Opel omega Y 25 DT koneella-ongelma öljymäärä + nyt savutus.

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Opel omega Y 25 DT koneella-ongelma öljymäärä + nyt savutus.

Viesti Kirjoittaja sepse »

Jotenka olikos tuossa joku niksi milloin tikusta näkyy oikea koneessa oleva määrä . Lähdetääs siitä että onko tää joku kuivasumppu tms kun autoa hakiessa ees tikku ei kastunu ennen kun oli kaadettu melkein 4 litraa koneeseen -kylmä kone , ei käytetty . Jotenkin myöhemmin selvis että siellä nyt on liikaa about 3 litraa tms- kuitenkin ajotietokone herjaa käynnistyksen jälkeen 2-3 kertaa että tarkista öljyn määrä . Onkos näissä vanhemmiten joku jippo miten esim öljy ei laskeudu öljypohjaan kuin ajalla x tai mittaus tavalla y .Kun on tarkoitus varastoida autoa niin öljyn ja suodattimen vaihto mutta mikäs olisi sopiva halpa öljy ko tarkoitukseen jolla uskaltaisi silloin tällöin käynnistellä eikä turbo ottais nokkiinsa -Rallyformulaa ei viittis väliaikaiseksi laittaa mutta teboil kurat ja Shell helixit arveluttaa-jotenka mikä ois halvin ööli jolla ei ajeta mutta menis säilytykseen ja huuhtelis .

Voiko Forte käsittelyn suorittaa turbo diesel koneeseen kuten normi bensa myllyyn .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Korpimetsä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49

Re: Opel omega Y 25 DT koneella-ongelma ihan öljymäärän tarkistuksessa

Viesti Kirjoittaja Korpimetsä »

Kai siinä säilytyksessä käy mikä tahansa kura kunhan metallipinnoille jää öljykalvo ettei ilmankosteus ja kondensio pääse ruostuttaa. Ne erothan öljyissä tulee ilmi lähinnä konetta kuormittaessa.
Huoltokirja on kaiken A ja O.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9265
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Opel omega Y 25 DT koneella-ongelma ihan öljymäärän tarkistuksessa

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Taitaa olla myös öljyn tasoanturi rikki, tai johdot poikki.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Opel omega Y 25 DT koneella-ongelma öljymäärä + nyt savutus.

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tämä nyt kuulostaa varmasti alakoululaisen kyselyltä mutta muistetaan että vaikka koko ikäni olen touhunnut autojen kanssa nyt on eka diesel opeteltavana .
Elikä koneeseen tuli puutteellisen osaamisen kautta lorautettua joku litra ylimääräistä (tuostahan selvä ohje löytyy ohjekirjasta) kun ei tajunnut että tässä mallissa kestää öljyn valuminen takaisin öljypohjaan lämpimällä koneella minimissään 2 minuuttia ja kylmällä huomattavasti kauemmin .
Sinistä savua ei silti ilmentynyt ajossa vain mustaa rajusti polkiessa ilmamassa mittarin johdon ollessa irti sen rikkinäisyyden takia .
Ensimmäinen öljyn palaminen ja sakea sininen savu ilmeni ajaessa auto korjaus telineelle jossa operaatiossa nokka nousi yli metrin perää korkeammalle vähäksi aikaa . Nyt vaihdoin öljyt ja määrä on oikea -autolla ei ole ajettu mutta edelleen pöllyttää putkesta (on vain käytelty alle 10 minuuttia) auto vaakasuorassa .
Kun esim 2,5-3.0 V6 bensiini Omegan kone sauhuttaa sinistä kaarteessa jos sen huohotin boxin läppä on jämähtänyt auki tai katkennut ja mulla 2.6 V6 Omegan kone lykkää muutaman minuutin sinistä seisottuaan ajamatta jokusen päivän (ilmeisesti imaisee rikkinäisen tai irronneen venttiilin ohjurin kumin kautta öljyä ja polttaa sitä muutaman minuutin .Onko tässä mallissa joku kokenut samaa .

Tarkoitan sitä että onko tässä koneessa jonkin moinen tasku tms joka täyttyi öljystä ylimääräisen öljymäärän ja voimakkaan kallistuksen yhteis vaikutuksesta ja nyt vielä polttelee niitä öljyjä palotilassa vaiko kajahtiko se nyt sattumoisiin juuri tuossa kohtaa.

Vai onko jotain käytännössä havaittua joka aiheuttaisi tuon jos ajatellaan että se kone ei ehkä ole loppu-tämä mietityttää siksi että tuo savutus ilmeni vasta tuossa kallistuksessa - ennen öljynvaihtoa tein Forte käsittelyn ohjeitten mukaan ja käynti muuttui vieläkin pehmeämmäksi ja paremmaksi.
Savutus alkoi ennen Fortea joten tuskin Forte käsittely nyt syyllinen.
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin