Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Nykyisin periaatteena on että vaparina 150 hv kone ei voi ahdettuna olla 136hv.
Ja jokainen voi miettiä että miksi...
Jos haluat XE:n B Asconaan niin helpoimmalla siitä tulee omavalmiste vaihtamalla ruiskun tilalle kaasuttimet ja penkittämällä kone 136 hv teholle.
Ja B-Ascoonhan tuplat sopii kuin nenä päähän.
Ja jokainen voi miettiä että miksi...
Jos haluat XE:n B Asconaan niin helpoimmalla siitä tulee omavalmiste vaihtamalla ruiskun tilalle kaasuttimet ja penkittämällä kone 136 hv teholle.
Ja B-Ascoonhan tuplat sopii kuin nenä päähän.
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Riittääkö kun laittaa läppärungot, uuden moottorinohjauksen ja nokka-akselit? Se kuulostaisi paremmalta kuin tuplakaasarit.
Muuten, onkohan sanonta "viritys on onnistunut kun teho ei ole tippunut yli 20%" lähtöisin näistä omavalmistemoottoreista.
Muuten, onkohan sanonta "viritys on onnistunut kun teho ei ole tippunut yli 20%" lähtöisin näistä omavalmistemoottoreista.
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Silloinhan se on edelleen suihkutusmoottori eli mikään ei muutu.Enochian kirjoitti:Riittääkö kun laittaa läppärungot, uuden moottorinohjauksen ja nokka-akselit? Se kuulostaisi paremmalta kuin tuplakaasarit.
Muuten, onkohan sanonta "viritys on onnistunut kun teho ei ole tippunut yli 20%" lähtöisin näistä omavalmistemoottoreista.
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
meinaakko ettei noi Enochianin ehottamat muutokset riittäs? onko tietoo että oliskohan stanssauksen vaihto mahollista? että onko samalla paikalla ja silleen niin. vai onko noissa lohkoissa vielä isolla siellä alempana 20xe ja 20ne teksi? googlettamallahan tuo ehkä selviää--->
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Mitkä muutokset? sillä ei ole mitään merkitystä millainen suihkutus siinä on, läppärungot vai normi imusarja muutos ei ole tuossa riittävä.Kiiv1 kirjoitti:meinaakko ettei noi Enochianin ehottamat muutokset riittäs? onko tietoo että oliskohan stanssauksen vaihto mahollista? että onko samalla paikalla ja silleen niin. vai onko noissa lohkoissa vielä isolla siellä alempana 20xe ja 20ne teksi? googlettamallahan tuo ehkä selviää--->
No jos XE kannen laittaa NE lohkoon niin kukaan ei näe moottorinumeroa avaamatta moottoria koska se jää kannen alle piiloon... eli mitä voimme tästä päätellä.
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
... ja NE:n lohko josta on korkeutta madallettu, on höylä vienyt vielä orkkisnumerotkin
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Eli toi käsite "oma valmistemoottori" vaikuttaisi vieläkin olevan varsin häilyvä ja noin 100% kiinni inssistä.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Nyt ehkä nolottaa kysyä mutta kysyn kuitenkin, koska tännehän näitä "alottelijoiden" kysymykiä saa pistää
ja sitten te viisaammat vastaatte!
Eli tota, alko himottaa lisä tehot tommoseen 2litraseen 8v vapari koneesee Tullu aika selväks että "halvin" ja "paras" tapa saada
joitakin polleja, on tuo kannen työstäminen? Mutta nyt semmonen että lahden seudulla asustan, niin missä tuo kannattaa työstää?
Että pääsisi halvimmillaan? ja sitten ne puristuksien mittaus, tapahtuu miten? ja paljon niitä puristuksia pitäisi olla o.O? Ja paljon kannesta pitäisi ottaa että niitä tehoja tulisi edes vähän? Ja mitä muuta "halpoja" keinoja on tässä virityksessä? :O
Olen tosiaan aivan alottelija näissä jutuissa mutta
intoa täynnä kokeilemaan ja oppimaan!! Eli nyt neuvotte alottelijaa tuossa kansi jutussa aivan alusta loppuun? Kiitos! =)
ja sitten te viisaammat vastaatte!
Eli tota, alko himottaa lisä tehot tommoseen 2litraseen 8v vapari koneesee Tullu aika selväks että "halvin" ja "paras" tapa saada
joitakin polleja, on tuo kannen työstäminen? Mutta nyt semmonen että lahden seudulla asustan, niin missä tuo kannattaa työstää?
Että pääsisi halvimmillaan? ja sitten ne puristuksien mittaus, tapahtuu miten? ja paljon niitä puristuksia pitäisi olla o.O? Ja paljon kannesta pitäisi ottaa että niitä tehoja tulisi edes vähän? Ja mitä muuta "halpoja" keinoja on tässä virityksessä? :O
Olen tosiaan aivan alottelija näissä jutuissa mutta
intoa täynnä kokeilemaan ja oppimaan!! Eli nyt neuvotte alottelijaa tuossa kansi jutussa aivan alusta loppuun? Kiitos! =)
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Mä vaihtaisin nokka-akselin vähän pirteämpään ekana. Kannen antaisin olla vakiona, jos se on vaan kunnossa. Pakopuolelle joku kevyt 2" pörinäputki hyvin virtaavin vaimentimin. Ja tarkistaisin seosmittarilla, että soosit on optimit täydellä kuormituksella. Saattaisi tulla joku 130-140hv varsin maltillisilla kustannuksilla.
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Kiitos esimausta neuvoa, mutta millanen homma on tuo vaihtaa ja mistä niitä "pirteämpiä" nokkaakseleita sitten kannattaa lähteä kyselemään? linkkejä, lisäneuvoja ja tietoa otetaan vastaan!
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
NE:n puristukset saa kympin tienoille, kun kannesta ottaa esim. 1,2 millin siivun pois. Enemmän jos haluaa puristuksia, niin sitten on jo ehkä järkevämpää vaihtaa männät SE/XE/XEV malleihin. Lahdessa yksi suositeltava paikka on Lahden Kansityö. Samalla reissulla kannattaa sitten vaihtaa väljät ohjurit uusiin ja ajaa seetit pyöreiksi. Mä voisin ehkä jossain vaiheessa ehtiä putsailemaan kanavia, jos ei ole kiire ja päästään hinnasta sopuun. Tuolta löytyy yhdestä omasta kannesta pari kuvaa.
Nokaksi sopii pienellä työllä 18E nokka jos sellaisen (ehjän) jostain löytää. Muutoin esim. Dbilasilta suoraan: http://www.dbilas-dynamic.de/dbilas_eng/index.htm
Nokaksi sopii pienellä työllä 18E nokka jos sellaisen (ehjän) jostain löytää. Muutoin esim. Dbilasilta suoraan: http://www.dbilas-dynamic.de/dbilas_eng/index.htm
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
Puristussuhdetta ei pysty mittaamaan suoraan millään mittalaitteella.juunas94 kirjoitti: ja sitten ne puristuksien mittaus, tapahtuu miten? ja paljon niitä puristuksia pitäisi olla o.O? Ja paljon kannesta pitäisi ottaa että niitä tehoja tulisi edes vähän? Ja mitä muuta "halpoja" keinoja on tässä virityksessä?
kyseinen määre on moottorin puristustilavuuden ja iskutilavuuden summan suhde puristustilavuuteen. Eli esim. mäntä alhaalla saat kaadettua vaikka maitoa tulpanreijästä 5,56dl ja ylhäällä 0,556dl. tällöin puristussuhde on tasan 10:1.(älä kokeile kotona, tämä ei ollut neuvo puristussuhteen mittaamiseen )
Itse varmasti virittäisin kyseistä moottoria juuri höyläämällä hieman kantta ja asentamalla 18e nokan.
Tai vaihtoehtoisesti 18e kansi, imusarja ja nokka paketti keulille. teho nousee n.15kw tuolla paketilla
Hieman näppäiltävää tosiaan nokan porailussa ja imusarjan muuttumisessa on.
(tämä siis tapauksessa ettei ahda sitä )
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
kenties sopii juuri tähän tyhmät kysymykset osioon.
eli eikös yleensä virittelijät hae sitä äärimmäistä piikkitehoa? eli sanotaan nyt että tasaisesti nouseva tehokäyrä jonka piikki ny olkoon 300hp@7000rpm eli 150hp@3500rpm tämä siis teoriassa.
eikö huomattavasti parempi olis kone joka tuottaa laajalla kierosalueella tasaisen tehon mutta hieman pienemmän. sanotaan nyt että 1500 - 7000rpm olis 200hp. eli miksei tuollaista "diesel" virittelyä ei pahemmin harrasteta? Eli onko kuitenkin virittelyssä kyse minkä numeron voi kaverille sanoa vai kuinka auto oikeasti kulkee?
niin ja ettei liian fiksuja vastauksia tulisi niin mietitään mikä vaikuttaa auton kiihtymiseen. (yllätys tärkein ei olekkaan teho)
1. auton paino
2. renkaan pito
3. renkaista siirtyvä voima.
4. suuremmilla nopeuksilla ilmanvastus
5. vaihteen vaihtamiseen käytetty aika.
eli tarkastellaan näitä vähän.
1.tähän emme pysty merkittävästi vaikuttamaan ellei hankita jostain 70 luvun 400kg pikkuautoja tai ole rutkasti kahisevaa hiilikuituun.
2. tuosta ei ole paljon tietoa viisaammat kertokoot
3. tuohon vaikuttavia asioita ovat välitykset ja moottorin VÄÄNTÖ. Tehosta on paljon kiistelty mutta tosiasiassa vääntö liikutta autoa ja teho määrittele paljonko vääntöä pystytään ylläpitämään. mutta se on nyt sivuseikka koska vääntö ja teho kulkevat aina rinnakkain. takaisin välityksiin... jos moottorissa on vähän tehoa autoon laitetaan isommat välitykset jolloin auto kiihtyy yhtä hyvin kuin tehokkaampikin auto pienemmillä välityksillä. mutta neulottuaan kaikki vaihteet läpi tehokkaampi auto vaihtaa kakkoselle ja menee ohi..... btw. välityksien ja pidon merkityksestä....onko kukaan tietoinen että 100hp traktori kiihtyy huomattavasti paremmin kuin wrc ralliauto..... ensimmäiset 2 metriä....
5.
eli jos tehohuippu on hyvin kapea se myös tarkoittaa ett vaihteita täytyy vaihtaa useasti ja joka vaihdolla kokonaisvälitys pienenee ja kiihtyvyys huononee. vastaavasti laajalla tehoalueella voidaan samaa vaihdetta käyttää pidempään jolloin ei tule niin paljon vaihtoja sekä lähes kokoajan pystytään pitämään suurempaa välityssuhdetta pyöriin....
joo.. pienes hiprakassa. vähän trolli mielessä mutta myös faktaa.. nimimerkillä ohi samantehosesta piikkitehoisesta vaihtojen aikana
eli eikös yleensä virittelijät hae sitä äärimmäistä piikkitehoa? eli sanotaan nyt että tasaisesti nouseva tehokäyrä jonka piikki ny olkoon 300hp@7000rpm eli 150hp@3500rpm tämä siis teoriassa.
eikö huomattavasti parempi olis kone joka tuottaa laajalla kierosalueella tasaisen tehon mutta hieman pienemmän. sanotaan nyt että 1500 - 7000rpm olis 200hp. eli miksei tuollaista "diesel" virittelyä ei pahemmin harrasteta? Eli onko kuitenkin virittelyssä kyse minkä numeron voi kaverille sanoa vai kuinka auto oikeasti kulkee?
niin ja ettei liian fiksuja vastauksia tulisi niin mietitään mikä vaikuttaa auton kiihtymiseen. (yllätys tärkein ei olekkaan teho)
1. auton paino
2. renkaan pito
3. renkaista siirtyvä voima.
4. suuremmilla nopeuksilla ilmanvastus
5. vaihteen vaihtamiseen käytetty aika.
eli tarkastellaan näitä vähän.
1.tähän emme pysty merkittävästi vaikuttamaan ellei hankita jostain 70 luvun 400kg pikkuautoja tai ole rutkasti kahisevaa hiilikuituun.
2. tuosta ei ole paljon tietoa viisaammat kertokoot
3. tuohon vaikuttavia asioita ovat välitykset ja moottorin VÄÄNTÖ. Tehosta on paljon kiistelty mutta tosiasiassa vääntö liikutta autoa ja teho määrittele paljonko vääntöä pystytään ylläpitämään. mutta se on nyt sivuseikka koska vääntö ja teho kulkevat aina rinnakkain. takaisin välityksiin... jos moottorissa on vähän tehoa autoon laitetaan isommat välitykset jolloin auto kiihtyy yhtä hyvin kuin tehokkaampikin auto pienemmillä välityksillä. mutta neulottuaan kaikki vaihteet läpi tehokkaampi auto vaihtaa kakkoselle ja menee ohi..... btw. välityksien ja pidon merkityksestä....onko kukaan tietoinen että 100hp traktori kiihtyy huomattavasti paremmin kuin wrc ralliauto..... ensimmäiset 2 metriä....
5.
eli jos tehohuippu on hyvin kapea se myös tarkoittaa ett vaihteita täytyy vaihtaa useasti ja joka vaihdolla kokonaisvälitys pienenee ja kiihtyvyys huononee. vastaavasti laajalla tehoalueella voidaan samaa vaihdetta käyttää pidempään jolloin ei tule niin paljon vaihtoja sekä lähes kokoajan pystytään pitämään suurempaa välityssuhdetta pyöriin....
joo.. pienes hiprakassa. vähän trolli mielessä mutta myös faktaa.. nimimerkillä ohi samantehosesta piikkitehoisesta vaihtojen aikana
Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=11201
Tossa on jotain pohdintaa tehosta, väännöstä ja välityksistä.
Tossa on jotain pohdintaa tehosta, väännöstä ja välityksistä.
JEEEEEEEEEEEEE!