ilmanpaineet

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

2.8 pidin viime kesänä omegas rengas kokona 225/40 18" etuset ainakin kulu suht tasasesti, mitä nyt sisälaita enempi kun oli gamperit ihan vituillaa. takana tais vähän nopeemmi kulua keskeltä. sit ne tulikun sulatettua kokonaa :lol:
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

kyllä 18" saa olla vähintään 3kiloa ilmaa, itse pitäisin lähempänä 3.5bar.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

-WW- kirjoitti:kyllä 18" saa olla vähintään 3kiloa ilmaa, itse pitäisin lähempänä 3.5bar.
Aika kovilta paineilta kuulostaisi... Rengasliikkeet mielestäni suosittavat juurikin tuota 2.8 - 3.0 mutta eihän se mikään sääntö tietysti ole.
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

no kuitenkin rengasvalmistaja (nokian) suositteli 235/40-18 kumeille 3.3bar. Ja kertoivat että mielummin liikaa ilmaa kuin liian vähän..
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
samsa87
OCF Member 2015
Viestit: 3228
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 10:31
Paikkakunta: 03

Viesti Kirjoittaja samsa87 »

Mulla on 265/35/18 Goodyear eagle f1:ssä 3.4 ja aavistuksen reunoilta kulunu enemmän..
Kuva
-93 Toyota Aristo 2JZGTE , Omega mv6 -94, Bmw e61 530d
Avatar
Mantautinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 19 Marras 2005, 13:33
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Mantautinen »

Käsittääkseni liian matalilla paineilla keskeltä kuluminen ei ole matalan profiilin, vaan leveiden renkaiden takia. Eli kun rengas pysyy muodossaan ilmanpaineen ansiosta ja jos ilmaa on liian vähän, niin reunat alkaa joustaa ja keskipakovoima vetää renkaan keskiosaa ulospäin, eli tiehen. Näin rengas kuluu keskeltä... :wink:
eiku...
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Mantautinen kirjoitti:Käsittääkseni liian matalilla paineilla keskeltä kuluminen ei ole matalan profiilin, vaan leveiden renkaiden takia. Eli kun rengas pysyy muodossaan ilmanpaineen ansiosta ja jos ilmaa on liian vähän, niin reunat alkaa joustaa ja keskipakovoima vetää renkaan keskiosaa ulospäin, eli tiehen. Näin rengas kuluu keskeltä... :wink:
Jep, tämä sama käsitys on itsellänikin.
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

samsa87 kirjoitti:Mulla on 265/35/18 Goodyear eagle f1:ssä 3.4 ja aavistuksen reunoilta kulunu enemmän..
Teil onki noin leveet renkaat.. mul on vain 215/35 joten näillä paineet voivat olla hieman matalammat?
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Nykyaikaisissa matalaprofiilirenkaissa runko on sen verran jäykkää tavaraa että vaikka kuinka laittaa painetta niin renkaan keskikohta ei pullistu ulospäin. Sehän tarkoittaisi samalla että renkaan kulutuspinta joutuu venymään pituutta jota se ei ihan helpolla tee.
Eri asia on jotkut vanhat vetelät renkaat mitkä paisuu liiasta paineesta niin ettei ota kuin keskikohta tiehen.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Väittelyn aihetta:

Minkälaiset paineet laitetaan kun vanne on 11x18 ja kumi 275/35-18 ?

Minkähänmoisia ehdotuksia tulee :lollis:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Jukka T
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3273
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

P. Lanttola kirjoitti:Nykyaikaisissa matalaprofiilirenkaissa runko on sen verran jäykkää tavaraa että vaikka kuinka laittaa painetta niin renkaan keskikohta ei pullistu ulospäin. Sehän tarkoittaisi samalla että renkaan kulutuspinta joutuu venymään pituutta jota se ei ihan helpolla tee.
Eri asia on jotkut vanhat vetelät renkaat mitkä paisuu liiasta paineesta niin ettei ota kuin keskikohta tiehen.
Itseasiassa liikapaine saattaa pullistaa renkaan pehmeämpää kylkeä ja vääntää kulutuspinna koveraksi -> kuluu reunoilta.
Tuo vanha nyrkkisääntö toimii vain ristikudosrenkaillla, missä ei ole erikseen vahvistavaa vyötä kulutuspinnan kohdalla.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Millasia paineita 225/45/17 ja 255/40/17? Sano liikkeessä kun kumeja laitto et 2.8-3.0 muistaakseni
Vastaa Viestiin