Tervehdys taas, ystävälliset Opelistit
Taas naisautoilija apua vailla Zafiransa (vm.2002 1,8 Elegance) kanssa.
Eilen täällä pohjoisessa Suomessa ainakin oli hirvittävä talvimyräkkä ja auto lumen peitossa koko päivän vaikkakin liikkeessä sekä yöllä sitten lisäksi jäätynyt 16 asteen pakkasella pyryn jälkeen.
Aamulla kun olin sitten töihin lähdössä, ei auto liikkunut eteen tai taaksepäin. Oli ilmeisesti jotenkin jarrut jäätyneet. Käynnistyi ja kierrokset nousi kyllä. Miespuolinen henkilö sai kuitenkin auton liikkeelle. Onneksi.
Mutta seuraavaan risteykseen (onneksi tosi hiljaiseen) päästyäni, eivät jarrut toimineetkaan. Ja auto meni yli tien jarrutuksesta huolimatta.
Siinä sitten jarrua vuoroin polkien ja vuoroin hiljaa edeten alkoivat jarrutkin vähitellen taas toimia.
Kysymys kuuluukin, onko nyt syytä huoleen??
Loppupäivästä siis en mitään outoa huomannut enää. Ja ajotietokone kai ilmoittaa jos jarruissa vikaa, vai...?
Kiitos jos joku taas neuvoo! Olen aina saanut täältä tosi hyvin neuvoa Zafirani kanssa.
Terv. Nella
Jarrujen jäätyminen ja toimimattomuus
Yleensä kun auton jarrut ovat jäätyneet seisonnassa, kyse on käsijarrusta. Mikäli jarru ei ole pahasti jäässä, se aukeaa pienen paukahduksen säestämänä kun autolla lähdetään ajoon.
Käsijarru on kuitenkin kokonaan eri mekanismissa kuin käyttöjarru. Sanoit että käyttöjarru ei toiminut laisinkaan eli et saanut autoa hidastumaan vaikka painoit poljinta. Se on minusta erittäin vakava oire, joka voi mahdollisesti tehdä autosta hengenvaarallisen. Vaikka sulattamalla auton lämpimässä tilassa ongelma todennäköisesti poistuu toistaiseksi, niin kävisin silti selvittämässä asiaa osaavalla huoltokorjaamolla, ettei jarruissa ole jotain ilmeistä vikaa. Jos auton jarrut pettävät kyseessä ei ole leikin asia.
Se on ihan normaalia että jarrut voivat jäätyä sen jälkeen, kun autolla on ajettu lumipöllyssä. Lumi on pakkautunut pyöriin, ja kun auto jätetään seisomaan, lumi ensin sulaa vedeksi lämpimiin jarruihin ja sitten jäätyy. Jarrut kuitenkin vapautuvat helposti kun auto pakotetaan liikkeelle. Sen jälkeen niiden tulisi toimia täysin moitteettomasti, mutta jos niin ei käy, niin asia on syytä selvittää.
Käsijarru on kuitenkin kokonaan eri mekanismissa kuin käyttöjarru. Sanoit että käyttöjarru ei toiminut laisinkaan eli et saanut autoa hidastumaan vaikka painoit poljinta. Se on minusta erittäin vakava oire, joka voi mahdollisesti tehdä autosta hengenvaarallisen. Vaikka sulattamalla auton lämpimässä tilassa ongelma todennäköisesti poistuu toistaiseksi, niin kävisin silti selvittämässä asiaa osaavalla huoltokorjaamolla, ettei jarruissa ole jotain ilmeistä vikaa. Jos auton jarrut pettävät kyseessä ei ole leikin asia.
Se on ihan normaalia että jarrut voivat jäätyä sen jälkeen, kun autolla on ajettu lumipöllyssä. Lumi on pakkautunut pyöriin, ja kun auto jätetään seisomaan, lumi ensin sulaa vedeksi lämpimiin jarruihin ja sitten jäätyy. Jarrut kuitenkin vapautuvat helposti kun auto pakotetaan liikkeelle. Sen jälkeen niiden tulisi toimia täysin moitteettomasti, mutta jos niin ei käy, niin asia on syytä selvittää.
all love is unrequited
Veikkaan että tossa on vaan käynyt niin kuin itsellenikin joskus kun on satanu vettä ja perään lunta.
Levyn pintaan on roiskunu vettä joka on jäätyny ohueksi kerrokseksi ja eka jarrutus on on ollu mitä on.
Toisen kerran kävi näin kun -20c pakkanen oli muuttunu nopeasti -3c, jolloin jarruja ei heti ollut ollenkaan.
Levyn pintaan on roiskunu vettä joka on jäätyny ohueksi kerrokseksi ja eka jarrutus on on ollu mitä on.
Toisen kerran kävi näin kun -20c pakkanen oli muuttunu nopeasti -3c, jolloin jarruja ei heti ollut ollenkaan.
Nismo, millo lie taas ajos