Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4398
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 23 Heinä 2016, 07:50

Timonen kirjoitti: Ja mä en ole edes päässyt vaihtamaan 4:lle! :D Ainakaan tänä vuonna... Piti ottaa lähdöt ylivarovasti, ettei sutinut.


Mutta esim. nuo Villen mainostamat ET Drag kumit koossa 22.0/8.0-15 olis korkeudeltaan 22,4" eli n. 57cm. Nykyinen vakiorengastus (215/45-17) on n. 62,5cm korkea.
24.5/8.0-15 olis n. 62cm korkea, mutta vaatis 8" leveän vanteen, enkä tiedä, että millä ET:llä sen on oltava, jotta mahtuu pyörimään rengaskotelossa.

215/45-17, 7x17, ET40, 5x110 mahtuu. 225/45-17, sama vanne, ei mahdu.
Sun kannattaa sitten laittaa pienempää kumia halkaisijaltaa niin välitykset pienenee ja kiihtyvyys voi hiukan parantua. F25 laatikon kolmonen on sen verran pitkä ettei tuolla 24,5" renkaalla pääse oikeen alueelle, varsinkin kun V6 alkaa kiihtymään vasta 3500rpm jälkeen.

Toi 22x8-15 olis sulle varmaan aika passeli. 22 ja 24,5 renkaat on muuten ihan samat mutta toinen on vaan halkaisijaltaan isompi. Ja isompaan suositellaan sitä vaikeemmin saatavaa 8" vannetta.
Vectra A 2.0 16V Turbo fwd -89 11.006s/226,83kmh
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Miro.Simounen
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen » 10 Syys 2016, 10:15

Eikös sliksiä tarvii vasta kun molemmasta pyörästä jää viivaa raipas 200m :D
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 06:30

Jarkkikselle: ei Oo väliä onko peltivanne vai aluvanne mutta luotettava venttiili pitää olla.
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 06:43

Noissa 1\4mile rengastuksissa kun testaa pyörän koteloon mahtumista ei välttämättä tarvitse ottaa huomioon sitä mahtuuko rengas kääntymään koska viivalle voi ajaa hiljaa ja varoa linkkuun kääntämistä yms. Se mitä kannattaa ottaa huomioon on se että se rengas venyy eli halkaisija kasvaa kun nopeutta tulee. Siihen venymiseen vaikuttaa vanteen leveys. Mitä kapeampi Vanne niin sitä enemmän se venyy ja näin vanteen leveydellä voi tuoda välityksiä moottorin parhaalle alueelle. Eli jos suositeltu leveys 8" renkaille on esim. 7.5" mutta välitykset on liian lyhyet niin sen kumin voi hyvin laittaa 7" vanteelle. Käytännössä rajotin lyö ennen viivaa ja on vähästä kiinni eikä kannata vaihdetta vaihtaa niin helpoin (rajottimen nosto tietysti "helpoin") tapa hieroa välityksiä on vanteen vaihto mutta kumi pysyy ennallaan ja Puhun nyt et drac renkaista
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 08:28

Noiden renkaiden halkaisija on 58,6cm ja sillä Ascona kulkee 7200 rajoittajalla F28:lla nelosella 194,88kmh. Ei ne kyllä veny kahta ja puolta senttiä.

sliksiellä tai oikeastaan niiden vanteilla haetaan se viimeinen välitys kiihdytyksissä(puhun siis kiihdytys autoista ) kapealla vanteella rengas pääsee kasvamaan kehältään ja mitä leveämpi vanne niin renkaan kehä ei kasva vauhdin lisääntyessä oiva keino lisätä loppunopeutta jos välitykset ja kierrokset sen muuten rajoittavat

177.8mm:lle vanteelle ku laittaa 205 hoosierin ni kyllä se kasvaa!

omega16t lainattua:
Noita sun kirjoituksiasi lukiessa tulee väkisinkin mieleen että aika vähän sulla on lajista tietoa. Voisit sen muiden tietämyksen vähättelyn (Minä, Keme, Kosunen, ?!, vectra TBO ym.) sijaan itse tutustua lajiin paremmin

nyt väitän että olen enemmän kärryillä tuossa ku sinä vectratbo!
m/t:llä on parempi venyvyys ja nämäkin opit on ihmisiltä jotka on voittanu mestaruuksia 1/4mailissa jossain ihan muualla ku suomessa!
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 08:29

Joku vanha keskustelu aiheesta
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 09:13

oittaja aksu8225 » To Syys 20, 2012 12:35 pm

CaLis kirjoitti:
Joo, tuo "hyvällä lähdöllä/paremmalla ajalla on tuloksena aina pienempi loppunopeus" on kyllä täysin fysiikan lakien vastainen väite. :nerd: Voi hyvin olla että itse herra euroopanmestari näin on sanonut mutta siinä on sitten joku tärkeä pointti jäänyt kertomatta / kuulijalta ymmärtämättä.


sait varmaan tähän jo vastauksen?
jos et ni selaa tuolta tuloksia ja selaa heti useamman auton kohdalta ni huomaat että niin se vaan menee!
http://www.taivalkoskenmoot-kerho.fi/Ti ... loksia.php
pari esimerkkiä vielä ocf:n summerpartyilta 2011
autonro,60ft,loppunopeus,aika
302 2,110 178,62 12,783
302 2,988 186,90 14,445
306 2,424 180,90 13,251
306 2,703 185,27 13,929

mites muute hyvä foorumin väki.
oliko teillä suuria poikkeuksia 1/4mile suorituskyvyssä verrattuna etelämpänä ajettuihin 1/4maileihin?

huomatkaa hyvät naiset ja herrat ko. asiassa se että jos pito ei karkaa missään vaiheessa ni tuota hyvä lähtö->huonompi loppunopeus ei tapahdu.
eli jos niin tehoton auto ettei sudi ni niillä tuota ei tapahdu.
tehokas auto tai pyörä joka ei saa pitoja tuo tapahtuu...eikä ole kyse vain 60ft matkasta!

esim. mulla alastarossa ei lähdöissä ollu pito-ongelmia.
tuossa sieltä 60ft ja 330ft
1.877 5.090 (soolo ilman suorituspaineita)
2.049 5.453
2.058 5.348
2.087 5.370
2.133 5.579 (lajittelu jossa naapuri otti punavalon ni ei oikee menny nappii)
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 09:15

Yllä oleva vähän aiheeseen liittyen. Tuohon asiaan en koskaan saanut vastausta vaikka se kaikissa tapahtumissa on mennyt niinkuin olen "väittänyt" ja jokainen voi sen tarkistaa mistä vain tapahtumasta.
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 09:19

Alastarossa se Nyrkkisääntö pitää joka vedossa eli 0.1s nopeampi 60ft on loppuajassa 0.2s parempi.
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 09 Loka 2016, 09:21

Laitan Alastaron kaikkien vetojen tiedot kun ehdin ja löydän laput.
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1606
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja teukka77 » 20 Loka 2016, 21:53

:lol: :lol: :lol: :lol: :thumbsup: :banghead: :banghead: :banghead:
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....

aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 913
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 » 22 Loka 2016, 03:40

teukka77 kirjoitti::lol: :lol: :lol: :lol: :thumbsup: :banghead: :banghead: :banghead:
onko pää kipee?? :hammer:
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer

Vastaa Viestiin