vetareita ku meinas että nekin vois pitää möykkää mutta sanoi että ihan normaalilta neki vaikutti.. Meinaa pää hajoo kohta jo siihe meteliin :evil:
Hyundai IONIQ Hybrid
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

mikk3 kirjoitti:Kuuluu semmosta kummaa ulinaa kun joku pyöränlaakeri ois sökönä. Tunkattu auto ylös ja renkaita pyöritelty/kokeiltu ettei tunnu väljyyttä missään. Ulina ilmenee 60kmh--> ja on melko tasainen ääni kokoajan, ei rupee huutamaan mitä kovempaa ajaa. Oisko kellään mitään ehdotuksia mitä tehdä? Autolla rullattu 131tkm.
Vaivanne kuulostaa samalta ku mulla. Just tos 60km/h alkaa metallinen ääni kuulumaan..sanoisinkohan, että se on ulina. Ajonopeuden nosto ei vaikuta muuta ku et jossain 100km/h ni ei enää kuulu. Olen ihmetellyt asiaa jo pitkään. Aluks epäilin jarrupaloja. No, vaihdoin nekin. Ei auta. Huollossa sanovat, että satulan puslat ja mäntä liikkuu oikein. Aattelin, että ei palauta kunnolla. Hajottavaa tuo ääni on.
Avatar
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1036
Liittynyt: 13 Syys 2006, 21:03

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja ap85 »

HraBeigeV6 kirjoitti:
mikk3 kirjoitti:Kuuluu semmosta kummaa ulinaa kun joku pyöränlaakeri ois sökönä. Tunkattu auto ylös ja renkaita pyöritelty/kokeiltu ettei tunnu väljyyttä missään. Ulina ilmenee 60kmh--> ja on melko tasainen ääni kokoajan, ei rupee huutamaan mitä kovempaa ajaa. Oisko kellään mitään ehdotuksia mitä tehdä? Autolla rullattu 131tkm.
Vaivanne kuulostaa samalta ku mulla. Just tos 60km/h alkaa metallinen ääni kuulumaan..sanoisinkohan, että se on ulina. Ajonopeuden nosto ei vaikuta muuta ku et jossain 100km/h ni ei enää kuulu. Olen ihmetellyt asiaa jo pitkään. Aluks epäilin jarrupaloja. No, vaihdoin nekin. Ei auta. Huollossa sanovat, että satulan puslat ja mäntä liikkuu oikein. Aattelin, että ei palauta kunnolla. Hajottavaa tuo ääni on.
Joo mullakin ulisi, mutta korjaantui kyllä renkaiden vaihdolla pääasiassa. Talvirenkaat tuppas pitään sellasta ulinaa.
Skoda Octavia TDI
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

ap85 kirjoitti:
HraBeigeV6 kirjoitti:
mikk3 kirjoitti:Kuuluu semmosta kummaa ulinaa kun joku pyöränlaakeri ois sökönä. Tunkattu auto ylös ja renkaita pyöritelty/kokeiltu ettei tunnu väljyyttä missään. Ulina ilmenee 60kmh--> ja on melko tasainen ääni kokoajan, ei rupee huutamaan mitä kovempaa ajaa. Oisko kellään mitään ehdotuksia mitä tehdä? Autolla rullattu 131tkm.
Vaivanne kuulostaa samalta ku mulla. Just tos 60km/h alkaa metallinen ääni kuulumaan..sanoisinkohan, että se on ulina. Ajonopeuden nosto ei vaikuta muuta ku et jossain 100km/h ni ei enää kuulu. Olen ihmetellyt asiaa jo pitkään. Aluks epäilin jarrupaloja. No, vaihdoin nekin. Ei auta. Huollossa sanovat, että satulan puslat ja mäntä liikkuu oikein. Aattelin, että ei palauta kunnolla. Hajottavaa tuo ääni on.
Joo mullakin ulisi, mutta korjaantui kyllä renkaiden vaihdolla pääasiassa. Talvirenkaat tuppas pitään sellasta ulinaa.
Ei oo väliä mitä kiekkoa heittää, kesät talvet vinkuu.
mikk3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Tammi 2009, 12:46
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

HraBeigeV6 kirjoitti:Ei oo väliä mitä kiekkoa heittää, kesät talvet vinkuu.
Jepp, mullaki alko ku oli vielä talvirenkaat alla ja luulin että kesärenkaisiin vaihtaessa poistuu, mut ei :banghead:
Hyundai IONIQ Hybrid
Avatar
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4005
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Ulinaa täälläkin suunnalla.
On sen verran kova ääni että esim. viime kesänä kesälomareissulla ku tuli mittariin reilu 5tkm alkoi jo ääni v......aan, jopa sillon 4v tyttöni sanoi että eikö tuota ulinaa vois isi korjata ku ärsyttää :x
Päivittäisessä ajossa tuo ei haittaa kun pitää radion päällä :lol: :lollis:

Ulinan tulee meillä auton takaosasta, se ei kontissa makoilun aikana oikein selvinny että kummalta puolelta autoa ääni ylipäänsä edes tulee. Jahka tässä kerkeää niin täytyy taas lähtee makoileen peräkonttiin.

EDIT: Meillä se ääni on sellainen vihellyksen tapainen.
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
mikk3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Tammi 2009, 12:46
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

Voi perskules, eikö kukaan osaa auttaa meitä? :D
Hyundai IONIQ Hybrid
Avatar
Alpha
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1866
Liittynyt: 28 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja Alpha »

Tietoa ei ole (taaskaan), mutta jarruja kyllä veikkaisin 90% varmuudella. Vaikka nyt ei voikaan verrata, niin esim. Astra G:ssä jarrut kerää paskaa levyjen väliin ja alkaa vinkumaan.
BMW F30 330e M-Sport
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

mikk3 kirjoitti:
HraBeigeV6 kirjoitti:Ei oo väliä mitä kiekkoa heittää, kesät talvet vinkuu.
Jepp, mullaki alko ku oli vielä talvirenkaat alla ja luulin että kesärenkaisiin vaihtaessa poistuu, mut ei :banghead:
Niinpä. Ei auta vaikk kiekkoa vaihtais. Tuota. Se mun vinkuna/ulina on sellainen ajoittainen/pätkittäinen metallinen..ikäänkuin sorvais metallia..välillä se vinkuu pitempiä jaksoja, si pätkittäin. Aina se ei kuulu..mut alkaa about 60 km/h kohdilla -> 80-90 km/h ja si häviää maantien ääniin. Jotenki mä miellän sen jarruihin kanssa. Vasemmalle eteen. Palat on tullut vaihdettua siis kertaalleen, ei apua. Levyjä on puhalleltu huollon toimesta. Satulaan ei ole sinänsä koskettu. Sanovat, että toimii moitteetta.

Mulla oli lainassa eräänlainen sähköinen stetoskooppi (en tiedä sen virallista nimeä). Metalliset anturat, 4 kpl, kiinnitellään metallileuoilla haluttuihin paikkoihin ja piuhat vedetään sit kajuuttaan rasiaan, jolla sit voi kuunnella kuulokkeet päässä näitä eri paikkoja erikseen. Mulla oli satulassa kiinni yksi ja sieltä se jollain tavalla kuului. Voihan se tietty kantaa muualtakin mut jotenki sinne sen mielsin. Täytynee lainata häkkyrä uudestaan ja kuunnella paremmin ihan ajan kanssa.
mikk3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Tammi 2009, 12:46
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

Mulla se ulisee niin paljon että se tuntuu polkimissa ja ratissa. Soi sopivalla taajuudella niin aiheuttaa värinää..
Hyundai IONIQ Hybrid
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

mikk3 kirjoitti:Mulla se ulisee niin paljon että se tuntuu polkimissa ja ratissa. Soi sopivalla taajuudella niin aiheuttaa värinää..
Hmm. Mulla ei kyl tunnu mitään tollasta. Voisko sul si olla pyöränlaakeri menossa. Vaikuttaako miten kääntelet ruoria ajossa?
mikk3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Tammi 2009, 12:46
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

HraBeigeV6 kirjoitti:Hmm. Mulla ei kyl tunnu mitään tollasta. Voisko sul si olla pyöränlaakeri menossa. Vaikuttaako miten kääntelet ruoria ajossa?
Eipä se ääni mikskää muutu kun kurvailee puolelta toiselle.. Ja kun ei missään renkaassa tuntunut sivusuunnassa väljyyttä.
Hyundai IONIQ Hybrid
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C ulisee

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

mikk3 kirjoitti:
HraBeigeV6 kirjoitti:Hmm. Mulla ei kyl tunnu mitään tollasta. Voisko sul si olla pyöränlaakeri menossa. Vaikuttaako miten kääntelet ruoria ajossa?
Eipä se ääni mikskää muutu kun kurvailee puolelta toiselle.. Ja kun ei missään renkaassa tuntunut sivusuunnassa väljyyttä.
Just just. Huomasin, että toinen omistajakin oli yrittänyt fiksailla ääntä pois. Oli viisteet jarrupaloihin tehnyt. No, eipä ollut sekään auttanut. Täytyy tutkia piakkoin asiaa kunnolla. Taannoin ku tunkkasin auton ylös niin huomasin, että pelkääjän puolella ei ollut sitä palojen vähyydentunnistinta ollenkaan. Paikka sille oli kyl. Kuskin puolella se on. Täytyy tutkia sen osuutta myös asiaan. Kanittaako se jotenki jarrupalaan. Pari mekaanikkoakin on ollut kyydissä mutta ei heille ole tullut tutkimisenkaan jälkeen mitään ideaa. Mystistä on.
Vastaa Viestiin