TPMS ohjelmointi. EL-50448

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
jarkkis
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 11315
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja jarkkis » 23 Loka 2017, 18:12

Hienoa, näin aattelinki mut pohdin et voiko olla noin helppoa :)
OCFormulatietäjä 2017
-Opel On Pop-
TPMS sensoreiden aktivointia Seinäjoen alueella ainakin uuteen astraan sopivalla kapulalla. Kysy Yv!

KKN
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja KKN » 23 Loka 2017, 22:43

Nyt oli hinta kohdillaan ja tilaukseen lähti, saas nähdä ehtiikö tulemaan ennen tositoimia.

JPopeli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja JPopeli » 25 Loka 2017, 16:11

Näköjään suuri osa tilauksista on tuolla tullut Suomesta. Siellä näyttää haun perusteella olevan tarjolla samalla tuotetunnuksella erihintaisena tuota kapulaa, onko tilatessa siis mahdollista tilata vääränlainen? Vai onko juuri tuon edellisellä sivulla olevan linkin takana oleva juuri se oikea versio?

Fisherman
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 17 Helmi 2013, 12:06

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja Fisherman » 25 Loka 2017, 16:31

https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 0.0.5zquB3
Tämän juuri hankin vuosi sitten ja on toiminut luotettavasti jo monta kertaa.
Siis tuo oranssi versio.
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 2016
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 2013

RoyalGuru
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Syys 2017, 17:51

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja RoyalGuru » 25 Loka 2017, 18:05

zifo kirjoitti:
Pistoolisankari kirjoitti:Jos tämä kaksi kertaa vuodessa tarvittava piippailu olisi kerrottu mulle ennen auton tilaamista olisin kyllä vakaasti harkinnut uudelleen tilaanko auton :lol:
On vähän typerä systeemi, että järjestelmä on "lukittu" eikä osaa toimia "millä tahansa" antureilla, kun ajotietokoneesta painaa tiettyä painiketta.. :banghead:

Eli jos jollain olisi kapulaa Helsingin alueella niin olisin myöskin tarpeessa jossain kohtaa. :bye:


Espoosta löytyy.


Olisi juuri nyt tarvetta uuden Insignian osalta. Talvivanteissa felgenshopin paineanturit, eika nyt parin päivän jälkeenkään suostu lukemaan. Merkkivalo palaa sitkeästi näytöllä...

Hoki
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Loka 2017, 20:56

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja Hoki » 29 Loka 2017, 18:14

Itselle tulossa tammikuussa -18 astra st. Talvirenkaat sekä anturit puuttuu vielä kokonaan. Onko kukaan tilannut jotain tarvikeantureita ja jos on niin mistä? Orkkikset taitaa olla marmorilla luokkaa 100€ kpl?

LeonM
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 21:36

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja LeonM » 30 Loka 2017, 11:29

OT: Ite vertasin toissa vuonna isopuolaisia kevytmetallivanteita renkaineen Opelin ensiasennusvanteisiin samoilla renkailla. Johtopäätöksenä hankin maahantuojan/tehtaan alkuperäisvanteet Continentalin CVC6 kitkoilla. Ne jäivät lopulta satasen halvemmiksi ja samalla mukana tulivat toiset alkuperäiset anturit ja koristekapselit. Tosin Astra on mulle vain kulkine, jonka ulkonäkö vanteiden osalta on täysin toissijaista. :D

marikomakinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Heinä 2016, 12:19

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja marikomakinen » 06 Joulu 2017, 16:07

Minäkin tilasin kapulan Alilta ja tänään kokeilu, meni kerralla putkeen !

JPopeli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja JPopeli » 06 Joulu 2017, 18:29

Sama homma, hienosti toimi ja ajoi asiansa. Eikä ole hinnalla pilattu.

tikola
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja tikola » 06 Joulu 2017, 18:59

Jukkis69 kirjoitti:Asentaja rengaspajalla sanoi, että uusissa antureissa ei ole mitään ID:tä sisällä. Sanoi myös, että voi ohjelmoida tyhjiin antureihin kesärenkaiden ID:t (=kloonaus) tai ohjelmoida niihin neljä uutta ID:tä. Asentaja kiersi auton kesärenkaat oman kapulansa ( ei ollut samanlainen kuin Alin kapula) kanssa ja sitten piippaili uudet talvikumien anturit. Tuumittiin siinä, ettei ole väliä kummin tehdään kun mulla on tuo Alin kapula käytössä. Autohan vissiin tunnistaa tietyn ID:n tietyssä nurkassa eli kapulaa ilmeisesti tarvitaan jos vaikka vaihdat eturenkaiden paikkaa keskenään. Näin olen ymmärtänyt...


Minä jumppasin tänään tämän ensimmäisen kerran isäni uudella Zafiralla. Haastavaa oli, eli piti painella ja väännellä suuntaan ja toiseen ennen kuin sain kaikki kunnialla läpikäytyä. Tunti siinä meni ja paristokaupassakin käytiin välillä. Kyseessä olivat siis uudet merkkiliikeen talvirenkaat, joissa oli uudet anturit. Tähän mennessä olennaisin johtopäätös on, että homma kannattaa tehdä vanteiden ollessa mahdollisimman paljaana - toisin sanoen, minulla homma meni maaliin vasta kun poistin pölykapselit. Se missä asennossa suhteessa venttiileihin laitteen pitää olla jäi suuresti hämärän peittoon.

Avoimet kysymykset aiheen tiimoilta minulla ovat:

1) Onko kyseessä tilanne, jossa jokaisessa anturissa on jokin ID ja tällä laitteella vain kerrotaan autolle missä nurkassa mikin ID sattuu olemaan?

2) Mitä ihmettä tuo EL-50448 laite tekee ts. onko se vain laite, joka osaa lukea paineanturin ID:n ja jakaa sen autolle siten, että auton järjestelmä saa tiedon miltä nurkalta mikin ID löytyy. Eli auto saa sensoreilta koko ajan tiedon, että sensorissa se ja se on tietty määrä painetta ja tuo laite on ainoa tapa kertoa mikä sensori on missäkin nurkassa. Lähettääkö laite siis samalla radiotaajuudella kuin anturi autolle tiedon mikä sensorin ID on milloinkin kyseessä vai tekeekö se jotain hienompaakin?

3) Mikä kohta autossa ottaa viestiä vastaan, eli kun joku rengas meni helpommin kuin toinen niin onko kyseessä huono yhteys laitteelta autolle vai ohjelmointipulikasta venttiilin anturille?

4) Missä asennossa laitteen on syytä olla suhteessa venttiiliin/renkaaseen ja miksi?

5) onko se musta mötikkä ohjelmointilaitteessa jokin anturi vai antenni?

6) Voiko tämän kytkeä OP comilla pois päältä, eli jos ottaa anturittomat renkaat niin säilyykö varoitus kojetaulussa maailman tappiin?

7 ) Kloonauksen ymmärrän, eli jos käytössä on laite, jolla kopioidaan ID anturista toiseen, niin sen jälkeen auto ei voi tietää renkaan vaihtuneen. Minä en tuollaista tehnyt, joten kaiken järjen mukaan EL-50448 ei kloonausta osaa vaan siihen tarvitaan joku toinen laite.

8 ) Miten ihmeessä auto voi tietää jos vaihtaa etu ja takarenkaat päittäin - eikös siitä seuraa vaan, että auto kertoo paineista väärissä paikoissa, ellei sitten jokaisella auton nurkalla ole omaa vastaanotinta, josta se jotenkin mittailee vain lähimpiä antureita?

Eli täällä kuten monessa muussakin paikassa kerrotaan erittäin ansiokkaasti mitä pitää tehdä, mutta ymmärtääkseni enemmän haluaisin tietää miksi. Mikä on siis tässä kokonaisuuden toimintaperiaate ja mikä rooli esim. tuolla ohjelmointilaitteella on koko järjestelmässä? "SIllä opetetaan paineanturit autolle" on huono vastaus, koska auto ei takuulla opi yhtään mitään vaan kyse täytyy olla, jonkin ID:n täsmäämisestä/ohjelmoinnista auton järjestelmään.

Henkilökohtainen missioni on tässä ymmärtää periaate mahdollisimman hyvin, jotta voin minimoida oman rahan kulumisen. Kahdesti vuoteen maksullinen merkkiliikkeessä käynti renkaidenvaihdon jälkeen on minun mielestäni yksi tökeröimpiä rahastusyrityksiä mitä olen vähään aikaan nähnyt ja onneksi kiinalaiset ovat tämän ebay/aliexpress kautta ratkaisseet hieman maltillisemmilla kuluilla.

Löysin muutamia ulkomaiden linkkejä pikaisella haulla mutta ihan sellaista täydellistä ja helppotajuista tiivistelmää kokonaisuudesta en vielä löytänyt:

https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?t=264
https://www.wuerth.de/web/media/en/downloads/pdf/rdks/Beihefter_Broschuere_Reifendruck-Kontrollsystem.pdf

JPopeli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja JPopeli » 06 Joulu 2017, 19:42

Vastaan kohtiin 3 ja 4: Anturit ovat renkaan sisällä. Kun laitteen laittaa renkaaseen kiinni venttiilin kohdalle noin sentin vanteen reunasta, niin hyvin toimii. Menisikö pari minuuttia kierrokseen.

tikola
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja tikola » 06 Joulu 2017, 22:01

JPopeli kirjoitti:Vastaan kohtiin 3 ja 4: Anturit ovat renkaan sisällä. Kun laitteen laittaa renkaaseen kiinni venttiilin kohdalle noin sentin vanteen reunasta, niin hyvin toimii. Menisikö pari minuuttia kierrokseen.


Musta tatti päästään vasten rengasta siis?

Ja tuolla lausunnolla pölykapselilla ei pitäisi olla mitään väliä asian kanssa?

JPopeli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja JPopeli » 06 Joulu 2017, 23:02

Juuri niin. Ainakin minun kokemuksien mukaan.

K@rtsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 332
Liittynyt: 25 Syys 2003, 03:00

Re: TPMS ohjelmointi. EL-50448

ViestiKirjoittaja K@rtsa » 07 Joulu 2017, 15:12

JPopeli kirjoitti:Vastaan kohtiin 3 ja 4: Anturit ovat renkaan sisällä. Kun laitteen laittaa renkaaseen kiinni venttiilin kohdalle noin sentin vanteen reunasta, niin hyvin toimii. Menisikö pari minuuttia kierrokseen.


Juuri näin kun tekee niin homma toimii hyvin, pari kertaa kun jo vaihdettu ja ohjelmoitu niin ei ole ollut mitään ongelmaa.
ex Omega A 3.0 Caravan -91, ex Zafira CDTI 1.9 Cosmo -06, ex Mokka 4x4 1.4T Cosmo -13, Opel Astra 5-ov Innovation 1,4t -16


Palaa sivulle “Alusta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailija