Kitkarengas asiaa

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

Simo kirjoitti:En ostais muita kuin Continentalit tai varauksella ehkä Gislavedit. Contit on ainoat mitkä on kohtuu hyvät ajaakin. Etenkin Bridgestonet ja Nokialaiset on hyviä pidoltaan mutta niin löysiä ja hitaita käytökseltään että yököttää :bonk: (no okei.. RSi ja toi WS-50 ei taida mennä tähän kategoriaan). Mut ymmärtäähän sen että jos pitoa pitää saada ilman nastoja on runko ja kumiseos oltava pehmyt. Conti vaan on jotenkin aina osannut tehdä parhaan kompromissin niin että mikään ominaisuus siinä ei ole huono (vaikkei paraskaan) ja ennenkaikkea ajo-ominaisuudet ja -tuntuma on hyvät.
paljon ja asiaa.


noista testien alueista niin kyllähän niillä talvikumeillakin tosiaan ajetana myös kuivalla ja märällä asfaltilla. eli pitää tutkia nekin alueet. painotukset testeissä tuskin kovinkaan on niissä.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
A.k.i
'Senator'
'Senator'
Viestit: 524
Liittynyt: 21 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja A.k.i »

itse ajoin yhden talven uusilla nokian Q:lla ja keväällä polttelin kumit katuun kun ei niistä mihinkään muuhun ollut...
Vectra stw 1.6 -98
Astra stw 1.6 -05
Kawasaki kx250f -09
Avatar
juuus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 01 Syys 2005, 10:30

Viesti Kirjoittaja juuus »

Opeleissa ollut alla Nokian Q:t ja sitten RSi:t. Molemmat syvältä sieltä, sanonko mistä :evil:
Ei enää ikinä kitkoja, ei ikinä. Ai miksi, kesällä, varsinkin märällä asfaltilla liukkaat, siis ihan oikeasti tosi liukkaat. Kesärenkaina äänekkäät ja pehmeät, siis tekevät autosta "vellovan", vetelevän ja kallistelevan. Eron huomasi, kun vaihtoi kolme viikkoa sitten kesä-misukat alle.
Talvella ne oli myös liukkaat, jarruttaessa ABS:t huusi jatkuvasti ja liikkeellelähdössä parkui luistonesto, varsinkin kaupungissa. Talven positiivinen seikka oli äänettömyys verrattuna sittemmin uusiin nastarenkaisiin. Kesän ainoa positiivinen seikka oli, että kitkat kuluivat nopeasti :lol:
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

juuus kirjoitti:Opeleissa ollut alla Nokian Q:t ja sitten RSi:t. Molemmat syvältä sieltä, sanonko mistä :evil:
Ei enää ikinä kitkoja, ei ikinä. Ai miksi, kesällä, varsinkin märällä asfaltilla liukkaat, siis ihan oikeasti tosi liukkaat. Kesärenkaina äänekkäät ja pehmeät, siis tekevät autosta "vellovan", vetelevän ja kallistelevan. Eron huomasi, kun vaihtoi kolme viikkoa sitten kesä-misukat alle.
On noi kaikki kesäkumitkin talvella todella perseestä kun ei pitoa nimeksikään :roll:

Aika turha alkaa talvirenkaitten kesäominaisuuksia haukkumaan, kun kumiseos on kylmille keleille tarkoitettu ja näinollen kesäkeleille aivan liian pehmeät...
Ricky
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 120
Liittynyt: 27 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Ricky »

juuus kirjoitti:Opeleissa ollut alla Nokian Q:t ja sitten RSi:t. Molemmat syvältä sieltä, sanonko mistä :evil:
Ei enää ikinä kitkoja, ei ikinä. Ai miksi, kesällä, varsinkin märällä asfaltilla liukkaat, siis ihan oikeasti tosi liukkaat. Kesärenkaina äänekkäät ja pehmeät, siis tekevät autosta "vellovan", vetelevän ja kallistelevan. Eron huomasi, kun vaihtoi kolme viikkoa sitten kesä-misukat alle.
Talvella ne oli myös liukkaat, jarruttaessa ABS:t huusi jatkuvasti ja liikkeellelähdössä parkui luistonesto, varsinkin kaupungissa. Talven positiivinen seikka oli äänettömyys verrattuna sittemmin uusiin nastarenkaisiin. Kesän ainoa positiivinen seikka oli, että kitkat kuluivat nopeasti :lol:
Kannattaa myös katsoa millaiseen kotteroon niitä kitkoja laittaa. Itsellä ainakin Contin 3 kitkat toimii loistavasti painavassa takavetoisessa autossa. Ei ole tullut ikävä nastoja.
BMW e39
EX Opel Omega 2.5V6 -97
vivamanTT
'Senator'
'Senator'
Viestit: 610
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 20:18
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Ehdottomasti Toyot, kun kitkoista puhutaan, omissa ei muita ole ollutkaan. Perukoilla ollut yli kymmenen vuotta kitkat Bmw:issä, ensimmäisestä Blizzakista alkaen, helvetin hyviä renkaita siihen asti kunnes tuli tämä surkea WS-50, jonka vuoksi uusin Nordickin jäi kokematta, kuluu epätasaisesti ja miten sattuu, ja tässä tapauksessa ei vikaa ole autossa/autoissa vaan olen tämän nähnyt muillakin, kun työkseni noita hommia teen. Rengaspaineilla ei merkitystä WS-50:n kulumiseen vaan aina lähtee keskeltä?? Ja liukkaampikin mitä oli MZ-01 ja 02, mutta ne nyt olikin huippurenkaita. Tämän jälkeen on ajeltu sitten noilla Toyon kitkoilla, meilläkin F-Astran alla neljä talvea ja vajaa kesä n. 80000km ja pintaa kaikissa n. 4mm eikä siltikään olleet liukkaat :o , ja nämä ei oikeasti ole kovat vaan tosi pehmeät, siltihän tuo kulutuskesto tuntuukin oudolta 8) No joka tapauksessa, kerran kitka aina kitka :wink:
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
Avatar
juuus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 01 Syys 2005, 10:30

Viesti Kirjoittaja juuus »

Ricky kirjoitti: Kannattaa myös katsoa millaiseen kotteroon niitä kitkoja laittaa. Itsellä ainakin Contin 3 kitkat toimii loistavasti painavassa takavetoisessa autossa. Ei ole tullut ikävä nastoja.
Tuo muuten pitää paikkansa, Zafira on liian kevyt auto kitkoille, samoin vetotapakin väärä kun on etuvetoinen. Ehkäpä kitkat toimii parhaiten yli 3500 kiloisissa takavetoisissa :lol:

TJT kirjoitti: Aika turha alkaa talvirenkaitten kesäominaisuuksia haukkumaan, kun kumiseos on kylmille keleille tarkoitettu ja näinollen kesäkeleille aivan liian pehmeät...
Muttamutta, kitkathan on nimenomaan tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, siis talvella ja kesällä. Näin ainakin mainosmiesten mukaan, jotka ensimmäisenä hehkuttavat kitkojen äänettömyyden puolesta ja toiseksi niiden ympärivuotisen käytön puolesta. Suora lainaus erään kitkarenkaita valmistavan rengasmerkin mainoksesta (...uudenlainen kumiseos takaa loistavat ajo-ominaisuudet kaikilla keleillä, ympärivuoden...)

Ei mun ollut tarkoitus provoilla eikä aiheuttaa pahaa mieltä kenellekään, vastasin kun kysyttiin kokemuksia kitkoista. Jokainen ajakoon sellaisilla renkailla kun haluaa. Se on makuasia, sanoi koira kun muniaan nuoli.
Kiitos ja anteeksi.

-Juha--
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

kitkarenkaat eivät ole tarkoitettu kesäksi. se on muuten ihan varma.
ei ikinä ajaisi kitkoilla kesällä omassa autossa, no ehkä sitten kun ajasin ne loppuun.
isossa autossa huomaa helpoiten kuinka pehmeäksi ne menevät kesäkuumalla.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Avatar
Juhi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 714
Liittynyt: 16 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Juhi »

juuus kirjoitti:Opeleissa ollut alla Nokian Q:t ja sitten RSi:t. Molemmat syvältä sieltä, sanonko mistä :evil:
Ei enää ikinä kitkoja, ei ikinä. Ai miksi, kesällä, varsinkin märällä asfaltilla liukkaat, siis ihan oikeasti tosi liukkaat. Kesärenkaina äänekkäät ja pehmeät, siis tekevät autosta "vellovan", vetelevän ja kallistelevan. Eron huomasi, kun vaihtoi kolme viikkoa sitten kesä-misukat alle.
Talvella ne oli myös liukkaat, jarruttaessa ABS:t huusi jatkuvasti ja liikkeellelähdössä parkui luistonesto, varsinkin kaupungissa. Talven positiivinen seikka oli äänettömyys verrattuna sittemmin uusiin nastarenkaisiin. Kesän ainoa positiivinen seikka oli, että kitkat kuluivat nopeasti :lol:
Niin no Nokian RSi on kehitetty hyödyntämään ABS-jarrujen sekä luistonesto- ja ajovakausjärjestelmien edistyneitä piirteitä.
juuus kirjoitti:Muttamutta, kitkathan on nimenomaan tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, siis talvella ja kesällä. Näin ainakin mainosmiesten mukaan, jotka ensimmäisenä hehkuttavat kitkojen äänettömyyden puolesta ja toiseksi niiden ympärivuotisen käytön puolesta. Suora lainaus erään kitkarenkaita valmistavan rengasmerkin mainoksesta (...uudenlainen kumiseos takaa loistavat ajo-ominaisuudet kaikilla keleillä, ympärivuoden...)
Jos Nokian Renkaista puhutaan niin Nokian RSi:t ja Q:t eivät ole tehty ympärivuotiseen ajoon. Jos haluaa kitkoilla ajella niin WR:t ja WR G2:set ovat ns. keskieuroopankitkoja, joilla voi päristellä ympärivuoden, mutta ei sitä sen kummemmin suositella...
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Siis kitkarenkaat on todella paskat kesällä, itsekin ajan Vectrassa kitkoilla myös kesällä vain siksi, että kyseessä on enemmänkin "kakkosauto" ja tällä optimoin vain rengaskuluja kun on vain 1 sarja renkaita autossa...

Ja sekä nuo RSi:t että WS-50:t (sekä niitä ennen vuosi sitten pois vaihdetut MZ-02:t) on tosi lötköjä ja epämääräisiä rungoltaan ja siten myös ajotuntumalta. Mutta nastarenkaita en kyllä osta enää ikinä, niilläkin tuli aika kauan ajettua, mutta niin on tullut nastattomillakin ajettua jo about 10 vuotta, 1998 syksyllä ostin ensimmäiset nastattomat (Blizzakit) ja nastoja ei ole sen jälkeen tullut.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
vivamanTT
'Senator'
'Senator'
Viestit: 610
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 20:18
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

ata kirjoitti:Siis kitkarenkaat on todella paskat kesällä, itsekin ajan Vectrassa kitkoilla myös kesällä vain siksi, että kyseessä on enemmänkin "kakkosauto" ja tällä optimoin vain rengaskuluja kun on vain 1 sarja renkaita autossa...

Ja sekä nuo RSi:t että WS-50:t (sekä niitä ennen vuosi sitten pois vaihdetut MZ-02:t) on tosi lötköjä ja epämääräisiä rungoltaan ja siten myös ajotuntumalta. Mutta nastarenkaita en kyllä osta enää ikinä, niilläkin tuli aika kauan ajettua, mutta niin on tullut nastattomillakin ajettua jo about 10 vuotta, 1998 syksyllä ostin ensimmäiset nastattomat (Blizzakit) ja nastoja ei ole sen jälkeen tullut.
Optimoida rengaskuluja :lol: Ha Ha haa, kaikkea sitä kuulee, väitätkö että jotenkin tässä tulee säästöä vai mitä tarkoittaa optimoida rengaskuluja?? Pakko oli kirjoittaa kun nyt en ymmärrä :wink:
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

vivamanTT kirjoitti:
Optimoida rengaskuluja :lol: Ha Ha haa, kaikkea sitä kuulee, väitätkö että jotenkin tässä tulee säästöä vai mitä tarkoittaa optimoida rengaskuluja?? Pakko oli kirjoittaa kun nyt en ymmärrä :wink:
Niin no ata tuossa mainitsi,että vecu on kakkosauto joten aika turha siihen välttämättä erikseen kesäkumeja + vanteita ostaa jos auton käyttö on vain satunnaista.
Kyllä 1 rengas+vannesarja vähemmän tarkoittaa useamman satasen säästöä ;)
zorro
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja zorro »

ympärivuotiseen käyttöön toi nokian wr olisi ehkä kaikista suositeltavin..eihän se ole mikään erityisen hyvä talvirengas tai hyvä kesärengas mutta kompromissiratkaisuna menettelee.. :roll:
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Juu, kun autoa käytetään käytännössä vain työmatkoilla ja silloin kun tarvitaan suurempaa kuljetuskapasiteettia niin kilometrejä vuodessa ei tule kuin alle 5000. Kun viimeiset autossa olleet kesärenkaat oli ajettu loppuun en ostanut enää uusia kesärenkaita lainkaan vaan siinä on samat renkaat ympäri vuoden. Kitkat kun vanhenevat itsestäänkin jo sen verran ettei niitä kannata säästää, edellsetkin kitkat vaihdoin pois vaikka pintaa niissä olisi vielä ollut, mutta kumi oli muuttunut jo liukkaaksi. Eihän se mitään säästäksikään jos autolla ajettaisiin enemmän.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6368
Liittynyt: 24 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Re: Kitkarengas asiaa

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

Otetaas tämä ylös ja jatketaan..

Onko kenelläkään kokemusta isommista M+S renkaista.
Harkinnassa olisi 235/35/19 tai 255/40/19.
Vastaa Viestiin