RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

?! kirjoitti: 07 Touko 2018, 21:00 jos tankkas vaikka 10-15l bensaa sekaan.
Itse olen Saabilla, jossa RE85 konvertointi, kokeillut kiinnostuksen vuoksi tuota "sekakäyttöä". Normaalisti etanoli nostaa kulutusta bensaan verrattuna melko tasan 30%. Kun tankkaa 4/5 etanolia ja 1/5 bensaa, niin kulutuksen kasvu onkin enää n. 10% :-? :D . Tätä olen testaillut useasti ja hiukan eri suhteilla RE85/95E10. Tuo edellä mainittu suhde on tuntuu antavan parhaan "rahallisen" hyödyn. Toki se vähän riippuu polttoaineiden hinnoista, mutta tuossa paikkeilla se on.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

mandula kirjoitti: 06 Huhti 2018, 15:11 Kahlailin edelleen nettiä läpi ja ilmeisesti Z22XE suuttimet riittävät nippa nappa 30% lisäsyötölle. Tai ainakin normikruisailuun.

Polttoainepumppu enää oikeastaan mietityttää, kun on yli 320 tkm jo taulussa niin varmaan alkaa olla jo muutenkin vaihto edessä jossain välissä. Saakos tuohon vakion tilalle mistään bolt-on -asennuksena suoraan etanolille sopivaa pumppua, jos ostaisi jo valmiiksi?

Jos ja kun tuon eFlexFuelin jossain välissä asennan, niin ajelisi tankin-pari etanolilla jos sieltä tankista jotain lähtee vanhoja paskoja liukenemaan ja sitten vaihtaisi uuden pumpun ja suodattimet ja öljyt ja mitä näitä nyt on vaihdeltava alkuun.
Tankista tuskin mitään liukenee, etanoli on huono liuotin.

Ei silti huono ajatus joskus sitä bensansuodatintakin vaihtaa.
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Mites Z28NE? Vectra jossa lastu ja hommais Flex Fuel Finlandista siihen muutossarjan ni käy lastulle? Meneekö Ecusta tiedot jotenkin vai meneekö seokset vituilleen ja kone paskaks kun välillä saa kenkää niin että itseäkin itkettää?
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Juutas kirjoitti: 11 Touko 2018, 12:31 Mites Z28NE? Vectra jossa lastu ja hommais Flex Fuel Finlandista siihen muutossarjan ni käy lastulle? Meneekö Ecusta tiedot jotenkin vai meneekö seokset vituilleen ja kone paskaks kun välillä saa kenkää niin että itseäkin itkettää?
En oo asian tuntia, mutta liekö suuttimien kapasiteetin laskeminen riitä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ole minullakaan tietoa tästä konetyypistä niin tarkaan, mutta yleisesti ottaen suuttimien tuottokyky voi olla koetuksella etanolilla. Tietenkin mikäli suuttimet ovat jo vakiona riittävät.

Itse en ainakaan lähtisi näitä poppakonsti bokseja asentelemaan ollenkaan. ECUhan ei tiedä tuon taivaallista että suuttimien ohjauslinjassa on välissä huijausboksi tai mitä ainetta tankissa on. Tuo boksihan vain pidentää suuttimen aukioloaikaa siitä mitä ECU ohjaa. Lambdan kautta tulee takaisinkytkentä ECUlle, että onko seos oikea. Täyskaasukiihdytyksessä voi käydä niin, että suuttimet eivät vaan anna riittävästi ainetta ja seos menee väkisin laihalle. No sitten kone sanoo POKS :hammer: .

Oikea RE85 konvertointi on sitten aivan asia erikseen, jossa ECUssa on asianmukainen ohjelma ja suuttimetkin on sitten sen mukaiset. En tiedä saako tähän RE85-softaa kuinka hyvin. Kannattaa niitä tiedustella. Ei ainakaan Maptunin sivuilta löydy. Sanoisinpa, että paras tieto tähän on Saabfoorumilla vaikuttavalla nimimerkillä jcarlson. Hän jos kuka tietää :) .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Kikka, joka säästää 580 euroa bensakuluissa? ”Kuluttajia hämmentää, että on ihan hyviä tuotteita ja ihan susia”
Tarve päästöjä vähentävään käyttövoimaan kasvaa Suomen teillä. Etanoliautojen teknologia laahaa pahasti, mutta polttoaineen jakelu laajenee. Kannattaako autoon asentaa E85-muutossarja?
tuttujuttu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Touko 2018, 08:50

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja tuttujuttu »

mandula kirjoitti: 03 Huhti 2018, 11:33 Omegaan huvittais asennella tuo eFlexFuel: http://www.motonet.fi/fi/tuote/6500933/ ... tarvikkeet

Haulla ei oikein löytynyt tuon asennuksesta, niin onko kokemuksia tarviiko tuon paketin lisäksi mitään muuta vaihdella?
Suuttimia, polttoainelinjoja, -pumppua, -painesäädintä?

Vähän laidasta laitaan saanut raavittua tietoa, lähinnä että ilman tuota eFlexFuel-boksia yllämainittuja on jouduttu vaihtamaan.
Toisaalta taas eFlexFuel:n valmistajan mukaan mitään muuta ei tarvitse tehdä kuin asentaa laite paikoilleen ja kovaa ajoa..

Jos siis jollakin ollut tuo eFlexFuel vaikkapa juuri Omegassa käytössä, niin menikö heittämällä paikoilleen ja onko ongelmia esiintynyt? Entä tarviiko noita asennuspaketteja, joita saa pari pakettia valittua mukaan, ja jos tarvii niin minkämallisia?
Itse mietin samaa ja kysyin parilta marmoritiskiltä ja maahantuojalta , vastaus kaikilta sama eli "opeleita ei ole suunniteltu e85 pirtulla toimivaksi", se vaatisi mittavat osien vaihdot. Pirtu vaurioittaa meinaan ennen pitkää yhteensopimattomat osat.
Esson baarissa juttelin kavereiden kanssa ja mietittiin että paras hankkia sellaisen valmistajan auto, jonka polttoainelaitteet kestää kasivitosen.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

tuttujuttu kirjoitti: 23 Touko 2018, 09:35 Itse mietin samaa ja kysyin parilta marmoritiskiltä ja maahantuojalta , vastaus kaikilta sama eli "opeleita ei ole suunniteltu e85 pirtulla toimivaksi",
se vaatisi mittavat osien vaihdot. Pirtu vaurioittaa meinaan ennen pitkää yhteensopimattomat osat.
Esson baarissa juttelin kavereiden kanssa ja mietittiin että paras hankkia sellaisen valmistajan auto, jonka polttoainelaitteet kestää kasivitosen.
Yllättyneitä ovat:

-
-
-

sekä
-

Eihän nyt marmori tai maahantuoja muuta voi sanoakaan.. :whack:

Käytännössä mitään mitään vaurioita ei ole tullut, ennen kun joku tulee todisteiden kanssa esille.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tuttujuttu kirjoitti: 23 Touko 2018, 09:35
Itse mietin samaa ja kysyin parilta marmoritiskiltä ja maahantuojalta , vastaus kaikilta sama eli "opeleita ei ole suunniteltu e85 pirtulla toimivaksi", se vaatisi mittavat osien vaihdot. Pirtu vaurioittaa meinaan ennen pitkää yhteensopimattomat osat.
Esson baarissa juttelin kavereiden kanssa ja mietittiin että paras hankkia sellaisen valmistajan auto, jonka polttoainelaitteet kestää kasivitosen.
Se on nyt täyttä ... :evil:
Varmasti niin onkin, että ei kaikkia Opeleita ole suunniteltu E85 polttoaineelle, mutta ei pidä väittää, että niin olisi kaikkien kohdalla. Se kun ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Oikein hyvänä esimerkkinä tästä käy Z20NET -koneiset Opelit. Ne nimenomaan sopivat erinomisesti E85 polttoaineelle ja vieläpä ilman mitään ylimääräisiä bokseja :) . Softamuutoksella se on kuin aito ja alkuperäinen flexfuel (BioPower).
Edes maahantuojan ei tämän kohdalla pitäisi tuollaista väittää, kun runsaasti on ihan virallisestikin muutokset (muutoskatsastus) tehty näihin etanolikäytölle ja Trafi maksanut siitä jopa 200€ rahaa. Z20NET on "oikeasti" jo suunniteltu niin, että etanolikäytölle voidaan siirtyä tarvittaessa helpohkosti (ohjelmoimalla ECU).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Täällä asentui viikonloppuna eFlexFuel-purkki Omegaan.

Ennen ajellut 98e5 pelkästään, viimeisin tankki kylläkin shellin jotain nitrokamaa.

Etanolianturi osasi kertoa tankissa tuolloin olevan 7% etanolia ja punarajalle kierrättämällä motarikiihdytyksessä kolmosvaihteella sain suutinten käyttöasteen nousemaan 76% asti.

Tankkia ajelin sen verran tyhjäksi, että sain sinne mahtumaan 24 litraa E85 abc-asemalta.

Nyt etanolia oli tankissa 30% ja sama kiihdytystesti nosti suutinten käyttöasteen 84% asti.

Ajattelin asteittain nostaa tuota etanolimäärää, jos moottorista tai polttoainepuolelta jotain karstaa tai muuta lähtee liukenemaan, ettei kerralla lähde kaikki liikkeelle.
Sitten vaihtelen öljyt, suodattimet (öljy, ilma, pa, pa-pumpun suodatin), putsaan tankin pohjaa jos jotain putsattavaa ja vaihdan pa-pumpun ja etanolikylvyn kestävät letkut tankkiin sekä monikärkitulpat.

Luultavasti punarajalle kierrättämällä suuttimet jää pieniksi pelkällä E85 ajaessa, mutta edes reippaassa kiihdytyksessä, kun punarajalle vielä toista tonnia matkaa, ei käyttöaste 98-bensalla noussut kuin 45% hujakoille. Eli normaalissa ajossa, kun erittäin harvoin rajoittimelle asti huudatan, eivät suuttimet ainakaan ajoa tule rajoittamaan.

Saa nähdä sulaako Omega vai pääseekö sillä sinne himoitsemaani puoleen miljoonaan kilsaan etanolit tankissa. Nyt mittarissa 330tkm.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

mandula kirjoitti: 03 Syys 2018, 21:52 Täällä asentui viikonloppuna eFlexFuel-purkki Omegaan.

Ennen ajellut 98e5 pelkästään, viimeisin tankki kylläkin shellin jotain nitrokamaa.

Etanolianturi osasi kertoa tankissa tuolloin olevan 7% etanolia ja punarajalle kierrättämällä motarikiihdytyksessä kolmosvaihteella sain suutinten käyttöasteen nousemaan 76% asti.

Tankkia ajelin sen verran tyhjäksi, että sain sinne mahtumaan 24 litraa E85 abc-asemalta.

Nyt etanolia oli tankissa 30% ja sama kiihdytystesti nosti suutinten käyttöasteen 84% asti.

Ajattelin asteittain nostaa tuota etanolimäärää, jos moottorista tai polttoainepuolelta jotain karstaa tai muuta lähtee liukenemaan, ettei kerralla lähde kaikki liikkeelle.

Sitten vaihtelen öljyt, suodattimet (öljy, ilma, pa, pa-pumpun suodatin), putsaan tankin pohjaa jos jotain putsattavaa ja vaihdan pa-pumpun ja etanolikylvyn kestävät letkut tankkiin sekä monikärkitulpat.
Ihan turhaa työtä polttoainelaadun vaihtamiseen liittyen:

- vaihtaa pa-pumpun suodatin
- putsata tankin pohjaa
- vaihtaa pa-pumppua
- vaihtaa letkuja
- vaihtaa tulppia
mandula kirjoitti: 03 Syys 2018, 21:52 Luultavasti punarajalle kierrättämällä suuttimet jää pieniksi pelkällä E85 ajaessa, mutta edes reippaassa kiihdytyksessä, kun punarajalle vielä toista tonnia matkaa, ei käyttöaste 98-bensalla noussut kuin 45% hujakoille. Eli normaalissa ajossa, kun erittäin harvoin rajoittimelle asti huudatan, eivät suuttimet ainakaan ajoa tule rajoittamaan.
mandula kirjoitti: 03 Syys 2018, 21:52 Saa nähdä sulaako Omega vai pääseekö sillä sinne himoitsemaani puoleen miljoonaan kilsaan etanolit tankissa. Nyt mittarissa 330tkm.
Ei tuo puoli miljoonaa RE85 polttoaineesta jää kiinni. :)
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

No nuo yllä mainitut olisin tehnyt joka tapauksessa, paitsi ehkä tuo pa-säiliön putsailu (riippuen löytyykö sieltä oravia pumpun vaihdon yhteydessä).

Jostain olin lukevinani, että pumppu porsii ennen pitkää kun mittarissa yli 300tkm, mieluummin vaihdan sen ennakkoon enkä kesken matkan :) Samalla vaihtuu letkut ja suodatin siihen kätevästi.

Tulpat, pa-suodatin, öljyt yms. vaihtuisi muutenkin syyshuollossa.

Sainpahan vaan tekosyyn asennuttaa etanolisarjan niin tulee tehtyä kaikki suunnitellut huollot kerralla -(z)-
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Lueskelin koko langan läpi mutta aika vähän löytyy mitään v6 tarinointia. Kai nyt joltain löytyy kokemuksia x25xe käytöstä etanolilla? Tuossahan on samat suuttimet kun x30xe eli hieman isommat kun on bensalla tarpeen. Ei varmaan silti lähellekkään niin isot kun viinalla tarvitaan? Jostain luin että punaiset x20xev suuttimet olis melkein hyvät ja että pelkkien suuttimien vaihdolla vois jo viinaa tankkailla. Jos suuttimet vaihtaa isompiin niin bensalla ei varmaan tarvii paljon ajella.

Entäs sitten nuo etanoliboksit? Jossain mallissa oli ihan viina-anturi ja ilmeisesti pidentää ruiskutusaikaa sen mukaan mitä pa-linjasta löytyy? Kuinka tuollainen boksi saa polttoaineen riittämään jos auton oma ecu ei siinä onnistu? Vai eikö se oma ecu osaa säätää suihkutusaikaa sopivaksi? Riittääkö niissä x25xe suuttimissa tuotto lappu lattiassa kiihdytellessä tuollaisen boksin avustuksella vai onko nuo purkit tarkoitettu ihan vaan rauhalliseen sunnuntai ajeluun? Ihan vaikka vaan mielenkiinnosta olis mukava saada omppo käymään etanolilla mutta eihän siitä mitään tule jos ei nilkkaa saa välillä oikaista ihan suoraksi asti. Talvikin kun on tulossa ja lukkoperä löytyy ja niin edelleen..
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Suurin osa näistä etanolibokseista toimii vain ruiskutuksen lisäämisen periaatteella. Käytännössä pidentävät ruiskutusaikaa. Lähtökohtaisesti lisäävät n. 30%.

Boksi vain kytketään ruiskusuuttimien johtosarjan väliin. Joku ajan hienosäätö niissä on, jotta menee paremmin kohdilleen. ECU käyttää ruiskutuksen säätöön ilmamassamittausta ja korjaa sitä lambdan signaalin avulla. Tuo etanoliboksi vain lisää syöttöä ECU:n sitä tietämättä niin, ettei syötökorjaus mene liian suureksi. Vastaavasti bensalla ajettaessa ECU joutuu vähentämään syöttöä, kun tuo boksi edelleen sitä lisää. Tämäkään ei saa mennä vastaavasti liian paljon negatiiviselle puolelle.

Toki sellainen boksi missä on polttoaineanturi on tarkempi säätämään syöttö kohdilleen ilman kvoin suurta takasinkytkennän aiheuttamaa korjausliikettä.
Kaiken kaikkiaan ne pitäisi olla ihan toimivia systeemejä, kun autoon ei voi tehdä softaan muutosta. Nämä softalla tehdyt biopowerit(flexfuel) ovat tietenkin ihan omaa luokkaansa. Se ei vain onnistu ihan mihin malliin vain.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Okei, eli auton oma ecu osaisi siis kyllä korjata seosta kohdalleen, siihen asti kunnes suuttimet ovat jatkuvasti auki mutta sille on asetettu rajat esimerkiksi +-5%? Ja jos raja ylittyy niin ecu menee vikatilaan?

Boksien toimintaperiaate on tiedossa mutta se suuttimien riittävyys mietityttää. 2.5L koneessa on varmaan 20% ainakin varaa suuttimissa jos samoja kerran voidaan käyttää 3L koneessakin. Kai niissä on ihan bensakäyttöäkin ajatellen vähän extraa.. eflexfuel.fi myy bokseja joissa on tuo paluulinjaan tuikattava anturi jonka perusteella se päättää minkä verran aukioloa pitää pidentää. Mun kaaliin vaan ei edelleenkään mahdu se että miten suuttimien läpi saadaan niin paljon enemmän soppaa että se riittää ihan kunnon ajeluun, ilman että suuttimien tuotto loppuu kesken. Jos siis suuttimet ei ole tehtaalta asti mitoitettu huomattavasti tarvittavaa suuremmiksi.

Eli siis. Kuinka paljon "liian" isot suuttimet x25xe koneessa on suhteessa siihen mikä juuri ja juuri riittäisi tarjoamaan sopivasti bensaa kun kierrokset nousee kiihdytyksessä rajoittimeen asti? :hammer:
Vastaa Viestiin