Kallistuksenvakaajan runkokiinnitys väljä Vectra B2

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
deore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 324
Liittynyt: 01 Joulu 2003, 02:00

Kallistuksenvakaajan runkokiinnitys väljä Vectra B2

Viesti Kirjoittaja deore »

Okei, eli mun autossa on sekä edessä että takana kallistuksenvakaajien runkokiinnitys väljistynyt, aiheuttaa lonksuntaa/kolinaa kuopissa. Kaikki muu mahdollinen alustaan onkin vaihdettu.

Selasin vähän foorumia ja luin että jotkut ovat vaihtaneet pelkästään vakaajan runkokiinnityksen kumipuslat ja päässeet siten ongelmasta eroon. Kuitenkin mulle sanottiin korjaamolla (entinen Opel-merkkikorjaamo, nykyinen bosch car service, pitkä kokemus Opeleista) että kumien vaihtaminen ei auta, koska itse tanko on aina kilometrien saatossa ohentunut puslien kohdalta. Jos vaihtaa uudet puslat, se on edelleen väljä. Sieltä ehdotettiin korjaustavaksi vakaajien irrottamista ja tangon käsittelemistä vulkanoituvalla teipillä puslien kohdalta. Korjaus kestää kuulemma ainakin pari vuotta. Toinen vaihtoehto on ostaa kokonaan uudet vakaajat, mutta ne ovat melko kalliit, eikä tämä tilapäiskorjaus ole vaikea työ (1,5h).

Mielipiteitä?
all love is unrequited
Kosla
'Senator'
'Senator'
Viestit: 797
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Kolari

Viesti Kirjoittaja Kosla »

Pelkät kumipuslat vaihdoin, ja kolinat lakkasivat. Eikä vielä 2 vuotta remontin jälkeen ole alkaneet kolisemaan.
Matzi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1051
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 20:27
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja Matzi »

Itse varmaan vaihtaisin nuo kumipuslat ja pistäisin sinne sitten hieman sitä teippiä väliin. Eipä se siellä ainakaan mitään haittaa ja kyllähän ne tangot aina hiukan siitä puslan kohdalta ohenevat. Eivät kyllä niin paljoa että ihan äkkiä vaihtamaan moisia alkaisin. Ainakaan kun naapurin 220tkm ajettuun vectraan puslat vaihdoin niin ei niistä tangoista ollut pois lähtenyt kuin lähinnä maalit.
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Puslat uusiksi eikä mitään teippi kötöstyksiä.
Uhtua
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1206
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Tuo on aivan totta että väliin ne ovat kuluneet niin että uudet puslatkaan eivät tilannetta korjaa. Etupäässä en sitä ole tavannut mutta takapäässä kylläkin. Halvin ja aivan toimiva korjaus on se että ottaa esim vanhan auton sisärenkaan ja leikkaa siitä reilun puslan levyisen kumisiivun ja laittaa sen vakaajan ympärille ja sitten jo vanhakin kumipusla on sellaisenaan tiivis kun sen ympärille painaa. Voi toki korjaantua uusilla puslillakin mutta ei ole 100% varma lopputulos. Noin niitä itse olen väliin tiivistellyt ja toimii täysin.
Avatar
palehti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 508
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 20:23
Paikkakunta: Kalakutta

Viesti Kirjoittaja palehti »

Itse aion tulevana viikonloppuna asentaa omaan pirssiini ykskutosen vakaajakumit (en ole vielä ostanut, joten en ole 100% varma onko muuten samanlainen). Ainakin motonetin nettisivujen mukaan ennen faceliftiä 1.6:sissa on 14mm vakaajatanko ja kaikissa muissa 15mm.

Viime keväällä vaihdoin autoon kuuluvat vakaajakumit ja nyt kolisee taas. Autolla ajettu 200tkm.
Samalla menee vaihtoon poikittaisten tukivarsien sisemmät puslat/helat/pallonivelet (4kpl), koska kaikki muut liikkuvat osat tuonne on jo vaihdettu ja jos se kolina johtuukin noista niin poistuu sitten sekin vaiva.

Itsellä kävi jossain vaiheessa mielessä siirtää tukikumia sivuttaissuunnassa senverran, että siirtyy koskemattomaan kohtaan...tiedä sitten onko käytännössä mahtollista, yritetään nyt ensin noita tiukempia kumeja.
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
Vastaa Viestiin