C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Alludi
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2019, 13:28

C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja Alludi »

Elikkäs kyseessä on 2008vm C2 1.9CDTI (DT) WAGON 6V-Manuaali.

Ainakun autoon laittaa sytytsvirran päälle syttyy jarruvalot autosta, jarruvalot sammuvat ja toimivat normaalisti kun autolla ajaa 80km/h.
Tämän jälkeen tulee vikakoodi P1571 -Jarrukytkin piiri -Korkeajännite -Pysyvä.

Jos vikakoodin poistaa kun jarruvalot sammuvat tuon ylempänä olevan tempun jälkeen auton käynnissä ollessa vikakoodi poistuu mutta jarruvalot syttyvät palamaan samantien uudestaan! (cruisekaan ei toimi ollenkaan)

Lisäksi on toinen vikakoodi joka ei poistu ja josta syy johtuu?
-P042A -Pakokaasun lämpötila, tunnistin 2 -Korkeajännite -Pysyvä.

Kyseessä on siis toinen DPF:än antureista jossa tämä sama kysyinen vika oli noin 8tkm sitten mutta korjaantui anturi vaihdolla ja kaikki rupesivat pelaamaan tämän jälkeen normaalisti.

Auto ei mene limpmodeen vaan toimii normaalisti, vedotkin tallella!

Anturista livedataa tulee -Lämpötila 196C joka ei muutu tuosta lukemasta mihinkään.
Anturin voltit näyttää yleensä 5V. Välillä on tullut lukemat 4.9 / 4.8.

Toimiva anturi antaa taas oikeita tietoja ja näyttää toimivan moitteettomasti.
DPF hiukkasloukun % näyttää 389% jos tämä pitäisi paikkansa autossa ei olisi vetoja laikaan taikka autolla pystyisi ajamaan ollenkaan?

Auton ja jakarin kuva palaa kun auton käynnistää, hekuvalo vilkkuu myös koko ajan (yrittäen tehdä regenointia näemmä?)

Joo voisin ostaa uuden anturin mutta ne maksavat todella paljon enkä olisi enää halukas samaa anturia ruveta vaihtamaan jos sama vika ilmenee kohta taas uudestaan.

Autolla on ajettu 285TKM eikä loukkuja ole minun tietääkseni vaihdettu missään vaiheessa, joten ovatko loukut tiensä päässä noilla kilometreillä ja täten rikkoo antureita eikä regenoi? pakkopolttoakaan ei anna tehdä autolle (yritetty useampaan kertaan)

Autolle jo tehtyä / kokeiltua mahdollisen vian korjaamiseksi,
-Anturi puhdistettu, johdot tarkastettu ettei ole rikki.
-Jarruvalokytkin vaihdettu 3 kertaan
-Polttimot vaihdettu ja tinattu maa erikseen polttimoille (2 lankaiset)
-DPF puhdistusainetta laitettu tankkiin säänöllisesti.
-Autoa huudatettu todella paljon paikallaan ja ajamalla pienellää vaihteella niin kovaa mitä nyt auton neljällä sylinterillä pääsee, että toimivan anturin lämpötila lukeman nousevat regenoinnin lämpötiloihin (yritetty näin itse avata DPF:ää JOS on tukossa?) tässäkään tapauksessa vialliseen anturiin ei tullut muutosta livedatassa ollenkaan.
-KAIKKI sulakkeet tarkistettu ja vaihdettu uusiin
-Konehuoneessa oleva sulakeboxi irroitettu, avattu puhdistettu liittimet ym
-Akku ollut irti yön yli.
-Vakkarin viiksi puhdistettu.
+ kaikkea muuta mahdollista mitä en juuri nyt satu muistamaan,

Vakkarin toimimattomuus ja jarruvalot ilmeisesti kytkettynä toisiinsa, eli auto luulee olevansa jatkuvassa vikatilassa jonka takia polttaa jarruvaloja?
Kilometrit viittaavat kyllä siihen että DPF alkaisi olla vaihtokunnossa, mutta mitä itse autolla ajellut niin ei vaikuta millään tavalla itse auton olemukseen. Käy nätisti, polttoaineen kulutus on kohdillaan, kaikki muu toimii siis moitteettomasti, juurikin tulin autolla 900km reissulta 5,2L kulutuksella välillä hieman reippaalla kaasujalallakin ajettuna.

Erikoista tekee tästä sen että jarruvalot palavat limpmodessa eikä silloinkaan cruise toimi ja kierrokset rajottautuvat siihen 3000rpm kohdalle.
Muttakun auto EI OLE limpmodessa vaan kiertää ja toimii muuten normaalisti!!

Viimeisenä vaihtoehtona on ostaa uusi SAMA anturi toiseen otteeseen ja kokeilla sillä, mutta tämä on tosiaan vain VIIMEINEN vaihtoehto.
Olen miettinyt loukkujen tyhjennystä kokonaan pois ja antureiden ohjelmointia ja samalla egr:än tulppausta jolla saisi pysyvästi nämä pirun dpf ongelmat kerralla pois ja säästäisi pitemmän kaavan mukaan pitkän pennin.

Pahoittelen sekavaa tekstiä kun kirjoitan tätä kolmelta yöllä todella väsyneenä.
Nämä jarruvalot alkavat tehdä minut kohta hulluksi!

Jotain jäi varmasti kertomatta mutta kysykää jos mietitte tiettyä vaihtoehtoa jolla vika korjaantuisi!

Pohjois-Savon / Pohjois-Pohjanmaan alueelta ilmiantakaa ihmiset jotka tekevät loukkujen tyhjennyksiä, egr:än tulppauksen ja lopuksi ohjelmoinnin autolle.

Kiitos jo valmiiksi kaikille jotka yrittävät auttaa minua tämän tulevan mielenterveyshäiriön kanssa!
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hiukkasloukun prosentti on niin korkealla ettei auto pysty itse tekemään polttoa.ja hehkuvalo vilkkuu tuon polton takia. Eli testerillä tehdä poltto.

Dpf kestoikä vaihtelee paljon. Sitä lyhentää moottorin viat esim vuotava egr tai suuttimet, toistuva pätkäajo ilman mahdollisuutta polttoon. Sanoisin kestoiäksi 150-500tkm

Minkävalmistajan anturi?

Ja jarruvalovikaan jos anturi ei ole syy niin johdot voi olla oikosulussa jostain. Kytkentäkaavio ja mitata johtosarja.

M.lampiselta tuo dpf poisto ja ohjelmointi pitäisi onnistua.
Sijainti tosin mikkeli. viewtopic.php?f=15&t=263933
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jarruvalovika joko polkimen katkaisimessa tai takaluukun johtosarjan nivelpistees
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

Nostellaanpa vanhaa juttua. Omassa -08 sama vika jarruvalojen suhteen. Heti kun virrat kytkee päälle, valot syttyy. Opcomilla katottuna, näyttää moottorin ecun alta että jarruvalokytkin 2 kytkettynä. Bcm puolelta kyllä näyttää polkimella olevan kytkimen toimivan normaalisti.

Jarruvalokytkin vaihdettu, sulakkeet tarkistettu, uecci aukaistu ja putsattu, recci vaihdettu, peräluukun johdot tarkistettu, hehkut vaihdettu.

Ideoita?
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muistaakseni sama vika oli kerran eräässä ng9-3 Saabissa (samaa tekniikkaa käytössä), niin vika oli ABS boksin päässä. Se antoi koko ajan itse jännitettä siihen piuhaan mistä jännite olisi pitänyt tulla jarruvalokytkimeltä. Näin ollen tämä tieto meni myös takasähkökeskukselle (REC) ja se sytytti jarruvalot.

Asian voi testata ottamalla ABS boksin liitin irti ja katsoa sammuuko jarruvalot. En enää muista miten tuo vika sitten korjattiin. Vaihdettiinko koko ABS boksi vai olisko siellä juotosvika sisällä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

C2 Vectran ohjerkirjasta sivulta 251.
Nimetön.jpg
Jos jarruvalot palavat kun virrat kääntää päälle, sulake 15 on palanut.
Konepellin alla, akun vieressä olevat sulakkeet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
prööt
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Kyllä, jos sulakkeet (kaikki) ei olekaan tarkistettu, vaikka niin väitettiin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

Nyt jopa ehdin asiaa tutkia lisää 😅 Tuon sulakkeen tarkistin ja vaihdoin ensimmäisenä (eikä ko. vehje lähde käyntiinkään jos sulake 15 palanut).

Jarruvalot tosiaan toimii tässäkin normaalisti kun irrottaa liittimen abs-boksilta. Vaihdoin uuden samalla numerolla olevan boksin eikä tilanne muuttunut mihinkään. Sitä en tiedä täytyykö uusi boksi naittaa vanhan tilalle, en opcomilla löytänyt muuta toimintoja kuin present ja not present.
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

MasaKoo kirjoitti: 18 Tammi 2023, 10:58 Sitä en tiedä täytyykö uusi boksi naittaa vanhan tilalle, en opcomilla löytänyt muuta toimintoja kuin present ja not present.
Kyllähän sille ohjelmointi pitää tehdä.
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

kadett90 kirjoitti: 18 Tammi 2023, 13:46
MasaKoo kirjoitti: 18 Tammi 2023, 10:58 Sitä en tiedä täytyykö uusi boksi naittaa vanhan tilalle, en opcomilla löytänyt muuta toimintoja kuin present ja not present.
Kyllähän sille ohjelmointi pitää tehdä.
Omalla opcomilla tämä ei onnistu, ei pääse ohjelmointiin absin valikossa.
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

Vika lopulta löytyi. Uecilta lähtevä johto (pinni 24) joka menee jarruvalokytkimelle, ja antaa sitä kautta virran eculle kun poljinta painetaan, oli poikki. Kauan sitä sai hakea.
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mistä kohtaa oli poikki?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No on kyllä erikoinen vika :o

Miten ABS boksin liittimen irroittaminen sitten sai jarruvalot toimimaan oikein, kun kerran vika oli jarruvalokytkimen ja moottorin ECU:n välisessä piuhassa?
Ihmetyttää noin kytkennällisesti mikä oli tässä selityksenä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: C2 1.9CDTI vectra. JARRUVALOT PALAA!

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

kadett90 kirjoitti: 22 Tammi 2023, 09:23 Mistä kohtaa oli poikki?
Purin johtosarjaa jonkun matkaa, luovutin siinä vaiheessa kun alkoi tavaraa tulla reilusti tielle. Sama johto haarautuu hehkujen ohjaukselle eli katkos jossain sen jälkeen. Puretaan jos ongelmia tulee. Nyt vedin vain uuden johdon.
petrisa kirjoitti: 22 Tammi 2023, 10:19 No on kyllä erikoinen vika :o

Miten ABS boksin liittimen irroittaminen sitten sai jarruvalot toimimaan oikein, kun kerran vika oli jarruvalokytkimen ja moottorin ECU:n välisessä piuhassa?
Ihmetyttää noin kytkennällisesti mikä oli tässä selityksenä.
En tiiä miksi valot sammui kun liittimen irroitti. Kytkimen ja ecun välinen yhteys nimenomaan toimi, mutta uecin ja kytkimen välinen ei. Ecun pinniin 80 täytyy tulla sytytysvirta, joka katkeaa kun poljinta painetaan. Recillä tämä toimii taas toisinpäin.
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
Vastaa Viestiin