Omega b2 käsijarru
Omega b2 käsijarru
Elikäs käsijarruvaijeri meni poikki ja remottia pitäsi tehdä.
Kiinnostaisi tietää mitä se omegassa purattaa että pääsee vaijerin vaihtamaan?
(lainanosturi remonttipaikkana niin pitäsi osata arvoida työn kesto.)
Mitä ite äkkiseltään katselin niin vaatii ilmeisesti ainakin pakoputkenpätkän irroittasen ja ehkä jotain suojapeltejä.?
Onko muuta?
Käsijarruhilut kannattaa samalla vaihtaa varmaan jos työhön rupee.
Onko siinä kenkien asennussarjan laitossa mitään kummallista?
Meneekö ne kenkiä pitävät tapit suosiolla paikalleen, vai pitääkö nyhtää esim jarrukilpiä paikaltaan että pääsee laittamaan tapit kii??
(eikös tässä ollut semmonen vitsi että takanapa pitää irroittaa että jarrukilven saa irti
Kiinnostaisi tietää mitä se omegassa purattaa että pääsee vaijerin vaihtamaan?
(lainanosturi remonttipaikkana niin pitäsi osata arvoida työn kesto.)
Mitä ite äkkiseltään katselin niin vaatii ilmeisesti ainakin pakoputkenpätkän irroittasen ja ehkä jotain suojapeltejä.?
Onko muuta?
Käsijarruhilut kannattaa samalla vaihtaa varmaan jos työhön rupee.
Onko siinä kenkien asennussarjan laitossa mitään kummallista?
Meneekö ne kenkiä pitävät tapit suosiolla paikalleen, vai pitääkö nyhtää esim jarrukilpiä paikaltaan että pääsee laittamaan tapit kii??
(eikös tässä ollut semmonen vitsi että takanapa pitää irroittaa että jarrukilven saa irti
-Opel hybrid, polttaa öljyä ja hermoja-
Re: Omega b2 käsijarru
Ainakin 2.2 bensassa riitti että laskee putkea alaspäin kannakkeista. Lämpöpellin/t joutui ottamaan irti. Yleensä menee kiinnikkeet poikki lämpöpelleistä, itse heitin ne roskiin.
Asennussarjassa ei mitään ihmeellistä jos kilvet vaan ehjät. Uudet kilvet saa paikalleen ilman navan irroitusta jos leikkaa rälläkällä ne halki ja hitsaa sitten takas kasaan. Ja kässärin säätö sieltä rummun sisältä kengät mahollisimman lähelle eikä vaijerista niinkuin jotkut tekee..
Asennussarjassa ei mitään ihmeellistä jos kilvet vaan ehjät. Uudet kilvet saa paikalleen ilman navan irroitusta jos leikkaa rälläkällä ne halki ja hitsaa sitten takas kasaan. Ja kässärin säätö sieltä rummun sisältä kengät mahollisimman lähelle eikä vaijerista niinkuin jotkut tekee..
Omega ? Turbo Omega 4000 24v BMW 325 M-Tech 2
Re: Omega b2 käsijarru
B1 v-koneiseen vaihdoin vaijerin irrottamatta putkia tai suojapeltejä. Pohjapeltien takasinasennus ilman uusien kiinnikkeitten hitsaamista aika vaikiaa kun jokanen kiinnike olis katkennu irrotettaessa.
Oli aika kettumainen pujoteltava ja joutu vähän avittamaan voimalla nuita suojapeltejä, että sai vaijerin kaikkine holkkeineen mahtumaan sieltä ahtaista koloista mutta onnistu kuitenki vaikka vaikutti aluksi lähes täysin mahottomalta.
Käsijarrukahvan kohalla olevan mutterin aukomiseen kannattaa varata hetki hermoja ja pieni räikkälenkki tai pitkä putkihylsy/avain. Myös tunteet ja tunnon vievä humala/krapula saattaa helpottaa asennustyötä.
Aikaa kulu noin 1,5h kahvitauon ja muutaman kirosanan huutamisen jälkeen.
Oli aika kettumainen pujoteltava ja joutu vähän avittamaan voimalla nuita suojapeltejä, että sai vaijerin kaikkine holkkeineen mahtumaan sieltä ahtaista koloista mutta onnistu kuitenki vaikka vaikutti aluksi lähes täysin mahottomalta.
Käsijarrukahvan kohalla olevan mutterin aukomiseen kannattaa varata hetki hermoja ja pieni räikkälenkki tai pitkä putkihylsy/avain. Myös tunteet ja tunnon vievä humala/krapula saattaa helpottaa asennustyötä.
Aikaa kulu noin 1,5h kahvitauon ja muutaman kirosanan huutamisen jälkeen.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Omega b2 käsijarru
Samanlailla muistelen tehneeni aikoinaan.ezplay kirjoitti:B1 v-koneiseen vaihdoin vaijerin irrottamatta putkia tai suojapeltejä. .
Re: Omega b2 käsijarru
kiitos vinkeistä.
Kiristysproseduurin kyllä tiedän mut juuri tätä purkamisen määrää tässä arvoin.
Minusta näyttäs siltä että b2 omegassa putki pitää takaosaltaan tiputtaa pois, tai ainakin tosiaan pudottaa kiinnikkeistään.
Noh, pitää ottaa parin viikon sisään puoli päivää aikaa ja alkaa pudotteleen se vaijeri paikoilleen.
Kiristysproseduurin kyllä tiedän mut juuri tätä purkamisen määrää tässä arvoin.
Minusta näyttäs siltä että b2 omegassa putki pitää takaosaltaan tiputtaa pois, tai ainakin tosiaan pudottaa kiinnikkeistään.
Noh, pitää ottaa parin viikon sisään puoli päivää aikaa ja alkaa pudotteleen se vaijeri paikoilleen.
-Opel hybrid, polttaa öljyä ja hermoja-
Re: Omega b2 käsijarru
Ite vaihtelin hallin lattialla vaijerin, takapää pukeilla. Kone 2,2 bensa.
Ekaa kertaa tein kyseistä hommaa näin: etummaiset suojapellit irti, taaempia ei saanut pois, mutta pysty työntään tarpeeks sivulle pois tieltä kun irrotti pakoputken kumityynyt siitä suojapeltien vierestä. Pakoputki jousti sitten sopivasti pois tieltä kun käytti vähän väkivaltaa.
Vaijerin kiinnityspaikkojen ettimistä ja aukasua. Sitten vaan hirveetä pujottelua ja ihmettelyä, että mistä se vanha tulee läpi ja uusi samaa reittiä tilalle. Siinä vaijerin etupäässä oli muistaakseni joku kiinnitysprikka vähän ikävästi piilossa. Itellä ei ainakaan peltien mutterit ollu jumissa, kuparitahnaa kyl laitoin kun kiinnitin takas, jos tuo joskus pitää vielä aukoa..
Aikaa meni ehkä se 2h kaikkine kaljataukoineen ja ihmettelyineen. Nosturilla varmaan puolet nopeempi homma.
Samalla vaihdoin käsijarrukengät ja mitä siinä asennussarjan mukana tuli. Kenkien kiinnitystappeja en vaihtanut, kun olivat hyvähkössä kunnossa.
Se linkkusysteemi, jota käsijarruvaijeri käyttää rummussa, oli ainakin toiselta puolelta aika jumissa, kun ottanu itteensä ruostetta.
Purin molemmilta puolilta, hioin rälläkällä ja hiomapaperilla puhtaaks ja maalasin Hammeritella. Rasvasin myös reilusti. Ei pitäis hetkeen enää ruostua jumiin. Samalla tietty putsailin paikat ruosteesta ja pölystä ja maalasin jarrukilvet ja muut sopivat paikat ja rasvaa/kuparitahnaa mihin tartti.
Katsastus oli pari päivää homman jälkeen. Jarruvoima käkkärissä oli muistaakseni lähes 3,5 kN ja 1% oli eroa puolilla. Katastaja oli vähä ihmeissään, että miten niin hyvin piti käsijarru. Taisi olla jotain ennakkoluuloja :ta kohtaan
Ekaa kertaa tein kyseistä hommaa näin: etummaiset suojapellit irti, taaempia ei saanut pois, mutta pysty työntään tarpeeks sivulle pois tieltä kun irrotti pakoputken kumityynyt siitä suojapeltien vierestä. Pakoputki jousti sitten sopivasti pois tieltä kun käytti vähän väkivaltaa.
Vaijerin kiinnityspaikkojen ettimistä ja aukasua. Sitten vaan hirveetä pujottelua ja ihmettelyä, että mistä se vanha tulee läpi ja uusi samaa reittiä tilalle. Siinä vaijerin etupäässä oli muistaakseni joku kiinnitysprikka vähän ikävästi piilossa. Itellä ei ainakaan peltien mutterit ollu jumissa, kuparitahnaa kyl laitoin kun kiinnitin takas, jos tuo joskus pitää vielä aukoa..
Aikaa meni ehkä se 2h kaikkine kaljataukoineen ja ihmettelyineen. Nosturilla varmaan puolet nopeempi homma.
Samalla vaihdoin käsijarrukengät ja mitä siinä asennussarjan mukana tuli. Kenkien kiinnitystappeja en vaihtanut, kun olivat hyvähkössä kunnossa.
Se linkkusysteemi, jota käsijarruvaijeri käyttää rummussa, oli ainakin toiselta puolelta aika jumissa, kun ottanu itteensä ruostetta.
Purin molemmilta puolilta, hioin rälläkällä ja hiomapaperilla puhtaaks ja maalasin Hammeritella. Rasvasin myös reilusti. Ei pitäis hetkeen enää ruostua jumiin. Samalla tietty putsailin paikat ruosteesta ja pölystä ja maalasin jarrukilvet ja muut sopivat paikat ja rasvaa/kuparitahnaa mihin tartti.
Katsastus oli pari päivää homman jälkeen. Jarruvoima käkkärissä oli muistaakseni lähes 3,5 kN ja 1% oli eroa puolilla. Katastaja oli vähä ihmeissään, että miten niin hyvin piti käsijarru. Taisi olla jotain ennakkoluuloja :ta kohtaan
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega b2 käsijarru
Itse purin kaikki pois kardaanin, putken ja pellit, meni huomattavasti nopeammin kun viimeks joskus vaihtelin:D. Nii ja tämä auton mihi nyt vaihdoin niin oli 3l b2 farkku. Aikaa meni about vähä päälle tunti, varaisin sen 2h ainaki aikaa jos et ole ennen esim purkanu. Loppu ajan voi käyttää vaikka vikojen etsimisee:D
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
Re: Omega b2 käsijarru
Käkkärin kiristämisestä, mitens muut tehneet?
Itse juuri kiristelin niin, että käsijarrukahva alhaalla ja säätöruuveista kiristin kengät kiinni rumpuun ja kaksi naksua irti. Tämän jälkeen kahva nousi neljä pykälää ja viidenteen kun voimalla nykäsi.
Kuitenkin apukuskin puoli laahasi ajossa vinkunan saattelemana ja levy poltti näppejä.
Nyt säädin uudestaan niin, että käsijarrukahva yhden pykälän ylhäällä ja muuten samalla tavalla kuin yllä selitetty.
Nyt kahva nousee voimalla seitsemänteen pykälään, pienessä alamäessä auto pysähtyy neljännellä pykälällä.
Onkohan tuo riittävä kiristys leimaa ajatellen, olikos virallinen ohje että viidennellä käsijarrun naksahduksella pitäisi olla jo riittävä pito käsijarrussa?
Itse juuri kiristelin niin, että käsijarrukahva alhaalla ja säätöruuveista kiristin kengät kiinni rumpuun ja kaksi naksua irti. Tämän jälkeen kahva nousi neljä pykälää ja viidenteen kun voimalla nykäsi.
Kuitenkin apukuskin puoli laahasi ajossa vinkunan saattelemana ja levy poltti näppejä.
Nyt säädin uudestaan niin, että käsijarrukahva yhden pykälän ylhäällä ja muuten samalla tavalla kuin yllä selitetty.
Nyt kahva nousee voimalla seitsemänteen pykälään, pienessä alamäessä auto pysähtyy neljännellä pykälällä.
Onkohan tuo riittävä kiristys leimaa ajatellen, olikos virallinen ohje että viidennellä käsijarrun naksahduksella pitäisi olla jo riittävä pito käsijarrussa?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega b2 käsijarru
Kahvaa kaksi-kolme napsua ylös ja sitten pyörität kengät iholle.
Vectrassahan on sama käsijarrusysteemi ja se alkoi toimia ihan eri lailla kun laittoin sinne napaan palautusjouset(jotka ainakin Vectrassa kuului ollakin).
ELi kun se käsijarrun linkun vipu tulee jarrukilvestä läpi, niin siinä on 2mm reikä. JArrukilvessä on myös reikä jouselle. Tohon kun pingotti vanhan kenkien jousen niin ei enää käsijarru laahaa. Ongelmahan on että se kenkien olematon jousi ja linkkusysteemi ei jaksa vetää vaijeria kunnolla "taakse" ja kengät jää hinkkaahan rumpua. Palautusjousella tätä ongelmaa ei tule.
Vectrassahan on sama käsijarrusysteemi ja se alkoi toimia ihan eri lailla kun laittoin sinne napaan palautusjouset(jotka ainakin Vectrassa kuului ollakin).
ELi kun se käsijarrun linkun vipu tulee jarrukilvestä läpi, niin siinä on 2mm reikä. JArrukilvessä on myös reikä jouselle. Tohon kun pingotti vanhan kenkien jousen niin ei enää käsijarru laahaa. Ongelmahan on että se kenkien olematon jousi ja linkkusysteemi ei jaksa vetää vaijeria kunnolla "taakse" ja kengät jää hinkkaahan rumpua. Palautusjousella tätä ongelmaa ei tule.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Omega b2 käsijarru
Tuosta luinkin myös, itseltä nuo palautusjouset löytyi ja olivat kyllä vielä jäykät eli niillä mennään vielä. Varmasti jääkin laahaamaan ilman niitä.Juho M-P kirjoitti:Kahvaa kaksi-kolme napsua ylös ja sitten pyörität kengät iholle.
Vectrassahan on sama käsijarrusysteemi ja se alkoi toimia ihan eri lailla kun laittoin sinne napaan palautusjouset(jotka ainakin Vectrassa kuului ollakin).
ELi kun se käsijarrun linkun vipu tulee jarrukilvestä läpi, niin siinä on 2mm reikä. JArrukilvessä on myös reikä jouselle. Tohon kun pingotti vanhan kenkien jousen niin ei enää käsijarru laahaa. Ongelmahan on että se kenkien olematon jousi ja linkkusysteemi ei jaksa vetää vaijeria kunnolla "taakse" ja kengät jää hinkkaahan rumpua. Palautusjousella tätä ongelmaa ei tule.
Lähinnä kiinnostaa, että paljonko oikein säädettynä käsijarrukahva nousee ylös.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega b2 käsijarru
Helvetin outo tuo käsijarru.
Huomasin tuossa pitkällä reissulla, että välillä laahaa suoraan ajaessa, mutta loppuu kun pari kertaa nykäsee käsijarrua. Mutta vasemmalle kaartaessa kuuluu jatkuva vinkuna joka loppuu kun kaarre loppuu.. Pelkäsin jo laakerivikaa, mutta tuskin laakerin vinkuna loppuisi käsijarrua nykiessä ja oli jarrulevykin apukuskin puolelta reilusti kuumempi kuin kuskin puolelta.
Nyt putsailin käsijarrukengät ja herkistelin ja kokeilin että varmasti palautuu lepoasentoo ja säädin kolmeen naksuun iholle kengät.
Toivottavasti tuolla asettuu..
Huomasin tuossa pitkällä reissulla, että välillä laahaa suoraan ajaessa, mutta loppuu kun pari kertaa nykäsee käsijarrua. Mutta vasemmalle kaartaessa kuuluu jatkuva vinkuna joka loppuu kun kaarre loppuu.. Pelkäsin jo laakerivikaa, mutta tuskin laakerin vinkuna loppuisi käsijarrua nykiessä ja oli jarrulevykin apukuskin puolelta reilusti kuumempi kuin kuskin puolelta.
Nyt putsailin käsijarrukengät ja herkistelin ja kokeilin että varmasti palautuu lepoasentoo ja säädin kolmeen naksuun iholle kengät.
Toivottavasti tuolla asettuu..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega b2 käsijarru
Katsurilta tuli hylky Omega Bn käsijarrun tehottomuudesta. 0.9/0.8 otti kiinni kun kässäri naksussa 5 eikä tästä ylös enään noussut ilman kahta kättä.
Ajattelin kiristää vaijerista hieman jotta saisi "helpoimmalla" tarvittavat voimat esiin ja loppuvuodesta vaihtaisin kaikki rojut taakse, kun kiire hellittää. Paskan vitut
Kiristin siis vaijeria ja hetken aikaa toimikin hienosti ja tehoa tuli lisää. Mutta parin kerran jälkeen kahva muuttui täysin löysäksi 1-3 naksun kohdilta, mutta naksulla 4 taas piti. Noh... Taas ajattelin, että ehkä siellä joku jumi ollut ja aukesi, jotenka muutama kierros vaijerista kireemmälle ja taas mentiin. Kunnes jälleen muutaman käyttökerran jälkeen kahva löysäksi.
Mihinkähän tässä kannattaa nyt varautua? Mikä tuolla rummun sisällä voi tälläisen "vian" aiheuttaa?
Tarinan opetus toistaiseksi on ainakin se, että älä kuvittele ikinä, että Opel päästäisi sua helpolla, kun ei elämäkään #SiltiOPELnro1
Huomenna hakeen kuitenkin uudet kengät, vaijeri, asennussarja yms.
Ajattelin kiristää vaijerista hieman jotta saisi "helpoimmalla" tarvittavat voimat esiin ja loppuvuodesta vaihtaisin kaikki rojut taakse, kun kiire hellittää. Paskan vitut
Kiristin siis vaijeria ja hetken aikaa toimikin hienosti ja tehoa tuli lisää. Mutta parin kerran jälkeen kahva muuttui täysin löysäksi 1-3 naksun kohdilta, mutta naksulla 4 taas piti. Noh... Taas ajattelin, että ehkä siellä joku jumi ollut ja aukesi, jotenka muutama kierros vaijerista kireemmälle ja taas mentiin. Kunnes jälleen muutaman käyttökerran jälkeen kahva löysäksi.
Mihinkähän tässä kannattaa nyt varautua? Mikä tuolla rummun sisällä voi tälläisen "vian" aiheuttaa?
Tarinan opetus toistaiseksi on ainakin se, että älä kuvittele ikinä, että Opel päästäisi sua helpolla, kun ei elämäkään #SiltiOPELnro1
Huomenna hakeen kuitenkin uudet kengät, vaijeri, asennussarja yms.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Re: Omega b2 käsijarru
Tuohon että kahva jää ajoittain löysäksi, johtuu mitä suuremmalla syyllä siitä, että jarrukenkien säätö jäännyt tekemättä.
Käsijarrun linkku "eli se mihin käsijarruvaijeri on yhdistetty" muljahtaa yli, jolloin kahva jää löysäksi.
Korjaus helppoa, jarruvaijerin löysäys jonka jälkeen säädetään jarrukengät kohdalleen "esim. ruuvimeisselillä siitä jarrukilven ovaalista reijästä" ja vasta sitten vaijerin kiristys.
Joten ihan turha vaihtaa mitään osia, ennemminkin laittaa säädön kohdalleen noilla vanhoilla hiluilla ja säästää nekin kolikot
johonkin muuhun turhuuteen.
Käsijarrun linkku "eli se mihin käsijarruvaijeri on yhdistetty" muljahtaa yli, jolloin kahva jää löysäksi.
Korjaus helppoa, jarruvaijerin löysäys jonka jälkeen säädetään jarrukengät kohdalleen "esim. ruuvimeisselillä siitä jarrukilven ovaalista reijästä" ja vasta sitten vaijerin kiristys.
Joten ihan turha vaihtaa mitään osia, ennemminkin laittaa säädön kohdalleen noilla vanhoilla hiluilla ja säästää nekin kolikot
johonkin muuhun turhuuteen.
Re: Omega b2 käsijarru
Kengät on säädetty vuosi sitten jotenka tuota teoriaa en heti ole ostamassa, mutta tarvitsee tuokin tietenkin tarkistaa. Ja eipä onneksi talouttani kaada 50€ käsijarruun jota voi käyttää myös talvellaKimixxx kirjoitti: ↑18 Marras 2018, 17:21 Tuohon että kahva jää ajoittain löysäksi, johtuu mitä suuremmalla syyllä siitä, että jarrukenkien säätö jäännyt tekemättä.
Joten ihan turha vaihtaa mitään osia, ennemminkin laittaa säädön kohdalleen noilla vanhoilla hiluilla ja säästää nekin kolikot
johonkin muuhun turhuuteen.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Re: Omega b2 käsijarru
Kerran-pari talvessa olen omista käyttiksistä kengät säätänyt,ja joo käytän myös käsijarrua vauhdissa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V