lukasin ko läpi ja edelleen havaitsin pienen virheen/epäselvyyden. ... lopputuloksena päättelin että tehon ja väännön suhde on sellainen ettei voi sanoa kumpi liikuttaa autoa vaan ne molemmat yhdessä.Keme kirjoitti:http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=11201
Tossa on jotain pohdintaa tehosta, väännöstä ja välityksistä.
eli periaatteessa vääntö määrää kiihtyvyyden ja teho massan jota voidaan kiihdyttää.
kumpi siis on parempi iso vääntö vai isot kierrokset saavuttaakseen saman tehon? vastaus riippuu täysin mihin tarkoitukseen moottori suunnitellaan. vääntö on se joka vääntää rautaa joten akselien paksuus kasvaa väännön mukana. enemmän rautaa = painavampi ja isompi kone. siksi formuloissa on kierroskoneet ja pienet väännöt ja kevyet koneet. Samalla pulling kisoissa vääntö on parempi koska ylimääräisestä painosta on vain hyötyä.
katuautoissa taas on mentävä keskitietä koska ei haluta älyttömiä painoja mutta ei myöskään lyhytikäistä kierroskoneetta.
mutta edelleen kaikki tämä koski vain huipputehoja.
edelleen kysymyksenä on että eikö samat tehot laajalla alueella ole parempi kuin piikkitehot?
eli jos verrataan turbo ja vapaasti hengittävää.
toisessa on teoriassa tasaisesti nouseva tehokäyrä joka saavuttaa kierroksilla x lyhyen tehopiikin. Turbolla voidaan tehdä samanlainen tulos tai pienentää huipputehoja mutta kasvattamalla huomattavasti tehoja alemmilla kierroksilla. esim vaikka vapasti hengittävä 300hp @7000rpm ja 150hp@3500rpm kun turbokoneessa voisi olla 200hp@1500-7000 rpm. eli kysymys kuulu kumpi koneista olisi parempi jos molemmat olisi samanlaisissa autoissa?
äkkiseltään voisi kuvitella että isomitehoinen tietenkin... mutta onko näin? onhan se selvää että kun mennään 7000rpm niin isompitehoinen menee menojaan mutta autossa kun on vaihteet niin mitä tapahtuu sen aikana kun kierrokset eivät ole 7000?