Laajakaista lambdan asennuksesta
Laajakaista lambdan asennuksesta
Kysymys laajakaista lambdan asennuksesta että pitääkö sen lamdan olla just sen 50-60 sentin päässä turbosta ja oikeessa kulmassa
/virtauksen yläpuolella että toimii ja kestää? Jos laittais sen vakiolambdan tilalle joka on 15cm päässä turbosta, kylhä noi muutkin kestää niin miksei täm'ä
/virtauksen yläpuolella että toimii ja kestää? Jos laittais sen vakiolambdan tilalle joka on 15cm päässä turbosta, kylhä noi muutkin kestää niin miksei täm'ä
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Ei tarvitse välttämättä olla juuri tuollaisilla etäisyyksillä ja kulmilla.
Toimii lähes joka paikassa, anturin käyttöikä ja toiminta saattavat vain kärsiä "väärästä" asennuksesta.
Anturin olisi suotava olla asennossa, jossa mahdollinen kondenssivesi ei pääsee valumaan putkea pitkin anturin lukupään sisälle.
Toiseksi se etäisyys on hieman moottori kohtainen juttu, vapareissa olisi mukava jos anturi olisi viimeisen kollektorin jälkeen, näyttäisi realistista informaatiota kaikista sylintereistä.
Turbossahan tuo etäisyyden määrittely on hieman hankalampaa, kun anturin/ohjainlaite vääristää AFR lukemaa, jos paine/virtaus tai lämpötila on liian korkea. Eli anturin sijainti olisi hyvä olla niin kaukana että pakolämpötilat eivät ylittäisi muistaakseni 500´c lukemaa. Paine ja virtaus on yleisesti ottaen aina DP:n puolella riittävän alhaiset tai sitten on putki melkolailla tukossa.
Asenna orggisreikään ja kokeilee kuinka kauan ensimmäinen anturi kestää...
Itsellä ensimmäinen anturi hajosi n.3v käytön jälkeen(ympärivuotista ajoa), etäisyyttä n.10cm pakopesästä.
Toimii lähes joka paikassa, anturin käyttöikä ja toiminta saattavat vain kärsiä "väärästä" asennuksesta.
Anturin olisi suotava olla asennossa, jossa mahdollinen kondenssivesi ei pääsee valumaan putkea pitkin anturin lukupään sisälle.
Toiseksi se etäisyys on hieman moottori kohtainen juttu, vapareissa olisi mukava jos anturi olisi viimeisen kollektorin jälkeen, näyttäisi realistista informaatiota kaikista sylintereistä.
Turbossahan tuo etäisyyden määrittely on hieman hankalampaa, kun anturin/ohjainlaite vääristää AFR lukemaa, jos paine/virtaus tai lämpötila on liian korkea. Eli anturin sijainti olisi hyvä olla niin kaukana että pakolämpötilat eivät ylittäisi muistaakseni 500´c lukemaa. Paine ja virtaus on yleisesti ottaen aina DP:n puolella riittävän alhaiset tai sitten on putki melkolailla tukossa.
Asenna orggisreikään ja kokeilee kuinka kauan ensimmäinen anturi kestää...
Itsellä ensimmäinen anturi hajosi n.3v käytön jälkeen(ympärivuotista ajoa), etäisyyttä n.10cm pakopesästä.
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Mites tuota sitten kun 1 lambda korvataan tolla laajakaistalla ja siitä otetaan kapeakaistalähtö moottorin ohjaukselle ja johto
liitetään alkup. lambdan signaalijohtoon niin jääkö tuosta vikakoodi tms kun alkuperäinen lambda ei ole läsnä,
vaikka se saa signaalin niin entä lämmitys? herjaako se siitä? vai pitääkö se jättää muista johdoistaan roikkumaan sinne
liitetään alkup. lambdan signaalijohtoon niin jääkö tuosta vikakoodi tms kun alkuperäinen lambda ei ole läsnä,
vaikka se saa signaalin niin entä lämmitys? herjaako se siitä? vai pitääkö se jättää muista johdoistaan roikkumaan sinne
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Ilmottaa vikakoodia lambdan lämmityksestä. Itsellä hajosi z20netin vakio lambdan reiässä n.6kk, kyseessä oli siis plx lambda. Siihen on mahdollista tehdä vastuksesta huijauspiiri, mutta itse en koskaan niin pitkälle päässyt kun lambda hajosi.
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Mites toi kytketään alkup. lambdan johtoihin kun siellä on: musta, harmaa, valkoinen keltainen ja punainen?
Netistä löyty tietoa että keltainen on signaali + ja punainen signaali - mutta tohon voi kytkeä vaan 1 signaalijohton
Netistä löyty tietoa että keltainen on signaali + ja punainen signaali - mutta tohon voi kytkeä vaan 1 signaalijohton
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Signaali + keltaiseen ton kun laitto niin tuli hetken päästä vikakoodi ettei lambdan arvot muutu, miks tossa on + ja -, kiertääkö toi jotenkin
ohjainlaitteelta että + sisään ja - takaisin laitteelle? Sitten toi näytti et seokset on jotain 18-19+ /laihaa ilmotti mut varmaan
just sen takia kun toi kytkennässä jotain pielessä
ohjainlaitteelta että + sisään ja - takaisin laitteelle? Sitten toi näytti et seokset on jotain 18-19+ /laihaa ilmotti mut varmaan
just sen takia kun toi kytkennässä jotain pielessä
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
äkkiseltään väittäisin että +&-(punainen&musta) ovat lämmityksen johtoja.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
S60 -01 2.4thukka kirjoitti:äkkiseltään väittäisin että +&-(punainen&musta) ovat lämmityksen johtoja.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
Kytkiksen mukaan noi ei olis lämmityksen johtoja(?)
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
aika huonosti näkyy mut musta punainen ja keltainen on tuolla tunnistimen puolella, ja harmaa ja valkoinen lämmittimenjiivee666 kirjoitti:S60 -01 2.4thukka kirjoitti:äkkiseltään väittäisin että +&-(punainen&musta) ovat lämmityksen johtoja.
harmaa tai valkokeltainen singnaali mittaa ensin toi lämmitys.
mistä autosta kyse.
Kytkiksen mukaan noi ei olis lämmityksen johtoja(?)
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Punainen ja keltainen johto kuulostavat siltä että kyseessä olisi titaanilambda jonka resistanssi muuttuu seoksen mukaan eikä yleisempi zirkonialambda joka antaa jännitettä. Se laajakaistapurkki ulostaa emuloitua zirkonialambdan signaalia.
Edit:
Titaanilambdan johtovärejä:
Edit:
Titaanilambdan johtovärejä:
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Laajakaista lambdan asennuksesta
Muuten, meneekö noi kaksi titanialambdan tyyppiä ristiin?
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa