RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

hukka kirjoitti: 07 Loka 2018, 13:46 Mun mielestä tota jää kun etanoli haihtuu.
Esim. Oma cih r6 tukkii tehokkaasti imusarjaa kun on aikalämmin ja kannen imukanavia ei tarttee ajaa kuin 3000-5000km ja vaatii bensa pesun toi matka riippuu paljon ulko lämmöstä ja ajosta (matkaa vai kaupunkia)
Etanoli lisää monessa moottorissa huohotusta,varsinkin ahdetuissa.
Onko sulla vakio huohotussysteemi(c30ne)?
Silloinhan huohotus kaasut menee imusarjaan,siis jos ymmärsin oikein,että likaa imusarjaa sulla?
Etanolilla pitää olla osakaasualueet laihalla jotta ei menis ainetta öljyjen sekaan normiajossa.Täälläpäin pyrkivät säätämään osakaasualueet afr 15-18 millä nyt mikäkin motti vielä toimii hyvin,bensalla ei pysty noin laihalla yleensä ajamaan edes nykimättä.E85 harrasteautoissa todella lyhyet öljynvaihtovälit jotta ei pääse muodostumaan polttoainetta öljynsekaan->huohotus ongelmia.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

?! kirjoitti: 12 Loka 2018, 16:02 Etanolilla pitää olla osakaasualueet laihalla jotta ei menis ainetta öljyjen sekaan normiajossa.Täälläpäin pyrkivät säätämään osakaasualueet afr 15-18 millä nyt mikäkin motti vielä toimii hyvin,bensalla ei pysty noin laihalla yleensä ajamaan edes nykimättä.
Häh :o
Ei lamdasäätöisessä normaali autossa pysty "säätämään" mitään seoksia erikseen etanolille :hammer: . Jotkut kilpa-autot ihan erikseen.
ECU säätää seokset itse sen mitä lambda antaa takaisinkytkentänä tiedon. Kiihdytyksessä takaisinkytkentä ei ole käytössä, mutta perustuu jo ennalta "opittuun" tietoon ja sen perusteella ECU laskee syötön.
Se on periaatteessa aivan sama tuon kanssa onko etanolisofta vai jokin muu etanoliboksi. Oikealla softalla pystytään sitten säätämään sytytyksen ajoitusta ja ahdetuissa ahtamista parhaan optimoinnin aikaansamiseksi.

Sitä mahdollista suuttimien tukkeutumista tapahtuu tai sitten ei. Kannattaa uskoa mitä tämä moottoriguru ja etanolisoftia tekevä kaveri sanoi siitä bensan ja etananolin suhteesta ja vaikutuksesta suuttimiin. Eikä se koske kaikkia autoja ja suuttimia.

Se on totta että etanolia vähän huuhtoutuu sylintereistä öljyn sekaan. Hiukan tiheämpi öljynvaihto n. 2/3 normaalista riittää. Tämä ei ole mikään ongelma.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

^ookoo,hyvä tietää.
Nykyään ei muuten tarvi olla kilpa auto jotta moottorinohjaus on säädettävä


Mun kirjoitus oli lähinnä tarkoitettu edelliselle postaajalle jolla oletettavasti säädettävä moottorinohjaus,ainakin cih6 joka remmiahtimella allekirjoituksesta katsottuna.Mun ymmärryksen mukaan kirjoitti mämmin kertymisestä imusarjaan,voin toki olla täysin väärässäkin(ei olis ensimmäinen kerta)
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitähän on hankala tietää aina mistä se möhnä imusarjaan tulee, mutta huohotus ja egr (mikäli tämä on) sitä luultavasti yhdessä tekee. Pakokaasujen koostumus on täysin erilainen etanolilla vs. bensa. Tuntee ihan jopa hajusta. Luultavasti myös huohotuksessa on hiukan ero, vaikka ei sitä etanolia nyt sinne öljyn sekaan mitenkään niin merkittävästi mene. Itse olen ajanut etanolilla n. 100tkm ja öljyt vaihtanut aina 10tkm välein. Ihan "tavalliselta" se öljy näyttää ja haisee. Tietenkin se on varmaan kiinni myös koneen tiiviydestä.

Tämä suuttimiin mahdollisesti kertyvä tervamainen aine on peräisin kuulemma E85 polttoaineen koostumuksesta. Näin minulle on kerrottu. Sekin on ihan tapauskohtaista kertyykö sitä vai ei. Itselläni ei ole tuon NG9-3 Saabin (sama kone kuin Vectra C:n 2.0t) ollut mitään ongelmaa saati tarvetta bensaa tankkailla. Sitä vastoin muissa Saabin etanolikonversio malleissa on ollut. Bensatankkaus välillä auttaa niihin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

petrisa kirjoitti: 13 Loka 2018, 11:21 Pakokaasujen koostumus on täysin erilainen etanolilla vs. bensa. Tuntee ihan jopa hajusta.
Alkoi naurattamaan...Pettämätön pakokaasuanalysaattori. :)

Kyllä minullekin RE85 pakokaasusta tulee joskus mieleen pullataikinan tuoksu, tehdäänhän tuota bioetanolia osaltaan leipomoiden elintarvikejätteistä. :kahvia:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Obelixii kirjoitti: 13 Loka 2018, 13:57
petrisa kirjoitti: 13 Loka 2018, 11:21 Pakokaasujen koostumus on täysin erilainen etanolilla vs. bensa. Tuntee ihan jopa hajusta.
Alkoi naurattamaan...Pettämätön pakokaasuanalysaattori. :)

Kyllä minullekin RE85 pakokaasusta tulee joskus mieleen pullataikinan tuoksu, tehdäänhän tuota bioetanolia osaltaan leipomoiden elintarvikejätteistä. :kahvia:

...tai banaanin kuorien ...no, ne ei ole :food:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja hukka »

?! kirjoitti: 12 Loka 2018, 23:49 ^ookoo,hyvä tietää.
Nykyään ei muuten tarvi olla kilpa auto jotta moottorinohjaus on säädettävä


Mun kirjoitus oli lähinnä tarkoitettu edelliselle postaajalle jolla oletettavasti säädettävä moottorinohjaus,ainakin cih6 joka remmiahtimella allekirjoituksesta katsottuna.Mun ymmärryksen mukaan kirjoitti mämmin kertymisestä imusarjaan,voin toki olla täysin väärässäkin(ei olis ensimmäinen kerta)

joo on säädettävä eihän tollasta comboa muuten kannata tehdä huohotus tehty 2x3/8 letkut venttiilikopasta kerääjään kerääjän pohjasta öljypohjaan ja kerääjänpäältä imuputkeen öljynvaihto max 3000km seokset matkassa noin.1.03-1.05 ton laihemmalla toi ei oikeen tykkää toimia.
puhunet bensan AFR:stä etanoli käytössä
kyseessä ihan katu auto
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

mulla on bensa afr:llä normi ajossa ja tyhjäkäynnillä 13.4 seokset, kulutus 13l sadalle mitä tässä kesällä mittailin niin en oo koskenu pelaa kumminki tosi hyvin eikä minusta paha kulutus (turbotettu 2.5l eikä mitää semiruiskutuksia) motorsetin jani tuota suositteli ja meinas et monesti säädetää liian laihalle, huohotukseen ei oo tullu ku vettä (erillinen säiliö) :D

netissä puhuvat että kuluu lohkopilalle.. tosin ei mulla oo ainakaa tässä n.60tkm aikana lohkoo tullu mitää, öljyilläki oon ajellu sitä 10tkm
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin.....

Nämä "tavalliset" jälkikäteen asennettavat etanoliboksit lisäävät ruiskutusta, jotta seos on oikea. Eli perustuu lambda-tietoon, josta ECU sitten päättää ruiksutusmäärän. ECU:n ei tarvitse tietää mitä ainetta tankissa on. Ainoastaan kylmä/kuuma käynnistyksissä olisi hyvä tietää käytetty aine, jotta käynnistysrikastus olisi optimaallinen. Nimittäin etanoli tarvitsee suhteessa selvästi bensaa suuremman ruiskutusmäärän kylmäkäynnistyksessä. Tähän auttaa tuo anturi polttoainelinjassa. Kaikissa bokseissa tätä ei ole, joten niissä joudutaan "ruuvaamaan" kylmä/kuuma asetus boksista kohdilleen.

Nämä ohjelmoidut Trionic boksit (Saab) on sitten se paras ratkaisu. Niissä ECU osaa oppia eri seoksille, kun boksin softaan kuuluu myös etanoli, ja toimivat erittäin hyvin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Reilu 1500 km ajeltu menemään Omegalla E85 tankissa, pientä päivitystä itselle ja ehkä muillekkin muistiin tähän.

Pari pikkujuttua ilmennyt:

- Ulkona kun lämmöt laskee alle 5 asteen niin tarvii kaksi pikkustarttia että lähtee käyntiin, pitää kysellä valmistajalta että pitäiskö tuon lähtee vielä noissa lämmöissä normaalisti käyntiin vai onko purkin kylmäkäynnistysoppimisessa onkelmaa..

- Kerran puolikylmällä koneella kylmällä ilmalla kun kaupasta lähdin kotia kohti, moottorissa tuntui ihan pientä nykimistä, mutta korjaantui kun käynnisti moottorin uudestaan.

- Viimeisen tankillisen aikana alkanut moottori kuulostamaan möreämmältä kun vedättää. Joko siellä on paikat puhdistuneet tai sitten pakoputkeen on tullut reikä.

- Samoin vedättäessä kuuluu ilmeisesti suuttimista pientä tikitystä/säksätystä. Foorumeita selaamalla kuulunee asiaan ja voi olla että normaalia herkemmällä tulee kuunneltua sivuääniä tässä vaiheessa eli voi olla myös jo aiemmin bensalla tuo kuulunut..

Muuten tuntuu ihan pirteältä, varmaan vaihtelen öljyt kun 5 tkm tulee täyteen jos sieltä jotain moskaa olisi irronnut.


E85 keskikulutus tällä pienellä matkalla (3 tankillista) 12,3 l/100km.
Ajotietokoneen mukaan bensalla keskikulutus 9,5 l/100km.
Eli kyllä se vaan sen 30 % enemmän vie vaikka viimeisen tankin ajelin 80 % maantiellä.

Noin 150 km vähemmän pääsee E85-tankillisella kuin bensalla (~550 km vs 700 km). Riittävä ajokantama itselle.
Kolmella tankillisella säästöä tullut 32,6 euroa eli reilu 10 euroa/tankki. Vielä siis 16 tankkausta ja muunnos on maksanut itsensä takaisin :wink:
Ja tähän mennessä kaikki tankilliset maksaneet sen 70 euroa, kun sama määrä 98:a olisi kustantanut 105 euroa 8)

ABC-asemat nostaneet hintoja:
E85 1,099 -> 1,129
98 1,619 -> 1,719

Pitää siirtyä viereiselle ST1-asemalle kun tankkauksen jälkeen vasta huomasin että siellähän on E85 vain 1,074 e/litra :hammer:
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Tuo kulutus sitten todennäköisesti kasvaa kylmillä ilmoilla,tai jos
ei kasva niin nykiminen lisääntyy(polttoaine puolen tuotto ei riitä).Sitähän pystyy kyllä "korjaamaan" tarvittaessa tankkaamalla hiukan bensaa sekaan.

Oletko kokeillut kulutusta moottoritiellä?
Oma Astra vei aikoinaan viinaa n.16-18l/100km motarilla seka ajossa 10-15,siirryin takas bensaan kun en jaksanut koko ajan tankata
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Motarilla ei oo pitkiä pätkiä tullut ajeltua, mutta 80-100 alueita maantietä toi viimenen tankillinen lähes täysin ja kulutus samassa suhteessa kuin kaupunki/seka-ajossa.

Edit. Tuo mörinäkin selvisi kun kurkkasin konepellin alle. Oli imuilmatötterö irronnut suodatinkotelosta tai sitten oli jäänyt laittamatta kunnolla/ollenkaan paikoilleen kun vaihtelin aiemmin ilmansuodattimen.. En laita etanolin piikkiin tuota.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

?! kirjoitti: 18 Loka 2018, 14:29 Oletko kokeillut kulutusta moottoritiellä?
Oma Astra vei aikoinaan viinaa n.16-18l/100km motarilla seka ajossa 10-15,siirryin takas bensaan kun en jaksanut koko ajan tankata
Et oo tosissasi?! :o

Jotain täytyi olla pielessä jos noin paljon vei.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Bensalla motarilla 10-12l/100km
Sekaajossa 7.5-10/100km

Ja ihan tosissani
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

?! kirjoitti: 21 Loka 2018, 10:57 Bensalla motarilla 10-12l/100km
Sekaajossa 7.5-10/100km

Ja ihan tosissani
Jotain on ollut pahasti pielessä autossa tai sitten on ajettu moottoritiellä LUJAA :roll: .
Niin...tai sitten tuuninkiauto, jossa seutukunnan suurin ja kaunein (tarkoitan: hirvittävin hökötys) "lintulauta poileri" lisäämässä daunforsea :lol: :lol:
Onpahan ollut sellaiset ilmanvastuskertoimet, ettei ole ennen niillä kulmilla tavattu. Motarilla kulkenut kuin liimattuna tiehen, mutta talla pohjassa ylinopeussakot jääneet haaveeksi :cry: .

Mutta asiaan, liittyen etanoliin ja kulutukseen.
On aivan sama onko autossa etanoliboksi vai -softa. Mikäli autossa on jokin aika mitättömältäkin tuntuva vika, sen vaikutus kertautuu etanolikäytössä. Auton täytyy olla melko lailla "tikissä", jotta etanolilla ajo sujuu ongelmitta. Tällöin kulutus on samoissa olosuhteissa ja samoilla ajosuoritteilla melko tasan 30% suurempi bensaan verrattuna. Itse ajossa ei huomaa mitenkään eroa millä ajaa. Ehkä kylmäkäynnistystä lukuunottamatta. Ja tietenkin se pakokaasun haju erottaa... :thumbsup: -
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin