Sivu 13/15

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 13:02
Kirjoittaja kadett90
Oletkos tarkistanut mittariston takaa ettei ole tehty merkkivalopatenttia.?
Ja oletkos vikakoodit lukenut siitä?

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 15:15
Kirjoittaja temetsy
En oo vielä saanu koodeja lukastua kun tossa vissiin 10pin portti ja adapteri opcomiin vasta tulossa, vittu jos tullu taas joku patenttihelvetti hankittua niin alan kulkemaan rullatuolilla.

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 15:17
Kirjoittaja kadett90
Sammuuko absin valo just samanaikaisesti jonkun toisen merkkivalon kanssa.?

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 15:20
Kirjoittaja temetsy
Itseasiassa just tulin kattoneeks että bagien valo sammuu samaan aikaan. TC/ABS sammui ainakin omegassa ensin ja sitten vasta toi airbagien valo..

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 15:27
Kirjoittaja kadett90
Voi voi sentään....ettei vaan olis tehty vilunkia.

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 02 Joulu 2014, 18:56
Kirjoittaja temetsy
kadett90 kirjoitti:Voi voi sentään....ettei vaan olis tehty vilunkia.
Se voipi olla, kyllä pistää ihmetyttämään miksei noinkin tärkeää vikaa voida korjata vaan pitää tehä noita perkeleen patentteja joka rakoon. Koneen kilkatessakin varmaan palkataan pikkukiinalainen pellin alle autoa liikuttamaan ja päristelemään.

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 07 Joulu 2014, 14:45
Kirjoittaja tiiikeri
Lindemann kirjoitti:
Lindemann kirjoitti:No niin, nyt on tilanne vähän jo kärjistynyt tuon calibran absien kanssa. Luin vikakoodit kun temppuili alkoi lisääntyä ja antoi kuskin puoleiselta etummaiselta anturilta parikin koodia. Eli putsailin liittimet ja tarkastin silmämääräisesti ettei ole hammaskehä ottanut osumaa tms. Kaikki ok.
Mutta kun auton pysäköi täysin tasaiselle niin ei sytytä abs-valoa, kun kaltevalle niin johan palaa. Samoin tietysti TC-valo. Nopeusmittari ei tällöin toimi.
Kun auton kiihdyttää yli 80km/h nopeuksiin niin alkaa nopeusmittari yleensä toimia. Nyt tosin pätkii mittari jo maantienopeuksissakin kun auto kallistuu ajaessa tarpeeksi. Kun auto kallistuu oikealle niin mittari pimenee ja kun vasemmalle niin alkaa taas toimia :lol:
Abs-anturin kannake oli muuten muovinen, oliko se alkuperäinen muovia vai alumiinia?
Mites jos on pyöränlaakeri kulunut edestä, voisiko se vaikuttaa tuon abs:n toimintaan?
Kenelläkään muulla vastaavia ongelmia?

EDIT: Paikallaan kun pyörittää rattia niin nopeusmittari hyppii kahteenkymppiin ja absit kytkeytyy toisinaan kevyellä jarrutuksella ihan kuivalla asfaltilla.......
Tilanne ratkesi. Oli sen verran kiirettä muissa töissä että jäi -(z)- ihan oman onnensa nojaan ja nyt kun katsastus läheni oli pakko viedä huoltoon.
Antoi tosiaan vikakoodia etuanturista ja ottivat sen huollossa irti mut vikaa siitä ei sit löytynyt. Vian syyksi paljastui paskana oleva abs-boxi :-?
Onneksi oli itsellä hyllyssä moinen sillä uusi maksaa kuulemma 1500€.
Loppua kohden abs-valo paloi siis koko ajan ja nopeusmittari toimi vain ajoittain.

Sama vika oli omassa Vectrassakin. Molemmat etusen ABS-anturit vaihdoin ja vika jatkui. Vaihdettu ABS-ohjainboksi korjasi vian. On nää vanhemmat vehkeet vaan aivan loistavan helppoja huoltaa / korjata. Ottihan tuo ohjainboksin vaihto jopa 15 minuuttia... Noh, jos tuo alkuperäinen osa kesti
480 000 km / 20 vuotta, niin mielestäni aivan riittävän kauan pelasi :D Jotenkin tuntuu, että "vanhaan" aikaan kaikki tehtiin vahvemmin :worship:

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 07 Joulu 2014, 16:34
Kirjoittaja temetsy
tiiikeri kirjoitti:
Lindemann kirjoitti:
Lindemann kirjoitti:No niin, nyt on tilanne vähän jo kärjistynyt tuon calibran absien kanssa. Luin vikakoodit kun temppuili alkoi lisääntyä ja antoi kuskin puoleiselta etummaiselta anturilta parikin koodia. Eli putsailin liittimet ja tarkastin silmämääräisesti ettei ole hammaskehä ottanut osumaa tms. Kaikki ok.
Mutta kun auton pysäköi täysin tasaiselle niin ei sytytä abs-valoa, kun kaltevalle niin johan palaa. Samoin tietysti TC-valo. Nopeusmittari ei tällöin toimi.
Kun auton kiihdyttää yli 80km/h nopeuksiin niin alkaa nopeusmittari yleensä toimia. Nyt tosin pätkii mittari jo maantienopeuksissakin kun auto kallistuu ajaessa tarpeeksi. Kun auto kallistuu oikealle niin mittari pimenee ja kun vasemmalle niin alkaa taas toimia :lol:
Abs-anturin kannake oli muuten muovinen, oliko se alkuperäinen muovia vai alumiinia?
Mites jos on pyöränlaakeri kulunut edestä, voisiko se vaikuttaa tuon abs:n toimintaan?
Kenelläkään muulla vastaavia ongelmia?

EDIT: Paikallaan kun pyörittää rattia niin nopeusmittari hyppii kahteenkymppiin ja absit kytkeytyy toisinaan kevyellä jarrutuksella ihan kuivalla asfaltilla.......
Tilanne ratkesi. Oli sen verran kiirettä muissa töissä että jäi -(z)- ihan oman onnensa nojaan ja nyt kun katsastus läheni oli pakko viedä huoltoon.
Antoi tosiaan vikakoodia etuanturista ja ottivat sen huollossa irti mut vikaa siitä ei sit löytynyt. Vian syyksi paljastui paskana oleva abs-boxi :-?
Onneksi oli itsellä hyllyssä moinen sillä uusi maksaa kuulemma 1500€.
Loppua kohden abs-valo paloi siis koko ajan ja nopeusmittari toimi vain ajoittain.

Sama vika oli omassa Vectrassakin. Molemmat etusen ABS-anturit vaihdoin ja vika jatkui. Vaihdettu ABS-ohjainboksi korjasi vian. On nää vanhemmat vehkeet vaan aivan loistavan helppoja huoltaa / korjata. Ottihan tuo ohjainboksin vaihto jopa 15 minuuttia... Noh, jos tuo alkuperäinen osa kesti
480 000 km / 20 vuotta, niin mielestäni aivan riittävän kauan pelasi :D Jotenkin tuntuu, että "vanhaan" aikaan kaikki tehtiin vahvemmin :worship:
Kyllähän se niin on, nykyään monet vaihteistotkin on suljettuja systeemejä eli ei tyhjennys/täyttöproppua kun auton odotettu elinkaari on se reilu 100tkm.. Puhumattakaan tästä että tuotteet varta vasten suunnitellaan hajoamaan, isäni oli kuulemma aikanaan aiheesta jopa luennolla yliopistossa :D

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 07 Joulu 2014, 16:35
Kirjoittaja temetsy
Ja asiasta vielä, oman calibran absit alkoivatkin toimia, onko tossa vaan niin heikko se tärytys polkimessa ettei tuota huomaa?

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 11 Joulu 2014, 00:44
Kirjoittaja swap
Hyvinkin mahdollista tuo kuten omassa Omegassanikin(rek.-96 lopussa)2.0 kasinaulainen,ja toinen peräytysvalo+rek.kilven toinen lamppu kuulema pimeenä ja siksi tässäkin absivalo paloi silloin tällöin - täytyykin katsastukseen nuo lampunpohjat putsata jne.
Hyviä vinkkejä,kiitän minäkin.

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tänne*

Lähetetty: 06 Helmi 2017, 08:24
Kirjoittaja kallek505
Millähän mahtaa darada korjattua vikakoodin 56 eli sysäysjohtimen alhainen jännite. Auto on 94 opel calibra sfi 2.0

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tän

Lähetetty: 06 Helmi 2017, 20:11
Kirjoittaja TJT
temetsy kirjoitti:Kyllähän se niin on, nykyään monet vaihteistotkin on suljettuja systeemejä eli ei tyhjennys/täyttöproppua kun auton odotettu elinkaari on se reilu 100tkm.. Puhumattakaan tästä että tuotteet varta vasten suunnitellaan hajoamaan, isäni oli kuulemma aikanaan aiheesta jopa luennolla yliopistossa :D
Niinhän se opelkin jo 90-luvulla jätti kytkimen huoltoluukun pois ja varmuudeksi vielä upotti kytkimen vauhtipyörän poteroon, ettei kykää vahingossakaan vaihdeta irrottamatta lootaa moottorista :)

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tänne*

Lähetetty: 19 Joulu 2017, 12:25
Kirjoittaja kallek505
Mahtaakohan pimeä sumuvalo vaikuttaa absin toimintaan. Mulle leimamies sanoi että palaa väärällä puolella sumari että laita polttimo toisellekkin puolelle. En kyl jaksais uskoa kun tulee oman kytkimen takaa noi sumuvalot eikä polta diagnostiikkavaloa taulussa

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tänne*

Lähetetty: 19 Joulu 2017, 13:36
Kirjoittaja kallek505
Tuli selvyyttä tuohon omaan absivikaan. Eli kun pihasta lähtee ja kääntää pyöriä niin valo syttyy. Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudeataan ja lähtee ajelemaan ilman että pahemmin pyöriä kääntelee pysyy valo pimeänä. Eli mun maalaisjärjen mukaan olis johdossa kontaktivika. Toiselle puolelle just vaihdettu anturi ja toinen puoli oli kunnossa. Ja sitten tämä mystinen vikakoodi 56. Mitähän mahtaa tarkoittaa. Topbuzz sivu ei löytäny koodeja kuin 55 asti.

Re: Calibran ABS-järjestelmän viat-topic *kaikki viestit tänne*

Lähetetty: 19 Joulu 2017, 15:03
Kirjoittaja tiiikeri
kallek505 kirjoitti:Tuli selvyyttä tuohon omaan absivikaan. Eli kun pihasta lähtee ja kääntää pyöriä niin valo syttyy. Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudeataan ja lähtee ajelemaan ilman että pahemmin pyöriä kääntelee pysyy valo pimeänä. Eli mun maalaisjärjen mukaan olis johdossa kontaktivika. Toiselle puolelle just vaihdettu anturi ja toinen puoli oli kunnossa. Ja sitten tämä mystinen vikakoodi 56. Mitähän mahtaa tarkoittaa. Topbuzz sivu ei löytäny koodeja kuin 55 asti.
Onko luettu vikakoodit oikein? Koodi 56 on ainakin moottorin ECU:n puolella tyhjäkäyntisäätimen viasta kertova koodi. Ja eikös sulla juurikin ollu vikaa tuossa tyhjäkäynnissä?