Sivu 1/2

Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 18 Elo 2014, 21:49
Kirjoittaja Ville
Moi!

Tulipahan mieleen kysäistä löytyykö täällä foorumilaisilla tietotaitoa aerodynamiikasta? Lueskelin tuossa juuri juttua C2 Corvetesta (http://forums.corvetteforum.com/c1-and- ... ile-7.html) joka menee ilman spoilereita about 200mp/h ja tärkeimmät muutokset ovat nimenomaan auton alla ilmanohjaimina. Monet eivät usko tulosta esim ameriikan puolella.

Mutta kuitenkin, on ollut jo vuosia suunnitelmissa tehdä omaan Mantaan pohjalevyä ja ilmanohjaimia, samoin kuin hieman parannusta jarrujen ilmanvaihdolle. Tällähetkellä tietämys asiasta on aikalailla nollassa, mutta jostainhan se on aloitettava. Ferrari Enzon pohjalevyn kuvaa tuli äsken jo ihasteltua :D

Mutta keskustelua ja kokemuksia erilaisista diffuusoreista ja pohjalevyratkaisusta otetaan vastaan mielellään

T.Ville

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 19 Elo 2014, 07:44
Kirjoittaja Keme
Oon miettiny samoja juttuja, mutta en oo päässy kyl pohdinnoissa vielä mihinkään suuntaan. Olisko ihan tasasesta pohjasta jotain hyötyä? Se olisi ainakin semihelpohko tehdä.

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 19 Elo 2014, 10:48
Kirjoittaja Opve
Jossain lehdessä oli aerodynamiikan perusteet ihan selkokielellä. Olisko ollut Tuning.fi-lehti. Sen muistan vaan että keula piti olla mahdollisimman matalalla ja perä keulaa ylempänä... Moottorin lämpöä ei sais ohjata auton alle vaan esim. pyöränkoteloihin... Harmi kun ei taida olla enää sitä lehteä tallessa.

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 19 Elo 2014, 10:52
Kirjoittaja madi
Katsokaapa se vanha c kadetti coupe rata auto projekti mitä auttoi pohjan yms muutokset nykyään se autohan on driftipeli

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 19 Elo 2014, 12:33
Kirjoittaja ?!
Tuolla jotain siitä Kadetista-> http://www.historicrace.fi/KADETT.HTM

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 19 Elo 2014, 20:58
Kirjoittaja Ville
Keme kirjoitti:Oon miettiny samoja juttuja, mutta en oo päässy kyl pohdinnoissa vielä mihinkään suuntaan. Olisko ihan tasasesta pohjasta jotain hyötyä? Se olisi ainakin semihelpohko tehdä.
Täytyy siinä aika paljon perää olla kun aika monessa autossa sellainen on. Samoin takadiffuusori löytyy niin monesta pelistä että pakko sekin on olla tarpeen. Hitto kun tietäis kuinka suunnitella noita ilman kulkemisia, ei ole näillä kylillä ainakaan tuulitunnelia :lol:

Kiinnostais oikeasti kuinka saada noi ilmavirrat kulkemaan oikein. Ainakin voisi kuvitella että 400-konepelti on ihan tarpeeseen suunniteltu että ilma nousee pellin etureunan kolmioista ulos. Ne itseltänikin löytyy, mutta niitä ilmanottoskuuppeja ei ole.

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 20 Elo 2014, 06:05
Kirjoittaja Jarno
Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 20 Elo 2014, 07:42
Kirjoittaja OPOWER
Jarno kirjoitti:Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Konepeiton takareunan nosto liittyy enemmänkin moottorin ilmansaantiin, patoalueelta ilmaa saa helpommin.

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 20 Elo 2014, 09:05
Kirjoittaja Jarno
OPOWER kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Konepeiton takareunan nosto liittyy enemmänkin moottorin ilmansaantiin, patoalueelta ilmaa saa helpommin.
Mutta mitenkäs mahtaa vaikuttaa keulalla oleviin jäähdyttimiin jos konehuoneen ilmanpaine kasvaakin toisesta suunnasta virtaavan ilman takia?

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 20 Elo 2014, 09:21
Kirjoittaja OPOWER
Jarno kirjoitti:
OPOWER kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Aika monessa laitteessa taidetaan sekoittaa konehuoneen ilmanvaihto raottamalla konepeltiä takareunasta luullen ilman poistuvan sitä kautta vaikka käykin ihan päin vastoin.
Konepeiton takareunan nosto liittyy enemmänkin moottorin ilmansaantiin, patoalueelta ilmaa saa helpommin.
Mutta mitenkäs mahtaa vaikuttaa keulalla oleviin jäähdyttimiin jos konehuoneen ilmanpaine kasvaakin toisesta suunnasta virtaavan ilman takia?
Saatan olla pahasti metsässä, mutta luulisin keulasta tulevan ilman poistuvan auton alle, jossa toivottavasti jonkinlaista imua.
Konepeiton takareunan nostoa moottorin ilmansaannin parantamiseksi on kuitenkin käytetty jo kymmeniä vuosia. Esim. joissakin amerikkalaisissa 60/70 luvun muskeliautoissa oli jo tehtaalla mietitty takaa auki oleva ns. skooppi. Noissa vehkeissä oli aika hurjia iskutilavuuksia moottoreissa, joten ilmansaantia oli kai pakkokin miettiä. :lol:

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 18 Syys 2014, 20:02
Kirjoittaja jariz
Eikös pohjalevyn downforcen kannalta ole paras että yritetään vältää konehuoneen ilman menemistä auton alle? Nostattaa autoa. Joissakin autoissa ilmanpoisto on toteutettu lokareihin.

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 04 Marras 2014, 14:57
Kirjoittaja Keme
jariz kirjoitti:Joissakin autoissa ilmanpoisto on toteutettu lokareihin.
Eli voisi ajatella, että lokasuojien sisällä olisi ehkä pieni alipaine?

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 04 Marras 2014, 17:31
Kirjoittaja Obelixii
Johonkin 500 hepan ratavehkeeseenkö olette suunnittelemassa?

Skooppi ja diffuusori.. :lol:

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 05 Marras 2014, 17:29
Kirjoittaja Spikey
kannattaa muuten muistaa kun tekee tasaista pohjaa, että putkisto lämpeää aika kivasti :D
jännästi alumiinipelti muuttaa muotoaan ja sisältäkin saa käristeltyä maaleja kauniisti...tosin sisältä saattoi maalien sulaminen johtua ylimääräisten lämpöeristeiden karsimisesta vaimentajan yläpuolelta.
ratkaisuna tein pohjalevyyn poikkiviillon keskivaimentajan etupuolelle ja muutaman pitkittäisen vaimentajan takapuolelle.

alastarolla tasaisen pohjan vaikutus taisi olla henkistä, kierrosaikojen perusteella suht samaa vauhtia kun aikaisemminkin, reikien tekemisistä kierrosaikoihin tai "lämpöongelmiin" en osaa sanoa vielä mitään, kun alastarolla oli paskat kelit treenipäivänä.

toisaalta kyläseppä kun valmiistaa aerodynamiikkaosia nakertajalla ja peltileikkurilla niin kaikkia turbulenssien muodostumisia on pirun paha testata tupakin savua puhaltelemalla. :lol:

Re: Aerodynamiikkaa

Lähetetty: 06 Marras 2014, 20:57
Kirjoittaja Ville
Obelixii kirjoitti:Johonkin 500 hepan ratavehkeeseenkö olette suunnittelemassa?

Skooppi ja diffuusori.. :lol:
No noin fiksuun kommentiin toinen perään:

Manta painaa 1100kg ja siinä on 293kw ja 554nm :peukku: