Vectra ABS rele ongelmana ja korjauskuvaus ketjun lopussa

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
VectraDTI-IC
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 09:33
Paikkakunta: Ylivieska

Vectra ABS rele ongelmana ja korjauskuvaus ketjun lopussa

Viesti Kirjoittaja VectraDTI-IC »

Olisko tietoa, missä sijaitsee Vectra B:n "ABS rele"?

Veccu valittaa välillä jarrujen toiminnasta ja ongelmana on "ABS venttiili Rele". Paikallinen autosähkökorjaamo ja Opel-huolto epäili tuon olevan ohjausboksissa sisällä, mutta mm. Motonetista löytyy myös varaosa ABS rele - sen tarkastaisi mielellään ensin, ennen ABS-ohjausyksikön vaihtoa.

Tuossa Vecussa on jarrusysteemin yläpuolisessa releboksissa kolme relettä, joista takimmainen on viiverele eli uskoisin sen olevan lasinpesun viiverele lasinpyyhkimille. Keskimmäinen on vihreä rele vihreässä kannassa ja etummaisena musta - oliskohan toinen noista ???
Vectra B1 DTI sedan 1999 - X20DTH

Vectra poistuu perheestä - 19v kausi opeleita ohi (toistaiseksi???).
Kiitos kaikista neuvoista, joita täältä sain ongelmiini - Nyt uusi palvelija ja uudet kujeet.
VilleVee
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 185
Liittynyt: 02 Huhti 2006, 01:02
Paikkakunta: Yli-ii/oulu

Viesti Kirjoittaja VilleVee »

jos on b vectra dti ja abs systeemistä löytyy nrot 13091801 kelsey hayes on merkki se rele on siellä abs ohjainlaitteen sisällä,. olen purkanut oman ohjainlaitteen ja ja kaveri käytti sen releen irti ja testasi sen ja oli ehyt. on muutamia vectroja on mun kaveri piirissä joissa sama vika. itellä abs valo ei pala kovalla pakkasella ja lauhalla kelillä palaa. ja vika koodi on pumppumoottori/rele.
Vectra b 2,0 16 DTI -00. Vectra 2000 16v -90. Vectra 4x4 16v -89. Manta "400" rojekti. Kadett Avo -89. Wartburg 353w -79.
VectraDTI-IC
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 09:33
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja VectraDTI-IC »

BINGO! Samat oireet ja täsmälleen sama koodi löytyy hydraulipumpun kyljestä. Vikakoodi on vain hieman eri nimellä.

Minä epäilisin releen olevan kunnossa, mutta levyllä on varmaankin jokin murtunut juotos oireista päätellen.

Onko ohjainyksikön irroitus todellakin niin hankala operaatio, kuten korjausmanuaali antaa ymmärtää? Onko boksia mahdollista saada irti ilman jarruputkien ja hydrauliyksikön irroitusta?

Oliko releen irroituksella ja uudelleenjuotoksella mitään vaikutusta oireisiin?

Edit:
Kysyin viimeviikolla GM-customercaresta neuvoa, olisiko tuo numerolla 13091801 varustettu yksikkö korvattavissa esimerkiksi 13039901 numeroidulla yksiköllä, joita näkyy löytyvän varaosahauista helpommin.

On mennyt asiakaspalvelun tietotaito aika surkeaksi nykyään - tässä vastaus kokonaisuudessaan (henkilötiedot poistettu)
Hei,
kiitos viestistänne.
Todennäköisesti kun varaosanumero on erilainen, niin silloin myös osissa on eroavaisuuksia. Joten emme voi suositella näiden osien käyttöä. Lisätietoja siitä mikä osa kävisi mahdollisesti parhaiten autoonne antaa valtuutettu Opel liike. Suosittelemme muutenkin että auto huollettaisiin Opelin valtuuttamissa liikkeissä.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Asiakaspalvelukeskus
Vectra B1 DTI sedan 1999 - X20DTH

Vectra poistuu perheestä - 19v kausi opeleita ohi (toistaiseksi???).
Kiitos kaikista neuvoista, joita täältä sain ongelmiini - Nyt uusi palvelija ja uudet kujeet.
VectraDTI-IC
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 09:33
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja VectraDTI-IC »

AutoÅströmin pojat Ylivieskassa palvelee hieman paremmin kuin GM customercare :D
Selvittivät (VilleVee:n jo kertoman tiedon) ettei autossa ole erillistä relettä. (uusi yksikkö maksaa 890eur)

Autoni ohjausyksikkö pitäisi nyt olla Kelsey-Haynes 9119516 (tästä puuttuu varmaan yksi numero ??? - puhelimessa saatu tieto) Tuo yksikkö on korvattu myöhemmissä numerolla 93170159 - olisikohan ongelmia ollut jo takuuaikana ja siksi olisi paranneltu. Nämä numerot siis tuon K-H:n varaosanumeroita.
Vectra B1 DTI sedan 1999 - X20DTH

Vectra poistuu perheestä - 19v kausi opeleita ohi (toistaiseksi???).
Kiitos kaikista neuvoista, joita täältä sain ongelmiini - Nyt uusi palvelija ja uudet kujeet.
Uhtua
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1206
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Jos tuommoista KH absyksikköä tarvit niin luulen että moinen löytyy. Laita vaikka privaa jos kiinnostaa :D
VectraDTI-IC
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 09:33
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja VectraDTI-IC »

Uhtua kirjoitti:Jos tuommoista KH absyksikköä tarvit niin luulen että moinen löytyy. Laita vaikka privaa jos kiinnostaa :D
Pistin privaa tulemaan - mikä tuon sun yksikön numero mahtaa olla?
Vectra B1 DTI sedan 1999 - X20DTH

Vectra poistuu perheestä - 19v kausi opeleita ohi (toistaiseksi???).
Kiitos kaikista neuvoista, joita täältä sain ongelmiini - Nyt uusi palvelija ja uudet kujeet.
VectraDTI-IC
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 13 Joulu 2005, 09:33
Paikkakunta: Ylivieska

Irroitusvinkkejä Vectran ABS yksikölle

Viesti Kirjoittaja VectraDTI-IC »

Tuo tarjottu yksikkö ei ollut sopivaa mallia - ongelma edelleen olemassa ja pitäisi poistaa ennen vetokauden alkua.

Eli kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan, mitä pitää huomioida Vectran ABS yksikköä irroittaessa. Autossa siis Kelsey-Haynes 9119516 -yksikkö ja hydraulipumpussa merkintä Opel 13091801. Tarkoitus olisi käyttää ohjainkortti irti ja tarkastaa kaikki vedot ja juotokset.
Vectra B1 DTI sedan 1999 - X20DTH

Vectra poistuu perheestä - 19v kausi opeleita ohi (toistaiseksi???).
Kiitos kaikista neuvoista, joita täältä sain ongelmiini - Nyt uusi palvelija ja uudet kujeet.
ats.savolainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:49

Vectra abs rele

Viesti Kirjoittaja ats.savolainen »

Minun Vectrassa sama ohjainlaite ja samaa vikaa. Totta on ("Varmasta lähteestä"), että rele on ohjainlaitteen ominaisuus. Minua kiinnostais kuitenkin onko mahdollista, että vika on johtosrj:ssa esim maadoituksessa? Onko kukaan pohtinut/tutkinut tätä mahdollisuutta? Missähän Boxin maadoituspiste on? Alfamerin "virtakuvan" mukaan ohjainlaitteelta lähtee kolme maata maapisteeseen "E1". Missä se on?? En ole vielä aloittanut mittauksia--fluke lainassa!!
VilleVee
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 185
Liittynyt: 02 Huhti 2006, 01:02
Paikkakunta: Yli-ii/oulu

Viesti Kirjoittaja VilleVee »

mulla anto vikakoodin pumppumoottori/pumppumoottorin rele. kokeiltiin kaveri veccuun mun ohjain lootaa ja sillä se pelas ei muutaku pumppu moottori irti ja auki hiilet oli aivan loppu vaihdoin hiilet en vielä ole laittanu sitä takas paikalleen mut epäilen et nyt toimii. ilmoittelen kun laitan sen paikalleen miten kävi
Vectra b 2,0 16 DTI -00. Vectra 2000 16v -90. Vectra 4x4 16v -89. Manta "400" rojekti. Kadett Avo -89. Wartburg 353w -79.
ats.savolainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:49

Vekkulin abs rele

Viesti Kirjoittaja ats.savolainen »

Hyvä! Mulla vikakoodit on: abs venttiilin rele (ohjainlaitteessa) ja akun jännite. Tuo jännite homma mietityttää.. Puuttuuko miinusta/plussaa? Minnehän akulta lähtevä paksu miinus naru menee? Ite oon toistaseks vajaakuntoinen, joten avustavista vihjeistä kiitän jo etukäteen..
J.Mustonen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 11:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vectra ABS rele

Viesti Kirjoittaja J.Mustonen »

Samaa vikaa rahikaisella. Onko kellään vieläkään hyviä purkuohjeita tai oisko joku irrottanu ohjainlaitteen? Kaveri tietäis missä vois nuo juotokset tinailla uusiks tosta piirilevystä. Releen virtapiirissä siis täälläkin ongelma.
ats.savolainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:49

Vectra ABS rele

Viesti Kirjoittaja ats.savolainen »

Moro!
Ostin AVK:lta koko abs-möykyn ja vaihdoin siitä vain ohjainlaitteen (TRW) ja vika poistui.
Purkuohjeet(bensakoneella):Otin akun pois, irroitin paisuntasäiliön (en letkuja) ja "murjoin" sen sivuun akun suuntaan, väänsin aavistuksen vas.etupyörän jarruputkea lokasuojaan päin ja irroitin ohjainlaitteesta johdinkamman, avasin ohjainlaitteen neljä pientä torx-kantaista kiinnitysruuvia ja irroitin ohjainlaitteen vetämällä/kampeamalla sitä n 10mm vas. etupyöräkoteloa kohti kohtisuoraan. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä (jarruputkea ent oikaissut!).

PS1. vm 98>> ohjainlaite on sama.

PS2. Mulla ois joutavana nyt vm01 hydrauliyksikkö+moottori ja (mahdollisesti viallinen) KH ohjainyksikkö vm.99 jos jollain tarvetta. Tarjotkaa!!
J.Mustonen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 11:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja J.Mustonen »

Kiitos nouvoista, purku onnistui helposti. Mulla tuo ohjainlaitteen boxi on jo näköjään aikaisemmin liimattu tai jotenkin sulatettu yhteen. Saa nähä mitä sieltä löytyy sisältä. Millähän tuo kannattaisi laittaa sit kasaan, et sais siistin ja tiiviin?
ats.savolainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:49

Vectra Abs rele

Viesti Kirjoittaja ats.savolainen »

Hyvä juttu!
Mulla ohjainlaite purkamatta.
Puran kunhan ennätän, mutta nyt ohjainlaite on hydrauliyksikössä kiinni tallin lattialla (suojaa venttiilirakennetta).
Jos yksikkö e mee kaupaksi/tai kun menee puran kyllä ihan mielenkiinnosta ja selvitän mahdollisen juotosvian.
Jos sielläpäin tinaus onnistuu anna vihjeitä.
J.Mustonen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 11:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja J.Mustonen »

No niin ohjainlaite purettu ja tinattu kuntoon. :lol: Löysin netistä hyvän ohjeistuksen vian etsintään ja OP-COM-ohjelmalla measure block-osiossa sain selville, että releelle menevä jännite ei ollut koko ajan vaadittava 11 - 13V. No aikani tuijottelin piirilevyä ja lämmittelin muutaman jo ennenkin huonosti tinatulta näyttävän liitoksen uusiksi. Joku on siis joskus aukaissut ohjainlaitteen, tinaillut piirilevyä ja laittanut sitten sikaflexillä kiinni. Itse saumasin muovit yhteen vain kuumaliimalla, kun en uskonut että vika korjaantuisi lopullisesti ja joutuisin vielä aukaisemaan kotelon. Nyt autolla on ajeltu jo reilu 200km ja absit toimivat edelleenkin, joten uskon vahvasti korjanneeni vian. Laitan kuvan ohjainlaitteen piirilevystä foorumille myöhemmin.
Vastaa Viestiin