Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja telwin »

Nykyisin periaatteena on että vaparina 150 hv kone ei voi ahdettuna olla 136hv.
Ja jokainen voi miettiä että miksi...
Jos haluat XE:n B Asconaan niin helpoimmalla siitä tulee omavalmiste vaihtamalla ruiskun tilalle kaasuttimet ja penkittämällä kone 136 hv teholle. :D
Ja B-Ascoonhan tuplat sopii kuin nenä päähän. :)
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Riittääkö kun laittaa läppärungot, uuden moottorinohjauksen ja nokka-akselit? Se kuulostaisi paremmalta kuin tuplakaasarit. :D

Muuten, onkohan sanonta "viritys on onnistunut kun teho ei ole tippunut yli 20%" lähtöisin näistä omavalmistemoottoreista. :lol:
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja telwin »

Enochian kirjoitti:Riittääkö kun laittaa läppärungot, uuden moottorinohjauksen ja nokka-akselit? Se kuulostaisi paremmalta kuin tuplakaasarit. :D

Muuten, onkohan sanonta "viritys on onnistunut kun teho ei ole tippunut yli 20%" lähtöisin näistä omavalmistemoottoreista. :lol:
Silloinhan se on edelleen suihkutusmoottori eli mikään ei muutu. :D
Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 »

meinaakko ettei noi Enochianin ehottamat muutokset riittäs? onko tietoo että oliskohan stanssauksen vaihto mahollista? että onko samalla paikalla ja silleen niin. vai onko noissa lohkoissa vielä isolla siellä alempana 20xe ja 20ne teksi? googlettamallahan tuo ehkä selviää--->
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja telwin »

Kiiv1 kirjoitti:meinaakko ettei noi Enochianin ehottamat muutokset riittäs? onko tietoo että oliskohan stanssauksen vaihto mahollista? että onko samalla paikalla ja silleen niin. vai onko noissa lohkoissa vielä isolla siellä alempana 20xe ja 20ne teksi? googlettamallahan tuo ehkä selviää--->
Mitkä muutokset? sillä ei ole mitään merkitystä millainen suihkutus siinä on, läppärungot vai normi imusarja muutos ei ole tuossa riittävä.

No jos XE kannen laittaa NE lohkoon niin kukaan ei näe moottorinumeroa avaamatta moottoria koska se jää kannen alle piiloon... eli mitä voimme tästä päätellä. :D
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Ville »

... ja NE:n lohko josta on korkeutta madallettu, on höylä vienyt vielä orkkisnumerotkin :D
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
CTi
OCF Member 2015
Viestit: 1411
Liittynyt: 01 Marras 2005, 16:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja CTi »

Ai näin vai ? :roll:

Kuva
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2845
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Keme »

Eli toi käsite "oma valmistemoottori" vaikuttaisi vieläkin olevan varsin häilyvä ja noin 100% kiinni inssistä.
JEEEEEEEEEEEEE!
juunas94
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 16 Loka 2012, 23:35

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja juunas94 »

Nyt ehkä nolottaa kysyä mutta kysyn kuitenkin, koska tännehän näitä "alottelijoiden" kysymykiä saa pistää
ja sitten te viisaammat vastaatte! :)
Eli tota, alko himottaa lisä tehot tommoseen 2litraseen 8v vapari koneesee Tullu aika selväks että "halvin" ja "paras" tapa saada
joitakin polleja, on tuo kannen työstäminen? Mutta nyt semmonen että lahden seudulla asustan, niin missä tuo kannattaa työstää?
Että pääsisi halvimmillaan? ja sitten ne puristuksien mittaus, tapahtuu miten? ja paljon niitä puristuksia pitäisi olla o.O? Ja paljon kannesta pitäisi ottaa että niitä tehoja tulisi edes vähän? Ja mitä muuta "halpoja" keinoja on tässä virityksessä? :O
Olen tosiaan aivan alottelija näissä jutuissa mutta
intoa täynnä kokeilemaan ja oppimaan!! Eli nyt neuvotte alottelijaa tuossa kansi jutussa aivan alusta loppuun? :D Kiitos! =)
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Mä vaihtaisin nokka-akselin vähän pirteämpään ekana. Kannen antaisin olla vakiona, jos se on vaan kunnossa. Pakopuolelle joku kevyt 2" pörinäputki hyvin virtaavin vaimentimin. Ja tarkistaisin seosmittarilla, että soosit on optimit täydellä kuormituksella. Saattaisi tulla joku 130-140hv varsin maltillisilla kustannuksilla.
juunas94
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 16 Loka 2012, 23:35

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja juunas94 »

Kiitos esimausta neuvoa, mutta millanen homma on tuo vaihtaa ja mistä niitä "pirteämpiä" nokkaakseleita sitten kannattaa lähteä kyselemään? linkkejä, lisäneuvoja ja tietoa otetaan vastaan! :D
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja smppa »

NE:n puristukset saa kympin tienoille, kun kannesta ottaa esim. 1,2 millin siivun pois. Enemmän jos haluaa puristuksia, niin sitten on jo ehkä järkevämpää vaihtaa männät SE/XE/XEV malleihin. Lahdessa yksi suositeltava paikka on Lahden Kansityö. Samalla reissulla kannattaa sitten vaihtaa väljät ohjurit uusiin ja ajaa seetit pyöreiksi. Mä voisin ehkä jossain vaiheessa ehtiä putsailemaan kanavia, jos ei ole kiire ja päästään hinnasta sopuun. Tuolta löytyy yhdestä omasta kannesta pari kuvaa.

Nokaksi sopii pienellä työllä 18E nokka jos sellaisen (ehjän) jostain löytää. Muutoin esim. Dbilasilta suoraan: http://www.dbilas-dynamic.de/dbilas_eng/index.htm
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Spikey »

juunas94 kirjoitti: ja sitten ne puristuksien mittaus, tapahtuu miten? ja paljon niitä puristuksia pitäisi olla o.O? Ja paljon kannesta pitäisi ottaa että niitä tehoja tulisi edes vähän? Ja mitä muuta "halpoja" keinoja on tässä virityksessä?
Puristussuhdetta ei pysty mittaamaan suoraan millään mittalaitteella.
kyseinen määre on moottorin puristustilavuuden ja iskutilavuuden summan suhde puristustilavuuteen. Eli esim. mäntä alhaalla saat kaadettua vaikka maitoa tulpanreijästä 5,56dl ja ylhäällä 0,556dl. tällöin puristussuhde on tasan 10:1.(älä kokeile kotona, tämä ei ollut neuvo puristussuhteen mittaamiseen :lol: )

Itse varmasti virittäisin kyseistä moottoria juuri höyläämällä hieman kantta ja asentamalla 18e nokan.
Tai vaihtoehtoisesti 18e kansi, imusarja ja nokka paketti keulille. teho nousee n.15kw tuolla paketilla
Hieman näppäiltävää tosiaan nokan porailussa ja imusarjan muuttumisessa on.
(tämä siis tapauksessa ettei ahda sitä :wink: )
Kuva
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

kenties sopii juuri tähän tyhmät kysymykset osioon.

eli eikös yleensä virittelijät hae sitä äärimmäistä piikkitehoa? eli sanotaan nyt että tasaisesti nouseva tehokäyrä jonka piikki ny olkoon 300hp@7000rpm eli 150hp@3500rpm tämä siis teoriassa.
eikö huomattavasti parempi olis kone joka tuottaa laajalla kierosalueella tasaisen tehon mutta hieman pienemmän. sanotaan nyt että 1500 - 7000rpm olis 200hp. eli miksei tuollaista "diesel" virittelyä ei pahemmin harrasteta? Eli onko kuitenkin virittelyssä kyse minkä numeron voi kaverille sanoa vai kuinka auto oikeasti kulkee?

niin ja ettei liian fiksuja vastauksia tulisi niin mietitään mikä vaikuttaa auton kiihtymiseen. (yllätys tärkein ei olekkaan teho)
1. auton paino
2. renkaan pito
3. renkaista siirtyvä voima.
4. suuremmilla nopeuksilla ilmanvastus
5. vaihteen vaihtamiseen käytetty aika.

eli tarkastellaan näitä vähän.
1.tähän emme pysty merkittävästi vaikuttamaan ellei hankita jostain 70 luvun 400kg pikkuautoja tai ole rutkasti kahisevaa hiilikuituun.
2. tuosta ei ole paljon tietoa viisaammat kertokoot
3. tuohon vaikuttavia asioita ovat välitykset ja moottorin VÄÄNTÖ. Tehosta on paljon kiistelty mutta tosiasiassa vääntö liikutta autoa ja teho määrittele paljonko vääntöä pystytään ylläpitämään. mutta se on nyt sivuseikka koska vääntö ja teho kulkevat aina rinnakkain. takaisin välityksiin... jos moottorissa on vähän tehoa autoon laitetaan isommat välitykset jolloin auto kiihtyy yhtä hyvin kuin tehokkaampikin auto pienemmillä välityksillä. mutta neulottuaan kaikki vaihteet läpi tehokkaampi auto vaihtaa kakkoselle ja menee ohi..... btw. välityksien ja pidon merkityksestä....onko kukaan tietoinen että 100hp traktori kiihtyy huomattavasti paremmin kuin wrc ralliauto..... ensimmäiset 2 metriä....

5.
eli jos tehohuippu on hyvin kapea se myös tarkoittaa ett vaihteita täytyy vaihtaa useasti ja joka vaihdolla kokonaisvälitys pienenee ja kiihtyvyys huononee. vastaavasti laajalla tehoalueella voidaan samaa vaihdetta käyttää pidempään jolloin ei tule niin paljon vaihtoja sekä lähes kokoajan pystytään pitämään suurempaa välityssuhdetta pyöriin....


joo.. pienes hiprakassa. vähän trolli mielessä mutta myös faktaa.. nimimerkillä ohi samantehosesta piikkitehoisesta vaihtojen aikana
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2845
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Tyhmät / noob -kysymykset virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Keme »

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=11201

Tossa on jotain pohdintaa tehosta, väännöstä ja välityksistä.
JEEEEEEEEEEEEE!
Vastaa Viestiin