Sivu 1/2

Jakopään ajoitus

Lähetetty: 23 Loka 2017, 14:15
Kirjoittaja Jukka83
Nyt tuli ongelma omega-projektissa! :banghead:

Kansi käynyt koneistamossa ja virinokat(arvio 290 astetta).
Postissa tulossa säädettävät nokkapyörät, jotta saan ajoituksen kohdalleen.

Vanhoilla nokkapyörillä ajoituis heittää pari hammasta.
Vanhoista nokkapyöristä saan suurinpiirtein ykk-kohdan.
Mutta mihin päin säädän ennakko, sinnekkö mihin heittää?
Oliskohan kenelläkään minkäänlaista ohjetta/hajua miten säädetään nokka-akselit.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 23 Loka 2017, 18:07
Kirjoittaja Timonen
Mikä moottori?

Heittokellolla yksi vanha kaveri aikoinaan teki ton mun Ascona C:n 18E-moottoriin. Sen tarkemmin en enää muista.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 23 Loka 2017, 20:01
Kirjoittaja Jukka83
Tiesin kyllä itsekkin, että heittokellolla homman saisi tehtyä.
Ei viitsi ostaa heittokello tuon yhden homman takia ja on joku sen ilman kelloaki tehnyt.
Lopulliset säädöt tehdään tietenki penkissä, kunhan jotekin saan ajettua auton sinne asti...

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 24 Loka 2017, 15:57
Kirjoittaja madi
Mikä moottori? Minkä merkkiset nokat niihin tulee yleensä kortti mukana mihin ne pitäisi säätää ei niitä siellä penkissä kukaan ala hieroon

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 24 Loka 2017, 19:28
Kirjoittaja Jukka83
Nokat käyneet aikoinaan jossain koneistamolla edellisen omistajan toimesta ja niiden mukana ei tullut nokka korttia.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 25 Loka 2017, 19:23
Kirjoittaja jussi.p
Onko tämä 8v? Jos niin mittaat heittokellolla imuventtiilin aukeaman kun alakerta on ykk. Jos et löydä mitään säätö arvoja nokalle niin kokeile esim.2mm ja sitten mittaat pakopuolen ja jos se on sama 2mm niin sillä voi jo kokeilla. Laittaa saman verran auki niin ainakin toimii niin että voi ajaa. Miedossa katunokassa imu on auki ykk 1.7-2.5mm ja rajuissa enemmän.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 25 Loka 2017, 21:20
Kirjoittaja Jukka83
On 16 venttiilinen

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 26 Loka 2017, 07:48
Kirjoittaja hukkis
Ecotecissa ei sitten vakiona venttiilit mahdu kovin paljon YKK:ssa aukeemaan!! Kannattanee ensin mitata tuo vara ennenku venttiilit on solmussa nokkia säätäessä...

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 26 Loka 2017, 14:17
Kirjoittaja Timonen
Miksi tuo kone siis vaatii nuo säädettävät nokkapyörät, että saat jaon oikein???

Onko kantta madallattu millikaupalla vai onko kyse vain noista virinokista?

On myös se mahdollisuus, että kun niitä nokkalappuja ei ole, niin onko niissä nokissa kuitenkin ne osanumerot, joilla voisi googlata lisätietoa? Jyrsitty ne on sinne jonnekin.
Voihan olla, että ko. nokat menee vakionokkapyörilläkin! Näin kävi mulla X25XE:ssä. CatCamsin nokat asennettiin, kuin vakiot.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 26 Loka 2017, 15:02
Kirjoittaja Keme
Jukka83 kirjoitti:Ei viitsi ostaa heittokello tuon yhden homman takia ja on joku sen ilman kelloaki tehnyt
Heittokello vaan helpottaa tota hommaa ihan vitusti ja sillei ne nokat saa ajoitettua kohdalleen. Ihan typerää sohlata virinokkien ajoitusta "kohdalleen" jotenkin arpomalla. Tulee vähän typerän hintavaksi lähtee sinne dynoon arpomaan nokkia kohdalleen, jos ne ei ole oikealla hehtaarillakaan ja koneen rakentajalla ei ole mitään hajua miten niiden nokkien pitäisi olla.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 26 Loka 2017, 21:09
Kirjoittaja Jukka83
On kansi suoristettu koneistamolla ja jonku toisen koneistamon virinokat( arvio asteista oli 290)

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 27 Loka 2017, 11:19
Kirjoittaja Jukka83
Kävin katsomassa niitä nokka-akseleita niin molemmissa lukee 691, mitä lie tarkoittaa.
Sekä GC 21

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 27 Loka 2017, 18:23
Kirjoittaja Timonen
Kerro vielä selkeästi, että miksi et saa jakoa kohdalleen ilman niitä säädettäviä nokkapyöriä?

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 27 Loka 2017, 18:59
Kirjoittaja Jukka83
Kone on 2,2l, kantta madallettu ja tosi jyrkät virinokat.
Venttiilit on uudet tupla jousilla.
Vakio nokkapyörillä ajoitus heittää yden hampaan verran.

Re: Jakopään ajoitus

Lähetetty: 30 Loka 2017, 11:19
Kirjoittaja Keme
Jukka83 kirjoitti:Vakio nokkapyörillä ajoitus heittää yden hampaan verran.
Sittenhän tuohon on helppo ratkaisu; laita ajoitus yhden hampaan verran pieleen, niin silloinhan se on virinokilla kohdallaan.