Reilu 1500 km ajeltu menemään Omegalla E85 tankissa, pientä päivitystä itselle ja ehkä muillekkin muistiin tähän.
Pari pikkujuttua ilmennyt:
- Ulkona kun lämmöt laskee alle 5 asteen niin tarvii kaksi pikkustarttia että lähtee käyntiin, pitää kysellä valmistajalta että pitäiskö tuon lähtee vielä noissa lämmöissä normaalisti käyntiin vai onko purkin kylmäkäynnistysoppimisessa onkelmaa..
- Kerran puolikylmällä koneella kylmällä ilmalla kun kaupasta lähdin kotia kohti, moottorissa tuntui ihan pientä nykimistä, mutta korjaantui kun käynnisti moottorin uudestaan.
- Viimeisen tankillisen aikana alkanut moottori kuulostamaan möreämmältä kun vedättää. Joko siellä on paikat puhdistuneet tai sitten pakoputkeen on tullut reikä.
- Samoin vedättäessä kuuluu ilmeisesti suuttimista pientä tikitystä/säksätystä. Foorumeita selaamalla kuulunee asiaan ja voi olla että normaalia herkemmällä tulee kuunneltua sivuääniä tässä vaiheessa eli voi olla myös jo aiemmin bensalla tuo kuulunut..
Muuten tuntuu ihan pirteältä, varmaan vaihtelen öljyt kun 5 tkm tulee täyteen jos sieltä jotain moskaa olisi irronnut.
E85 keskikulutus tällä pienellä matkalla (3 tankillista) 12,3 l/100km.
Ajotietokoneen mukaan bensalla keskikulutus 9,5 l/100km.
Eli kyllä se vaan sen 30 % enemmän vie vaikka viimeisen tankin ajelin 80 % maantiellä.
Noin 150 km vähemmän pääsee E85-tankillisella kuin bensalla (~550 km vs 700 km). Riittävä ajokantama itselle.
Kolmella tankillisella säästöä tullut 32,6 euroa eli reilu 10 euroa/tankki. Vielä siis 16 tankkausta ja muunnos on maksanut itsensä takaisin
Ja tähän mennessä kaikki tankilliset maksaneet sen 70 euroa, kun sama määrä 98:a olisi kustantanut 105 euroa
ABC-asemat nostaneet hintoja:
E85 1,099 -> 1,129
98 1,619 -> 1,719
Pitää siirtyä viereiselle ST1-asemalle kun tankkauksen jälkeen vasta huomasin että siellähän on E85 vain 1,074 e/litra