Aerodynamiikkaa

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4269
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Ville » 18 Elo 2014, 21:49

Moi!

Tulipahan mieleen kysäistä löytyykö täällä foorumilaisilla tietotaitoa aerodynamiikasta? Lueskelin tuossa juuri juttua C2 Corvetesta (http://forums.corvetteforum.com/c1-and- ... ile-7.html) joka menee ilman spoilereita about 200mp/h ja tärkeimmät muutokset ovat nimenomaan auton alla ilmanohjaimina. Monet eivät usko tulosta esim ameriikan puolella.

Mutta kuitenkin, on ollut jo vuosia suunnitelmissa tehdä omaan Mantaan pohjalevyä ja ilmanohjaimia, samoin kuin hieman parannusta jarrujen ilmanvaihdolle. Tällähetkellä tietämys asiasta on aikalailla nollassa, mutta jostainhan se on aloitettava. Ferrari Enzon pohjalevyn kuvaa tuli äsken jo ihasteltua :D

Mutta keskustelua ja kokemuksia erilaisista diffuusoreista ja pohjalevyratkaisusta otetaan vastaan mielellään

T.Ville
Omega talvella
Ascona kesällä
Manta ehkä joskus :D

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2494
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Keme » 19 Elo 2014, 07:44

Oon miettiny samoja juttuja, mutta en oo päässy kyl pohdinnoissa vielä mihinkään suuntaan. Olisko ihan tasasesta pohjasta jotain hyötyä? Se olisi ainakin semihelpohko tehdä.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
Opve
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 859
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 20:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Opve » 19 Elo 2014, 10:48

Jossain lehdessä oli aerodynamiikan perusteet ihan selkokielellä. Olisko ollut Tuning.fi-lehti. Sen muistan vaan että keula piti olla mahdollisimman matalalla ja perä keulaa ylempänä... Moottorin lämpöä ei sais ohjata auton alle vaan esim. pyöränkoteloihin... Harmi kun ei taida olla enää sitä lehteä tallessa.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.

madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4288
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja madi » 19 Elo 2014, 10:52

Katsokaapa se vanha c kadetti coupe rata auto projekti mitä auttoi pohjan yms muutokset nykyään se autohan on driftipeli
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3253
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja ?! » 19 Elo 2014, 12:33

Tuolla jotain siitä Kadetista-> http://www.historicrace.fi/KADETT.HTM
Kadett C 16V
Omega A 24V

Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4269
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Ville » 19 Elo 2014, 20:58

Keme kirjoitti:Oon miettiny samoja juttuja, mutta en oo päässy kyl pohdinnoissa vielä mihinkään suuntaan. Olisko ihan tasasesta pohjasta jotain hyötyä? Se olisi ainakin semihelpohko tehdä.
Täytyy siinä aika paljon perää olla kun aika monessa autossa sellainen on. Samoin takadiffuusori löytyy niin monesta pelistä että pakko sekin on olla tarpeen. Hitto kun tietäis kuinka suunnitella noita ilman kulkemisia, ei ole näillä kylillä ainakaan tuulitunnelia :lol:

Kiinnostais oikeasti kuinka saada noi ilmavirrat kulkemaan oikein. Ainakin voisi kuvitella että 400-konepelti on ihan tarpeeseen suunniteltu että ilma nousee pellin etureunan kolmioista ulos. Ne itseltänikin löytyy, mutta niitä ilmanottoskuuppeja ei ole.
Omega talvella
Ascona kesällä
Manta ehkä joskus :D

Avatar
Jarno
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 8323
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Jarno » 20 Elo 2014, 06:05

Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher C40 - Astra-G OPC Caravan - Ascona-B /R6 - Corsa-C GSi

OPOWER
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 226
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja OPOWER » 20 Elo 2014, 07:42

Jarno kirjoitti:Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Konepeiton takareunan nosto liittyy enemmänkin moottorin ilmansaantiin, patoalueelta ilmaa saa helpommin.

Avatar
Jarno
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 8323
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Jarno » 20 Elo 2014, 09:05

OPOWER kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Konepeiton takareunan nosto liittyy enemmänkin moottorin ilmansaantiin, patoalueelta ilmaa saa helpommin.
Mutta mitenkäs mahtaa vaikuttaa keulalla oleviin jäähdyttimiin jos konehuoneen ilmanpaine kasvaakin toisesta suunnasta virtaavan ilman takia?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher C40 - Astra-G OPC Caravan - Ascona-B /R6 - Corsa-C GSi

OPOWER
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 226
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja OPOWER » 20 Elo 2014, 09:21

Jarno kirjoitti:
OPOWER kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Konepeiton takareunan nosto liittyy enemmänkin moottorin ilmansaantiin, patoalueelta ilmaa saa helpommin.
Mutta mitenkäs mahtaa vaikuttaa keulalla oleviin jäähdyttimiin jos konehuoneen ilmanpaine kasvaakin toisesta suunnasta virtaavan ilman takia?
Saatan olla pahasti metsässä, mutta luulisin keulasta tulevan ilman poistuvan auton alle, jossa toivottavasti jonkinlaista imua.
Konepeiton takareunan nostoa moottorin ilmansaannin parantamiseksi on kuitenkin käytetty jo kymmeniä vuosia. Esim. joissakin amerikkalaisissa 60/70 luvun muskeliautoissa oli jo tehtaalla mietitty takaa auki oleva ns. skooppi. Noissa vehkeissä oli aika hurjia iskutilavuuksia moottoreissa, joten ilmansaantia oli kai pakkokin miettiä. :lol:

Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3621
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja jariz » 18 Syys 2014, 20:02

Eikös pohjalevyn downforcen kannalta ole paras että yritetään vältää konehuoneen ilman menemistä auton alle? Nostattaa autoa. Joissakin autoissa ilmanpoisto on toteutettu lokareihin.

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2494
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Keme » 04 Marras 2014, 14:57

jariz kirjoitti:Joissakin autoissa ilmanpoisto on toteutettu lokareihin.
Eli voisi ajatella, että lokasuojien sisällä olisi ehkä pieni alipaine?
JEEEEEEEEEEEEE!

Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 548
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Obelixii » 04 Marras 2014, 17:31

Johonkin 500 hepan ratavehkeeseenkö olette suunnittelemassa?

Skooppi ja diffuusori.. :lol:

Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1390
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Spikey » 05 Marras 2014, 17:29

kannattaa muuten muistaa kun tekee tasaista pohjaa, että putkisto lämpeää aika kivasti :D
jännästi alumiinipelti muuttaa muotoaan ja sisältäkin saa käristeltyä maaleja kauniisti...tosin sisältä saattoi maalien sulaminen johtua ylimääräisten lämpöeristeiden karsimisesta vaimentajan yläpuolelta.
ratkaisuna tein pohjalevyyn poikkiviillon keskivaimentajan etupuolelle ja muutaman pitkittäisen vaimentajan takapuolelle.

alastarolla tasaisen pohjan vaikutus taisi olla henkistä, kierrosaikojen perusteella suht samaa vauhtia kun aikaisemminkin, reikien tekemisistä kierrosaikoihin tai "lämpöongelmiin" en osaa sanoa vielä mitään, kun alastarolla oli paskat kelit treenipäivänä.

toisaalta kyläseppä kun valmiistaa aerodynamiikkaosia nakertajalla ja peltileikkurilla niin kaikkia turbulenssien muodostumisia on pirun paha testata tupakin savua puhaltelemalla. :lol:
Kuva

Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4269
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aerodynamiikkaa

Viesti Kirjoittaja Ville » 06 Marras 2014, 20:57

Obelixii kirjoitti:Johonkin 500 hepan ratavehkeeseenkö olette suunnittelemassa?

Skooppi ja diffuusori.. :lol:
No noin fiksuun kommentiin toinen perään:

Manta painaa 1100kg ja siinä on 293kw ja 554nm :peukku:
Omega talvella
Ascona kesällä
Manta ehkä joskus :D

Vastaa Viestiin