Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Elikkäs kysymys olisi että kuin asentaa hydraulinen käsijarru etuvetoiseen autoon? Onko periaate sama kuin takavetoiseen, josta löytyi Lada foorumilta asennusohje kuinka asentaa. Auto olisi Opel Vectra A
Tässä kuvaa kyseisestä ohjeesta. Että pystyisikö joku valaisemaan tarkemmin tuosta aiheesta
Edittiä sen verran. Ja entäs mitenkäs tuo puhuttu 3-tie venttiili? Siitäkin lisäinfo olisi poikaa
Edittiä2: ja tuossa kuvassa ei nähtävästi ole takajarruille omaa piiriä? muutakuin käsijarrun takaa?
Tässä kuvaa kyseisestä ohjeesta. Että pystyisikö joku valaisemaan tarkemmin tuosta aiheesta
Edittiä sen verran. Ja entäs mitenkäs tuo puhuttu 3-tie venttiili? Siitäkin lisäinfo olisi poikaa
Edittiä2: ja tuossa kuvassa ei nähtävästi ole takajarruille omaa piiriä? muutakuin käsijarrun takaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
- 2slow4motion
- 'Diplomat'
- Viestit: 1389
- Liittynyt: 12 Helmi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Muista ainakin että mekaanisesti sen tarvii myös toimia.
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Eikö siihen riitä pelkkä se "lukko" millä lukitaan piiri mikä menee takapyörille? Se parkkilukko2slow4motion kirjoitti:Muista ainakin että mekaanisesti sen tarvii myös toimia.
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
- Mantautinen
- 'Kapitän'
- Viestit: 89
- Liittynyt: 19 Marras 2005, 13:33
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Ei. Mekaaninen sen pitää olla. Joko vaijeri samaan kahvaan kiinni tai kaksi kahvaa..
eiku...
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Taitaa olla vectrassa jarrupiirijako erilainen, eli oikee etupyörä ja vasen takapyörä samassa piirissä jne. Näin ainaki muistaakseni, eli pitää olla sellane käsijarru systeemi, jossa on kaks pääsylinteriä. Molemmille takajarruille oma "pääsylinteri" siis.
Jos on absit ni sitte on ainaki varmasti takapyörät eri piireissä.
Mut sitte se että mihin tollasta tarvitaan?
Jos on absit ni sitte on ainaki varmasti takapyörät eri piireissä.
Mut sitte se että mihin tollasta tarvitaan?
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
CaLis kirjoitti:Taitaa olla vectrassa jarrupiirijako erilainen, eli oikee etupyörä ja vasen takapyörä samassa piirissä jne. Näin ainaki muistaakseni, eli pitää olla sellane käsijarru systeemi, jossa on kaks pääsylinteriä. Molemmille takajarruille oma "pääsylinteri" siis.
Jos on absit ni sitte on ainaki varmasti takapyörät eri piireissä.
Mut sitte se että mihin tollasta tarvitaan?
tarvitaan mihin tarvitaan Ei ole ABS:ja ihan perus jarrut löytyy...onkos noita myynnissä missä kaksi sylinteriä?
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Left foot braking
Mut joo, ainakaan autoracingin luettelossa ei näyttäny olevan ku yhdellä sylinterillä olevia systeemejä, en kyl muualta kattonu. Luulis ny et niitä kahdellaki olis, harvassa kai on sellaset vähänkään uudemmat autot jossa piirijako ois etu/taka. Ei ainakaa mun järki riitä ymmärtämään, et miten sais yhdellä sylinterillä homman pelaamaan tollasessa jarrusysteemissä, jossa piirijako menee ristiin.
Olihan tuossakin luettelossa tietty niitä sylintereitä ihan erikseenkin, ostat vaan kaks ja niille rakennat jonkun sopivan vivun. Tuolla ~90€ kappalehinnalla vaan melko suolasta..
Mut joo, ainakaan autoracingin luettelossa ei näyttäny olevan ku yhdellä sylinterillä olevia systeemejä, en kyl muualta kattonu. Luulis ny et niitä kahdellaki olis, harvassa kai on sellaset vähänkään uudemmat autot jossa piirijako ois etu/taka. Ei ainakaa mun järki riitä ymmärtämään, et miten sais yhdellä sylinterillä homman pelaamaan tollasessa jarrusysteemissä, jossa piirijako menee ristiin.
Olihan tuossakin luettelossa tietty niitä sylintereitä ihan erikseenkin, ostat vaan kaks ja niille rakennat jonkun sopivan vivun. Tuolla ~90€ kappalehinnalla vaan melko suolasta..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Hmm...onnistuishan se tietty ostoo normisettinä tuo käsijarru ja lisäksi ostaa tuo erillinen sylinteri ja laittaa toimimaan rinnakkain? Mutta sittenhän sitä pitäis nähtävästi laittaa molemmilla puolille omat paineensäätimet?CaLis kirjoitti:Left foot braking
Mut joo, ainakaan autoracingin luettelossa ei näyttäny olevan ku yhdellä sylinterillä olevia systeemejä, en kyl muualta kattonu. Luulis ny et niitä kahdellaki olis, harvassa kai on sellaset vähänkään uudemmat autot jossa piirijako ois etu/taka. Ei ainakaa mun järki riitä ymmärtämään, et miten sais yhdellä sylinterillä homman pelaamaan tollasessa jarrusysteemissä, jossa piirijako menee ristiin.
Ja sitten vielä onko kellään fiksua ideaa miten haaroittaa käsijarrulle? Ja käsijarrulta takapyörille? Ja sellaista vielä, että mitenkäs tuo jarrupolkimen käyttö sitten muuttuuko mitenkään? Jarrutehostimelta vielä ne putket takapyörille niinkuin myös käsijarrulta? Mitenkä toteuttaa? Ja siitä 3-tieventtiilistä kaipailisin hieman tarkempaa nfoa, jos jollain käytössä tms...
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
No siis.. Eihän sitä mitenkään varsinaisesti haaroiteta, vaan tuo käsijarrusysteemi tulee alkuperästen jarruputkien väliin, ihan niinkuin tossa lada foorumin kuvassa. Ja onhan siellä alunperinkin molemmille pyörille tavallaan oma paineensäädin, jos on säädintä lainkaan, en muista.. Mut jos ei oo, ni eihän se sitä sillon tarvitsekaan.
Eli joudut siis tekemään pohjaan sopivaan kohtaan reijät jarruputkien (4kpl) läpiviennille.
Katkaset alkuperäset taakse menevät jarruputket sopivasta kohtaa, niin että alkuperäseltä jarrupääsylinteriltä lähtevät putket riittää sen käsijarrusysteemin etummaisiin liittimiin ja teet putkiin uudet päät.
Ja sitten teet sinne taakse kokonaan uudet sopivat putket, jotka lähtee käsijarrusylinterin takapäästä ja menee takajarrujen paineenrajoittimeen tai minne ne alkuperäset putket nyt ikinä meneekin kiinni.
Toki kannattas samalla vaivalla tehä kokonaan uudet putket joka paikaan, jos vähänkin huonon näköset.
Mitä tarkotat sillä 3-tieventiilillä? Jarrupaineen säätöventiiliäkö? Siis sellasta jolla saa jarrubalanssia säädeltyä?
Eli joudut siis tekemään pohjaan sopivaan kohtaan reijät jarruputkien (4kpl) läpiviennille.
Katkaset alkuperäset taakse menevät jarruputket sopivasta kohtaa, niin että alkuperäseltä jarrupääsylinteriltä lähtevät putket riittää sen käsijarrusysteemin etummaisiin liittimiin ja teet putkiin uudet päät.
Ja sitten teet sinne taakse kokonaan uudet sopivat putket, jotka lähtee käsijarrusylinterin takapäästä ja menee takajarrujen paineenrajoittimeen tai minne ne alkuperäset putket nyt ikinä meneekin kiinni.
Toki kannattas samalla vaivalla tehä kokonaan uudet putket joka paikaan, jos vähänkin huonon näköset.
Mitä tarkotat sillä 3-tieventiilillä? Jarrupaineen säätöventiiliäkö? Siis sellasta jolla saa jarrubalanssia säädeltyä?
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Nähtävästi juurikin tuota paineensäätöventtiliiä. Että onko sillä mitään radikaalia tarkoitusta/hyötyä? Ja kyllähän ne jollain tavalla tulee ne putket turattua kun auto on tässä pisteessäCaLis kirjoitti:No siis.. Eihän sitä mitenkään varsinaisesti haaroiteta, vaan tuo käsijarrusysteemi tulee alkuperästen jarruputkien väliin, ihan niinkuin tossa lada foorumin kuvassa. Ja onhan siellä alunperinkin molemmille pyörille tavallaan oma paineensäädin, jos on säädintä lainkaan, en muista.. Mut jos ei oo, ni eihän se sitä sillon tarvitsekaan.
Eli joudut siis tekemään pohjaan sopivaan kohtaan reijät jarruputkien (4kpl) läpiviennille.
Katkaset alkuperäset taakse menevät jarruputket sopivasta kohtaa, niin että alkuperäseltä jarrupääsylinteriltä lähtevät putket riittää sen käsijarrusysteemin etummaisiin liittimiin ja teet putkiin uudet päät.
Ja sitten teet sinne taakse kokonaan uudet sopivat putket, jotka lähtee käsijarrusylinterin takapäästä ja menee takajarrujen paineenrajoittimeen tai minne ne alkuperäset putket nyt ikinä meneekin kiinni.
Toki kannattas samalla vaivalla tehä kokonaan uudet putket joka paikaan, jos vähänkin huonon näköset.
Mitä tarkotat sillä 3-tieventiilillä? Jarrupaineen säätöventiiliäkö? Siis sellasta jolla saa jarrubalanssia säädeltyä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Pitää kuitenkin muistaa että jarruputkiin ei saa tehdä ylimääräisiä katkoksia/liitoksia. Eli alkuperäisten jarruputkien katkaiseminen ja sitten jatkaminen ei ole sallittua.
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Toi kolmitie venttiili päästää suuremman paineen läpi, eli jos sulla menee kaks piiriä taakse niin laita sitten kahdella venttiilillä... menee muuten turhan monimutkaseks.
Tuolla on hyvin juttua-> http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=281.0
Tuolla on hyvin juttua-> http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=281.0
Omega A 2.0i
Manta B
Manta B
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Jaa nythä mä vasta tajusin, että mitä sillä 3-tieventiilillä tarkotit... Ensin aattelin semmosta säätöruuvia, jolla saa jarrutasapainoa säädeltyä
Eli sen 3-tieventiilin avulla päästään eroon siitä ongelmasta, että väärin rakennetun käppärikahvan vuoksi ainaki jotkut käsijarrusylinterit pullauttaa männän pihalle.
Ootko ton lukenu?
http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... %E4sijarru
Eli sen 3-tieventiilin avulla päästään eroon siitä ongelmasta, että väärin rakennetun käppärikahvan vuoksi ainaki jotkut käsijarrusylinterit pullauttaa männän pihalle.
Ootko ton lukenu?
http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... %E4sijarru
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Hydraulisen käsijarrun asentaminen
Kiitoksia kaikille avusta!
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda