teeseitse-virtauspenkki

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Laitetaan nyt tännekkin foorumille juttua tästä, eli kaikki vinkit ja vihjeet liittyen omavalmisteisiin virtauspenkkeihin (rakennus, materiaalit, piirrustuksia, sähkökaavioita..kaikista).

Itse aikomuksena tehdä tuollainen ja epäkohtia on.. esim. moottori(t). Muutama piirrustus mulla on mutta en viitsi linkittää tähän koska ei ole kopiraittia :)

Ja muistetaan sekin että kun näitä tehdään nii todellista virtausta ei haeta vaan eroa vakion ja kairatun kannen välillä.
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

exclusive kirjoitti:Laitetaan nyt tännekkin foorumille juttua tästä, eli kaikki vinkit ja vihjeet liittyen omavalmisteisiin virtauspenkkeihin (rakennus, materiaalit, piirrustuksia, sähkökaavioita..kaikista).

Itse aikomuksena tehdä tuollainen ja epäkohtia on.. esim. moottori(t). Muutama piirrustus mulla on mutta en viitsi linkittää tähän koska ei ole kopiraittia :)

Ja muistetaan sekin että kun näitä tehdään nii todellista virtausta ei haeta vaan eroa vakion ja kairatun kannen välillä.
virtauspenkkii kannataa rakentaa myös mittari millä saat mitattua kanavasta virtauksen nopeuden.
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

jaketech kirjoitti:
exclusive kirjoitti:Laitetaan nyt tännekkin foorumille juttua tästä, eli kaikki vinkit ja vihjeet liittyen omavalmisteisiin virtauspenkkeihin (rakennus, materiaalit, piirrustuksia, sähkökaavioita..kaikista).

Itse aikomuksena tehdä tuollainen ja epäkohtia on.. esim. moottori(t). Muutama piirrustus mulla on mutta en viitsi linkittää tähän koska ei ole kopiraittia :)

Ja muistetaan sekin että kun näitä tehdään nii todellista virtausta ei haeta vaan eroa vakion ja kairatun kannen välillä.
virtauspenkkii kannataa rakentaa myös mittari millä saat mitattua kanavasta virtauksen nopeuden.
joo, olen katellu noita anemometrejä ja eivät ole mitään kovin kalliita mittareita
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Rookeri kirjoitti:Mites noi mittarit kalibroidaan penkkiin?
niin..jos joku tietää niin kertokoon :) noita anemometrejäkin on monta eri mallia..itse olen ajatellut ostaa tollasen http://www.pecontec.fi/anemometri-am4836v-p-33.html sitten on vielä kuumalanka anemometri mutta hinta enemmän kuin tuplaantuu
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

exclusive kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Mites noi mittarit kalibroidaan penkkiin?
niin..jos joku tietää niin kertokoon :) noita anemometrejäkin on monta eri mallia..itse olen ajatellut ostaa tollasen http://www.pecontec.fi/anemometri-am4836v-p-33.html sitten on vielä kuumalanka anemometri mutta hinta enemmän kuin tuplaantuu
halvempi konsti on tuohon ja tuolla on vaikee mitata kanavan sisältä virtausnopeutta ku se pitää mitata ahtaimasta kohtaa.
oma virtausmittari oli melkein ilmanen :wink:

mulla on J putki millä mitataa virtausnopeus imukanavan sisältä ja U manomometristä pystyy paine erosta laskee virtausnopeuden. googleen hakua pitot tube sanoilla.
kaliproinin pystyy tekee esim. leyillä jossa on reikä ja tiedetään reijän virtaus. tai sitte jos tiedetään jonku kannen virtausarvot ni pystyy kaliproimaa silläkin.

mulla on sähköpostissa laskukaavoja virtausnopuden laskentaan U manometristä ja muitakin kaavoja sielä on. pitäs kerätä kokoon ne ku ovat sekasin siellä täällä.

volvolandiassa on hyvä topikki kannenvirtauksista.
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

no niin täällähän tulee ihan asiallista tekstiä eikä sitä jauhantaa vaan :)

tässä vaiheessa pähkäillään vielä kopan materiaalia.
moottorit on ostettuna, pitää vaan purkaa kaikki 4 imuria :D eli 1600W imurin moottoreita tulee 4kpl ja jos ei riitä niin ostetaan lisää (uutena 35€/kpl) :)
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Rookeri kirjoitti:Tarkoitatteko virtausnopeudella nopeutta m/s vaiko virtausmäärää l/s? Vaikka jonkun kannen virtausnopeus tiedettäis niin putken sisäpinnan laadulla ja muodolla on vaikutusta virtaukseen.
FBS ne oli muistaakseni ja ne voi muuttaa m/s
ite oon saanut ammatitekijältä neuvoja :wink: kansi voi virrata ilmaa läpi paljonki mutta jos virtausnopeus on huono ni ei toimi. eikä sitä saa liikaa olla myös.
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

exclusive kirjoitti:no niin täällähän tulee ihan asiallista tekstiä eikä sitä jauhantaa vaan :)

tässä vaiheessa pähkäillään vielä kopan materiaalia.
moottorit on ostettuna, pitää vaan purkaa kaikki 4 imuria :D eli 1600W imurin moottoreita tulee 4kpl ja jos ei riitä niin ostetaan lisää (uutena 35€/kpl) :)
mulla on tehty jostain 20mm lastulevyistä, puurimat nurkiin ni on helpompi ruuvata ja pysyvät paremin ku lastulevyssä. tavarat ei maksaneet mitää ku on hukkapaloista tehty, ainoot mitä ostin ni sikakittiä pari tuupia, ruuveja meni jonkuverran ja kirkasta letkuu. imurin moottorit on työpaikan kaatopaikka kuormasta pelastettu.
sylinteri adapterit tein rautaputkista joissa on laipat päässä.
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

jaketech kirjoitti:
exclusive kirjoitti:no niin täällähän tulee ihan asiallista tekstiä eikä sitä jauhantaa vaan :)

tässä vaiheessa pähkäillään vielä kopan materiaalia.
moottorit on ostettuna, pitää vaan purkaa kaikki 4 imuria :D eli 1600W imurin moottoreita tulee 4kpl ja jos ei riitä niin ostetaan lisää (uutena 35€/kpl) :)
mulla on tehty jostain 20mm lastulevyistä, puurimat nurkiin ni on helpompi ruuvata ja pysyvät paremin ku lastulevyssä. tavarat ei maksaneet mitää ku on hukkapaloista tehty, ainoot mitä ostin ni sikakittiä pari tuupia, ruuveja meni jonkuverran ja kirkasta letkuu. imurin moottorit on työpaikan kaatopaikka kuormasta pelastettu.
sylinteri adapterit tein rautaputkista joissa on laipat päässä.
22mm lattialastulevyä meinasin kun on hieman tiiviimpää kun normaali lastulevy..eikä hinnassakaan niin hirveetä eroa ole.
koitin jonkun aikaa ettiä noita moottoreita käytettynä mutta kun niitä ei kellään tuntunut olevan niin 4x35€ ei tuntunut pahalta investoinnilta..
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

volvolandiassa on hyvä topikki kannenvirtauksista.
googlella löytyy, itekki kattelin ni oli paljo selitelty.
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

jaketech kirjoitti:
exclusive kirjoitti:no niin täällähän tulee ihan asiallista tekstiä eikä sitä jauhantaa vaan :)

tässä vaiheessa pähkäillään vielä kopan materiaalia.
moottorit on ostettuna, pitää vaan purkaa kaikki 4 imuria :D eli 1600W imurin moottoreita tulee 4kpl ja jos ei riitä niin ostetaan lisää (uutena 35€/kpl) :)
mulla on tehty jostain 20mm lastulevyistä, puurimat nurkiin ni on helpompi ruuvata ja pysyvät paremin ku lastulevyssä. tavarat ei maksaneet mitää ku on hukkapaloista tehty, ainoot mitä ostin ni sikakittiä pari tuupia, ruuveja meni jonkuverran ja kirkasta letkuu. imurin moottorit on työpaikan kaatopaikka kuormasta pelastettu.
sylinteri adapterit tein rautaputkista joissa on laipat päässä.
kaverilta sain purettua laminaattia poiskanto hintaan niin ens alkuun tehdään koppa siitä ja runkoon hitsataan muutama tuki latikka lisää
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja exclusive »

http://kuvablogi.com/nayta/2978374/ tollasen tein töissä..tavaraa meni 6m kulmarautaa ja 4m 20x20 profiilia, tuo "kansi" on 22mm melamiini pintasta vaneria.

tähän väliin tyhmä kysymys, eli voiko vinomanometrin korvata alipainemittarilla/mittareilla??
onko noihin moottorin koppiin joku laskukaavio?? meinaan ettei tulis liian isoja koppia. entä tuohon tyhjiöön??
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Avatar
zzr4wd
OCF Member 2017
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Marras 2008, 03:31

Re: teeseitse-virtauspenkki

Viesti Kirjoittaja zzr4wd »

Nostellaampa, varmaan pöljä kysymys, mutta jos tekisi virtauspenkin ja korvaisi vinon nestemanometrin ja kuristuslevyn tuollaisella linkin digitaalisella anemometrillä (eli tunkisi tuon mittapään penkin sisään kuristuslevyn paikalle), ja säätäisi testipaineen haluamakseen normi u patsasmittarilla voisiko penkki toimia?

https://www.google.fi/search?q=digital+ ... 4gS3joCABg

Tuollaiseen kuitenkin syötetään pinta-ala, josta kone laskee cfm:t. Jos omistaa kannen tms. kappaleen, joka on mitattu tarkassa penkissä, eikö sillä voisi ns. "kalibroida" pinta-alaa muuttamalla penkin näyttämään riittävän oikein?
Vastaa Viestiin