Tehot hukassa? 2.0T signum

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Rokuelot
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2019, 15:17

Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja Rokuelot » 03 Tammi 2019, 15:38

Mitä miellyttävintä vuoden alkua.

Semmoinen tilanne itsellä, että hankin kesällä tuommoisen hauskan laitetun opeliksin, mutta tehot eivät tunnu olevan oikein siellä, mihin potentiaali piirtää viivansa, vai onko ne?

Masiina on siis Opel Signum 2004, 2.0T (vakio 175hv/265nm)

-BSR DP+sportcat
-Simons 3" rosterit
-Ohjelma

Myynnissä ukkeli oli ilmoittanut 238hv, ja tuon tapaisia lukuja olen nähnyt täällä ja muualla foorumeilla ennenkin vastaavanlaisille seteille.
Penkissä antoi kesällä 202,5hv, mutta vääntö oli puolestaan parempi 338nm.

Turbo tuuppaa kyllä kohtuullisesti about 3000 kierroksen kohdilla..

Kulutus puolestaan on aika veikee 12-16l / 100km lyhyillä ajoilla ja käynnistyksillä ollut tosiaan sen 15+ reippaalla kaasulla.

Onko asiantuntijoilla mietteitä? Kiitos

Kuva

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 805
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja petrisa » 03 Tammi 2019, 17:57

Luvattu 238hv on ihan yläkantissa noilla "palikoilla". Pelkkä ohjelma nostaa tehon 210hv, mutta ei pakopuolen ja imupuolen mekaaniset muutokset anna ihan hirveästi lisää tehoa. Ei siinä nyt paljoa liioiltella, mutta kuitenkin joku 225hv lähempänä totuutta mitä se voisi olla.

Tuon DP-muutos aiheuttaa "tehon puutteen" tuntua alimmilla kierroksilla, mutta sitten isommilla kierroksilla se kyllä kompensoituu ja tehoa tulee sen myötä lisää. Mitattu teho on tietenkin jonkin verran alakantissa, mutta voitanee pistää mittausvirheen toleranssien piikkiin. Vääntö on ihan linjassa ja se kyllä kertoo homman toimivan. Sitä ei kerrottu tässä, että onko kyseessä myös etanolikonversio. Silloin etanolilla tuolla setillä teho on varmasti sen 238hv ja vääntö onkin jo 360nm.

Kulutus kuulostaa äkkiseltään melko kovalta, mutta se on niin paljon kiinni ajosuoritteista ja ajotavasta. Vertailukohdaksi voisi mainita, että ihan puhtaasti pitkässä matka-ajossa ilman mitään jatkuvia ohituksia kulutus on n. 7l/100km. Jopa allekin. Edellyttää tietenkin "sievää" ajoa.

En vielä näillä lähtötiedoilla pitäsi minkään olevan epäkunnossa, ainoastaan tuota kulutusta voisi "mittailla" maantieajossa miten alas se saa. Varsinkaan sillä perusteella, että mitään vikaoireita ei tunnu missään olevan.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4838
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 03 Tammi 2019, 18:35

Ei ole kyllä yläkantissa 238hv arvio noilla osilla.

Mulla oli 232hv 5450rpm/365nm 3050rpm Z20NET motissa Harisen penkissä 2009. Autossa oli BSR Stage1 softa eikä mitään muuta viriä. Tietty uudet kaikki suodattimet jne mutta ei mitään normi varaosasta poikkeavaa. Ja polttoaineena 98 bensa.

Missä penkissä Signum kävi?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 805
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja petrisa » 03 Tammi 2019, 19:11

On se yläkantissa. Tarkoitan sitä, ettei bensalla "vain" ilmaputsari, pakoputki+DP vaihto riitä enempään. Etanoli on ihan asia erikseen.
Vakio ahtimella ei yksinkertaisesti enempää saa irti. Jo pelkällä softalla joudutaan vakio ilmamputsarilla ja pako-osilla rajoittamaan ahtimen pyörimistä. Eli ne eivät ahdista niin paljoa.

Se on selvä, että avarammat imu- ja pakopuolen osat antavat paremman "täytön" koneeseen vakioahtimella. Ne vähän antavat tehoa lisää. Ilman osien vaihtoa pelkkä softa antaa jo mainitsemani 210hv (max 220hv) ja vääntöä 330Nm. Kajoamalla näihin em. osiin, muttei ahtimeen, teho nousee n. 235hv ja vääntö 360Nm. Tuota suuremmat lukemat vaatii sitten ahtimen vaihdon. Joten luvattu 238hv on ihan ok, mutta ei enempää saa.

Tuo mitattu teho on tietenkin vähän "pettymys", mutta virhemarginaali sitä luokkaa noissa mittauksissa, ettei siitä pidä vielä vetää mitään vikajohtopäätöksiä. Tämä Z20NET eli B207L kone Trionic8 ohjauksella oireilee varmasti mikäli jokin paikka on rikki.

Uskaltaisin väittää tuon edellisen viestin pelkän softan lukemat: 232hv/365Nm, olevan joko etanolilla tai sitten penkki on ollut optimistinen, jos bensalla.
Sanoisin näin, että herra @jcarlson saabfoorumilta tietää tasan tarkkaan mihin tämä konetyyppi milläkin softalla ja osilla kykenee. Ja vielä "varmalla" penkityksellä. Ei "hattiwatteja" lisättynä Nyqvistin kertoimella penkkitulokseen. Tämä Z20NET on täysin sama kuin B207L ja en kyllä ikinä muista että näistä ilman isompaa ahdinta olisi millään ilveellä saatu 240+hv bensalla.

ps. kannattaa ihan ilman tehopenkkejä käydä vetämässä testilenkki testerin kanssa ja katsoa mikä on koneen ilmamassa/työtahti. Se kertoo oikeasti jos jotain alkaa olla pielessä. Tuolla kokoonpanolla ilmamassa pitää olla 1100+mg/C huippuväännön kohdalla, niin silloin kaikki on ok. Edellyttäen ettei ole mitään sytytys tai polttoainepuolen vikoja. Ne kyllä näkyy myös testerissä mm. missfire/fuelcut arvoina. Pahimmat tekee sitten jo selvää pätkimistä ajoon ja ne tuntee jo perstuntumallakin.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4838
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 03 Tammi 2019, 21:25

petrisa kirjoitti:
03 Tammi 2019, 19:11
On se yläkantissa. Tarkoitan sitä, ettei bensalla "vain" ilmaputsari, pakoputki+DP vaihto riitä enempään. Etanoli on ihan asia erikseen.
Vakio ahtimella ei yksinkertaisesti enempää saa irti. Jo pelkällä softalla joudutaan vakio ilmamputsarilla ja pako-osilla rajoittamaan ahtimen pyörimistä. Eli ne eivät ahdista niin paljoa.
Penkkien eroista tietty voidaan aina väitellä mutta mun mielestä Harisen penkki on kohtuu realistinen ollut aina. Toi mun 232hv/365nm tuli siis bensalla niinku tossa ylempänä kirjoitinkin. Autolla oli ajettu 100tkm silloin eli ei mikään loppuunajettu raato ollut.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Rokuelot
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2019, 15:17

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja Rokuelot » 03 Tammi 2019, 21:37

Kiitos vastauksista. 98 Bensalla painellaan ja penkin kävin ottamassa powerbytellä Lahdessa, kun veli on siinä audiansa joskus käyttänyt. 2 vetoa penkissä, toisessa toi 202,5hv ja toisessa hädintuskin 200. Sen jälkeen vaihdoin ilmanputsarin ja tulpat ngk:n tulppiin. Ohjelmasta en tiedä yhtään mitään, ja semmoisen tsekkaus/uudelleenohjelmointi maksaa turhan paljon. Lieneekö dumppi jälkiasennettu? Opeliksi suhahtelee aika kuuluvasti.

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4838
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 03 Tammi 2019, 21:44

Onko ohjelmasta mitään tietoa kenen se on?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Rokuelot
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2019, 15:17

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja Rokuelot » 03 Tammi 2019, 21:53

Sekin hämärän peitossa. Auto oli kuolinpesästä saatu, eli tämän yksilön virittäjä ja kiillottaja on valitettavasti edesmennyt ja tämä myyjä ei tiennyt autosta tarkalleen kaikkea. Elin semmoisessa luulossa, että jos on bsr:n pötköö kiinni niin pitäisi olla myös bsr-softa..

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4838
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 03 Tammi 2019, 22:09

BSR softassa on myös se etu että sen voi ottaa pois autosta ja palauttaa vakioksi, tai vaikka myydä sen kapulan eteenpäin. Eli ensin varmaan kannattaa selvittää millaisilla ilmamäärillä auto menee, näkee onko siinä jotain softaa vai ei kun ei ole varmaa tietoa. En tiedä voisikohan vaikka BSR:ltä suoraan kysellä vin koodilla onko autoon ostettu heiltä ohjelmaa?

EDIT: Tuossa tuo oman ex auton dynolappu jos haluu vaikka vähän vertailla:

Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Rokuelot
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2019, 15:17

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja Rokuelot » 03 Tammi 2019, 22:35

Kuinkas mä sen ilmamäärän mittaan? t. kädetön autojen kanssa...

Laitankin bsr:lle viestiä ja kyselen, onko dataa melkein 10 vuoden takaa. Kuitti löytyi BSR:n dp+sportcatin ostosta DOC-powerilta

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 805
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja petrisa » 03 Tammi 2019, 23:02

Joo, niistä tehoista ei nyt kannata kiistellä pilkuntarkasti, että mitä ne milläkin kokoonpanolla on. Tärkeintä on suurinpiirtein olla oikealla kartalla, joten tuossa teholuokassa muutama hv sinne tänne on prosentteina olematon. Eli ei merkitystä onko se nyt esim. 230 vai 245, vaan noin tuota suuruusluokkaa.

Vaan sittenpä taas asiaan.
Mikäli softa on BSR niin eipä voi sen softaa välttämättä kehua tähän T8 boksiin mitenkään hyväksi. Tämä on vähän kirosana noissa piireissä. Joten siten en yhtään ihmettelisi vaikka luvatut tehot eivät toteutuisikaan. Aika paljon on selkeitä puutteita noissa softissa. Ei BSR osaa hyödyntää kunnolla T8 järjestelmää. Maptun on huomattavasti parempi ja vakaampi softa. Kiistatta paras softa on JC Performancen käsialaa (JCarlson).
Itse vaihtaisin JC:n softaan välittömästi. Tarkat tiedot auton "palikoista" niin tulee parasta softaa autoon mitä T8 boksiin saa. Saabfoorumilta löytyy JC:n jälleenmyyjät ympäri Suomen. Sinne vaan yhteyttä ja auto toimii sen mitä luvataan. Samalla saa myös etanolisoftan siihen päälle automaattisesti.

ps, en siis lähtisi Techillä ilmamassoja mittailemaan, kun pitää mennä tämän laitteen omistajan luokse. Siinä tapauksessa jo laittaa uuden softan sisään samalla vaivalla. Eikä tuo uusi softa (JC) paljoa maksa.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Rokuelot
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2019, 15:17

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja Rokuelot » 04 Tammi 2019, 00:54

Laitoin myös JC:n jälleenmyyjälle spostia tampereelle. Hinnoittelu näyttää todella olevan kunnossa! Kiitos vinkistä

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4838
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 04 Tammi 2019, 10:07

Vai että kirosana :lol:

Itse en ole yhdestäkään BSR:n softasta kuullut huonoa palautetta. Kaikille voi tietty tulla virheitä mutta BSR on sen verran iso pulju että korjaavat kyllä jos on jotain vikaa. Tälläkin foorumilla on ollut paljon Z20NETtejä BSR softalla eikä ole juuri valituksia tullut. Ja niinkuin ylläolevasta teholapusta näkyy aika nätit käyrät on mulla BSR piirtäny, tehoa tuli enemmän kuin piti ja auto toimi täysin moitteetta.

Toki jos aloittajan Signumissa nyt ei ole mitään softaa niin toi JC on edullisimmasta päästä ja varmaan myös toimiva. Mutta jos siinä on jo BSR niin ei sitä pois kannata vaihtaa, tehoa tulee kyllä kun auto on kunnossa.

Vielä tuosta äänekkäästä dumpista jonka mainitsit. Sekin voi vuotaa jolloin tehoa menetetään. Ja varsinkin jos se on joku jälkiasennus se kannattaa tarkistaa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 805
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja petrisa » 04 Tammi 2019, 10:56

Ei kannata uskoa yllä olevaa viestiä :hammer: , ihan totta !
Minä tiedän mistä kirjoitan, kokemusta tästä Trionic8:sta ja Saabfoorumista omakohtaisesti yli 10v. Sinä aikana on varmasti käynyt selväksi mikä virisofta tähän koneeseen kannattaa hankkia ja mitä ei :thumbsup: .

Ei millään pahalla, mutta olkoon BSR kuinka hyvä ja iso firma tahansa, mutta se ei osaa tehdä kunnon ohjelmaa Trioniceihin. Näihin ei saa kunnon ohjelmaa muuta kuin Hirch, Maptun tai JCPerformance. Turha inttää vastaan. Ellei usko, niin käykää kyselemässä tai edes lukemassa tuolta Saabfoorumilta. Saatte melko lailla tylyn tuomion tuon firman (BSR) tuotteisiin.

Olen itsekin "paininut" kerran erään Saabistin auton kimpussa, kun BSR ei toiminut kunnolla. Alkuperäisellä toimi aina, kun sen palautti ohjelmapalikalla. Uudelleen ohjelmoimalla palikalla BSR sisään ongelmat taas alkoivat. Ja autossa ei ollut vikaa. Lopulta ko. henkilö kääntyi JC:n puoleen ja hänen softallaan auto alkoi toimia kuin unelma. JC otti BSR softan autosta talteen ja tutki sitä. Sen jälkeen ei tarvinnut ihmetellä miksi auto temppuili. BSR softa oli täynnä virheitä, jotka eivät voi toimia Trionicin kanssa.
Ja tämä tarina on tosi.

Ei muuta kuin JC:n softaa vaan sisään, niin auto toimii. Tarkat auton osatiedot vain pitää olla: suuttimet, DP, ahdin jne.

ps. se, ettei olisi kuullut yhdestäkään BSR softasta huonoa, niin muut kuin trionicit voivat olla ihan hyviäkin. Saattaapa jopa jokin trionic myös toimia, mutta sitä pidän hyvänä tuurina. Mistäkö se sitten johtuu, en tiedä.
Joten tämän Z20NET koneen osalta pidä luottaa muuhun kuin "Saabisteihin" :D , vaikka ei haluaisi.

ps2. pidän siten @vectraTBO viestiä disinformaationa.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4838
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa? 2.0T signum

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 04 Tammi 2019, 11:44

Yllä on kuvallinen todiste toimivasta BSR softassa Z20NET koneessa, mutta petrisa ei sitä vaan usko, liekö lukihäiriö. Tuo softa on lähes sama ainakin kaikkiin alkupään Z20NET Opeleihin joten miksi ei toimisi muissa saman ikäisissä Opeleissa?

Tietty jos autossa on vikaa jo valmiiksi ei voi toimia ja niinkuin sanottu voihan softassa/asennuksessa olla virhekin niinkuin kaikissa ihmisen tekemissä laitteissa.

Tämä on taas sitä samaa vänkäämistä mitä petrisa piti tämän moottorin tulpista, mikään muu kuin NGK ei kuulemma toimi. Ja niin vaan on toiminut muutkin tulpat ainakin mulla.

Kannattaa vähän suodattaa petrisan "jumalmoottori" tekstejä pois kun näitä lukee.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Vastaa Viestiin