RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

petrisa kirjoitti: 01 Touko 2019, 10:20 Ei varsinaisesti liity edellisen kysyjän kysymykseen.....
Nykyisillä etanolin ja bensan hinnoilla ei RE85:lla ajamisella taloudellisesti hyödy enää kuin marginaalisesti. Pääsyy tähän on molempien korkea hintataso sekä etanolin suhteellisesti liian korkea hinta verrattuna bensaan, kun huomioi etanolin korkeamman kulutuksen :evil: .

Itse en enää tekisi ja maksaisi konversiosta, jos se nyt olisi ajankohtainen. Kun tuo on tehty jo 7 vuotta sitten, niin nyt tietenkin ajan etanolilla niin kauan kuin se edes on sen marginaalisen verran edullisempaa.
Kyllä tuo ihan hyvin vielä säästöä antaa, vaikkei ihan puolen vuoden takaisiin hyötyihin päästäkkään.

Esimerkiksi jos nyt kävisin halvimmalla etanoliasemalla tankkaamassa tyhjän Omegan tankin täyteen, niin sinne uppoaisi 70 litraa etanolia hinnalla 1,124 e/l. 95E10 maksaisi samalla asemalla 1,614 e/l.

Tilille jäisi 34,3 euroa enemmän rahaa, mutta etanolin n. 30% suuremman kulutuksen takia todellinen rahallinen hyöty jäisi sillä kerralla 8,2 euroon.
Tuo tekisi kuitenkin omilla vuosikilometreillä noin 400 euroa todellista säästöä.

Sain muuten puolessa vuodessa kuoletettua etanoliboksin sekä muutoskatsastuksen hinnan etanolilla ajamalla, siinä tietenkin auttoi 200 euron muunnostuki.

Kannattaa siis tutkailla myös pidemmällä tähtäimellä, vaikka se sen hetken hyöty voisi marginaaliselta tuntuakkin. Vuosien saatossa kertynyt säästö myös kompensoi jos hetkellisesti etanoli saattaisi ollakkin kalliimpi vaihtoehto (ja silloinhan tietenkin tankataan bensaa kun halvempaa). Harvoja asioita joita voi kutsua investoinniksi tulevaisuuteen autoilussa ;)
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mandula kirjoitti: 02 Touko 2019, 07:53
Kyllä tuo ihan hyvin vielä säästöä antaa, vaikkei ihan puolen vuoden takaisiin hyötyihin päästäkkään.

Esimerkiksi jos nyt kävisin halvimmalla etanoliasemalla tankkaamassa tyhjän Omegan tankin täyteen, niin sinne uppoaisi 70 litraa etanolia hinnalla 1,124 e/l. 95E10 maksaisi samalla asemalla 1,614 e/l.

Tilille jäisi 34,3 euroa enemmän rahaa, mutta etanolin n. 30% suuremman kulutuksen takia todellinen rahallinen hyöty jäisi sillä kerralla 8,2 euroon.
Tuo tekisi kuitenkin omilla vuosikilometreillä noin 400 euroa todellista säästöä.

Sain muuten puolessa vuodessa kuoletettua etanoliboksin sekä muutoskatsastuksen hinnan etanolilla ajamalla, siinä tietenkin auttoi 200 euron muunnostuki.

Kannattaa siis tutkailla myös pidemmällä tähtäimellä, vaikka se sen hetken hyöty voisi marginaaliselta tuntuakkin. Vuosien saatossa kertynyt säästö myös kompensoi jos hetkellisesti etanoli saattaisi ollakkin kalliimpi vaihtoehto (ja silloinhan tietenkin tankataan bensaa kun halvempaa). Harvoja asioita joita voi kutsua investoinniksi tulevaisuuteen autoilussa ;)
Joo, kannattaa tutkia pidemällä välillä, joten...
Tuossa edellä esitetyssä tapauksessa on kaksi merkittävää tekijää: auton kulutus ja vuosittaiset kilometrimäärät, vaikuttamassa.
Jos auton bensan kulutus olisi 10l/100km niin n. 400 euron säästö vuodessa noilla hinnoilla tarkoittaisi n. 25000km ajoja. Mikäli auton bensan kulutus on vielä suurempi kuin tuo mainittu, niin kilometrimäärä pienenee ja taas kulutuksen ollessa pienempi kilometrimäärä kasvaa.

Tästä herää kysymys, miksi ajaa ylipäätänsä bensa/etanoliautolla, jos kilometrimäärät ovat tuota luokkaa tai vastaavasti auton kulutus jotain "aivan hirveää"? :o
Itse en näkisi enää muuta vaihtoehtoa kuin diesel.

Omat marginaaliseksi mainitut hyödyt etanolilla perustuvat jollain tavalla kohtuullisella kulutuksella varustettuun bensa-autoon ja kilometrimääriin vuodessa.

Omassa autossani keskikulutus on n. 8,5l/100km bensalla ja mainituilla hinnoilla 15tkm/v ajoilla säästyy etanolilla n.200 euroa vuodessa ja vastaavasti 20tkm/v säästyisi 250 euroa. Onhan sekin rahaa, mutta polttoainekulujen ollessa jo 2000 euron luokkaa hyöty jää n. 10 prosenttiin. Vielä ei ole huomioitu tiheäpää öljynvaihtoväliä jonka etanoli tuo. Väliä joutuu tiehentämään noin 2/3 osaan eli omassa autossani 15tkm -> 10tkm.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Diesel alkaa olla, jos ei jo ole, samaa hintaluokkaa 95-bensan kanssa. Päälle sitten tulee se käyttövoimavero. Eli kilometrimäärät eivät enää päde tässä asiassa.

Ja toki nykyautot kuluttavat vähemmän, kuin tuo "hurja" 10 l/100km. Itse en kuitenkaan suostu ostamaan autoa jota en itse pysty korjaamaan/huoltamaan joten ne 4-6 l/100 km autot ovat pois suljettuja (joissain vekottimissa ei ole edes öljytikkua nykyään..). Lisäksi omistan vanhan jenkin, eli minua ei nyt niin hirvitä nuo kaksinumeroiset kulutuslukemat. Kyllä Omegallakin olen päässyt 8-alkuiseen kulutukseen yhdellä tankillisella bensaa, mutta enemmän se pyörii tuossa 9-10 litran välissä.

Etanolikonversiohan juuri sen takia, näin mutuna, tehdään että saadaan niitä vanhan auton kuluja pienemmäksi. Päälle sitten voi vielä elvistellä, että tässä myös pelastetaan maailmaa kun hiilipöllytys vähenee uusiutuvat polttoaineen johdosta.

Huomioi myös se, että etanoli pitää moottorin puhtaampana kuten myös tuo hieman tihentynyt öljynvaihtoväli. Todennäköisesti siis pitkität myös moottorin käyttöikää joka sekin kai tuo säästöjä siinä mielessä että uuteen autoon/remonttiin ei välttämättä niin aikaisin ole tarvetta kuin pelkällä bensalla huristellessa.

10 vuoden säästö siis voisi olla luokkaa 2000 - 4000 euroa, tuolla pitää ihan hyvän etelän loman. Annan tilinumeron johon tuon voi tallettaa jos ei tunnu missään noin pikkuraha :lollis:
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En tiedä @Mandula mistä hintoja oikein katselet :o

Esimerkki hinnoista tältä päivältä Shell Express Välivainio Oulusta:
- 95E10, 1,547€/l
- RE85, 1,082€/l
- diesel, 1,376€/l

Käytän esimerkki autona omaa automerkkiäni ja mallia sekä bensa/etanoli että diesel versiona.
- bensan keskikulutus 9,4l/100km ja siitä seuraa RE85:lla 11,05l/100km, ajoneuvovero 381€/v
- vastaava auto dieselinä keskikulutus 6,7l/100km, ajoneuvovero 716€/v

Vuosittaisella 15tkm ajoilla kokonaiskulut bensalla 2562€ ja etanolilla 2364€, Dieselillä 2099€.
Joten etanollilla ajo säästää sen jo aiemmin esille tulleen n. 200€ vuodessa. Diesel säästää etaloliinkin verrattuna reilut 250€ vuodessa.
Vaikka vaihdetaan dieselin hinnaksi sama kuin bensan hinta eli 1,547€/l, niin siltikin diesel jää vielä reilut 90€ vuodessa edullisemmaksi kuin etanolilla ajo.

Nuo keskikulutuslukemat on otettu autodatan sivuilta ja kokemuksesta/tietämyksestä voin sanoa niiden olevan käytännössä jonkin verran alhaisempia normaalilla ajotavalla. Noin reilu puoli litraa. Jos noilla laskee, niin kaikki ero kutistuvat 20-30€ vuodessa.
Jokainen joka matematiikkaa ymmärtää, voi päätellä miten käy, jos ajokilometrimääriä muutetaan suuntaan tai toiseen.

Kahdeksan vuotta sitten tehty etanolikonversio maksoi yhteensä reilut 700€. Se sisälsi uuden ECU:n, uudet polttoainesuuttimet, uusi IDM (sytytys/ionisaatioyksikkö) ja ECU:n uudelleen ohjelmointi (biopower). Nykyisin ei ECU:a tarvitse enää vaihtaa, mutta suuttimet on suositus. IDM ei ole kallis, joten tänä päivänä kustannus olisi noin puolet tuosta eli vajaa 400€.

Silloin 8 vuotta siten etanolilla ajo säästi polttoainekuluissa jopa 2€/100km senaikaisilla hinnoilla. Tuo taloudellinen hyöty etanoli vs bensa on kutistunut koko ajan. Nyt se on enää n. 1,2€/100km. Syynä tähän on yksinomaan polttoaineiden hinta ja lähinnä se että etanolin ja bensan hintaero pysyy euromääräisenä samana. Mitä korkeampi on hintataso niin sitä huonommin etanoli taloudellisesti hyödyttää.

Itse en kyllä laske näiden vanhojen autojen kanssa mihinkään 10v päähän vaan korkeintaan puoleen siitä. Tuo 8v etanolikonversion kanssakin nykyisellä autolla on mennyt oikeastaan yllätyksenä itsellekin. Vielä mennään edelleen kun hyvin toimii. Jokainen tietenkin saa tehdä niikuin tykkää ja ajaa sillä autolla millä haluaa, mutta näissä polttoaine- ja verokuluissa ei ole kyse tunneseikoista vaan puhtaasta matematiikasta 8)
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

En puhunut tämän hetken hinnoista, vaan että ainakin jossain kohtaa viime vuoden loppupuolella diesel käväisi 95-bensan hinnoissa ja ylikin. Ja koko ajanhan se sitä on lähestynyt päivä päivältä vaikka nyt onkin hintaero taas hieman kasvanut dieselin eduksi.

Itse sain yllä olevilla arvoilla vuosikulut näin: 95 = 2562€, E85 = 2174€, Di = 2099€

95 siis aina kallein, tuolla ajolla, ajoneuvoverolla ja dieselhinnalla diesel tulisi 75 euroa halvemmaksi kuin etanoli.

Jos muutetaan tämän päivän hinnat randomilla asemalta jolta saa kaikkia laatuja niin:
- 95E10, 1,659€/l
- RE85, 1,099€/l
- diesel, 1,469€/l
(ABC Konala, Helsinki)

jolloin (15 tkm): 95 = 2720€, E85 = 2203€, Di = 22192€, eli ero on enää 11 euroa dieselin hyväksi.
10 tkm ajolla etanoli on noilla molemmilla litrahintaesimerkeillä 60-100 euroa halvempi.

Lisäksi, jos sinulla jo on hyvä vanha bensa-auto niin siihen saa parilla satasella tuon muunnoksen tehtyä vs että vaihtaisit autoa vanhaan dieselautoon (jos et halua investoida siihen enempää mitä vanhasta saat). Pienempi riski on tuo muunnossarja laittaa kuin riskeerata että se dieselauto olisikin viallinen joka taas tietää lisäinvestointeja.

Muutospaineet dieselille ja bensalle myös ovat tulevaisuudessa paljon suuremmat kuin etanolille, joten puhdasta matematiikkaa tämäkään ei ole. Etanolin hinta on melko stabiili pyörien 1-1,2 eurossa litralta, mutta diesel saattaa jälleen milloin tahansa pompata kymmeniä senttejä ylöspäin: https://yle.fi/uutiset/3-10500810
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mandula kirjoitti: 03 Touko 2019, 11:58
Itse sain yllä olevilla arvoilla vuosikulut näin: 95 = 2562€, E85 = 2174€, Di = 2099€
Laskit etanolin kulut käytetyillä luvuilla väärin.
Auton kuluttaessa keskimäärin bensaa 9,4l/100km kuluu etanolia 30% enemmän eli silloin 12,22l/100km. Se tekee etanolille polttoainekuluja 1983€ 15tkm ajoilla, kun etanolin hinta on tuo 1,082€/l. Kun vero on se sama 381€, niin kulut yhteensä 2364€ vuodessa. Dieselin ja bensan kulut olivat oikein.

Ei kuluja voi tietenkään tarkasti laskea koko vuoden ajalle nykyisillä hinnoilla, mutta jotain lukujahan on käytettävä. Ei nuo hinnat keskimäärin nyt niin hirveän suuresti poikkea toisistaan koko vuoden aikana, että laskuissa ihan metsään mennään. Lisäksi eri huoltoasemien välillä eri polttoaineiden kesken on vielä jonkin verran eroja. Hinnat seilaavat edestakaisin jopa viikonpäivien sisällä.

Kyllä dieselin "kannattavuus" bensaan nähden on edelleenkin pysynyt siinä n. 15tkm tuntumassa. Se on sitä ollut melko kauan, joskin välillä vähän muuttuu suuntaan tai toiseen. Riippuen missä hinnoissa ovat bensa vs diesel milloinkin keskenään. Myös auton ajon painotus matka vs kaupunki vaikuttaa. Jotkut laksevat dieselin kannattavan jopa n. 10tkm ajoilla, toiset taas vasta 20tkm ylimenevillä. Sitä vastoin RE85 seuraa yllättävän tarkasti bensan hintaa. Lähinnä vielä euromääräisesti mikä tässä on juuri se huono puoli.

Nimenomaan tässä oli tarkoituskin pohtia bensa vs etanoli, joten jätettäneen nyt tuo diesel asia tähän. Tuli vain esimerkkinä vedettyä se mukaan. Se mitä tässä "purnaan" on juuri tämä etanolin korkeahko hinta verrattuna bensan hintaan. Kulutusero kun pysyy koko ajan 30%:ssa maksoivat aineet mitä tahansa. Kuten mainitsin niin silloin n. 8 vuotta siten kun etanolikonversion tein, niin etanolin taloudellinen hyöty jokaista 100 km kohti oli 2€. Bensa maksoi oikeastaan sen mitä nytkin, mutta etanoli oli alle euron. Kun bensa joku vuosi sitten kävi liki 1,30€/l, niin etanolia sai jopa alle 0,9€ euron.

Hintojen nostaminen sekä bensan ja etanolin välisen eron pitäminen n. 40 sentin tuntumassa kuihduttaa koko ajan etanolin hyötyä. Kun etanolin kulutuksen tuoma lisäys on prosentuaalinen pitäsi polttoaineden hintaerokin pitää prosenttuaalisena. Ja tietenkin sellaisena että se kannustaa ajamaan etanolilla. Nykyiset "päättäjät": Valtio (verotus) ja huoltoasemaketjut (ahneet paskiaiset) eivät niin tee :evil: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Etanolimuunnossarjassa on se hyvä puoli (verrattuna "täys"etanoliautoon), että silloin kun etanoli on halpaa voi tankata etanolia ja silloin kun tulee halvemmaksi tankata bensaa niin sitten voi tankata bensaa.

Välillä on tosiaan tullut bensaakin tankattua kun Omega alkoi toimimaan hyvin 95-laadullakin jota se ei tehnyt ennen muutossarjaa, eli 98-laatu oli ainoa vaihtoehto. Itseasiassa 98:n hintaan olen verrannutkin takaisinmaksuaikaa ja tuottaa säästöä kun 98-hinta pyörii jossain 1,7-1,8 euron hujakoilla.
Välillä pakostakin bensaa tankkaillut kun ei satu etanoliasemaa kohdalle tai sitten bensa ollut niin halpaa että hintaeroa ei juuri tule ja saa sitten sen 200-250 km lisää kantamaakin.

Niin kauan kuin tuo 200 e muunnostuki on tarjolla, itse en miettisi hetkeäkään että asentaisinko vai en. Asentaisin. Ilman tuota en olisi alunperinkään tähän kokeiluun ryhtynyt.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tietääkseni sellaiset etanolimuunnokset ovat kuitenkin melko harvinaisia joissa ei voi käyttää muuta kuin etanolia. Saabilla taisi vanhemmat T5 moottorinohjauksella varustetut olla näitä. T7 ja Opelillekin tuttu T8 ovat aitoja biopowereita. Voi tankata kumpaa vaan ja missä suhteessa tahansa.

Tuolla vertauksella 98 bensaan saa toki paremman hyödyn etanolille. Itse vertaan aina 95 bensaan ja sitä myös tankkaan mikäli nyt bensaa tankkaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Jotkuthan tekevät muunnoksen vain vaihtamalla suuttimet isompiin ja muokkaamalla moottorinohjausta etanolille sopivaksi. Varmaan halvempi temppu mutta sitten ei voi tosiaan bensaa käyttää.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mandula kirjoitti: 03 Touko 2019, 13:23 Jotkuthan tekevät muunnoksen vain vaihtamalla suuttimet isompiin ja muokkaamalla moottorinohjausta etanolille sopivaksi. Varmaan halvempi temppu mutta sitten ei voi tosiaan bensaa käyttää.
Itse en tuollaista autoa ottaisi. Saattaa tulla suru puseroon, jos liikkuu seudulla missä ei ole RE85 tankkauspistettä. Pakko siis valita tarkkaan missä ajelee. Ei minun juttu,ei ollenkaan.

Saabin Trionicit (7/8), joista myös T8 on käytössä Opel Vectra C:ssä 2.0t koneessa, ovat softamuutettuja aitoja flexfuel eli nk. biopowereita. Mikä tahansa seos käy bensa/etanolista, kun softa oppii käytetyn seoksen lambdasäädön kautta. Minulla on juuri tällainen. Eipä helpompaa ja parempaa systeemiä ole. Kaiken maailman etanoliboksit ovat "ranetuksia" tämän rinnalla. Boksit tietenkin ainoa vaihtoehto moneen autoon ja parempi kuin ei mitään, jos etanolilla ajaminen tuntuu sopivan omaan ajoon.

Jos itse aion jatkaa etanoliautoilua vielä nykyisen autoni jälkeenkin, kysymykseen minun osaltani ei tule muita kuin Trionic 8:lla varustetut mallit. Hyvä puolihan tässä on se, että voi aivan hyvin ajaa bensallakin, jos siltä tuntuu tai mihin suuntaan polttoaineiden hinnat menee.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Onko tosiaan noin, että pelkkä softa osaa tunnistaa etanoliseoksen määrän lambdan avulla? Itsellä kun on käsitys että flexfueleissa olisi aina se etanolianturi joka seoksen tunnistaa ja sen mukaan säätää syöttöä.

Mitäs kun tulee ylimääräinen imuilmavuoto vaikka pakosarjan halkeamisen seurauksena, lambda tulkitsee että seos on muuttunut eikä herjaa vikakoodilla?

Omassa ranetusboksissa tuo etanolianturi tuli vakiona ja se on siis pääosassa tuon boksin toiminnassa. Osaa siis omankin autoni säätää toimimaan oikein 95E10 bensalla jolla auton oma softa ei saanut autoa toimimaan nykimättä.

On kyllä myynnissä bokseja jotka eivät etanolianturia sisällä ja vain lisäävät sen 30% lisää syöttöä, ei hyvä omastakaan mielestäni.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mandula kirjoitti: 04 Touko 2019, 00:11 Onko tosiaan noin, että pelkkä softa osaa tunnistaa etanoliseoksen määrän lambdan avulla? Itsellä kun on käsitys että flexfueleissa olisi aina se etanolianturi joka seoksen tunnistaa ja sen mukaan säätää syöttöä.
Kyllä on juuri noin.
Aika vähän olet sitten perehtynyt tähän etanoliautoiluun, kun Opeleihinkin (Vectra C tai Signum 2.0 turbo) voi tuon softamuutoksen tehdä. Ja paljon niitä on tehtykin. Suosittelen tutustumaan.

Softa oppii lambdan kautta oikean polttoaine-ilmaseoksen, jolloin se osaa syöttää oikean määrän polttoainetta mitattuun ilmamassaan nähden. Jos tankkauksen jälkeen polttoaine tankissa muuttuu, lähtee kone kone käyntiin tietenkin viimeisimmällä musitissa olevalla asetuksella, mutta heti korjaantuu uuteen asetukseen. Lämpimällä koneella tämä käynnistys ei ole ongelma ja niinhän se tuppaa yleensä olemaan kun kerran tankilla ollaan. Ainoastaan ongelma tulee silloin, mikäli kylmään moottoriin ulkona pakkasilla tankataankin tyhjään tankkiin kanisterista etanolia, jossa on viimeksi ajettaessa ollut bensaa. ECU:n muistissa on bensa-asetus ja se ei kylmäkäynnistyksessä rikasta tarpeeksi. Tilanne on aika kaukaa haettu, mutta tuolloin teoriassa tulisi käynnistysvaikeuksia. Toisinpäin etanoli - bensa ei suurempia ongelmia kuin aluksi vain turhan kova rikastus ja savutusta sekä bensan katku päälle.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Joo ei ole niin syvällisesti tullut tutkittua aihetta, kun omassa Omegassa ei saabin konetta löydy.

Mitä nyt tuota googlailin niin ollut aikamoinen kehittely tuossa softassa saabilla. Muut valmistajat ovat sittemmin keksineet etanolianturin käytön joka omaan korvaan kuulostaa helpolta ja varmalta ratkaisulta.

Epäselväksi jäi vielä miten lambda-arvoon vaikuttavat vikatilanteet tulevat ilmi tuollaisella oppivalla lambdasäädöllä, että oppiiko se toimimaan vaikka olisi pakoputken pätkä irti lambdan vierestä :P Lähinnä vaan mielenkiinnosta, uskon kyllä että kaikki on saabilla mietitty :hammer:
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mandula kirjoitti: 04 Touko 2019, 07:29
Epäselväksi jäi vielä miten lambda-arvoon vaikuttavat vikatilanteet tulevat ilmi tuollaisella oppivalla lambdasäädöllä, että oppiiko se toimimaan vaikka olisi pakoputken pätkä irti lambdan vierestä :P Lähinnä vaan mielenkiinnosta, uskon kyllä että kaikki on saabilla mietitty :hammer:
Noin ylipäätänsä tämä Saabin biopower ohjelma vaatii auton olevan kunnossa etenkin, kun tankissa on etanolia.

Mikäli autoon tulee kesken kaiken jokin vika esim. tuo pakopuolen vuoto, tunnistaa ECU sen viaksi. Vuoto yleensä aiheuttaa jo niin paljon happea lambdaan, että seos näyttää olevan laihalla siitä huolimatta mitä olisi tankissa. Erittäin pieni, lähes olematon, vuoto aiheuttaa vain lievän happivuodon ja siten seos näytäisi menevän laihalle. ECU ei tulkitse tätä polttoaineen muutokseksi tankissa ja yrittäisi rikastaa, koska polttoainemäärä pysyy polttoaineanturin mukaan edelleen samana kuin ennen vuodon ilmestymistä. Saabissa polttoaineanturi tankissa on kytketty suoraan moottori ECU:un ja se lähettää tiedon väylällle esim. mittaristoon.Teoriassa tässä(kin) tapauksessa pieni vuoto tai jokin muu seokseen vaikuttava vika pitäisi ilmestyä juuri sillä hetkellä, kun autoa ollaan tankkaamassa. Hyvin epätodennäköistä.

Nämä Saabin Trionic 7 ja 8 ovat tosiaan aika jänniä moottorinohjausjärjestelmiä, joihin on jälkikäteen kehitetty tuo biopower ominaisuus. Saabin ja Opelin käyttämät 2,8 bensakoneet eivät sitten näin toimikaan, kun niissä ei olekaan Trionic moottorinohjaus.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

juu jämerästi rupee vectrassa löytymään vetoja lisää kilsan parin ajolla kun vaihdat bensasta etanoliin... :thumbsup:
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin