Kannen imukanavien hiominen

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
hesssu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 672
Liittynyt: 30 Loka 2005, 19:00
Paikkakunta: Pukkila

Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja hesssu »

Sellainen kysymys, kun nyt olen vähän suurentanut noita imukanavia. Ei ollut imusarjaa kohdistettu kanteen, kun oli pykälä alareunassa. Nyt se on vingutettu pois ja hiottu 120 paperilla suht tasaiseksi. Milläs karkeudella tuo kannattais viimeistellä? Liian kiiltävä ei pinta sais kait olla? Oli sellanen matta pinta ennenkun aloin suurentamaan. Varmaankin lasikuula puhallettu koko kansi. Pakopuolella vähän karstaa, niin mikäs olis hyvä konsti alkaa niitä putsailemaan?
Opel Vectra 2,5 v6 -00
Peugeot 106 Gti -98

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.
rottalepo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Marras 2012, 17:22

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja rottalepo »

sooda... 40e ja lähet mulle ni puhallan :)
Lakki
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 17:33

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja Lakki »

Turha sitä on alkaa sen enempää siistimään.

Mahtaako lähtee karstat soodalla? Vinkuun käypänen teräsharja on hyvä, lasikuulapuhallus ehkä paras.
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Mulla on olllu x20xev kansi avarruksen kohteena, ekana vedin vingulla inasen suuremmaksi, sen jälkeen hiekkapapereilla hioin sileeksi 80-100 ja lopuksi 120 hierasin vähäsen, omasta mielestä tarpeeksi sileä, ei pitäisi bensan pisaroitua :) aikaisempaa kokemusta ei ole, mutta näin minä tein. penkitystuloksia tulossa kesän alussa.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Avatar
Wille_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 08:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja Wille_ »

rookie`` kirjoitti:Mulla on olllu x20xev kansi avarruksen kohteena, ekana vedin vingulla inasen suuremmaksi, sen jälkeen hiekkapapereilla hioin sileeksi 80-100 ja lopuksi 120 hierasin vähäsen, omasta mielestä tarpeeksi sileä, ei pitäisi bensan pisaroitua :) aikaisempaa kokemusta ei ole, mutta näin minä tein. penkitystuloksia tulossa kesän alussa.
Tuottiko tulosta? :)
Kadett E 2.0 TIC
Vectra A 2.0
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4067
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Wille_ kirjoitti:
rookie`` kirjoitti:Mulla on olllu x20xev kansi avarruksen kohteena, ekana vedin vingulla inasen suuremmaksi, sen jälkeen hiekkapapereilla hioin sileeksi 80-100 ja lopuksi 120 hierasin vähäsen, omasta mielestä tarpeeksi sileä, ei pitäisi bensan pisaroitua :) aikaisempaa kokemusta ei ole, mutta näin minä tein. penkitystuloksia tulossa kesän alussa.
Tuottiko tulosta? :)
tais tulla uusi remontti koneelle...
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

DEAD kirjoitti:
Wille_ kirjoitti:
rookie`` kirjoitti:Mulla on olllu x20xev kansi avarruksen kohteena, ekana vedin vingulla inasen suuremmaksi, sen jälkeen hiekkapapereilla hioin sileeksi 80-100 ja lopuksi 120 hierasin vähäsen, omasta mielestä tarpeeksi sileä, ei pitäisi bensan pisaroitua :) aikaisempaa kokemusta ei ole, mutta näin minä tein. penkitystuloksia tulossa kesän alussa.
Tuottiko tulosta? :)
tais tulla uusi remontti koneelle...
Ei keretty penkittämään, eikä persdynolla pystynyt mittaamaan, kun ei ollut ajossa ennen "virityksiä" itsellä, mutta uskon, että kanavien koon kasvattamisessa on suurempi vaikutus, kuin hiomisessa näissä tehoissa ja koneissa :) Mutta tuo koneremontti johtui jaon hyppäämisestä, se taas ei liittynyt mitenkään kanavien hiomiseen? :lollis: Tällä kertaa tulee oikeasti sitä tehoa ensikeväällä...
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Lakki
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 17:33

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja Lakki »

Uskosin että miedosti viritetyssä moottorissa on enemmän hyötyä pienentää imukanavaa. Pienempi imukanava=suurempi virtausnopeus=parempi sylinterin täytös alakuolokohdan jälkeen. Jos käytetään omaa imusarjaa, se rajoittaa virtauksia niin paljon ettei kanavan isontaminen hyödytä. Jos kanavan pienin kohta on esim. 34mm pyöreä reikä (=2*24mm), riittää se jo n.200 heppaan, mikäli virtaa riittävästi.
Thtt
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 23:31

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja Thtt »

Lakki kirjoitti:Uskosin että miedosti viritetyssä moottorissa on enemmän hyötyä pienentää imukanavaa. Pienempi imukanava=suurempi virtausnopeus=parempi sylinterin täytös alakuolokohdan jälkeen. Jos käytetään omaa imusarjaa, se rajoittaa virtauksia niin paljon ettei kanavan isontaminen hyödytä. Jos kanavan pienin kohta on esim. 34mm pyöreä reikä (=2*24mm), riittää se jo n.200 heppaan, mikäli virtaa riittävästi.
Tota imukanavien pienentämistä suuremman virtausnopeuden takia on eräs moottorinrakentaja käyttäny kilpamoottoripyörissä ja ihan voitokkaasti vieläpä. Ois aika mielenkiintosta nähdä millasia tuloksia tuolla virtausnopeuden kasvattamisella saatais verrattuna kanavien avartamiseen..
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

X20xev:n heikoin lenkki on se muuttuvapituuksinen imusarja. Tiiän yhen jokkisauton jossa oli x20xev kone ja siitä oli saatu raavittua melkein 200 kaakkia
melko pienin virityksin. Vakio alakerta+ite pirrattu kansi+tuplakaasarit+nokat+pyörät+peltisatsi. alkuperäinen johtosarja veke ja jakajasytytys toisen nokka akselin päähän.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

X20XEV on täysin aliarvostettu moottori viritysmielessä. Kyllä sillä lähelle XE:tä pääsee. Kansi voi olla jopa parempi(ainakin kestävämpi).
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kansi on pirun hyvä ainakin imukanavan osalta, on vakionakin jo riittävä tuossa X20XEV:ssä, että sitä ei mun käsittääkseni kannata hirveesti suurennella horoksi :)
jari's
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2013, 13:57

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja jari's »

Virtausnopeus on olennainen asia kansivirityksessä. Mutta on siinä muitakin asioita huomioitava. Yleisesti ensimmäisenä kierros alue jolle mootorin rakentaa.
Otetaan esimerkiksi vakio kansi jonka aluetta parannetaan esim. 30%
Kannen kanava avarretaan ja istutetaan ylikoon ventiili saadaan tuo 30% lisää toiminta aluetta.
Nyt valitaan vakion nokan tilalle 3milliä enempi nostava nenä jossa imu sulkeutuu esim 61 astetta alakohdan jälkeen, jotta dynaaminen puristus viellä säilyy.
En viellä tällasessa moottorissa tuijottais liiaksi imun loppuvaiheen täyttöön, vaan nokan korkeimman noston aukioloaika on oleinnaisempi suhteessa sylinterin täyttöön.
Tässä on linkki jossa on yksinkertainen laskin, joka voi kierros aluetta valaista. palkista CID voi vaihtaa litroihin,puristus suhdetta ja kierros aluetta voidaan vaihdella.
http://www.bgsoflex.com/roughhp.html
t,jari
kansipaja@hotmail.com
jari's
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2013, 13:57

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja jari's »

Tässä laskelassa 30% toimialuetta lisätty vakioon vs lähtökohtaan 2 litranen 6200rpm 10 puristus 138hp

Computation Results: Laskelma tulos
Engine Displacement (Litres) is 2.0 : Mootorin tilavuus
Mean Compression ratio is 11.0 : Todellin puristus suhde( ei dynaaminen)
Engine Revolutions Per Minute is 8000 : kierrokset
Computation Results: Tulos
Computed Engine HP is 195 : Teho

,jari
kansipaja@hotmail.com
Lakki
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 17:33

Re: Kannen imukanavien hiominen

Viesti Kirjoittaja Lakki »

Mikä hyöty tuosta laskurista on (joka muuten ei enää aukee)? Ainakin mun mielestä tuo on liian yksinkertainen käytettäväks ylipäätään mihinkään.
Vastaa Viestiin