RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Simo »

Miro.Simounen kirjoitti:Laihalla seoksella saa koneen kyllä äkkiä romuksi, ei se turhaan sitä vikakoodia anna.
Niin paitsi koska etanoli nostaa oktaaniarvoa merkittävästi ja palaa bensaa viileämmin vaatii jo todella yrittämistä saada se kone nakuttamaan ja romuksi. Mistään pikkusen turhan laihalla käymisestä näin ei ainakaan käy, edes tuollasella E40-E50 polttoaineella.
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Itse en usko tuota teoriaa, että tehonnousua tulisi esimerkin moottoriin noin paljon. Täytyy ottaa huomioon, että toimiakseen kunnolla vastaavassa moottorissa, tarvitsee sytytysennakkoa aikaistaa, sekä puristussuhteen nosto voisi olla hyvä. Voiko vaparissa oikeasti saada lisää tehoa ulos moottorista, varsinkin omaan xev- moottoriin, missä puristussuhde yli 12:1? ainakin säädettävän sytkän tarvii.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

rookie`` kirjoitti:Itse en usko tuota teoriaa, että tehonnousua tulisi esimerkin moottoriin noin paljon. Täytyy ottaa huomioon, että toimiakseen kunnolla vastaavassa moottorissa, tarvitsee sytytysennakkoa aikaistaa, sekä puristussuhteen nosto voisi olla hyvä. Voiko vaparissa oikeasti saada lisää tehoa ulos moottorista, varsinkin omaan xev- moottoriin, missä puristussuhde yli 12:1? ainakin säädettävän sytkän tarvii.
No joo, mun laskelmaoletti tietenkin että kummallakin polttoaineella auto on säädetty optimiin.

Mitä puristusuhteseen tulee niin bensalle paras puristusuhde on 10 ja e85:lle 13 nämä siisnoin arvoja, eli jos vapari on säädetty etnolille niin sitä on vaikeampaa saada toimiman bensalla kuin päinvastoin. Turbokoneessa voi etanolilla huoletta nostaa paineita taas. Eli siis yritän sanoa että etanoli tykkää isomasta puristussuhteesta.
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Tänään oli jo ekat ongelmat e85:n kanssa vaikka pakkasta vain -6c. Auto lisäksi roikassa kiinni, n.1h oli lämmittänyt.

Käyntiin lähti notmaalisti, mutta liikkeelle lähössä ei meenannut pysyä alkuun käynnissä eikä jaksanut ottaa kierroksia yhtään, eli polttoaineen saanti ongelmia.

Vettä polttoainelinjoissa tuskin pystyy olemaan, suodin vaihdettu 3vk sitten ja samalla ajettu tankillinen bensalla.

Muilla vastaavia vaikeuksia?

edit: autota tuo sigussa oleva, biosoftalla.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

E85 käytössä on lähen mahdotonta päätyä ongelmaan että vettä polttoaineen seassa koska etanoli on vesiliukoinen ja päinvastoin. Ongelmasi johtuvat etanolin huonosta höyrystymisestä alhaisissa lämpötiloissa. Eli kone saa polttoainetta muttei se syty koska ei höyrysty. Asiaa voi korjata laittamalla mahdollisimman lähelle suuttimia polttoainelinjaan sähkövastuksen (n30w/suutin) ja eristämällä hyvin. Kylmällä kelillä hehkutat 20-30 sek ennen käynnistystä ja pidät vastukset ajaessaan päällä kunnes kone n 20 asteinen.
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

HerraIhme kirjoitti:E85 käytössä on lähen mahdotonta päätyä ongelmaan että vettä polttoaineen seassa koska etanoli on vesiliukoinen ja päinvastoin. Ongelmasi johtuvat etanolin huonosta höyrystymisestä alhaisissa lämpötiloissa. Eli kone saa polttoainetta muttei se syty koska ei höyrysty. Asiaa voi korjata laittamalla mahdollisimman lähelle suuttimia polttoainelinjaan sähkövastuksen (n30w/suutin) ja eristämällä hyvin. Kylmällä kelillä hehkutat 20-30 sek ennen käynnistystä ja pidät vastukset ajaessaan päällä kunnes kone n 20 asteinen.
Juu, empähän alkanu moista viritystä tekeen, ei "maksa" vaivaa.

edit: sama tänä aamuna, n.1min tyhjäkäynnin jälkeen pelaa sitten "normaalisti". Jännä nähä miten käy ensimmäisillä oikeilla pakkasilla (-30c)
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Sul on vaan kylmäkäyntirikastukset ihan ketuillaan = ei säädetty etanolin tarpeisiin sopivaks lainkaan.

Kyllä noista kylmäkäynti/käynnistysongelmista pääsee aika pitkälle eroon ihan sillä, että lyödään vaan tarpees soppaa koneeseen. Muistaakseni joku -27 oli kovimmat pakkaset joissa itse asiaa testailin. Melkolailla fakta on se, etä talviaikaan ei ainakaan meikäläisen pätkä ajossa enää säästänyt yhtään mitään, päinvastoin..

Varmaan tollasilla lämmittimillä päästäisiin parempaan tulokseen jos silloin pärjää huomattavasti pienemmillä rikastuksilla
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja madi »

Juu ei kuullostais biosoftassa olevan kaikki kunnossa
Alumiini tukkiin olisi hyvä tehdä 4kpl hehkulle paikat niin kuin oikeissa etanoli vehkeissä on
Itellä ei ole ollut oikein mitään ongelmaa talvella käyntiin lähtemisen kanssa kun säädettävä ruisku
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Miro.Simounen kirjoitti:Tänään oli jo ekat ongelmat e85:n kanssa vaikka pakkasta vain -6c. Auto lisäksi roikassa kiinni, n.1h oli lämmittänyt.

Käyntiin lähti notmaalisti, mutta liikkeelle lähössä ei meenannut pysyä alkuun käynnissä eikä jaksanut ottaa kierroksia yhtään, eli polttoaineen saanti ongelmia.

Vettä polttoainelinjoissa tuskin pystyy olemaan, suodin vaihdettu 3vk sitten ja samalla ajettu tankillinen bensalla.

Muilla vastaavia vaikeuksia?

edit: autota tuo sigussa oleva, biosoftalla.
-12c ollut jo parhaimmillaan ja ilman lämmitystä E85:lla käyntiin ja ajoon ilman mitään ongelmia.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Repro
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Marras 2008, 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Repro »

Säädettävällä moottorin ohjauksella sai tuplata kylmäkäynnistyskartat etanolille verrattuna E98 bensaan ennenkuin rupesi lähtemään kylmänä käyntiin.
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Jartsa kirjoitti:
Miro.Simounen kirjoitti:Tänään oli jo ekat ongelmat e85:n kanssa vaikka pakkasta vain -6c. Auto lisäksi roikassa kiinni, n.1h oli lämmittänyt.

Käyntiin lähti notmaalisti, mutta liikkeelle lähössä ei meenannut pysyä alkuun käynnissä eikä jaksanut ottaa kierroksia yhtään, eli polttoaineen saanti ongelmia.

Vettä polttoainelinjoissa tuskin pystyy olemaan, suodin vaihdettu 3vk sitten ja samalla ajettu tankillinen bensalla.

Muilla vastaavia vaikeuksia?

edit: autota tuo sigussa oleva, biosoftalla.
-12c ollut jo parhaimmillaan ja ilman lämmitystä E85:lla käyntiin ja ajoon ilman mitään ongelmia.
Ongelma poistui kun ajoin ½ tankkia bensaa, eli suuttimet oli vähä "pikeentynyt".
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
J0NE
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 01 Maalis 2006, 07:08
Paikkakunta: Espoo

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja J0NE »

Kuinkas paljon X16SZ korjailee viina/bensa sekotusta? Tai ylipäätään polttoaineen syöttöä?

Toihan on siitä kiitollinen kone, ettei sitä kiinnosta, kun kampiakselin pyöriminen ja nesteen lämpötila ja tais siellä alipainekin olla.
Lambda sitten koittaa sitä yhtä ja ainoaa suutinta käskyttää tekemään optimisoossit... Ei siis kauheen herkkä millekään.

Lähinnä kysymys siis se, että millä sekotuksella ei mennä liian laihalle tekemättä muutoksia?
Toihan pelaa lukemani perusteella pelkällä E85:lla vaikkei mitään tekiskään, mutta pitäs kuitenkin pitää luotettavuus mielessä.
Tarkotus jatkaa perus kevytkenkästä köröttelyä, eli tossua harvemmin tulee annettua.

1,8 ykspisteruutan suuttimellahan siitä syöttöongelmasta näköjään pääsis, mutta ei ny ihan vielä.
Paljonhan mahtaa olla tän 1,6 ja C18NZ suuttimen ero?

Köröttelen nyt ekaa tankillista E25:lla ja jos tota ny pikkuhiljaa kasvattaa, ni ei tuu kerralla liika pöhnään...

Onkos kukaan keränny tämmösen koneen kulutuseroja eri prosenteilla?
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Kokeilemallahan tuo parhaiten selviää.. :)

Kevytkenkäisessä ajossa ei välttämättä tule ongelmia, eri asia sitten kun ojennetaan nilkaa enemmän.

Kylmäkäynnistys kovemmilla pakkasilla on sitten kans sellanen johon joutunee kiinnittämään huomiota, mut jos on lohkis käytössä niin hoitunee sillä.

Eiköhän E50 toimi vielä ihan hyvin..
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Itellä zafira x18xe1 koneella vm00 nyt turbolla avustettuna vakio ohjaus ja suuttimet vaihdettu 350cc kokoisiin tänään kylmin ilma käynnistyksen -10c ekasta startista käymään ilman lämmitystä hyvin pelaa viinalla ja vakio ohjauksella isommilla suuttimilla
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Pakko näin osallistua myös, itsellä oomega b1 vm 96 x20se vanhan 9000turbosaabin suuttimilla (230cc?) tokalla startilla käymään, ja ihan minimaalinen röpötys kylmänä ekat satametriä... Ja asteita parhaimmillaa on ollu -10. Ja lähtis ekalla kyllä jos käyttäis lohkolämppäriä.

Kulutus maantiellä muita ohitellen n 90km/h ja vähä päälle, on 9.5l sadalle... Kaupungissa vähän enempi., 20e pääsee n. 170-180 km.. Toki ajotyylivaikuttaa todella paljon.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Vastaa Viestiin