Y22DTR Vectra C tehot häviää

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
kimmo.k
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 19:44

Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja kimmo.k »

Terve,

Tässä ollut jo pidemmän aikaa ongelmaa Vecussa (vm. 2005, Y22DTR, automaatti).
Eli välillä autosta häviää tehot ja jakarinkuva tulee näyttöön.
Vikakoodina tällöin ilmamäärämittariin liittyviä esim:
P0100 - MAF Circuit
P0101 - MAF Circuit Range/Perfomance Problem

Auto toimii välillä pitkiäkin matkoja ilman ongelmaa, jos kaasua pumppailee kokoajan kevyesti tasaisellakin ajolla vika ei tule niin helposti päälle.
Jos taas ajaa tasakaasulla, esim. vakkari päällä, niin voi olla varma että seuraavassa pienessä ylämäessä kuormituksen kasvaessa vika lävähtää päälle ja tehot katoaa (ja kierrokset rajoittuu 3000rpm useimmiten).
Vian kun kuittaa ajaessa pois, niin taas pääsee kiihdyttelemään kunnes vika uusii..

Olen kokeillut kolmella eri ilmamäärämittarilla ja kaikilla antaa samoja vikoja, joten MAF-vika pois suljettu, johdotuskin pitäs olla ok.
EGR jumi viime kesänä ja silloin loppu kulkeminen käytännössä kokonaan, sen osalta nyt auto kunnossa
Turbo vaihdettu viimesyksynä, sen osaltakin kaikki pitäs olla ok.

Viime kesänä meni tosiaan vanhasta turbosta akseli poikki, ja litrakaupalla öljyä pakoputkistoon ja hiukka imupuolelle.
Turbon vaihdon jälkeen tämä tehojen katoamis ongelma tuli käytännössä jatkuvasti päälle, intercoolerin läpi virtaus hyvä ja öljyt ja paskat putsailtu järjestelmästä (ennen turbovikaa saman tyylistä tehojen häviämisongelmaa oli hyvin harvakseltaan).
Pakoputkessa ollut öljy tosin poltettu ajamalla pois, putki voisi tukottaa, mutta kun vika ei päällä niin kiertää ja kulkee ok.

Onko kellään ollut vastaavaa vikaa / ideaa mistä lähtisi seuraavana tsekkaamaan?
Toistaiseksi kuittailut vikaa pois aina Torquella, mutta voisi tuo auto välillä normaalistikkin toimia

Edit: korjattu moottorikoodi oikeaksi
Jos epäröi liian pitkään, joutuu pian vaihtamaan kalsarit.
16SH, X20XEV, X25XE, Z22YH, Y22DTR
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voisi olla turbon magneettiventtiilivika.
Kun ei lähde ahtamaan halutulla tavalla niin silloin ilmamassa jää vajaaksi ja sitä kautta MAF vikaa ilmoittaa. Tämä tuli mieleen.

Käsittääkseni alipaineella säädetään ahdinta tässäkin koneessa, ja kun magneettiventtiili jumii eikä anna alipainetta, niin ahdot jää vajaaksi. Toisaalta sama ilmiö tulee myös silloin, kun alipaineletkussa on pieni vuoto.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kimmo.k
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 19:44

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja kimmo.k »

Joo, tuota alipaineventtiiliä rassasin syksyllä ja korjasin siitä liitintäkin kun näytti mielestäni epäilyttävältä. Silloin arvelin sen kuitenkin olevan kunnossa kun testailin 12V jännitteellä ja se vaikutti ilman virtaukseen venttiilin läpi.
No kävin nyt juuri testailemassa OP-comin kanssa tuota ja kun vika tulee päälle niin turbo ei enää yrittäkkään ahtaa tavoiteltuun arvoon
--> Samoin käy kun magneettiventtiilin ohjauspiuhan ottaa irti.
Piuhan kun irroittaa niin antaa kyllä lisäksi normaalisti -P0243-04 Boost pressure control valve circuit open- vian

Magneettiventtiilin piuhan irti niin auto yhtä tehoton kuin tuon MAF -vian ollessa päällä, mutta kaasun kestää painaa pohjaan ja vauhti kiihtyy hissukseen.
Tuo MAF-vika kun tulee päälle, ni kaasun kun läpsäsee pohjaan niin auto tuntuu tukehtuvan täysin.

Mutta joo, laitoin tilaukseen uuden magneettiventtiilin tuohon. Tuo hyvinkin voisi olla vian aiheuttaja kun vikakin on tuommonen aina välillä päällä -tyyppinen..
Jos epäröi liian pitkään, joutuu pian vaihtamaan kalsarit.
16SH, X20XEV, X25XE, Z22YH, Y22DTR
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Millaisella MAFillä olet kokeillut?

Akan veljellä oli aikanaan tuollanen vastaava Vecta. Siitäkin meni turvo ja tilalle laitettiin joku kiinalainen halpa korjausosa. Ikinä enää se ei toiminu kunnolla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Niin pitkälle kuin
OCF Member 2019
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Marras 2013, 10:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja Niin pitkälle kuin »

Mulla oli aikoinaan pariin otteeseen samantyyppistä (toki varmaan hieman erityyppiset keskenään)ongelmaa, kerran vaihdettiin kaikki alipaine letkut, toisella kerralla myrkytettiin polttoaine järjestelmä. Molemmilla kerroilla kaasua annettaessa ja autoa esim ylämäkeen kiihdytettäessä antoi tuon saman jakarin kuvan ja tehot meni pois. Hyvä kun jaksoi rekan perässä pysyä.
Oon nyt säännöllisen epäsäännöllisesti pyrkinyt myrkyttämään polttoaine järjestelmän (ehkä 100tkm välein) ja ei ole enää ollut ongelmaa.

Mittarissa nyt 940 tkm, vaan pahuksen korona sotkee nyt kovasti miljoonan tavoittelua😢.
Vectra Wag 2,2 tdi -04
EX:Yeti TDI 1,9 -10, Mondeo 1,6 -08, Caliber 2,0 -07, Golf 4x4 TDI 1,9 -02, Vectra 2,0 -90, Golf 1,8 -98, Tercel 1,3 -84, Fiesta 1,6 -84, Manta 2,0 -78, Tercel 1,3 -82, Wartburg 1,3 -77, Escort 1,6 -68, Kadett 1,2 C -77
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nyt sulla vähän ajot romahtaa ku eivät ota vieraita vastaan.
Perkele haittaavat tärkeää tehtävää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Juho M-P kirjoitti: 22 Maalis 2020, 17:58 Nyt sulla vähän ajot romahtaa ku eivät ota vieraita vastaan.
Perkele haittaavat tärkeää tehtävää.
No olen silti 37tkm jäljessä ja samalla tapaa vähenee ajot toistaiseksi...

Mitä tuohon MAF juttuun tulee, niin ruiskutettava polttoainemäärä per isku näissä valitaan MAP ja IAT signaalin perusteella, mutta sitten on erikseen "savutuskartta" joka on MAF perässä ja sillä on auktoriteetti rajoittaa syöttöä, nimensä mukaisessa tarkoituksessa.
MaFfilla hallinoidaan myös EGR toimintaa.

Jokainen näkemäni hajonnut MAFfi*, joka ei ole ollut totaalipimeänä on näyttänyt liian vähän todelliseen ilmamäärään nähden.
(* paitsi yksi, eli omasta Astrasta kossahtanut. Signaalin mukaan jo tyhjäkäynnillä meni ilmaa 0,4bar ahdoille.)
No jos syöttö ei ole mitä pitää, ei tervekään turbo voi herätä kuten pitäisi.

Toisin perin on myös mahdollista että paskoittunut turssi / boostiventtiili aiheuttaa sen että ahdin ei vedä ilmaa kuten pitäisi ja itsediagnostiikka tuomitseekin ehjän MAFfin rikkonaiseksi.

Itsediagnostiikalla on yleensä prioriteettijärjestys jonka perusteella kahden, tai useamman, ristiriitaisen mittauksen seurauksena käytännössä "veikataan" mikä instrumentointi vaihtoehtoisista on hajallaan - jos mikään ei ole selvästi sähköisesti täysin kuollut.
(Klassinen esimerkki on vaikka Audi 2.7 biturbo. MAF kypsyy, näyttää liian vähän ja sen perusteella pannaan bensaa moottoriin. Se käy laihalla ja sitten tuleekin vikakoodi lambdasta, "jonka on pakko olla p*skana, koska tuolla bensa- vs. ilmamäärällä moottori ei _voi_ käydä laihalla" Sitten vaihdetaan lambda(t) ja edelleen käy laihalla ja tulee sama vikakoodi. Kunnes joku tajuaa katsoa diagnostiikasta paljon moottori muka vetää ilmaa. = liian vähän = MAF semi kaputt)

Summa summarum: ostaisin MAFfin aina Marmorilta, ellei saman merkkistä saa tarvikkeena. (Esim. aito Bosch vs. Kiinapaska)

Sivuhuomiona näissä VNT kanssa boostiventtiiliä rämpytetään korkeammalla taajuudella kuin hukkismallin.
En tiedä oliko tämä aiheuttaja, mutta minulta kypsyi 2.0Di boost valve VNT turbon kanssa ajaessa - tosin olihan sillä paljon ajettu jo muutenkin ja korvaava Marmoritiskin GM originaali oli laatikon mukaan tehty niinkin korkeateknologisessa maassa kuin Intia...
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1314
Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja astramaani »

Mulla teki samanlainen vectra ihan samaa. Kuittailin aina virrat pois niin vika häipyi. En tutkinut asiaa koskaan enempää. Jossain kohtaa meni ahtoputki halki mutta en muista tekikö vielä sen uusimisen jälkeen samaa. Auto meni vaihtoon.
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
kimmo.k
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 19:44

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja kimmo.k »

No niin, päivitellääs tänne taas väliin tilannetta.. Kiitos Teuwolle MAFfi infosta!

Eli nyt on testattu jo sen verran usealla MAFfilla ettei siinä enää pitäisi vika olla.
MAF tyypit joita kokeiltu: 2x alkuperäinen BOSCH, 1x SPARK (joku halpis) ja 1x VEMO (tämäkin tarvike) --> Kaikilla aika pitkälle samanlainen käyttäytyminen. Toki en itsekkään noihin tarvikkeisiin oikein luota näissä antureissa varsinkaan..
Vaihdettu turbon magneettiventtiili --> Jotenkin tuntuu että auton käytös olisi vähän muuttunut, mutta edelleen vikaa pukkaa samaan tahtiin, eli ei ollu vikaa siinäkään.

Laitoin tilaukseen ahtopaine/imuilmanlämpötila -anturin. Anturi oli ihan öljypaskassa tuon turbon särkymisen jäljiltä, katotaans jos tuon vaihto auttaisi.
Tuossa kaasuläppäkotelossa on kans tuo alipainekellolla ohjattu "kaasuläppä" ja siinä asentotunnistin. Onko tietoa minkälaisia lukemia tuosta pitäisi ohmimittarilla saada? Vai tarviiko tuo syöttöjännitteen että ylipäätään alkaa toimimaan?
Niin pitkälle kuin kirjoitti: 22 Maalis 2020, 17:42 Mulla oli aikoinaan pariin otteeseen samantyyppistä (toki varmaan hieman erityyppiset keskenään)ongelmaa, kerran vaihdettiin kaikki alipaine letkut, toisella kerralla myrkytettiin polttoaine järjestelmä. Molemmilla kerroilla kaasua annettaessa ja autoa esim ylämäkeen kiihdytettäessä antoi tuon saman jakarin kuvan ja tehot meni pois. Hyvä kun jaksoi rekan perässä pysyä.
Oon nyt säännöllisen epäsäännöllisesti pyrkinyt myrkyttämään polttoaine järjestelmän (ehkä 100tkm välein) ja ei ole enää ollut ongelmaa.

Mittarissa nyt 940 tkm, vaan pahuksen korona sotkee nyt kovasti miljoonan tavoittelua😢.
Noille kilsoille täytyy jo hattua nostaa! -(z)- :thumbsup:
Alipaineletkut tuntuvat omassa ehjiltä ja pari on vaihdettukin varuiksi, polttoainejärjestemään ei ole tähän tullut puhdistusaineita laiteltua.
Jos epäröi liian pitkään, joutuu pian vaihtamaan kalsarit.
16SH, X20XEV, X25XE, Z22YH, Y22DTR
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR Vectra C tehot häviää

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

IAT (Intake Air Temp) on MAFfissa ja MAP (Manifold Absolute Pressure) on imusarjassa. Jälkimmäinen tahtoo karstoittua EGR takia ihan ilman turbon hajoamisiakin.
Varoivainen putsaaminen voi auttaa, mutta vaihto on tosiaan varmin.

VNT koneiston herkkää liikkumista kannattaa kokeilla myös.
Kone sammuksissa taakin pitäisi olla löysä ja käynnissä kello vetää se napakasti kiinni.

Jos (ja melko varmasti kun) MAF on ehjä, jää jäljelle aika lailla sökö MAP, tai huonosti spoolaava ahdin.
Joka ei sitten spoolaa koska a) rikki b) johdinsiivet ei mene kunnolla kiinni c) ei tarpeeksi syöttöä per isku, jotta turbiinilla olisi riittävästi käyttövoimaa.

"Kaasuläpän" potikan arvoista en osaa sanoa, kun sitä ei näissä kahden litran ghettomalleissa ole, joita on tullut turittua.

Livedatojen tarkastelu op.comilla tai tech2'lla ja toimilaitetestit voisivat auttaa myöskin.
Esim. syynää pyydetyn ja toteutuneen syötön eroa. Tilattua ja toteutunutta ahtoa jne.
Vastaa Viestiin