RE85 käyttö.
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 3231
- Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: RE85 käyttö.
Ihan jees pelaa z20net koneella RE85. Kalajoelle mennessä kulutus oli 8.7L/100km. Sellasta normaalia +10km/h yli rajoitusten ajamalla. Kotipihassa näytti 10.7L/100km koko reissulle kulutukseksi. Päivä lentokentälllä nostaa kummasta keskikulutusta.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Re: RE85 käyttö.
Minkä vehkeen suuttimia ootte käyttäny 20se/ne moottorissa tai sit minkä kokoisia?
Re: RE85 käyttö.
Itse käytin x20xev violetteja omegan c20ne- koneessa, ihan hyvin pelas.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Re: RE85 käyttö.
Kellään kokemusta kuinka onnistunut x30xe koneellisen bomegan kanssa.
Opel Omega B MV6 1999
Re: RE85 käyttö.
Jossain aiempana luki, että x20xev violeteilla/purppuran värisillä suuttimilla onnistuu, kun laittaa alkuperäisten tilalle. 42% isommat suurinpiirtein sais suuttimet kai olla. Pienellä googlaamisella tai parin aiemman sivun lukemisella tämäkin olisi tullut selväksi.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: RE85 käyttö.
Niin että miten oli? Mulla on tässä just kädessä omien x30xe:n suuttimien testipöytäkirja ja maksimivirtaukset välillä 232-238cc, kuinka isot ne violetit suuttimet sitten oikein on?rookie`` kirjoitti:Jossain aiempana luki, että x20xev violeteilla/purppuran värisillä suuttimilla onnistuu, kun laittaa alkuperäisten tilalle. 42% isommat suurinpiirtein sais suuttimet kai olla. Pienellä googlaamisella tai parin aiemman sivun lukemisella tämäkin olisi tullut selväksi.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: RE85 käyttö.
X25xe ja x30xe vakioiden 712 loppuisten suuttimien speksit pitäisi olla 212, 3:lla barilla. Tiedä sitten mitä virtaavat esim 3.5 barilla, 220? 230?
Re: RE85 käyttö.
PJR kirjoitti:Isommilla suuttimilla tullu testattua v6:ssa. Hyvin pelas pelkällä e85:lla. Startit +10 asteesta alas päin olikin sitten se hankaluus. Moottorin lämpötila-anturia huijaamalla se laitettiin käyntiin vielä -10 asteen keleissä e85:sta tankissa. Tämän jälkeen siirryin seokseen jossa 1/3 bensaa sekaan -> kylmäkäynnistysongelmat hävis.rookie`` kirjoitti:Ei taida V6 koneista hirveästi tietoa olla tän aineen kans käytettynä..
Itse eilen tankkasin 15litraa 98 e5 ja n. 5 litraa e85:sta, eli n. 25% seoksella ja ei ole mitään eroa näkynyt, luulisi toimivan 50/50 seoksillakin, se kokeillaan tuossa vkl tienoilla Ja kyseessä siis mv6 omega x30xe koneella.
Koneena oli x25xe, suuttimet x20xev punaset ja kylmäkäynnistystä varten tehty potikkaviritys + katkasija moottorin nesteen lämpötila-anturille.
50/50 seos menee ilman muutoksia tuossa paketissa. Hieman huomaa ehkä korkeemmilla kierroksilla täyskaasulla mutta eipä juuri muuta.
No tuleepas itellä tätämyötä mutua paljon. Kone olikin pienempi x25xe ja suuttimet xev punaiset, eikä violetit. Noilla ei hirveitä tuottoeroja tainnut olla. Kuinka paljon suuttimien koossa on eroa x25xe-->x30xe? käviskö siihen c20xe keltaiset, ne kun on hitusen isommat, mitä x20xev violetit ( noin 220-230cc). Voiko x30xe suuttimet olla noin isot, kun sulla? Millä paineilla testasit?
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: RE85 käyttö.
Testipaine 3 bar, Finjectorilla testattu. Itekkin eilen löysin tuon että nuo pitäs speksien mukaan olla 212cc, (0280155712).
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: RE85 käyttö.
Kaikki on kestänyt muissakin koneissa ja autoissa yhtälailla, kuin tässäkin koneessa.
Tosiaan ehkä ainoa heikko lenkki voi olla se bensapumppu, tosin nehän on ylimitoitettu vähän auton tehoihin nähden, mutta pumppu ja suodatin voi olla ainoat, mitkä vaatii vaihtoa.
Tosiaan ehkä ainoa heikko lenkki voi olla se bensapumppu, tosin nehän on ylimitoitettu vähän auton tehoihin nähden, mutta pumppu ja suodatin voi olla ainoat, mitkä vaatii vaihtoa.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Re: RE85 käyttö.
Tommosta kysyisin arvon raadilta että onko moottorille varsinaisesti mitään haittaa/vaaraa kun ehkä kerran kuussa tulee vikakoodi P0171 (fuel trim system lean) Elikkäs on ollut hetkellisesti liika laihalla?
Moottori muutoin toimii melko mukavasti autona Veccu C 2.2Se ja seokset puolet bensaa puolet RE85 eikä moottoriin ole tehty muutoksia (suuttimia tms säätöjä).
Käsittääkseni tämä johtuuu siitä ettei suuttimet/älypuoli kykene tarjoon riittävästi kakkua mutta muutoin siitä ei olisi varsinaista vaaraa kuin korkeintaa tehonpuutetta tms.. Eli toisin sanoen olisiko koneelle haittaa /vaaraa vaikka ajais täysin pelkällä RE85 (kesäaikaan) ja silloinhan toi p0171 koodi palais varmaan liki päivittäin mutta haittaako sekään?
Moottori muutoin toimii melko mukavasti autona Veccu C 2.2Se ja seokset puolet bensaa puolet RE85 eikä moottoriin ole tehty muutoksia (suuttimia tms säätöjä).
Käsittääkseni tämä johtuuu siitä ettei suuttimet/älypuoli kykene tarjoon riittävästi kakkua mutta muutoin siitä ei olisi varsinaista vaaraa kuin korkeintaa tehonpuutetta tms.. Eli toisin sanoen olisiko koneelle haittaa /vaaraa vaikka ajais täysin pelkällä RE85 (kesäaikaan) ja silloinhan toi p0171 koodi palais varmaan liki päivittäin mutta haittaako sekään?
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 3231
- Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: RE85 käyttö.
Laihalla seoksella saa koneen kyllä äkkiä romuksi, ei se turhaan sitä vikakoodia anna. E85 tarvii saada n.30% enemmän että saadaan sama teho=optimaalinen palotapahtuma.
Onko edes mitään taloudellista saati tehollista ideaa ajaa moisella seoksella?
Onko edes mitään taloudellista saati tehollista ideaa ajaa moisella seoksella?
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Re: RE85 käyttö.
E85:sta tarvii saada suuttimista läpi 52% enemmän kuin bensaa. Se 30% on kulutuksen nousu ja on sitä 52% pienemi siksi että suhteutettuna koneeaeen syötettyyn polttoainemäärään on etanolilla suurempi energiasisältö.Miro.Simounen kirjoitti:Laihalla seoksella saa koneen kyllä äkkiä romuksi, ei se turhaan sitä vikakoodia anna. E85 tarvii saada n.30% enemmän että saadaan sama teho=optimaalinen palotapahtuma.
Onko edes mitään taloudellista saati tehollista ideaa ajaa moisella seoksella?
Re: RE85 käyttö.
Huomasin että edellinen viestini oli vähintään epäselvä joten päätin tehdä tarkemman analyysin asian selvittämiseksi.
Aloitetaan sillä että moottorin huipputehoa rajoittaa koneeseen saatu ilman määrä eikä polttoaine.
Otetaan esimerkki:
Tyypillinen 2 litran vapaasti hengittävä kone imee 6000rpm kohdalla ilmaa noin 120 g/s
esimerkin helpottamiseksi oletetaan ettei koneesta oteta kaikkea tehoa irti ja käytetään sitä koko ajan laajakaistalambdalla lambda =1
jos käytetään polttoaineena bensaa niin polttoainetta menee tällöin koneseen 120/14.7=8,163 g/s. bensiinin energiasisältö on 46 MJ/kg jolloin tässä tapauksessa koneeseen menee energiaa n 380 Kilowattia tietenkin samaa tehoa moottori ei tuota kun hyötysuhde on n 25% niin moottorilta mitattava teho on tällöin n. 95 Kilowattia eli n. 130 heppaa
samaan koneeseen kun polttoaineeksi vaihdetaan E85 niin polttoainetta menee 120/9,765=12,5 g/s (+50,5%) E85:n energiasisältö on 34 MJ/kg jolloin tässä tapauksessa koneeseen menee energiaa n 425 Kilowattia. tietenkin hyötysuhde on aikalailla sama 25% joten koneen teho on n 106 Kw eli n 145 heppaa (+11,5%)
eli E85:sta pitää syöttää koneseen noin 52% enemmän kuin bensiiniä , sillä saavutetaan n10% tehonnousu kulutuksen noustessa n 30% Rahaa ei säästy käytännössä lainkaan kun etanoli pienentää ölyvaihtovälin aikalailla puoleen.
Aloitetaan sillä että moottorin huipputehoa rajoittaa koneeseen saatu ilman määrä eikä polttoaine.
Otetaan esimerkki:
Tyypillinen 2 litran vapaasti hengittävä kone imee 6000rpm kohdalla ilmaa noin 120 g/s
esimerkin helpottamiseksi oletetaan ettei koneesta oteta kaikkea tehoa irti ja käytetään sitä koko ajan laajakaistalambdalla lambda =1
jos käytetään polttoaineena bensaa niin polttoainetta menee tällöin koneseen 120/14.7=8,163 g/s. bensiinin energiasisältö on 46 MJ/kg jolloin tässä tapauksessa koneeseen menee energiaa n 380 Kilowattia tietenkin samaa tehoa moottori ei tuota kun hyötysuhde on n 25% niin moottorilta mitattava teho on tällöin n. 95 Kilowattia eli n. 130 heppaa
samaan koneeseen kun polttoaineeksi vaihdetaan E85 niin polttoainetta menee 120/9,765=12,5 g/s (+50,5%) E85:n energiasisältö on 34 MJ/kg jolloin tässä tapauksessa koneeseen menee energiaa n 425 Kilowattia. tietenkin hyötysuhde on aikalailla sama 25% joten koneen teho on n 106 Kw eli n 145 heppaa (+11,5%)
eli E85:sta pitää syöttää koneseen noin 52% enemmän kuin bensiiniä , sillä saavutetaan n10% tehonnousu kulutuksen noustessa n 30% Rahaa ei säästy käytännössä lainkaan kun etanoli pienentää ölyvaihtovälin aikalailla puoleen.