ilmanpaineet

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1314
Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ilmajoki

ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja astramaani »

kuinkas se olikaan,jos "syö"keskeltä rengasta ni onko liian vähä ilmaa?eikö?
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Urbaanilegendan mukaan silloin on liikaa ilmaa.
Ja mielestäni legendan sen vuoksi että asconassa on 3 kiloa edessä ja 2.5 takana,käyttöpelissä 175/70 r13 renkaissa olen pitänyt saman verran ja renkaat on kuluneet tasaisesti... :sleep:
Jos rattaissa on oikeasti liian vähän ilmaa ja kanttailee niin silloin häviää reunat pinnasta.


Edit: Tietenkin rengas/vanne kombinaatio ja renkaan rungon jäykkyys vaikuttavat asiaan.
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

ja jonkun legendan mukana matalaprofiiliset kuluu aina keskeltä kun väärät paineet.
mut ainakin kun liikaa niin kuluu keskeltä se on varma.

liian pienillä paineilla sortaa alle ja liian isoilla pito heikkenee.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Avatar
ile-ko
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Maalis 2007, 16:57

Viesti Kirjoittaja ile-ko »

Jos syö keskeltä rengasta niin liikaa on. Eikös se olekin niin että jos taas on liian vähän niin renkaan keskiosa ei välttämättä ota maata alleen vaan sivut vain kuluvat.
-81 Kadett Super 1,2 N 2-ov
-84 Corsa TR 1,3 S 2-ov
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

astramaani kirjoitti:kuinkas se olikaan,jos "syö"keskeltä rengasta ni onko liian vähä ilmaa?eikö?
Kerrohan mitkä paineet ja minkä kokoinen rengas niin arvailu varmistuu. Jos kyseessä on sigun DTI, niin todennäköisesti olet ajanut liian vähillä paineilla.
hapa88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 03 Loka 2005, 12:41

Viesti Kirjoittaja hapa88 »

Rengas kulunut keskeltä -> liian vähän ilmaa

Rengas "heittää pussille" kovassa vauhdissa. Mulla oli talvirenkaissa 2bar ilmaa ja kuluivat keskeltä, huoltamolla rengasasentaja sanoi että mulla on ollut liian vähä ilmaa ja siitä johtuu se epätasanen kuluminen...
Ingman saa maidon maistumaan, Opel muovinkin ruostumaan
Vectra 1.6S vm.89 ja 350tkm tuskien taivalta
Avatar
gunnaa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja gunnaa »

Kyllä se taitaa olla liikaa ilmaa = kuluu keskeltä :roll:
Ticsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 408
Liittynyt: 21 Elo 2006, 14:02
Paikkakunta: Savon metsikkö

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

Perinteinen kiistelyn aihe. Mutta matalaprofiilirenkaissa se on juurikin niin että liian vähän ilmaa aiheuttaa keskeltä kulumisen. Vaikka se hullulta tuntuukin.
Putikka
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 13:29

Viesti Kirjoittaja Putikka »

Ticsa kirjoitti:Perinteinen kiistelyn aihe. Mutta matalaprofiilirenkaissa se on juurikin niin että liian vähän ilmaa aiheuttaa keskeltä kulumisen. Vaikka se hullulta tuntuukin.
Onko tälle olemassa joku looginen selitys, vai onko tää niitä "se nyt vaan on niin" -juttuja? :D Tuo käy aika hyvin järkeen et jos on liikaa ilmaa, niin rengas kuluu keskeltä, kun miettii renkaan rakennetta.
Ticsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 408
Liittynyt: 21 Elo 2006, 14:02
Paikkakunta: Savon metsikkö

Viesti Kirjoittaja Ticsa »

Putikka pistit nyt pahan.. en siis osaa tuota selittää mistä se johtuu. Minun tieto perustuu rengasliikkeen ja omiin kokemuksiin.

Kapeissa renkaissahan se on niin että liika ilma kuluttaa keskeltä. Mutuna voisin heittää että levee rengas laajenee keskeltä kovissa nopeuksissa jos ilmaa ei ole tarpeeks. Tämä on nyt ihan esson baaria, mut joku syyhän siihen on oltava.
Avatar
AussiVectra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 764
Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Sydney, Australia

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

niinkun nakyy, monenlaista mielipidetta loytyy, monet taysin vastakohtaisia. ehka totuus ei olekaan niin yksinkertainen ja monet asiat vaikuttaa, vanteen leveys renkaan tyyppi, paineet jne. tassa kuitenkin parhaaksi koettu tapa loytaa oiketa rengaspaineet: aja 10km tasaisella tiella ja mitaa kumin pintalampotila siihen tarkoitetulla mittarilla, sitten mitaa paneet OMALLA hyvalaatuisella painemittarilla. (ei voi luottaa bensa-asemien mittareihin, olen huomannut etta ne on josku 15-20% out!) Takas pintalampoihin, mittaa ainakin keskelta ja molemmista kulutuspinnan reunoista ja lampo pitais olla 0.5 asteen tarkkuudella sama. silloin on paino tieta vasten sama ja kulutuspinta kuluu samaan tahtiin. Talla tavalla itsella loppuunkuluneet renkaat on 0.5 mm sisalla koko kulutuspinnan leveydelta. Huomaa etta huonolaatuiset renkaat kuluu epatasaisest oli mitka paineet tahansa. Eli paineet on autokohtaiset (pyorien kulmat), vannekohtaiset, rengaskohtaiset (merkki, leveys, missa tehty), painekohtaiset.....
Ittella kolme Opelia ja kaikissa tehtaan paineet hyvin lahella optimia, vakiokoko/ hyvalaaluisilla renkailla. kun laittaa leveempaa rengasta niin paineen pitais teoriassa olla vahemman koska pinta-ala tieta vasten kasvaa. (vertaa polkupyoran ja raktorin rengaspaineisiin, fillarissa on kolme kertaa enemman painetta).

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2390
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:48
Paikkakunta: St. Michel

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Olen itekin kuullu ton että jos liian vähän ilmaa niin kuluu keskeltä. Tämä väitehän koskee siis ilmeisesti vain matalaprofiilikumeja.
Itellä on nyt 225/45-17 renkaissa 3 baria ilmaa ja uskon että tulee kulumaan tasaseen. Tai siis niin tasaseen ku Omegassa on yleensäkään mahdollista..ainakin takana.
Talvikumit on 195/55-15 ja pidän niissä 2,4-2,6 barin paineita ja hyvin tasaseen on kulunu.
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Kevät lähestyy ja kohta on aika laittaa alle kesärenkaat.

Siispä, minkälaisia rengaspaineita olette käyttäneet 215/35 18" renkaissa?
3bar? Profiili on kuitenkin aika matala joten lienee syytä pitää paineet kohtuu korkeina jotta mahdolliset iskut eivät kohdistuisi vanteeseen asti.

Kiitokset jo etukäteen järkevistä vastauksista. -(z)- :wink:
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
make 77
OCF Member 2017
Viestit: 286
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 13:26
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja make 77 »

Matalaprofiilirenkaassa jos on liian vähän ilmaa niin keskeltä kuluu! Hassultahan se kuulostaa mutta niin se vain on.!
Audi a6 2.7biturbo quattro -01
Honda cbr1000rr fireblade -12
Avatar
make 77
OCF Member 2017
Viestit: 286
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 13:26
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja make 77 »

Eagle| kirjoitti:Kevät lähestyy ja kohta on aika laittaa alle kesärenkaat.

Siispä, minkälaisia rengaspaineita olette käyttäneet 215/35 18" renkaissa?
3bar? Profiili on kuitenkin aika matala joten lienee syytä pitää paineet kohtuu korkeina jotta mahdolliset iskut eivät kohdistuisi vanteeseen asti.

Kiitokset jo etukäteen järkevistä vastauksista. -(z)- :wink:
2,8-3,0baria on aiva hyvä määrä tuollaiseen renkaaseen.!
Audi a6 2.7biturbo quattro -01
Honda cbr1000rr fireblade -12
Vastaa Viestiin