2.0 DTI paljonko ajettuja löytyy?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Naapuripaikkakunnalla taksissa uudesta asti -99 Zafira 2.0Dti, ja ajettu on kohta 600tkm. Muutama viikko sitten jututin taksaria, ja koneelle ei ole kuulemma tehty perushuollon lisäksi mitään muuta, ja loistavasti on kuulemma toiminut.

Paluuletkuja, hehkuja, yms. "tykötarpeita" menee ihan samalla lailla kuin muistakin. Ei tosin tullut kysytyksi onko suuttimia uusittu jo montakin kertaa.

Ruiskupumppu on tosin jouduttu uusimaan kertaalleen, mutta esim. jakoketju on vielä alkuperäinen.
Ajokilometreihinsä nähden moottori käy erittäin nätisti. Nokka-akseli tosin ääntää kylmällä koneella aavistuksen, mutta lämpimänä ääni häviää täysin.

Öljynkulutuksesta ei ollut puhetta, mutta tuskin mitään mahdottomia syö, kun ei ole konetta avannut.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

374tkm ajettu B-Omega löytyy, tosin kone laukesi. Öljyn puutetta laakereilla. Syy tuntematon. Mutta sylinterit, männät ja kampiakseli kulumattomia. Menee niiden puolesta helposti tuon 600tkm. Tosin nokka-akselissa oli jo 1mm kulumat(siis 370tkm) muutamassa nenässä.... Eli enemmän ajettuna varmasti räplättää.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Vectrassa 373 tkm, joista 153 itse aiheutettuja. Ruisku laukesi syksyllä, uusi pumppu asennettiin vanhoilla ketjuilla ja kiristimillä, Eberi lopussa, öljykorkista on näkynyt koko omistusajan nokan juormut, kaikki alustan puslat vaihdettu kerralla (enin osa poisheitetyistä vielä kunnossa), iskarit vaihdettu (vanhoissa edelleen kaasut sisällä), jarrulevyt vaihdettu, vaihteistosta kuuluu tyhjäkäynnillä melkoinen kolkutus (tässä ´99:ssä on vielä vanha F18+ vaihteisto =pakki ykkösen vieressä) uudempi vaihteisto olisi kuulemma lujempi...hehkuja, vesipumppua ja moniurahihnan kiristintä ei ole vaihdettu ja käsijarru ei pääsääntöisesti toimi :(
ast
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 03 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: pk-seutu

Viesti Kirjoittaja ast »

rgs1 kirjoitti:.. vaihteistosta kuuluu tyhjäkäynnillä melkoinen kolkutus (tässä ´99:ssä on vielä vanha F18+ vaihteisto =pakki ykkösen vieressä)..
Mahtaakohan olla tuosta metakan alkuperästä kellään tarkempaa tietoa? Joku pääakselin laakeri tms?
Ja kuuluu juuri nimenomaan tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä, het jos laittaa vaikka 50kierrosta lisää niin katoaa, saa myös hiljaseks kun nostaa kytkimen hurjan varovasti lattiasta.
Tosin, tuommosta rallatusta se nyt on pitänyt jo kohta 80tkm, joten ei kai se voi olla vaarallista :roll:
KP33SB
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 26 Syys 2005, 20:16

Viesti Kirjoittaja KP33SB »

Mulla kuului myös samainen kolkutus. Ääni tuli ilmeisesti kytkinlevystä. Kytkimen keskiössä (boorit) levyyn nähden oli aika paljon klappia (pitää kai sen vähän antaakin periksi). Diaknoosina pidettiin sitä, kun se varsinkin kylmänä kolkutteli. Vähän kun kierroksia lisäsi, ääni hävisi, tai painoi kytkintä. Vaihdettiin kytkin levy, painelaakeri, ja samalla pari laakeria, kun oli laatikko purettuna. Autolla ajettu mittarin mukaan 190tkm. X20DTH kone, vm-99 Vekku. Kolkuttelu hävisi. Tuli vaan mieleen mitä sattuis jos keskiö irtoaisi kokonaan levystä...

Mutta mutta, edelleenkin voimansiirrosta (v.laatikko?) kuuluu jonkin asteista "rilinää" kun hitaissa nopeuksissa löysää kaasun eli jarruttaa moottorilla. Tai kun kevyesti vedättää pienillä tasakierroksilla. Kun kierroksia lisää reilummin, ääni häviää! Kuuluu kaikilla vaihteilla. Parhaiten se kuuluu kun (pitää ikkunaa auki) esim. ajaa parkkihallissa, missä ääni kaikuu seinistä. On se kyllä kuultavissa kaupungillakin kun pitää ikkunaa auki ja ääni kaikuu parkk. autoista ja seinistä.
Opel korjaamon asentajan mukaan "mitään ei ole vialla..." epäili ettei ääni saata hävitä, vaikka vaihtais koko laatikon...
Jäi sellainen maku "asentajasta" joka sanoi 30 vuotta korjailleensa autoja, että älä tule häiritsemään hänen kahvitaukoaan...(Opel/Kuopio)

Mikäpä lienee???
Mha
'Senator'
'Senator'
Viestit: 314
Liittynyt: 25 Marras 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Mha »

244 tkm, hyvin pelaa.
Astra Dti 2.0 Y20DTH -99, MYYTY
HD 1200S -98 juhlamalli, myynnissä 8499;-
Audi A3 AMB 2.0 TDi Quattro -06
sami73
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 139
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Pello

pelaa

Viesti Kirjoittaja sami73 »

235 tkm ajettu, 2.0 Di , toistaiseksi pelannut kuin junan vessa
mka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja mka »

Omalla Astralla (2,0 DI, vm 98) on lasketeltu nyt hieman vaille 300 tkm. Isoin ongelma oli pari vuotta sitten syöttöpumpun kanssa: ennakko meni jumiin ja rompe vaihtoon. Tuntuu, että toi pumppuongelma tulee jossain vaiheessa näillä myllyillä vastaan.

Muuten tuntuu, että kärry on monessa kohtaa laadukkaampi kuin perheen toinen nakuttaja eli Mondeo TDdi mallia 2002, vaikka onkin selvästi pienempi ja tehottomampi.
tupajumi
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja tupajumi »

Meikäläisen vectralla rullattu ~250tkm 220 meni öljyt veden sekaan, syy termarin kotelo halki ja vaihdon jälkeen uudestaan sekaisin oli öljyn lauhdutin kanssa rikki ja samassa meni ilmamäärämittari paskaks. Tuntuu toi öljykin koneelle aika hyvin kelpaavan. Muuten toiminut ihan hyvin
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Siikström »

Mullahan on vielä aika neitseelliset kilsat aikaisempiin verrattuna, kun mittarissa on vasta vajaat 149 tkm. 48 tkm olen itse ajellut reilussa vuodessa ja kaikkea pientä on ilmennyt matkan varrella, mutta moottori on pelannut erinomaisesti. Öljyn kulutuskin on pienentynyt jo lähes olemattomaksi (101 tkm kohdalla ei meinannut 2 litraa / 15 tkm riittää). Termostaatin vaihdoin joulukuussa ja nyt on lämmötkin pysyneet kohdillaan.
DTI -00
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 17:06
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja DTI -00 »

itellä toi -00 dth koneella ollu 261tkm --> 301tkm, lämmityslaitteen venttiili meni vaihtoon ku jumitti ja nesteet valu pihalle lapin reissulla..matkaa kotiin enää vajaat 450km...eikä yhtään vi...nu! :evil: muuta on tullu vaihdettua koiranluita yms kuluvia osia alustaan! ja tossa just ennen ku tuli 300tkm täyteen nii meni kytkin vaihtoon! mutta pakko munki palata tohon aiheeseen...nalkutus tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, minkä luulin kuuluvan kytkimestä, nii ei helevetti...koveni vain se ääni vaikka kaikki vaihdettiin kytkimeen, levyt, paine asetelma, laakeri, työsylinteri, pääsylinteri! siis tuo kytkin meni ihan kuluneisuuden takia vaihtoon mutta luulin ja toivoin että se ääni korjaantuis samalla! koska en oo voinu keksiä mitään muutako ku et sen täytyy kuulua kytkimestä koska kun painaa polkimen pohjaan se häviää, ja kun kone lämpenee, se myös häviää! joskus kyllä sillonki vähän kuuluu!
on se vain niin kumma ku tuntuu olevan suurinpiirtein jokaisessa dti:ssä sama vika ja kukaan ei muka osaa sanoa mitään koko asiasta...meinaan siis korjaajia...esim merkkihuolloissa, ku kuitenki tietävät heti mitä tarkotetaan ku mennään kysyyn, mutta missää ei muka ole mitään vikaa! ei autossa muuten mitään vikaa...kaikki pelaa (paitsi käsijarru, ei ikinä kunnolla)!! niin joo...öljystä tuntuu tykkäävän kyllä! kokemukseni mukaan kuluttaa vähiten castrolin gtx:ää mutta on vain aika kallista, ku kuitenki joutuu vähäväliä lisäillä!

yrittäkää nyt kaikki jolla sama ongelma on tuon kytkimestä/vaihteistosta kuuluvan äänen kans, nii kysellä ja kirjotelkaa tänne jos jotain selvää saatte! hävettää vain nii pirusti ku lyö auton käyntiin kylmänä esim työpaikan pihalta...ja ku joutuu hiljaa vedättää melkee tyhjäkäynnillä jossai keskellä kaupunkia jonoissa...voi jessus sitä ääntä! :oops:

onko muilla muuten semmosta ongelmaa et kone herää henkiin siinä 1600-1700 kierroksen kohalla ku turbo tulee mukaan...sitä ennen nakuttaa ja tuntuu et vauhti vain hidastuu mitä enemmän kaasua painaa! kai sielä nyt jotain alavääntöö pitäs kuitenki olla! niinkauan ku auto mulla ollu nii samanlainen, eikä tuo muutenkaa mikää tykki oo(kaukana siitä) mitä mieltä ootte, normaalia vai kannattaisko alkaa ettii vikaa esim. ilmamassamittarista..???¨
ja imusarja kyllä nii täynnä paskaa ku vain mahollista...hyviä vinkkejä egr:n "tappamiseks" yms...jos vain joku viittis auttaa, voi laittaa vaikka mailia miggo-84@suomi24.fi
auttakaa hyvät ihmiset ettei tarvi alkaa miettiin AUTON vaihtamista!

tais mennä vähä topicin vierestä...sori!
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Jos kaikki on kunnossa, niin tuollaisen DTH Vectran pitäisi vastata menohaluiltaan lähes X20XEV Vectraa.

Ja karstoittunut EGR -venttiili pitää myös melkoista läpsytystä/nalkutusta/koputusta tyhjäkäynnillä. :o
Ettei ääni vaan kuuluisi siitä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaihdelaatikossa laakeri menossa.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

DTI -00 kirjoitti: yrittäkää nyt kaikki jolla sama ongelma on tuon kytkimestä/vaihteistosta kuuluvan äänen kans,

ja imusarja kyllä nii täynnä paskaa ku vain mahollista...hyviä vinkkejä egr:n "tappamiseks" yms...jos vain joku viittis auttaa, voi laittaa vaikka mailia
Onko tuossa vielä "vanha vaihteisto", siis pakki ykkösen vieressä? Jos kyllä, niin laakerivika se taitaa olla kyseessä. Jos saksankieli sujuu, niin tuossa osviittaa jatkotutkimuksiin.

http://www.opel-problemforum.de/showthr ... 11&t=63505

EGR:n poistamisesta on tullut muutama kerta kirjoiteltua minunkin eli onnistuu esim. 10 kohm vastuksen lisäämällä oikeaan paikkaan. Vaatii mekaanista puhdistusta ensin...
DTI -00
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 17:06
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja DTI -00 »

nonii...lisää vaan tietoa jos löytyy ja kiitoksia jo vastanneille! voi helevetti...onkohan kalliski moinen laakerivika...onko kukaa korjauttanu, ja saanu apua, minkäverran maksanu! niin ja tosiaan on vielä vanha laatikko...ikävä kyllä! toisaalta lukenu näitä samoja juttuja et ajettu 150tkm ku kuulunu sama ääni, eikä mitää vikaa! onkoha tuo loppupeleisä kui vaarallinen juttu...et voiko se laueta iha yllättäin jossai tien päällä!?

nii ja tosta teho puolesta sen verran et oon itekki kyllä kuullu et pitäs olla aika pirteitä dieseleiks nää x20dth:t...et ei kai se auta ku alkaa ehtiin vikaa! näkeekö muuten ihan merkkihuollon (pohjanmaan autoliike,kokkola) testereillä, et jos ilmamassamittari paskana? :o
Vastaa Viestiin