Ratapäivärenkaat ja vanteet

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3253
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja ?! » 02 Kesä 2013, 21:39

Keme kirjoitti:Olisko ideoita renkaista mitkä ois budjettiratkasu suoraan ajoon? R888 varmaa ois jeessihkö, mutta ne maksaa rahaa. 235/60/15 Street radiali ei mahu pyöriin taakse :(

ps. Tääki topicci sais olla kyl tuolla virityspuolella, ku nyt tää hukkuu kaikenmaailman alustankolinan ja mikä-on-halvin-paikka-ostaa-jarrupala paskan sekaan.

No nyt on testailtu 205/50 15 toyon vetopitoja kadulla tuommosessa n.1150kg painoisessa nelilinkillä varustetussa B Mantassa.Ei sudi ei,vertailukohtana 235/40 17 katurenkaat joilla suti kakkosen läpi ja kolmosellakin lähti sutimaan jos oli pomppu tiessä,eli vaikuttais ihan toimivalta budjetti ratkaisulta kiihdytykseen(kin).
Kadett C 16V
Omega A 24V

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 07 Kesä 2013, 07:26

Meikäläisen kokemukset renkaista.

Tuo hankookin rs2 on endurance luokan käyttö rengas. Josko hiukan häviää pidossa ja tarkkuudessa toyolle niin kestää kyllä hieman paremmin. Endussa hulluimmat ajaa kulmia vaihtamalla alastarossa 3 6h kilpailua ja useimmat 2. On kuitenkin erittäin helppo ajettava sillä ei ole arvaamaton pidon rajoilla. Ja se hinta vielä kaikkien nostojen jälkeen. Endu piireissä saa vielä 105e kpl. Toyoa hitaampi alastarossa useiden hyvien kuljettajien käsissä (ei siis mun) noin 1-1.5s. Tässä kannattaa muistaa että on hitaampi seuraavalla lämpösyklillä.

Toyo r888 on kyllä yleisesti pidetty nopeimpana ja parhaimpana ajotuntumaltaan näistä semislikseistä. Sitä se kyllä varmaan onkin. Ei tuossakaan kyllä mikään erityisen hyvä ole tuo märkäpito kuten ei missään semissä. Tarvis olla märälle aina toinen sarja renkaita, jotka voisi olla sitten ihan aika-ajo käyttöön tarkoitettuja eli pirun pehmeitä. Äärirajoilla hivenen äkäisempi kuin rs2, muttei missään nimessä vaarallinen. Tämä ei ilmeisesti juurikaan hidastu ensimmäisen lämpösyklin jälkeen. Voi ajaa samalla pidolla oikeastaan ihan kankaille. On kyllä myös nopea kulumaan. Endussa ajatelleet vaihtaa tähän, mutta on vielä kysymys merkki pääseekö edes yhtä kilpailua, luultavasti pääsee.

Yokohama A048R on sitten hyvä kumi kaikin puolin. Kallishan se on tämäkin, mutta käytettyjä voi saada helposti mm. roadsport kuskeilta. Nämä kanssa melkoisen johdonmukaiset pidon rajalla. Plussaa on eri seokset esim sateelle ja kuivalle. Toimii melko loppuun asti hyvin. Tämän lämpösykli toiminnasta ei kyllä ole käsitystä.

Hankookin v12 on mulla ollut ihan käyttöautossa joten ihan niin totisia testejä ei ole ajettu. Kuivalla pito ihan ok ja märällä huonohko. Tuntuu myös että runko on muita mainittuja löysempi. Hinta tosin on mannaa esim camskillillä, mutta jos ei mene montaa satsia renkaita kaudessa niin ei ehkä tee ajamisesta niin nautinnollista. Tästä Kemelle :D Camskill 205/50 15" 64e kpl.

Musta hevonen mun papereissa voisi olla maxsportin rb5-f3. On mitä ilmeisemmin nopea rengas. Joitain laatu ongelmia ollut tehtaalla, jotka tehdas luonnollisesti on ilmoittanut ratkaistuiksi. Kyllä noita on monet käyttänyt ja kehuneet helkutin hyväksi. Toiset taas valittanut ettei saa painoihin ja kun saatu yllättyneet että sitä pitoakin on. Nämähän ovat pinnoitetut englannista, mutta hintakin on todella kohtuullinen ja eri seoksia on saatavilla.

Yokohaman ad08 advanista joku jos tietäisi. Käsittääkseni jossain tuolla rs2 ja toyon välimaastossa.

Kannattaa myös muistaa ettei eri merkkien treadwear lukuja voi vertailla.

Vanteista ei muuta sanottavaa kuin että tai ultraleggerat olla järkihintaisista kevyimmät, pro race 1.2 saa taas mittatilauksena millä tahansa ET:llä tai pulttijaolla ja ei ole kalliit siihen nähden kun painokin on maltillinen.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4269
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Ville » 02 Loka 2013, 21:40

Kappas, pitkästä aikaa tullut oikein faktaakin tänne, kiitos siitä :worship:

Itse koitan jos saisi kaikki rojut halkittua omaan Mantaan talven aikana ja vielä näperrettyä paikalleenkin, niin pääsisi ensi kesänä itsekin hankkimaan kunnon renkaat ja testaamaan ihan tosissaan omaa autoa 8)
Omega talvella
Ascona kesällä
Manta ehkä joskus :D

Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1390
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Spikey » 02 Loka 2013, 22:00

Kesällä tuli taas ihmeteltyä muutamia rengas setuppeja, lähinnä vesikelipidon kanssa olevien ongelmien parissa.
Vahingossa tuli löydettyä yllättävän hyvä vesikelipyörä Federalin (jokunumero)RSR toimi kuivallakin kohtuullisesti ei tosin lähelläkään 888 pitoja.
Eikä ihan mahdottoman kalliskaan Federali ollut alle 400£ kieppi.
Kuva

Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja motorsport » 03 Loka 2013, 09:33

Roadsportissa sallittiin tänä vuonna Kumhon V70A ja se on erittäin positiivinen yllätys. Ihan suoraa vertailua en pysty tekemään kun on auto ja rengaskoko vaihtunut, mutta mielestäni tuo Kumholainen kestää paremmin ja omaa paremman pidon kuin Yokohama A048 ja on ennenkaikkea on HALVEMPI. Ainoa missä saattaa tulla turpiin on monsuunikelin ominaisuudet, kuvio ei ole niin tehokkaan näköinen runsaan veden poistossa kuin Yokolla. Märkäpitoa en osaa arvioida. Eri seoksia löytyy kuitenkin hyvin.
- Opeleista eläköitynyt harrastaja -

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 03 Loka 2013, 10:04

Kumholla en ole ajanut, mutta mitä noita historic sarjan kisoja katsomassa kävin, niin kyllä siellä kärkikuljettajista monet olivat siihen vaihtaneet. Lienee siis oikeasti parempi rengas kuin tuo yokohama. Monsuunilla ei ehkä auta, mutta vain märällä noi pehmeimmät versiot varmaan pärjäisi yokohamalle kuulopuheiden mukaan. Tällä hetkellä ne renkaat mitkä ostaisin miettimättä omaan rata-ajopirssin.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4269
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Ville » 24 Loka 2014, 17:37

Kumho V70A medium näyttäisi olevan sumujen saarilta 710€ (205/50R15) tällähetkellä postikuluineen Suomeen. Vanteet tuli hankittua jo viimetalvena, jos tänä talvena ostaisi renkaat. Autokin alkaa olla nipussa ja kohta tarve jo renkaille :) Noihin taitaa siis valinta kallistua tällähetkellä.

Vanteiksi tuli hankittua erittäin kestävät ja kevyet BMW:n vanteet (mullahan on tossa harmaassa 5x120 jako) jotka näyttää aivan peltivanteilta, eli näyttää kamalalta mutta ovat tosiaan kevyet :D

Eikä näitä tarvitse tosiaankaan varoa ja ovat nopeat puntittaa kun voi käyttää lyöntipainojakin :thumbsup:
Omega talvella
Ascona kesällä
Manta ehkä joskus :D

Avatar
cGv
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 453
Liittynyt: 22 Syys 2009, 22:49
Paikkakunta: Ylistaro (seinäjoki)

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja cGv » 12 Heinä 2016, 08:18

näyttäis olevan halvemmalla kun camskillillä R888 tosin tän päivän hintaa en heiltä tiedä 187€ siis tuola ratarenkaat.comilla tosin onko luotettavafirma vai onko kukaa sieltä tilaillu renkaita?

https://www.ratarenkaat.com/product/43/ ... es-r888-17

E: Empä löytäny Camskilliltä enää R888
Drive Z28NET & just Relax.
Facebook @PyyräppäDesign

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 20 Elo 2016, 23:46

Tuo Federal RS-R 595 joka mainittu aikaisemmin on todella fiksu rengas. Melkoisen nopea ja todella loogisesti käyttäytyvä. Sisältää jo hieman aidon kilparenkaan tuntumaa eli ei taivu alle ja vikise mennessään. Ajettu tuolla hiukan endua ja hinnan takia löytyy myös tuosta äkäisemmästä harrasteesta. Ei tosiaan ihan R888 pitoja, mutta hintaansa nähden uskaltaisin sanoa jopa paremmaksi, koska R888 maksaa melkein tuplat. Kestää lisäksi todella hyvin eli järkevillä kulmilla ja ajotyylillä jopa 12h rataa. 6h on kestänyt kaikilla ja yleensä jää vielä hieman pintaakin jäljelle. Omaan kilkottimeen rengas 45/205R16 noin 350e sarja on kyllä todella asiallinen hinta.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Saimon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 09 Heinä 2013, 14:56
Paikkakunta: Manse

Re: Ratapäivärenkaat ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Saimon » 21 Elo 2016, 11:47

cGv kirjoitti:näyttäis olevan halvemmalla kun camskillillä R888 tosin tän päivän hintaa en heiltä tiedä 187€ siis tuola ratarenkaat.comilla tosin onko luotettavafirma vai onko kukaa sieltä tilaillu renkaita?

https://www.ratarenkaat.com/product/43/ ... es-r888-17

E: Empä löytäny Camskilliltä enää R888
Ratarenkaat.fi toimittaa ftcc sarjaan kilparenkaat joilla itsekin ajan :) renkaana tosin r888r mutta kuitenkin. :) toimittavat ainakin meille nopeasti ja ovat oikeasti kiinnostuneita ottamaan palautteen renkaasta vastaan ja jakavat tietoa eteenpäin. Sieltä siis kysymällä selviää paljon :)
Kuva
Kaasulla korjataan

Vastaa Viestiin