Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja hukka »

kiitos vastauksesta
täytyy sitten hilata omega omalla x30xe:llä jossain välissä päästö tyypityksen

lähinnä väännön lisäys hakusessa siksi kutonen+m112 eaton
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Erzki kirjoitti: Eikö kannattas jo mielummin laittaa keulille vaikka saabin B2x4 E/L/R kone. Enemmän viritys potentiaalia kuin tuossa 3l turbo koneessa.
Perustelut ?
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

hukka kirjoitti:ymmärsinkö nyt oikein että vtt:mittausta ei tarvitse tehdä jos heitän omegan(vm-94) pellin alle saabin 3,0l turbo koneen?

entä sitten jos muuttaa saabin koneessa ahtamistyyliä pakokaasu ahtimesta-remmiin tarviiko muutakuin tehomittauksen?(omavalmiste remmisarja odottaa paikalleen laittoa ja tarkoitus muutoskatsastaa jollain konstilla)
Kalliin kuulosia Newtonmetrejä. Saban 3.0 turbo kone vakiona kuulostaisi paljon kustannustehokkaammalta, jos se vaan menee tehorajojen sisään.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Erzki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2766
Liittynyt: 09 Syys 2006, 09:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Erzki »

motorsport kirjoitti:
Erzki kirjoitti: Eikö kannattas jo mielummin laittaa keulille vaikka saabin B2x4 E/L/R kone. Enemmän viritys potentiaalia kuin tuossa 3l turbo koneessa.
Perustelut ?
Nelimukiset turbot tarjoo samat tehot pienemmällä kulutuksella. Ei ole tuo B308E saavattunut kovinkaan suurta suosiota virittäjien keskuudessa kun neloskone on halvempi hankkia/ rakentaa. Nelareitten alakerta kestää sen 450hp jos kaikki on kunnossa. B308E ei ihan samaan pysty... ja painaahan tuo kutosen mylly myös paljon enemmän.

Jokaisen oma asia mitä sinne konehuoneeseen laittaa... ihteensä varten näitä yleensä tehdään :wink:
2x Dodge + 1 Chevrolet work truck
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jariz »

Jotenkin vaan ainakin itellä sellainen mielikuva että omegan kokoiseen autoon kuuluu vähintään kuusi mukinen kone. Jo pelkästään äänien takia.
Onko tuosta Saabin B308E koneesta kellään mitään faktatietoa miten kestää virittämistä? Juttujahan on liikkunut että ei kestä kovinkaan paljon. Tällä foorumilla ainakin yli 300 hevosen tehoja otettu hajottamatta.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Ei pitäisi olla tekemätön paikka laittaa ne takoromut alakertaan ja ruveta oikeasti virittämään. Pulttaakiinni-turboilijoille Saabin neloskone on varmaan niukasti parempi.
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jariz »

Minkälaisella turbolla tuon 3.0t saabin vakioahtimen saa korvata? Täytyykö olla täysin samaa kokoluokkaa vai saako olla isompi?
Entäs pakosarjat? Ne joutuu itse valmistamaan koska saabin sarjat ei käy. Eikä taida käydä imusarjakaan. Eli saako käyttää omegan imusarjaa?
Kovasti ollut mielessä tollasen koneen istuttaminen jossain vaiheessa omegaan.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Jos meinaat ilman vtt keikkaa selvitä, niin turbo täytyy olla alkuperäinen tai vastaava tarvike.
Imusarja pakosarja muutokset aiheuttavat myös ongelmia tietysti konttorikohtaisesti...
Mutta niinhän se menee että kun tyhmät ei tiedä niin viisaat ei puhu....eli toteutustyylin pitää alkuperäisenä.
Kuva
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja madi »

Pakosarjan saa vaihtaa
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jariz »

Meneekö tuon imusarjan kanssa sääntöjen mukaan niin että jos alkuperäinen moottoriin tehty sarja ei mahdu paikalleen niin sitä ei saa korvata jollain toisella esim. Omegan vakiolla?
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jariz »

Niin ja tartteeko moottorinohjaus olla tulevasta moottorista vai voiko sen korvata jollakin muulla?
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Ville »

Sarjathan saa korvata toisilla, mutta välttämättä ei kannata tietty mainostaa asiaa, koska moni ei edes asiaa huomaa...
Sama koskee moottorinohjausta, ei se kiinnosta ketään kunhan EI ole OBD-auto
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Veikkaanpa, että markkinoille tulee jossain vaiheessa tuotteita, millä OBD:n saa näyttämään mitä halutaan. Laillisuus on sitten toinen juttu. Mutta tää on vähän samaa kuin tuo aselakijuttu: välinettä pidetään laittomana vaikka välineen käyttäjän teot ratkaisevat. Ja vaikutus saastuttamiseen näillä jälkiviritelmillä on mitätön.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja telwin »

motorsport kirjoitti:Veikkaanpa, että markkinoille tulee jossain vaiheessa tuotteita, millä OBD:n saa näyttämään mitä halutaan. Laillisuus on sitten toinen juttu. Mutta tää on vähän samaa kuin tuo aselakijuttu: välinettä pidetään laittomana vaikka välineen käyttäjän teot ratkaisevat. Ja vaikutus saastuttamiseen näillä jälkiviritelmillä on mitätön.
Link:llä on jo työnalla moinen.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Made in China
OBD-test simulator :D

toimii...ainakin peltoautossa
Kuva
Vastaa Viestiin