Laajakaista lambdan asennuksesta

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Kysymys laajakaista lambdan asennuksesta että pitääkö sen lamdan olla just sen 50-60 sentin päässä turbosta ja oikeessa kulmassa
/virtauksen yläpuolella että toimii ja kestää? Jos laittais sen vakiolambdan tilalle joka on 15cm päässä turbosta, kylhä noi muutkin kestää niin miksei täm'ä
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Ei tarvitse välttämättä olla juuri tuollaisilla etäisyyksillä ja kulmilla.
Toimii lähes joka paikassa, anturin käyttöikä ja toiminta saattavat vain kärsiä "väärästä" asennuksesta.

Anturin olisi suotava olla asennossa, jossa mahdollinen kondenssivesi ei pääsee valumaan putkea pitkin anturin lukupään sisälle.

Toiseksi se etäisyys on hieman moottori kohtainen juttu, vapareissa olisi mukava jos anturi olisi viimeisen kollektorin jälkeen, näyttäisi realistista informaatiota kaikista sylintereistä.

Turbossahan tuo etäisyyden määrittely on hieman hankalampaa, kun anturin/ohjainlaite vääristää AFR lukemaa, jos paine/virtaus tai lämpötila on liian korkea. Eli anturin sijainti olisi hyvä olla niin kaukana että pakolämpötilat eivät ylittäisi muistaakseni 500´c lukemaa. Paine ja virtaus on yleisesti ottaen aina DP:n puolella riittävän alhaiset tai sitten on putki melkolailla tukossa.

Asenna orggisreikään ja kokeilee kuinka kauan ensimmäinen anturi kestää...

Itsellä ensimmäinen anturi hajosi n.3v käytön jälkeen(ympärivuotista ajoa), etäisyyttä n.10cm pakopesästä.
Kuva
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Mites tuota sitten kun 1 lambda korvataan tolla laajakaistalla ja siitä otetaan kapeakaistalähtö moottorin ohjaukselle ja johto
liitetään alkup. lambdan signaalijohtoon niin jääkö tuosta vikakoodi tms kun alkuperäinen lambda ei ole läsnä,
vaikka se saa signaalin niin entä lämmitys? herjaako se siitä? vai pitääkö se jättää muista johdoistaan roikkumaan sinne
Avatar
t3mu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 18 Marras 2008, 17:11
Paikkakunta: lahti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja t3mu »

Ilmottaa vikakoodia lambdan lämmityksestä. Itsellä hajosi z20netin vakio lambdan reiässä n.6kk, kyseessä oli siis plx lambda. Siihen on mahdollista tehdä vastuksesta huijauspiiri, mutta itse en koskaan niin pitkälle päässyt kun lambda hajosi.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Mites toi kytketään alkup. lambdan johtoihin kun siellä on: musta, harmaa, valkoinen keltainen ja punainen?
Netistä löyty tietoa että keltainen on signaali + ja punainen signaali - mutta tohon voi kytkeä vaan 1 signaalijohton
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Signaali + keltaiseen ton kun laitto niin tuli hetken päästä vikakoodi ettei lambdan arvot muutu, miks tossa on + ja -, kiertääkö toi jotenkin
ohjainlaitteelta että + sisään ja - takaisin laitteelle? Sitten toi näytti et seokset on jotain 18-19+ /laihaa ilmotti mut varmaan
just sen takia kun toi kytkennässä jotain pielessä
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja hukka »

äkkiseltään väittäisin että +&-(punainen&musta) ovat lämmityksen johtoja.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

hukka kirjoitti:äkkiseltään väittäisin että +&-(punainen&musta) ovat lämmityksen johtoja.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
S60 -01 2.4t
Kytkiksen mukaan noi ei olis lämmityksen johtoja(?)
Kuva
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

jiivee666 kirjoitti:
hukka kirjoitti:äkkiseltään väittäisin että +&-(punainen&musta) ovat lämmityksen johtoja.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
S60 -01 2.4t
Kytkiksen mukaan noi ei olis lämmityksen johtoja(?)
Kuva
aika huonosti näkyy mut musta punainen ja keltainen on tuolla tunnistimen puolella, ja harmaa ja valkoinen lämmittimen
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Punainen ja keltainen johto kuulostavat siltä että kyseessä olisi titaanilambda jonka resistanssi muuttuu seoksen mukaan eikä yleisempi zirkonialambda joka antaa jännitettä. Se laajakaistapurkki ulostaa emuloitua zirkonialambdan signaalia.

Edit:
Titaanilambdan johtovärejä:
Kuva
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
pläsäri
OCF Member 2016
Viestit: 1486
Liittynyt: 15 Marras 2012, 09:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Laajakaista lambdan asennuksesta

Viesti Kirjoittaja pläsäri »

Muuten, meneekö noi kaksi titanialambdan tyyppiä ristiin?
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
Vastaa Viestiin