Re: RE85 käyttö.
Lähetetty: 06 Tammi 2020, 22:58
Näin saat vanhasta autostasi ekologisen 300 eurolla – Suomalainen tekniikka muuttaa autoja vihreämmiksi
Suomalainen tekniikka muuttaa vanhoja autoja vihreämmiksi ja bioetanolikulkuisiksi meillä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa.
E85-bioetanolipolttoaine tai korkeaseosetanoli on enintään 85 prosenttia etyylialkoholia ja vähintään 15 prosenttia bensiiniä sisältävä polttoaine.
Koska sen valmistamisen hiilijalanjälki on jopa 80 prosenttia bensiiniä pienempi ja koska sen käytöstä muodostuu vähemmän hiilidioksidipäästöjä, on se käypä tapa vähentää liikenteen päästöjä.
StepOne Tech on vienyt toimintaansa myös ulkomaille. Nyt jo 80 prosenttia laitteista menee vientiin, tärkeimpänä kohdemaana Ranska.
Siellä biopolttoainevero on niin pieni, että kuluttaja säästää laitteiston avulla merkittäviä summia.
Tänä vuonna yritys tavoittelee nelinkertaista myynnin kasvua, laajentumista Yhdysvaltoihin, sekä moottoripyöriin soveltuvan laitteiston kehittämistä.
Yhtiöllä on jo amerikkalaisia sijoittajia, jotka näkevät laitteiston ja tekniikan potentiaalin maan rajusti saastuttavien V8-moottoreiden päästöjen suitsinnassa.
Yrityksellä on jo valmiina seuraavaksi markkinoille tulevat kalliimmat laiteversiot, joiden lisäominaisuuksilla kuluttaja voi itse säätää polttoainekarttaa, eli toisin sanoen ”lastuttaa” autoonsa lisää tehoa.
Harhaluuloja vasten E85- ja RE85-etanolipolttoaineet käynnistyvät myös kylmänä, eivätkä haurastuta moottorien kumi- tai silikoniletkuja.
Sytytystulppia ei tarvitse vaihtaa, ja säteily- lohko- tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin toimii edelleen. Öljynvaihtoväli etanolikäyttöisessä autossa on syytä pitää 10 000–15 000 kilometrin haarukassa.
E85-polttoaine palaa puhtaammin kuin bensiini, mutta ei sellaisenaan sovellu polttoainekäyttöiseen autoon ilman muutamaa piirilevyä ja johdon pätkää.
Polttoaine koostuu lähinnä etanolista, alkoholista siis. Suomessa sitä tuotetaan esimerkiksi sahanpuruista, joten polttoaineen hiilijalanjälki on noin 80 prosenttia bensiiniä pienempi.
Se on noin 104-oktaanista, eli soveltuu ja vastaa suoritusarvoltaan kilpa-autopolttoaineita.
Moni kilpuri käykin nykyään E85:lla, sillä se on kisabensaa edullisempaa, ja sitä saa tankattua Suomessakin noin 150:ltä huoltoasemalta.