Kohde: VECTRA C StW 1.9 CDTI 2007 88 kW M32 vaihteistolla, 330 tkm
Havaitsin kaksoismassavauhtipyörän hajonneen.
Kolisee käynnityksen jälkeen ja ääntää vaimeammin sillä tavalla, että kytkimen polkeminen vaikuttaa ääneen. Viimeisimpänä oli ilmestynyt ruostepölyä ja tämän esiastetta metallipölyä kytkinkotelon ympärille ja pohjalevyn päälle.
Monet ovat näitä kaiketi vaihtaneet niin olisiko jakaa vinkkejä hyvästä työjärjestyksestä jne?
Tuolla:
https://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=252465
on jotain aiempaa keskustelua.
Olen aikaisemmin vaihtanut nämä osat VW Touraniin. Siinä suositustyöaika on 2 työpäivää kahdelle mekaanikolle eli 4 työpäivää yhdelle. Tuon verran suunnilleen meni aikaa + erikoistyökalujen valmistaminen. Vectraan työaika-arvio on 6 - 9 tuntia. Kuitenkin Vectra vaikuttaisi olevan vaikeampi apurungon irrottamisineen jne.
Alustava ajatus työn suorittamisesta:
Erikoistyökalut:
- apurungon asemointityökalu, tehdään lattaraudasta tai jopa kulmaraudasta
- joku laite moottorin kannatteluun, itsellä on moottorinostopalkki, mutta sen tuenta lokasuojien puolelta vaatii pohdintaa.
- kytkimen keskiöintityökalu
- tarvitaanko jotain muuta kytkimen asentamiseen? Luk kytkinpaketin tiedoissa kerrotaan: "Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa"
Osat:
- vauhtipyörä + uudet pultit
- kytkinasetelma
- painelaakeri/työsylinteri
- kampiakselin tiiviste
- vaihteistoöljy
Työ:
- akku, akkukotelo ja ilmansuodatinkotelo irti
- auto ylös
- pohjalevy irti
- etupuskuri irti
- sisälokasuojat irti, jos tarpeen
- öljyt pois laatikosta
- vaihteensiirtäjät puretaan laatikosta
- kytkimen työsylinterin letku irti ja tulppaus
- syylärin kannakointi
- alapallot ja kallistuksen vakaajan päät irti
- voi joutua irrottamaan alatukivarret apurungosta
- pakoputki irti
- vetoakselit irti laatikosta
- jotain pitää tehdä ohjaustehostimelle / hammastangolle
- moottori kannatteluun
- moottorin tuennat irti, ehkä oikean tuen voisi jättää paikalleen
- apurunko irti
- lasketaan moottoria/vaihteistoa alas
- vaihteisto irti ja vauhtipyörän ym vaihto
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä + camber ja aurauskulmien säätö.
Kaksoismassavauhtipyörän vaihtotyö, Vectra C 1.9 CDTI
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Kaksoismassavauhtipyörän vaihtotyö, Vectra C 1.9 CDTI
1,5 päivään saa vaihdettua yksin.
Moottorin voi tukea ylhäältäkin 3-pisteisellä tuella iskarin yläpäistä lukkopeltiin tai sitten kaksi vaihteisto nostinta joista toinen moottorille.
Hammastangon voi pultata irti apurungosta ja tukea vaikka nippusiteillä roikkumaan jostain päin moottoritilaa. Jäähdytin paketille tarvit pienen kuormaliinan että sen saa jätettyä ylös roikkumaan.
Moottorin voi tukea ylhäältäkin 3-pisteisellä tuella iskarin yläpäistä lukkopeltiin tai sitten kaksi vaihteisto nostinta joista toinen moottorille.
Hammastangon voi pultata irti apurungosta ja tukea vaikka nippusiteillä roikkumaan jostain päin moottoritilaa. Jäähdytin paketille tarvit pienen kuormaliinan että sen saa jätettyä ylös roikkumaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Kaksoismassavauhtipyörän vaihtotyö, Vectra C 1.9 CDTI
Kiitos vinkeistä!
Osat ovat matkalla maailmalta ja huollon sijaisautoksi hankittu Vectra C1. Nyt osia odotellessa voi kätevästi huoltaa ko. sijais/vara-auto ajokuntoon.
Osat ovat matkalla maailmalta ja huollon sijaisautoksi hankittu Vectra C1. Nyt osia odotellessa voi kätevästi huoltaa ko. sijais/vara-auto ajokuntoon.
Re: Kaksoismassavauhtipyörän vaihtotyö, Vectra C 1.9 CDTI
Ilmanputsaria ei tartte irrottaa.
Puskuri saa olla kans paikallaan
Tehostimen pumpusta sähköjohdot irti, ja se irtoaa apurungon mukana samoin kuin hammastanko.
Moottori kannatukseen vaihteiston puolipäästä, voi joutua vähän laskemaan askin päätä että saa vaihteensiirtäjän kiskottua ulos lootasta.
Apurunkoa ei tartte kohdistaa maailman tarkimmin, pyöränsuuntauksessa saa hierottua kohalleen. Viimeksi kun tein omaan autoon niin laitoin tussilla viivat apurungosta koriin, kun en itse päässyt siihen kulmia säätämään.
Puskuri saa olla kans paikallaan
Tehostimen pumpusta sähköjohdot irti, ja se irtoaa apurungon mukana samoin kuin hammastanko.
Moottori kannatukseen vaihteiston puolipäästä, voi joutua vähän laskemaan askin päätä että saa vaihteensiirtäjän kiskottua ulos lootasta.
Apurunkoa ei tartte kohdistaa maailman tarkimmin, pyöränsuuntauksessa saa hierottua kohalleen. Viimeksi kun tein omaan autoon niin laitoin tussilla viivat apurungosta koriin, kun en itse päässyt siihen kulmia säätämään.