ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi » 07 Huhti 2016, 22:51

Kun purkaa nuo niin sanotut pässinkivekset pois,niin mistä kohden öljyn kiertoa tukkoon ja muuttuuko paljon moottorin tasapainoitus poiston jälkeen ja kestääkö laakerit ilman kammen+rojujen uudelleen tasapainoitusta kiitos etukäteen :D

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3824
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 11 Huhti 2016, 21:26

Mikähän ecotec moottori kyseessä?
Ja juu tasapainota kaikki rojut poiston yhteydessä, maksaa reilun satkun kun vp mukana
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi » 11 Huhti 2016, 21:59

2.0 tai 2.2 kummassakin taitaa samanlaiset olla ja pitääkö tukkia joku öljykierto tms

Avatar
Juho M-P
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12812
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 13 Huhti 2016, 01:18

Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi » 13 Huhti 2016, 07:02

Juho M-P kirjoitti:Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Ei kait sitä hommaa vanhempaa jos on aloittanut "uudemmasta" tekemään

Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja CaLis » 19 Huhti 2016, 14:12

Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.

http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete

Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.

Kuva

Kuva
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93

wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi » 19 Huhti 2016, 14:19

CaLis kirjoitti:Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.

http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete

Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.

Kuva

Kuva
Nyt tuli asiallinen vastaus :D eli ns.pässinkivekset pois ja runkolaakeripukista(ala) 2kpl reikiä per pukki tukkoon vaikka pultit tulpiksi

Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja CaLis » 19 Huhti 2016, 14:26

Juu ja huomaa että tuo öljyn imuputki tulee niihin kiveksiin kiinni alunperin. Sitten taas tasapainoakselittomassa moottorissa voi olla se imuputken öljypumppuun vastaava laippa erilainen (neliö vs. ovaali). Ilmeisesti tuohonkin kyllä löytyy suoraa sopiva osa, mutta en tiedä mistä moottorista.

Mut miks ne pitää poistaa? Tietty se vastaa vauhtipyörän keventämistä kun pyörivät osat vähenee, mutta eipä tuosta muuten kummempaa hyötyä ole. Noiden tasapainoakseleiden mukana sitten poistuu tuo alakertaa jossain määrin tukeva "korsetti" myös..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93

Avatar
Juho M-P
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12812
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 19 Huhti 2016, 14:33

Jättää ketjun pois nii siellähän ne enää vain retkottaa.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja CaLis » 19 Huhti 2016, 14:50

No eipä siin ole ketjua vaan veto on hammasrattailla. Sikäli mikäli ymmärsin oikein, että kyse oli nyt x20xev z22xe ym. johdannaisista vanhoista rautalohkoista. Noihin uudempii alulohkolla ja ketjujakopäällä oleviin virityksiin en sitten osaakaan sanoa mtn.

Kuva
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93

wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi » 19 Huhti 2016, 15:07

Niin kyseessä on 2.2 hihnakone 8mm pultille kierteet jo tehty lukkoliimalla kiinni ja kovaa ajoa

Avatar
Juho M-P
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12812
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 21 Huhti 2016, 21:23

Aa mielessä oli virheellinen muistikuva X20DTH moottorista jossa on ketjuveto. Muuten ihan vastaava ratkaisu.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Vastaa Viestiin